Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Terno View Post
    Kasi niin kauan kun toimii, mutta kun auto hajoaa, niin 528. Eli (omasta mielestä) vittumainen huolta, ahdas, osat oli ruto kalliita Laakkosella, kun Mätänetit yms. myi aika pitkälti ei oota. Mutta kunnossa ollessaan, tommoinen kasi on kyllä kiva ajoneuvo... Eli ihan omien mieltymysten mukaan.

    Ja Rizzo tosta myynnistä puhui, niin myös minun mielestäni 528 vaihtuu helpommin kun 540. just tuossa loppu kesästä kun e39 kattelin, niin aika nopeasti kaikki kiinnostavat 528 hävisi, kun taas jotain 540 kattelin toista kuukautta....
    En tiedä millä kaseilla porukka on ajellut, mutta M60 ja M62:n molemmat versiot ovat kyllä varsin luotettavia. Ainuttakaan Bemaria en ole omistanut, jotka eivät olisi olleet kasikoneella. Itse kone ei kyllä ole mitenkään erityisen vikaherkkä ja huoltaminen on suht yksinkertaista. Tosin e39:n nokalla tuo kasi voi olla ahdas, että siitä en mene sanomaan mitään. E38:n nokalle kun on saanut V12 koneenkin, niin siinä mukavasti jää tilaa sitten kasille.

    Yleisimmät vikapaikat ovat venttiilikopan tiivisteet, imuvuodot, katalysaattorien rikkoutuminen (vain jos ajettu kauan imuvuotoisena tai muuten seokset pahasti pielessä) jäähdytysjärjestelmävuodot ja muut pienehköt viat. Automaatti on tietysti arvoitus, koska öljynvaihtojahan näihin ei ole tarvinnut tehdä ja kuntoa voi olla hankala ostotilanteessa selvittää. Tämä ongelma toki on kaikissa tomaateissa.

    Käytännön kannalta en kuitenkaan menisi kasia ostamaan, mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa paljon ja jos auto on nimenomaan tulossa käyttikseksi. Soppa maistuu varsin hyvin, ellei halua ajaa sitten todella höyhenen kevyesti. Osat eivät ole juurikaan arvokkaampia verrattuna muihin koneversioihin, mutta luonnollisesti mm. jarrut ovat isommat, joka aiheuttaa lieviä lisäkustannuksia. Myyntiautoksi en välttämättä ostaisi, ellei Saksasta löydy sitten jotakin poikkeuksellisen hyvää yksilöä halvalla. Kuten jo jossain topikissa totesin, isokoneisten bensa-autojen myyntimäärät ovat viime vuosina laskeneet selvästi, kiitos polttoainehintojen ja verotuksen. Mikään myyntivaltti se ei siis tule olemaan.

    Comment

    • Guest's Avatar

      Originally posted by Ramzez View Post
      En tiedä millä kaseilla porukka on ajellut, mutta M60 ja M62:n molemmat versiot ovat kyllä varsin luotettavia. Ainuttakaan Bemaria en ole omistanut, jotka eivät olisi olleet kasikoneella. Itse kone ei kyllä ole mitenkään erityisen vikaherkkä ja huoltaminen on suht yksinkertaista. Tosin e39:n nokalla tuo kasi voi olla ahdas, että siitä en mene sanomaan mitään. E38:n nokalle kun on saanut V12 koneenkin, niin siinä mukavasti jää tilaa sitten kasille.

      Yleisimmät vikapaikat ovat venttiilikopan tiivisteet, imuvuodot, katalysaattorien rikkoutuminen (vain jos ajettu kauan imuvuotoisena tai muuten seokset pahasti pielessä) jäähdytysjärjestelmävuodot ja muut pienehköt viat. Automaatti on tietysti arvoitus, koska öljynvaihtojahan näihin ei ole tarvinnut tehdä ja kuntoa voi olla hankala ostotilanteessa selvittää. Tämä ongelma toki on kaikissa tomaateissa.

