Moottorin tyhjäkäyntiäänien osalta 540 taitaa olla hiljaisin. Ja vaikka sitä kierrättää, niin äänensävy on miellyttävän pehmeä verrattuna bensa 6-moottoriin. Tuo oli minulle yllätys, jotenkin odotin V8:n pitävän kovaa murinaa ja meteliä...
Juurikin näin, on kyllä hiljainne auto tämä 540, mutta kun pikkasen raottaa ikkunaa ja polkaisee niin saa edelleen kestohymyn huulille, tähän v8:sin murinaan ei kyllä taida kyllästyä ikinä...
Stepistä sen verran että en kyllä tiedä montaa hienompaa moottori/laatikko yhdistelmää kuin tämä 4.4l ja steppi, vaihtelee kuin ajatus, sportilla ja manuaalilla saa sitten hiukan suorituskykyä lisättyä jos siltä tuntuu.
Nyt kun tuolla on itse ajanut jonkun vuoden niin on huomannut että vaikka ne äänet onkin tavallaan hyvin hillityt kovillakin kierroksilla, niin ei se ääni nyt mitenkään kovin pehmeä ole vaan siinä on myös tavallaan terävä sointi vaikka äänen määrä toki on E39:ssa hyvin pieni. Mutta ehdottomasti tykkään tuosta suoran kuutosen soinnista kierroksilla.
Kuutosen soundi olisi hyvä jos se tulisi pakoputkesta, mutta se kiihdytyksen terävyys tuleekin läpi suoraa moottorista. E60 525i kuulosti muuten tuossa suhteessa vielä terävämmältä kuin minun auto. Tosin, lyhyt ajolenkki jollain tavallisella autolla palauttaa taas todellisuuteen ja huomaa oman auton moottorin olevan lähes äänetön...
Kuutosen soundi olisi hyvä jos se tulisi pakoputkesta, mutta se kiihdytyksen terävyys tuleekin läpi suoraa moottorista.
Totta tuokin, mutta ei se nyt minusta siltä osin haittaa että se suoraan tuleva "mekaaninenkin" ääni on kuitenkin ihan kiva nelareihin verrattuna. Tossa kun kattelin joskus Best Motoring:in ratakisaa jossa oli E92 M3 niin oli kyllä V8:ssakin melko terävät äänet.
Siksipä minua kiinnostikin tuo turbo-viive, tekeekö se samantyylisen viiveen ja vain 535d olisi oikea ratkaisu ongelmaan. Haluaisin siis auton joka D-asennossa lähtee kiihtymään heti, siis yhtä hyvin kuin minun auto silloin kun sisällä on sopiva vaihde. Mikähän malli tuo olisi?
Ei ainakaan turbodiesel. Tai bensaturbokaan.. Yhtälailla miettii 535d ennenkuin on täysi hönkä päällä. 540iA:n kanssa kun polkaisee mutkasta, saa hetkessä pari autonmittaa etumatkaa ennenkuin 535d saa riittävästi ahtopainetta reippaaseen etenemiseen. Tuli kokeiltua useaan otteeseen.
En vaan koe dieselin ääntä kovin kivaksi ja aina tulee vanha taksimersu tai pakettiauto mieleen kun dieselin kuulee. Tosin eipä se ääni tosiaan ohjaamossa tuolta kuulosta.
Mulla on ihan sama mielipide tosta dieselin rouskutuksesta. Ei oo nätti ääni, mut sentään dieselin ääneksi siedettävä, on niitä pahempiakin rouskuja Kuitenkin mun edelliset kolme bemua oli bensakutosia ja kyllä se ääni oli musiikkia korville verrattuna 530dA:n ääniin. Tosin ääni onkin ainoa vika tässä pelissä. Käytännön suorituskyky on tosi mukava ja steppi pelittää ihan uskomattoman hienosti tämän koneen jatkona. Usein tuleekin ihmeteltyä kuinka aiemmin jaksoin sitä keppiä itse vatkata ja väännön lisäksi kulutus on auton kokoon nähden jopa pieni
Kokemuksia ei ole tosiaan kuin kuin tästä yhdestä 530d:stä, mutta luulen että suurin ongelma äänien suhteen löytyy omasta päästäni.
Itse itseäni lainaten. Nyt on toinen kokemus 530d:stä ja tämä oli paljon positiivisempi kerta. Moottorin äänet eivät tulleet auton sisään niin häiritsevästi, eikä ääni ollut yhtä raksuttavaa kuin ensimmäisellä kerralla. Myös moottori oli edellistä pirteämpi ja tämä kyllä tuntui lähtevän todella pirteästi mistä tahansa nopeudesta. Mistä näin suuret erot voivat johtua? Toki toinen oli Touring ja toinen Sedan, joka voi hivenen selittää kiihtyvyyden tuntua, mutta soinniltaan koneet olivat aivan toista maata. Molemmissa mittarilukema samaa luokkaa.
