Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by eki_boomer View Post
    No voi hitto, toivottavasti poliisit ei pysäytä ja tarkista laatikkoa... :/
    LOL, arvasin että joku tarttuu.

    Mutta joo... sinuna olisin kyllä varuillaan

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7456
      • Oulu

      Originally posted by teropa View Post
      Ajamisen helppous ilmenee yksinkertaisuudessaan näin ...
      Tässä tuli paljon asiaa josta ei ole koskaan hirveästi puhuttu. Oman vähäisen kokemuksen mukaan bensasteppi toimii tavallisessa pintakaasuajelussa aivan mahtavasti. Kuitenkin ainakin näin kokemattomalle manuaalikuskille tulee joskus väkisinkin niitä tilanteita että voimaa saa odottaa ja se taas johtuu juurikin siitä että kahden pykälän alasvaihdosta, joka pahimmillaan (osin varmaan kuskin väärän kaasunkäytön) takia menee siten että ensin vaihdetaan yksi pykälä alas ja kun ei silläkään kiihdy niin sitten vielä toinen.

      Originally posted by teropa View Post
      Ihmettelen hieman sitä, että dieselin ääni häiritsee sua ilmeisesti aika paljonkin.
      Originally posted by TJJ View Post
      En vaan koe dieselin ääntä kovin kivaksi ja aina tulee vanha taksimersu tai pakettiauto mieleen kun dieselin kuulee.
      Sama vika, muistuu väkisinkin mieleen kevättalvinen taksimatka E60 530dA:llä. Muuten kyyti oli loistavan mukavaa ja automaattikin tuntui vaihtavan saumattomasti. Ainoa epämukavuus oli tuo ääni. "Tavallisessa" autossa sekään ei olisi mitään, mutta muilta osin noin hiljaiseen ja sivistyneeseen autoon kiihdytysäänetkään ei minusta kovin hyvin sovi. Sähköautoja odotellessa....
      Last edited by Petri.Kekkonen; 16-08-2008, 06:56.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • 10+
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2084
        • Nivala

        Originally posted by TJJ View Post
        Aika raju on tosiaan vaikkapa Mobile.de:ssä 530 dieselien ja bensojen määrien ero. Näyttäisi olevan melkein 10x enemmän dieseleitä. Vai onko bensakoneiden omistajat tyytyväisempiä eikä vaihda autoa...?
        Sama erohan se on nettiautossakin, kyllä niitä 530D:tä on se 10 x enemmän kuin 530i:tä

        Itse noin +100kpl E39 530D:tä ajaneena joista noin 70% on ollut automaatteja niin en voi kuin kehua miten se steppi passaa siihen 3 litran dieselin jatkoksi. Se laatikko toimii kyllä kuin junan vessa, ajaminen on todella miellyttävää joka nopeudessa niin kuin Tero jo tuossa sanoi. Ja kulutushan on puolet ison bensa koneen verrattuna. Kylläpä tuo M5 mullakin haukkaa sen 15l meidän ajoilla, tyhjäkäyntiä paljon kun vauvat nukkuu autossa monesti, dieselin etu oisi tämäkin, se ei vie mitään vaikka kuin käy auto paikallaan.
        E39 M5 -00

        Ex E60 530Da M-Sport -04
        Ex E39 M5 -00
        Ex E39 M5 -00 Individual
        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
        Ex E36 3.0 M3 -93
        Ex E36 2.5 Cabrio -94
        Ex E36 3.2 M3 -97
        Ex E36 2.5 Coupe -93

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Tere,

          Kulutuksesta. Samat arvot aikalailla antoi tietokone kuin tankista mitattu määrä. Semmosella 1600km matkalla reipasta ajoa 130-160 mittarissa, kulutus oli 6.4l ajotietokoneen mukaan, ja tankista katottuna 6.57l.

          Suomessa 90-120 mittarinopeuksilla kulutus oli tietokoneelta 6.3l ja vähän alle 6.5l tankista.

          Nyt pari päivää sitten seka-ajoa mitä on ollut niin tommosta 8 pintaan tulee kun kaupunkia enimmäkseen pyörittää.

          Lähtis vaan se naftavero mäkeen...