      Käytännön kannalta en kuitenkaan menisi kasia ostamaan, mikäli ajokilometrejä tulee vuodessa paljon ja jos auto on nimenomaan tulossa käyttikseksi. Soppa maistuu varsin hyvin, ellei halua ajaa sitten todella höyhenen kevyesti. Osat eivät ole juurikaan arvokkaampia verrattuna muihin koneversioihin, mutta luonnollisesti mm. jarrut ovat isommat, joka aiheuttaa lieviä lisäkustannuksia. Myyntiautoksi en välttämättä ostaisi, ellei Saksasta löydy sitten jotakin poikkeuksellisen hyvää yksilöä halvalla. Kuten jo jossain topikissa totesin, isokoneisten bensa-autojen myyntimäärät ovat viime vuosina laskeneet selvästi, kiitos polttoainehintojen ja verotuksen. Mikään myyntivaltti se ei siis tule olemaan.
      Se oli tommoine 540ia -99.... Ei ollut oma auto, vaan kaverin autoa remppailin... Ja saattoihan swe olla että tuoli ollut huonolla pidolla. En siis pidä erityisen vika herkkänä (pois lukien vesiletkut), mutta ei se ainakaan mun mielestä ole mikään ilo sen korjaaminen. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, toimivana on kyllä hiano auto...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by BeamR View Post
        Osta seiska,
        Ei saa valitettavasti wagon mallia.

        Originally posted by Ramzez View Post
        Osat eivät ole juurikaan arvokkaampia verrattuna muihin koneversioihin
        Mitä nyt termari maksaa merkkarilla ~100€, kutoseen taitaa 50€:llä lähteä...

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Mitä nyt termari maksaa merkkarilla ~100€, kutoseen taitaa 50€:llä lähteä...
          Tietysti jotkin osat selvästi kalliimpia, mutta eipä tuota termariakaan joka huollossa vaihdeta. Ja ihan yleisenä vinkkinä antaisin, ettei kannata kaikkia osia välttämättä marmorilta käydä ostamassa, kun esim. KL-varaosista saa yleensä paljon halvemmalla täysin alkuperäisiä osia, tai vähintään samojen alihankkijoiden valmistamia osia. Esim. E38:n M62 koneen orkkis paisuntasäiliö 70€.

          Ja kuten tuossa mainitsin, en välttämättä käyttikseksi kasia hommaisi. Kyllä ne polttoainekulut + huoltokulut näkyvät varmasti suurempana kulueränä, jos kilometrejä tulee vuodessa paljon.

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            Oletetaan että laitettaisiin molemmat myyntiin nettiautoon, hinnalla millä 528i liikkuu suomen maalla järkevällä aikataululla (eli ei kovinkaan suuri summa ole kyseessä).

            Niin en jotenkin jaksa uskoa, että se karvalakki 528i viedään käsistä ja saman hintainen, saman verran ajettu 540i webastolla ja paremmilla varusteilla jää pihaan notkumaan.

            Comment

            • mailman
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 8003
              • Vantaa

              Itsellä ollut 528i ja nyt tämä V8 härveli.

              Onhan tämä kasin ylläpito tullut maksamaan mansikoita (odotusarvot olivat suuret, ja ne sitten ovat vielä vähän ylittyneetkin). Mutta toisaalta, nyt on tekniikka ja alusta käyty aikalailla täysin läpi, minun ~2,5v omistuksen aikana.
              Osia on tullut ostettua Schmiedmannilta, että Marmorilta. Ehkä suhteessa 70-30 Schmidin hyväksi.
              Ylläpitokulut toki riippuvat NIIIIIN paljon siitä yksilöstä minkä ostaa, jos ostat ilman huoltohistoriaa jommankumman, niin voi olla, että hintaa tulee kummallekin loppupeleissä aika paljon.