Kumeaa kolinaa etuvasemmalta lukuunottamatta tämä oli lähes ostamisen väärti.
No tuohon on helppo vastata, että mistä erot tulee, koska diesel voi toimia näennäisesti ihan hyvin ja olla antamatta sen kummempia merkkejä tai oireita, vaikkei auton kulkupuoli oliskaan kunnossa.
Dieselissä pitää tiettyjen juttujen olla kunnossa, että auto toimii siten kuin sen on suunniteltu toimivan.
Tyypillisin huonous on tiensä päässä oleva MAFFI, joka mittaa päin persettä. Unohtamatta tietysti väsähtänyttä tai jumissa olevaa turboa, joka ei ahda kunnolla. Taikka huonoja polttoaineen paineita, mutta se kyllä pitäisi tuntua enemmän nykinänä kuin smoothina mutta huonona suorituskykynä (eli aivan kuten bensa-autossa). Taitaa kuluneet MAF:t ja turbot olla kuitenkin se pääsyy.
Ehjä tosiaan toimii kaikilla nopeuksilla todella makoisasti.
Moroh! Itsellä olis kiikarissa tällä hetkellä myös e39 ja yksi todennäköisesti mieluinen kappale löytyikin jo. Periaattessa ainoana "vikana" on, että se on 520ia n 200 000 ajettu. Haluaisinkin kuulla, kuinka hyvin 2.0 ja automaatti pelaa yhteen? Tiedän, että sanotte moottorin olevan liian pieni jne, mutta olettaisin pärjääväni sillä ainakin n.1-2 vuotta...
Edit: Ja kulutuslukemiakin olisi kiva saada .. (sais tietää paljon vie vähemmän bensaa kuin nykyinen..)
Moroh! Itsellä olis kiikarissa tällä hetkellä myös e39 ja yksi todennäköisesti mieluinen kappale löytyikin jo. Periaattessa ainoana "vikana" on, että se on 520ia n 200 000 ajettu. Haluaisinkin kuulla, kuinka hyvin 2.0 ja automaatti pelaa yhteen?
Onko se 2.0 vai 2.2? Faceliftin jälkeenhän 520i on 2.2-litrainen.
Toivottoman laiska varsinkin automaattina, eikä kulutus paljoa pienempi mitä 2,8i:ssä... Että ei tuota mopo mallia kannata pienemmän kulutuksen toivossa ainakaan ostaa.
Nostellaas vähän. Olisi kiikarissa 525iA -96 mallia. reilu 170tkm mittarissa, olisiko järkeä lähteä vaihtelemaan tosissaan omaa iS:ää siihen? netistä kattelin, niin reilun sekunnin nopeempi olisi omaan verrattuna. Topicin alussa joku tuumailia, että väh 08/98. Onko nämä alkupään koneet sitten ihan toivottomia? Irtoisi toi kys. yksilö ihan sopuisaan hintaan?
Nostellaas vähän. Olisi kiikarissa 525iA -96 mallia. reilu 170tkm mittarissa, olisiko järkeä lähteä vaihtelemaan tosissaan omaa iS:ää siihen? netistä kattelin, niin reilun sekunnin nopeempi olisi omaan verrattuna. Topicin alussa joku tuumailia, että väh 08/98. Onko nämä alkupään koneet sitten ihan toivottomia? Irtoisi toi kys. yksilö ihan sopuisaan hintaan?
Tarkoittanet varmaan 523iA:ta, koska 525i tuli E39:iin vasta 9/2000.
Mulla oli alkupään 9/96 523iA sedan ja tykkäsin tosi paljon . Ei niitä kannata pelätä, sen kummemmin iän kuin tekniikankaan vuoksi.
Tarkoittanet varmaan 523iA:ta, koska 525i tuli E39:iin vasta 9/2000.
Mulla oli alkupään 9/96 523iA sedan ja tykkäsin tosi paljon . Ei niitä kannata pelätä, sen kummemmin iän kuin tekniikankaan vuoksi.
Tero
Ohos joo, pieni typo/ajatusvirhe pääsy käymään. eli tosiaankin 523iA. Varustuskin on lähes täydellinen, ei edes kattoluukusta tarvitsisi luopua. CD-soitinta noissahan ei taida ihan automaattisesti olla? :S
Comment