          Tero
          Last edited by teropa; 16-08-2008, 07:54.
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1960
            • Hki

            Teron luvuista näkee ettei diisselillä nopeus vaikuta paljoakaan kulutukseen. Erinomaiset kommentit tuosta d/i eroista! Ja vielä kun on kokemusta molemmista ja voi sanoa suoraan miltä tuntuu. Vähän samansuuntaiselta tuntui kun ajeli 136hp/320nm MB diisselillä (eli c200cdi, lusmuin d-moottori ko. malliin). Voimaa oli arkitilanteissa jopa enemmän kuin 523i:ssä mutta sitten kun todella poljetaan niin 523i on nopeampi.

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Tässä tuli paljon asiaa josta ei ole koskaan hirveästi puhuttu. Oman vähäisen kokemuksen mukaan bensasteppi toimii tavallisessa pintakaasuajelussa aivan mahtavasti. Kuitenkin ainakin näin kokemattomalle manuaalikuskille tulee joskus väkisinkin niitä tilanteita että voimaa saa odottaa ja se taas johtuu juurikin siitä että kahden pykälän alasvaihdosta, joka pahimmillaan (osin varmaan kuskin väärän kaasunkäytön) takia menee siten että ensin vaihdetaan yksi pykälä alas ja kun ei silläkään kiihdy niin sitten vielä toinen.
            Tossahan auttais jos osais aina painella sopivasti välikaasua niin sais parikin pykälää alaspäin ilman nykäyksiä mukavalla höräyksellä säestettynä! Vaikee vaan sovittaa kierrokset kun normiajossa ne ovat 1000-2000rpm ja kiihdyttäessä pitäis vaihtaa 5:lta 2:lle pehmeesti. Joskus onnistuu -usein ei.
            Last edited by Vanquish; 16-08-2008, 09:38.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tässä tuli paljon asiaa josta ei ole koskaan hirveästi puhuttu. Oman vähäisen kokemuksen mukaan bensasteppi toimii tavallisessa pintakaasuajelussa aivan mahtavasti. Kuitenkin ainakin näin kokemattomalle manuaalikuskille tulee joskus väkisinkin niitä tilanteita että voimaa saa odottaa ja se taas johtuu juurikin siitä että kahden pykälän alasvaihdosta, joka pahimmillaan (osin varmaan kuskin väärän kaasunkäytön) takia menee siten että ensin vaihdetaan yksi pykälä alas ja kun ei silläkään kiihdy niin sitten vielä toinen.
              Mutta eihän manuaalissakaan vaihde itsestään vaihdu ja lähes samalla tavalla voit stepissä tarvittaessa vaihtaa sopivan vaihteen jo valmiiksi. Riippuen tietysti tilanteesta, joissain tapauksissa tuo toki on selvästi hitaampi kuin manuaali ja pitää melkein väkisin jotain vaihdetta liian pitkään päällä.

              Mutta jos ajaa D-asennossa, niin sitten yllättävässä kiihdytyksen tarpeessa tilanne toki monesti on tuollainen kuten kirjoitit. Siksipä minua kiinnostikin tuo turbo-viive, tekeekö se samantyylisen viiveen ja vain 535d olisi oikea ratkaisu ongelmaan. Haluaisin siis auton joka D-asennossa lähtee kiihtymään heti, siis yhtä hyvin kuin minun auto silloin kun sisällä on sopiva vaihde. Mikähän malli tuo olisi?