              Itse en pysty edes vertailemaan näitä kahta autoa, sen verta erilaisia ovat, että oikeasti vertailu ei ole reilua kumpaakaan kohtaa.

              Matkassa 528i pääsi vajaa 8l/100km, Femmalla en ole koskaan päässyt alta 10l/100km, yleensä ~11l/100km.
              Kaupungissa 528i vei minun ajotyylillä muistaakseni jotain 11l/100km, femmalla ei yleensä alle 15l/100km mennä

              Kilsoja tullut viimeisen ~10v aikana vuosittain ~15-20tkm.

              Mutta jos minun pitäisi näistä valita, ostaisin 528:n (530i olisi paras E39 käyttis vaihtoehto). Ja jos se kasi on oltava, niin sitten suoraan M5 (jaa vaan tais olla Toukka vaatimuksena). S62/M62 on paljon samaa, mutta niin maan perkeleen paljon eroa sitten loppupeleissä
              Eli Masterille sanoisin nyt, että ota 528 (tai edelleen ennemmin se 530i).

              Just my 2 cents.
              G01 ///M40i '19
              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
              E39 ///M5 '00

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8974
                • Kellokoski

                Originally posted by Micce///M View Post
                Oletetaan että laitettaisiin molemmat myyntiin nettiautoon, hinnalla millä 528i liikkuu suomen maalla järkevällä aikataululla (eli ei kovinkaan suuri summa ole kyseessä).

                Niin en jotenkin jaksa uskoa, että se karvalakki 528i viedään käsistä ja saman hintainen, saman verran ajettu 540i webastolla ja paremmilla varusteilla jää pihaan notkumaan.
                Ja mielestä myyntiä ajatellen prefaceliftia ei kannata tuoda. Hyvät maksaa muuallakin ja täällä niitä on tarjolla selvästi uudempia enemmän, eli hinta jää alas. Faceliftista saattaa saada omansa pois vielä myydessä. Itse ainakin tinkisin jostain varusteesta että saisin faceliftin mahtumaan budjettiin. Uudempi ja huomattavasti fiksumman näköinen.

                Mikä oli masterin budjetti? 525ia kun tuo selvästi alle 10k ruotsista ja voi jopa löytää m-sporttina.

                edit. Ota toi niin mun ei tarvi harkita sitä enää.

                Sähköjakkarat puuttuu mutta muuten ihan fiksu
                Last edited by _nixu_; 08-01-2012, 22:44.
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Itse ainakin tinkisin jostain varusteesta että saisin faceliftin mahtumaan budjettiin. Uudempi ja huomattavasti fiksumman näköinen.
                  Ei oikein voi tinkiä mistään varusteesta, ilman muistipenkkejä en enää ikinä osta autoa. Penkinlämmittimetkin on pakko olla, samoin cruise. Vetokoukusta ehkä voi luopua, sen saa kuitenkin laitettua jälkeenpäin. Facelift olisi kiva, mutta autohan on sama. Ainoastaan sumuvalot on erimalliset ja ajovalot huonommat
                  Last edited by Bmw Master; 09-01-2012, 05:06.

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Facelift olisi kiva, mutta autohan on sama. Ainoastaan sumuvalot on erimalliset ja ajovalot huonommat
                    No eikös facelifteissä nyt kuitenkin ole vähä "uudemmat" moottorit, M54 keulilla M52 sijaan...
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by mailman View Post
                      No eikös facelifteissä nyt kuitenkin ole vähä "uudemmat" moottorit, M54 keulilla M52 sijaan...
                      Onko niissä muuta oleellista eroa, kuin m54:sen öljyn syönti?

                      Nytpä se v8 on jo myyty ja 528 niin kaukana DDR:ssä ettei jaksa sinne asti lähteä. Paska homma, 4autoa jo mennyt mönkään. Pitäisi uskaltaa ostaa näkemättä.

                      Comment

                      • ApriliaMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 235
                        • Lohja

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Onko niissä muuta oleellista eroa, kuin m54:sen öljyn syönti?

