Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    Originally posted by jamoc8 View Post
    Oookko Ruotsista katellut, halpoja ne on sielläkin..?
    Näin on: http://www.blocket.se/vi/17287734.htm?ca=1_14_s

    Tuosta nuo paskaset kumimatot pois niin on siisti peli.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 07-08-2008, 12:15.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      Originally posted by Dualfun View Post
      Itse annan yhden neuvon: Panosta uudempiin 528:eihin, joissa on uudempi M52B28TU kone. Se vaan on aivan toista maata kuin vanhempi kulutukseltaan, toiminnaltaan, jopa ajettavuudeltaan. Kaikki toki rahasta kiinni, maksavat yleensä tolkuttomasti enemmän kuin alkupään 528:sit.
      Minulle on muodostunut TU koneista vähän tylsän luonteinen kuva. Ne vetää paljon tasaisemin kuin "yksöisvanokset" joten tehon tuntua ei mielestäni ole niin paljoa. Eikä vanhakaan kulutukseltaan huono ole, itsellä 8.2l sadalla nyt keskikulutus, tosin maantievoittoista mutta ei kaasujalka ole kevein ja ilmastointia käytetty...

      Mutta suosittelen silti myös malleja joissa on TU kone, mutta lähinnä muista syistä.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4855
        • Espoo

        Jyle:n aloittama topic yhdistetty jo tähän olemassa olevaan...
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • Andep
          Bimmer Rookie
          • Aug 2008
          • 120
          • Kajaani

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Näin on: http://www.blocket.se/vi/17287734.htm?ca=1_14_s

          Tuosta nuo paskaset kumimatot pois niin on siisti peli.

          Bemujen verotuksesta tietämättömänä, menisikö noilla varusteilla verot mihin suuntaan? 5000€?

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            528:eja ei näemmä ole mahtissa, mutta arvioisin silti tuon auton veroiksi 4-4.3ke. Jos verrokkina käyttää vastaavaa 523:sta niin sille olisi 4k tasan.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Brasco
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 221

              veroprosentit

              MItkä on veroprosentit E39 530IA ja 525IA 2001-> sedan autoille, jotka menee siis päästöjen mukaan.

              Ja mikä on rosentit kyseisille autoille jotka menee painon mukaan.

              kiitos.

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Nyt tuli itelle E39 530dA sedan 1/2003.

                Makia tuo dieseli kyllä on vakionakin. On niin pirun paljon helpompaa ajella liikenteen seassa tuolla kuin bensalla. Ihan vain väännön takia. 2200km koeajo takana.

                Nyt vaan odottelemaan sitä, milloin remonttia tulee aiheesta weba, loota, imusarjan läpät, suuttimet, siirtopumppu tai maffi .

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  Originally posted by teropa View Post
                  Nyt tuli itelle E39 530dA sedan 1/2003.

                  Makia tuo dieseli kyllä on vakionakin. On niin pirun paljon helpompaa ajella liikenteen seassa tuolla kuin bensalla. Ihan vain väännön takia. 2200km koeajo takana.

                  Nyt vaan odottelemaan sitä, milloin remonttia tulee aiheesta weba, loota, imusarjan läpät, suuttimet, siirtopumppu tai maffi .

                  Tero
                  Höpsistä, ei tarvi tollasia laitella. Weba ainut jonka voi joutua korjaan. Oliko paljo ajettu? Eikös ole vaan dieseli paljo helpompi ajettava automaattinakin, vääntö tekee ihmeitä
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by teropa View Post
                    On niin pirun paljon helpompaa ajella liikenteen seassa tuolla kuin bensalla. Ihan vain väännön takia.
                    Miten tuo ajamisen helppous ilmenee automaatissa, siis mikä osuus siinä on helpompaa bensaan verrattuna? Onko turbo-viive havaittavissa? Entäpä dieselin ääni (ja haju), miten kestät sitä noiden bensakoneiden jälkeen?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Kiitos kommentista Antti. On se aivan sairaan paljon kätevämpi ajaa, ei siitä pääse ei yli ali tai ympäri. Eihän tollasta saa ostaa muutaku automaattina, muu on jo RIKOS! . Ajettu ostaessa 117t ja rapiat.