              Täytyy vielä sanoa, että laatikon öljyjen vaihto muutti minulla D:n toimintaa selvästi (vaihtaa nopeammin pienemmän vaihteen ja vääntää paremmin), lisäksi stepin manuaaliasennossa se vaikutti moottorijarrutuksen voimakkuuteen.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by 10+ View Post
                Sama erohan se on nettiautossakin, kyllä niitä 530D:tä on se 10 x enemmän kuin 530i:tä
                Taitaa Nettiautossa olla jopa 20x enemmän E60/E61 530 dieseleitä. Niistä tosin suurin osa on karvalakkivarusteilla, siis jos vähimmäisvaatimuksena on E60 comfort-penkeillä, professional-navilla ja laajennetulla ilmastoinnilla.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mutta eihän manuaalissakaan vaihde itsestään vaihdu ja lähes samalla tavalla voit stepissä tarvittaessa vaihtaa sopivan vaihteen jo valmiiksi. Riippuen tietysti tilanteesta, joissain tapauksissa tuo toki on selvästi hitaampi kuin manuaali ja pitää melkein väkisin jotain vaihdetta liian pitkään päällä.
                  Juu, eipä tietenkään. Tämähän onkin juuri se Hemi:n kertoma käyttötapa stepille. Manuaalilla kuski on toivottavasti jo valmiiksi varautunut ajatuksen tasolla niitä vaihteita vaihtamaan. Automaatti taas vaatii tottumista siinä, että osaa käsitellä kaasupoljinta oikein, jolloin ei tule niitä tilanteita joissa auto jää miettimään että mitähän kuski haluaa.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Haluaisin siis auton joka D-asennossa lähtee kiihtymään heti, siis yhtä hyvin kuin minun auto silloin kun sisällä on sopiva vaihde. Mikähän malli tuo olisi?
                  Joku tuleva DSG-tyyppinen vaihteisto jossa on kaikki vaihteet aina päällä yhtäaikaa ja kytkimillä vain valitaan niistä sopiva.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Tässä se tulee just se dieselin ja bensan ero automaattina. Kyllähän minäkin opein nopeasti sen, miten bensastepillä pitää ajaa, että on sopivaa vaihdetta silmässä. Etten minäkään vaikka tuosta olen vähän valittanut, niin ole ajanut sillee "sokkona" survoen vaan kaasua tyhmänä .

                    Mutta se vie minusta jotain automaatin helppoutta pois, jos pitää automaattivaihteisella autolla kokoajan olla näppäimellä siitä, mitä automaatti tekee, että auto kulkee halutusti. Vaihdella sporttia, säätää vaihteita manuaalipuolella sopivaksi jne. Sitten on jo melkein sama olla manuaali. Mitä isompi bensakone, sitä paremmin se steppi siinä toimii ilman ylimääräisiä säätöjä, koska koneessa riittää potkua vastaamaan "driver's wish" tarpeisiin ilman pykällyksiä, eikä kuskin tarvitse itse ennakoida sitä, miten kaasua tulee käyttää jotta homma onnistuu. Esim 540i on jo ihan mukava ja vaivaton ajaa stepillä. 530i on ihan jees ja 525i ja 523i on just sitä mallailua vaativaa.

                    Niin se ero nyt sitten on oikeastaan siinä, että disukalla tuo homma on tarpeetonta. Minun mielestä.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Haluaisin siis auton joka D-asennossa lähtee kiihtymään heti, siis yhtä hyvin kuin minun auto silloin kun sisällä on sopiva vaihde. Mikähän malli tuo olisi?
                      Jäin tätä miettimään. Turbokoneessa on aina vähän viivettä, joten 535d:kään ei varmasti lähde D:llä samalla tavalla kun bensa 528i jossa juuri sopiva pykälä silmässä. Ja jos puhutaan turbottomasta koneesta, niin silloin sen on oltava bensa. Ja helkkarin iso sellainen .

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • 174000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2008
                        • 1178
                        • Tuusula

                        Originally posted by teropa View Post
                        Hei,

                        Ihmettelen hieman sitä, että dieselin ääni häiritsee sua ilmeisesti aika paljonkin. Eihän se ole mitään kolinaa ku kiihdyttää vaan ihan sivistynyttä murinaa. Ja tasakaasulla ei sen äänekkäämpi kuin bensa. Tietysti tyhjäkäyntiääni on dieselille ominainen ja kylmänä varsinkin (siis pakkasilla) rumahko. Mutta noin perusajossa jossa ei kokoaikaa olla "kaikki pelissä" niin ei tuo ääni nouse mihinkään erityisrooliin.

                        Tero
                        Itselle oli kova pettymys tuo 530d ääni. Muuten niin hiljainen auto oli moottoriäänien takia meluisaa verrattuna bensaan ja etenkin tyhjäkäynnillä ollessa ääni oli erityisen rahiseva. Kokemuksia ei ole tosiaan kuin kuin tästä yhdestä 530d:stä, mutta luulen että suurin ongelma äänien suhteen löytyy omasta päästäni.