                        Nytpä se v8 on jo myyty ja 528 niin kaukana DDR:ssä ettei jaksa sinne asti lähteä. Paska homma, 4autoa jo mennyt mönkään. Pitäisi uskaltaa ostaa näkemättä.
                        Kait näissäkin on eroja, kun ei tuo mun 530iA mitenkään ihmeellisesti syö öljyä :think

                        Muuten kyllä tuo 3litranen kone on aika passeli käyttikseen. Kulutus hieman korkeempi ku entisellä 528:lla (olisko joku 0,3dl/100km) mutta kulku sit tietenkin parempi
                        e39 530iA ///M Sport -02
                        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by ApriliaMan View Post
                          Kait näissäkin on eroja, kun ei tuo mun 530iA mitenkään ihmeellisesti syö öljyä :think

                          Muuten kyllä tuo 3litranen kone on aika passeli käyttikseen. Kulutus hieman korkeempi ku entisellä 528:lla (olisko joku 0,3dl/100km) mutta kulku sit tietenkin parempi
                          Onhan siinä yllättävän iso ero 528->530. Tuppaa nuo kolmelitraset viemään öljyä yleisesti, jotkut enemmän toiset vielä enemmän. Eihän se mitään haittaa kun ei savuta, mutta kuitenkin. Ostan 530:sen jos sopivan löydän sopuhintaan, mutta en sitä varsinaisesti etsi. Yritän päästä mahdollisimman halvalla. Vajaa vuosi sitten tuli broidin 530:seen yli 4k€ veroja, ei ihan kehtaisi romanikerjäläisille niin paljon antaa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by mailman View Post
                            No eikös facelifteissä nyt kuitenkin ole vähä "uudemmat" moottorit, M54 keulilla M52 sijaan...
                            Ei. Käytännössä ainoastaan pelkkä moottorin tyyppi muuttui faceliftissa paperilla, mutta kyseessä on käytännössä ihan sama kone kuin mikä tuli jo 9/98, eli m52TU.
                            No, M54:ssa männän helmat sai teflonipinnan ja kaasupoljin muuttui täys-sähköiseksi, mutta muuten tekniikka facelifteissa on samaa kuin mitä oli 9/98 alkaen.
                            Siitä mäntien teflonpinnoista johtuen M54 koneiden öljynsyönti lisääntyi kun sylinterit jouduttiin hiomaan/hoonaamaan kiiltävämmiksi.
                            M52TU moottorissa itsessään oli myös jo sähköinen kaasuläppä, mutta sitä ohjasi vaijeri, kun siis m54:ssa polkimesta tulee pelkkä sähköjohto.
                            Näiltä osin moottori itsessään ei muuttunut. Vaihdelaatikot ja perät ovat identtisiä 9/98 lähtien.
                            Facelift oli siis käytännössä pelkkä todella kevyt pintameikki. Itse auto muuttui 9/98 yli 50% osistaan.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by _nixu_ View Post

                              edit. Ota toi niin mun ei tarvi harkita sitä enää.

                              Sähköjakkarat puuttuu mutta muuten ihan fiksu
                              Onko noilla Ruotsalaisilla jotain nettiauton tapaista mistä hakea autoja? Vai saako tuonne blockettiin jostain valittua varusteet? Surkeita kuvia, eikö Ruotsalaiset osaa tehdä kunnon myynti ilmoa? Ja mikä tuo ajomäärä on olevinaan?
                              Last edited by Bmw Master; 09-01-2012, 20:59.

                              Comment

                              • JiiP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 1734
                                • Tampere

                                Aika heikosti on nettiauton tapaista systeemiä ruottalaisilla. Autopower.se:ssä pystyy Avancerat urval kohdassa jopa valkkaamaan onko auto A) manuaali vai tomaatti ja B) Farkku vai vajaaperä.
                                Official member of BTCF-Sauna Team
                                E46 316i -03
                                Ex:
                                E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