                      TJJ,

                      Ajamisen helppous ilmenee yksinkertaisuudessaan näin (puhun siis nyt stepistä, manuaaliin en osaa ottaa kantaa): Kun ajat liikenteen seassa, niin keppi saa olla jatkuvasti D-asennossa, eikä sporttiin tarvitse koskea lainkaan. Ei tule mieleen tilannetta, jossa sitä tarvisi. Vääntöä on niin paljon enemmän tarjolla, että esim nopeudesta 60, 80, 100 tai 140 on todella lapsellisen helppoa lähteä vedättämään vs. bensa. Nilkka 3/4 auki, yleensä vaihde ei vaihdu pienempään vaan auto lähtee n. 2500rpm:llä kiihdyttämään tasaisella ja todella reippaalla kiihtyvyydellä, joka ei vaimene lainkaan edes todella kovissa nopeuksissa. Ja siis todella lähtee kiihtymään, ei jää arpomaan vaihteita niin että lopulta kun se tehokas vaihde löytyy niin niskat menee nurin. Mitään erityisiä bensaan verrattavia piikkejä tehossa ei siis tule, vaan steppi huolehtii siitä, että kierrosalue on koko ajan oivallinen.

                      Helppous on sitä, että jalan pienellä liikuttamisella auto todella lähtee vetämään. Bensa tekee sitä, että alhaisilla kierroksilla ei tapahdu mitään ja kaasua joutuu painamaan stepissä sen verta paljon, että ainakin vaihtaa yhden pienemmälle. Ja yleensä tämäkään ei anna vielä suorituskykyä riittävästi, vaan monasti pitää kiekat olla siellä 3500-4000rpm alueella, jotta auto liikkuu jotenkinkaan. Ainakin automaatti. Olin 530iA:ssa lopulta aika pettynyt käytännön suorituskykyyn, kun rampeilla piti joskus polkea lattiasta läpi jalkaa, että homma hoituu.

                      Turboviive on merkittävästi lyhyempi kuin se aika, joka bensastepillä menee sopivan vaihteen löytymiseen, että kuljettajan haluama menoefekti löytyy. Viive on käytännössä se, kun jalan siirtää oikeaan asentoon ja sitten mennään samantien.

                      Dieselin ääni kuuluu ainoastaan kiihdyttäessä. Ei haittaa. Tasaisella ei ole mitään moottorin ääntä ohjaamossa. Haju? Mun auto ei ainakaan haise millekkään. Naftat menee pistoolista tankkiin ja korkki kiinni. Jos se haisee takana ajaville, niin... öh, eipä kiinosta.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by teropa View Post
                        Helppous on sitä, että jalan pienellä liikuttamisella auto todella lähtee vetämään. Bensa tekee sitä, että alhaisilla kierroksilla ei tapahdu mitään ja kaasua joutuu painamaan stepissä sen verta paljon, että ainakin vaihtaa yhden pienemmälle. Ja yleensä tämäkään ei anna vielä suorituskykyä riittävästi, vaan monasti pitää kiekat olla siellä 3500-4000rpm alueella, jotta auto liikkuu jotenkinkaan.
                        Ok, kiitos selvennyksestä, kuulostaa hyvältä jos ero tosiaan on tuollainen. Oletko ajanut 540iA:ta? Miltä se tuntui 530d:hen verrattuna?

                        Pitäisi kai viimeinkin käydä ajamassa 530d:tä, vielä jos löytäisi sellaisen joka varmasti on kunnossa. En minä siis tuollaista E39:iä ole ostamassa, vaan jos joskus erehdyn ostamaan E60:n, niin niitä olisi tarjolla todella runsaasti dieseleinä verrattuna bensamalleihin. Dieselin ääni, ja mahdolliset kalliit viat, tosin laittaa miettimään bensakonetta.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Hei,

                          Jos joskus olet pohjoisessapäin liikkeellä niin tervetuloa koeajolle. Tohtori Clavurion vielä tarkasti auton diesel-suoritusarvot tuossa niin tämän pitäisi olla kaikesta päätellen ehjä peli. Ja kun kävin muutaman noita koeajamassa Saksassa, niin tämä oli selvästi pirtein ja kyllä liikkuu todella kepeästi. Tai siis siten kuten tuon kuuluu ehjänä mennä. Maffivikaiset ym. rikkinäiset ovat sitten tietysti aivan erituntuisia ajaa.