                        Toisaalta vaikken äänistä pitänytkään, olen silti etsimässä parhaillaan -02 530dAT. Jos vaan jostain löytysi passeli sopivaan hintaan. 12-13k€ olisi tarkoitus Sakemanneilta auto löytää...
                        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                        '02 VW Golf 1.4i
                        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by 174000 View Post
                          Itselle oli kova pettymys tuo 530d ääni. Muuten niin hiljainen auto oli moottoriäänien takia meluisaa verrattuna bensaan ja etenkin tyhjäkäynnillä ollessa ääni oli erityisen rahiseva. Kokemuksia ei ole tosiaan kuin kuin tästä yhdestä 530d:stä, mutta luulen että suurin ongelma äänien suhteen löytyy omasta päästäni.
                          Moottorin tyhjäkäyntiäänien osalta 540 taitaa olla hiljaisin. Ja vaikka sitä kierrättää, niin äänensävy on miellyttävän pehmeä verrattuna bensa 6-moottoriin. Tuo oli minulle yllätys, jotenkin odotin V8:n pitävän kovaa murinaa ja meteliä...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17548
                            • Turku

                            530i:n ja 330xd:n molemmat touringeina omistaneena ja molemmissa steppi: Kumpaakaan ei normaaliajossa tarvitse hämmentää ja toisaalta kunnon suorituskykyä haettessa molemmat pitää laittaa vähintään sportille tai sitten manuaalille. Lähinnä manuaalia käytännössä oon käyttänyt moottorijarrutukseen, mutta dieselin pienellä kierrosalueella se ei toimi niin hyvin. Tämä oli vain mun mielipiteeni.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7456
                              • Oulu

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Ja vaikka sitä kierrättää, niin äänensävy on miellyttävän pehmeä verrattuna bensa 6-moottoriin.
                              Nämä on taas niitä asioita jotka ei yleensä selviä autosta kuin ajamalla, hyvin harvoin missäin testeissä tms. otetaan kantaa näinkin oleellisiin juttuihin. Aikoinaan kun en omistanut vielä E39:ä (eka Bemari mulle) niin koeajoilla jäi lähinnä mieleen bensakuutosen pehmeät saundit kierroksillakin. Nyt kun tuolla on itse ajanut jonkun vuoden niin on huomannut että vaikka ne äänet onkin tavallaan hyvin hillityt kovillakin kierroksilla, niin ei se ääni nyt mitenkään kovin pehmeä ole vaan siinä on myös tavallaan terävä sointi vaikka äänen määrä toki on E39:ssa hyvin pieni. Mutta ehdottomasti tykkään tuosta suoran kuutosen soinnista kierroksilla.

                              V8-koneista äärimmäisen vähän kokemusta, mutta ainakin joskus Jenkeissä alla ollut vuokra-auto Dodge Durango oli erittäin miellyttävä. Silkinpehmeä tyhjäkäynti eikä muutenkaan melunnut vaikka oli lappu lattiassa.

                              Toisena ääripäänä ihmetytti joskus koeajoettu Passat Variant 3.2 V6, jonka moottori piti melko ärsyttävän kovaa "kurnutusta" jos vähänkään yritti kiihdyttää. R32 Golfissa yms. tuollaiset kuuluvat moottorin äänet nyt ehkä vielä ymmärtää, mutta en tajua miksi Passatissa. Nelosturboista sitten tietysti löytyy kasapäin ikävää ääntä pitäviä GTI-malleja.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Brasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2007
                                • 221

                                Originally posted by Brasco View Post
                                MItkä on veroprosentit E39 530IA ja 525IA 2001-> sedan autoille, jotka menee siis päästöjen mukaan.

                                Ja mikä on rosentit kyseisille autoille jotka menee painon mukaan.

                                kiitos.
                                No tietääkö tätä kukaan?

                                Tai vaikkka mitkä on todelliset päästö lukemat 530 IA:lle ja 525 IA:lle?

                                Niin kyllä minäkin sitten tiedän veroprosentit...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