                          Olen ajanut 540iA:ta samanikäisenä sekä ihan vasta kokeilin myös 740iA:ta. Väännön puolesta ei voi puhua samanlaisesta käytännön suorituskyvystä taikka ajon vaivattomuudesta, vaikka paperilla huippuvääntö lieneekin tuossa aika sama. Syynä aiemmin mainitsemani seikat, jotka bensassa lievenevät ja helpottuvat kun litroja laitetaan lisää. Nuo 4l bensat on jo kohtalaisesti alhaalta vääntäviä ja kierroksilla hirmumenijöitä. Kun kiekat on kohdallaan niin tuommonen 540iA kyllä kivasti liikkuu. Mutta samanlaista voiman tunnetta alhaalla ei ole minusta kuin 530d:ssä. Enkä sano tätä siksi, että ite otin dieselin enkä tuota 4.4 bensaa. Vaan siksi, miltä asia minusta oikeasti tuntuu.

                          Tavallisessa arkiajossa, jossa mennään kaupunkia, lyhyitä motarinpätkiä ja 60km rajotettuja kaupunkiteitä niin tuo diesel on selkeästi mukavampi valinta.

                          Ihmettelen hieman sitä, että dieselin ääni häiritsee sua ilmeisesti aika paljonkin. Eihän se ole mitään kolinaa ku kiihdyttää vaan ihan sivistynyttä murinaa. Ja tasakaasulla ei sen äänekkäämpi kuin bensa. Tietysti tyhjäkäyntiääni on dieselille ominainen ja kylmänä varsinkin (siis pakkasilla) rumahko. Mutta noin perusajossa jossa ei kokoaikaa olla "kaikki pelissä" niin ei tuo ääni nouse mihinkään erityisrooliin.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by teropa View Post
                            Kun kiekat on kohdallaan niin tuommonen 540iA kyllä kivasti liikkuu. Mutta samanlaista voiman tunnetta alhaalla ei ole minusta kuin 530d:ssä.
                            Joo, eipä minuakaan 540iA alaväännöllä vakuuttanut, mutta kyllähän se lähtee melkoisen kevyesti kun vähän enemmän polkaisee kaasua...

                            Ihmettelen hieman sitä, että dieselin ääni häiritsee sua ilmeisesti aika paljonkin. Eihän se ole mitään kolinaa ku kiihdyttää vaan ihan sivistynyttä murinaa.
                            En vaan koe dieselin ääntä kovin kivaksi ja aina tulee vanha taksimersu tai pakettiauto mieleen kun dieselin kuulee. Tosin eipä se ääni tosiaan ohjaamossa tuolta kuulosta.

                            Aika raju on tosiaan vaikkapa Mobile.de:ssä 530 dieselien ja bensojen määrien ero. Näyttäisi olevan melkein 10x enemmän dieseleitä. Vai onko bensakoneiden omistajat tyytyväisempiä eikä vaihda autoa...?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • jakkeri530d
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 231
                              • Oulu

                              Kyllähän 530d on aika mellevä auto arkiajoon, kun harvemmin tulee ajeltua yli 3500 kierroksilla. Ja tosiaan 540ia tuntui kyllä laiskalta alakierroksilla dieselin jälkeen. No tänä iltana siirrytään -01/02 520iAt:n omistajaksi, voi tuntua laiskalta!
                              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                              Ex. MB C 200cdi farkku -03
                              Ex. Bmw 540iA T -98/99
                              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                              Comment

                              • eki_boomer
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 223
                                • Klaukkala

                                Eihän tollasta saa ostaa muutaku automaattina, muu on jo RIKOS!
                                No voi hitto, toivottavasti poliisit ei pysäytä ja tarkista laatikkoa... :/
                                F31 moped edition...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