Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Nyt pakkasilla heräs eloon etupäästä joku lievähkö kolina, mitä ei kovin selvästi kuullut leudolla ilmalla. Huomaa parhaiten, kun ajaa hidasteista tai mukulakiviä pitkin, tasaisella ei mitään. Etupäästä kuuluu joustossa ehkä 2-3 peräkkäistä tiheää pientä kolahdusta, mikä kuulostaa enemmän semmoselta röpellykseltä tms., mitä taas takapäästä ei kuulu ollenkaan. Ajossa on myös alkanu olemaan varsinki tuulella lievää vaellusta. Jarruttaessa ratissa tuntuu lievää epätasaista nytkytystä, tosin hyvin lievää. Jarrut on menossa vaihtoon ens kesänä, että osa voi tulla niistä, mutta veikkaan, että reaktiotankojen pallopäät alkaa antautua ja joutuu vaihtaa keväällä. Johan ne 2 vuotta / 30 tkm kesti powerflex-puslien vaihdon jälkeen. Kaikki muu on edessä suht. uutta, joten en usko että se mikään muu voi olla.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Hen-3
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 103
      • Lahti

      Originally posted by Bomb5 View Post
      Nyt pakkasilla heräs eloon etupäästä joku lievähkö kolina, mitä ei kovin selvästi kuullut leudolla ilmalla. Huomaa parhaiten, kun ajaa hidasteista tai mukulakiviä pitkin, tasaisella ei mitään. Etupäästä kuuluu joustossa ehkä 2-3 peräkkäistä tiheää pientä kolahdusta, mikä kuulostaa enemmän semmoselta röpellykseltä tms., mitä taas takapäästä ei kuulu ollenkaan. Ajossa on myös alkanu olemaan varsinki tuulella lievää vaellusta. Jarruttaessa ratissa tuntuu lievää epätasaista nytkytystä, tosin hyvin lievää. Jarrut on menossa vaihtoon ens kesänä, että osa voi tulla niistä, mutta veikkaan, että reaktiotankojen pallopäät alkaa antautua ja joutuu vaihtaa keväällä. Johan ne 2 vuotta / 30 tkm kesti powerflex-puslien vaihdon jälkeen. Kaikki muu on edessä suht. uutta, joten en usko että se mikään muu voi olla.
      Näitä kun lukee nii hyvä että muillakin on samat kolinat ku itellä
      Mun toukka on 3viikkoo sitten katsastettu ja olin vieressä ku inssi viel pitkään rytkytteli ja raudalla väänteli niveliä/puslia, että ei kyllä väljää ole mutta jostai kummansyystä nyt pakkasella kolisee

      Comment

      • BMW323
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 994
        • kempele

        Originally posted by Bomb5 View Post
        Nyt pakkasilla heräs eloon etupäästä joku lievähkö kolina, mitä ei kovin selvästi kuullut leudolla ilmalla. Huomaa parhaiten, kun ajaa hidasteista tai mukulakiviä pitkin, tasaisella ei mitään. Etupäästä kuuluu joustossa ehkä 2-3 peräkkäistä tiheää pientä kolahdusta, mikä kuulostaa enemmän semmoselta röpellykseltä tms., mitä taas takapäästä ei kuulu ollenkaan. Ajossa on myös alkanu olemaan varsinki tuulella lievää vaellusta. Jarruttaessa ratissa tuntuu lievää epätasaista nytkytystä, tosin hyvin lievää. Jarrut on menossa vaihtoon ens kesänä, että osa voi tulla niistä, mutta veikkaan, että reaktiotankojen pallopäät alkaa antautua ja joutuu vaihtaa keväällä. Johan ne 2 vuotta / 30 tkm kesti powerflex-puslien vaihdon jälkeen. Kaikki muu on edessä suht. uutta, joten en usko että se mikään muu voi olla.
        Originally posted by Hen-3 View Post
        Näitä kun lukee nii hyvä että muillakin on samat kolinat ku itellä
        Mun toukka on 3viikkoo sitten katsastettu ja olin vieressä ku inssi viel pitkään rytkytteli ja raudalla väänteli niveliä/puslia, että ei kyllä väljää ole mutta jostai kummansyystä nyt pakkasella kolisee

        itellä kolisee myös kesällä vähän ja kaikki on ehyttä niin eipä jää enään muuta kuin iskarit.
        pitäis vaan raskia tilata uus säädettävä
        Nissan Stagea NM35 -01
        2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
        harrastepohjalta E21 316

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Originally posted by BMW323 View Post
          itellä kolisee myös kesällä vähän ja kaikki on ehyttä niin eipä jää enään muuta kuin iskarit. pitäis vaan raskia tilata uus säädettävä
          Joo, mulla kolisi viime talvena etuiskarit ja niiden yläpäät. Kesällä tuli laitettua uus ~m-sport alusta uusilla yläpäillä ja muilla hiluilla ja tuli kyllä kivan jämäkkä ajella. Tuntuu vaan, että e39:stä peräjälkeen hajoaa aina jotain uutta alustasta ja satasia menee sinne tänne, vaikka ite laittelee. No, tätä menoahan tuo on kohta ihan uus auto.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Mik@
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1413
            • Nurmes

            Onko muilla kuulunut etupäästä sellaista kopinaa/lotinaa/narinaa liikkeelle lähtiessä, ääni kuuluu siis hetken kun lähtee liikkeelle ja häviää muutaman metrin matkalla. Parhaiten kuuluu kun joustaa hieman "ristiin". Ei luulisi mistään nivelestä kuuluvan, kun ääni tosiaan pysyy poissa sinne asti kun auto seisoo jonkin aikaa että jäähtyy.
            Yläpäät on tuoreet lemförderit ja alustana kw:n coilit, vakajaan korihelat vaihdettu yms. Liekkö vaan nuo iskarit tai toinen menossa paskaksi.
            E61 520Da

            Comment

            • Juhqi
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 46
              • Turku

              Täällä kans alkanu vasen etu kolisemaan parin päivän sisällä varsinkin ulosjoustossa. Se kolisi todella vaimeasti jo vajaa vuosi sitten, eikä katsatuksessa löytynyt vikaa vaikka pyysin inssiä rytkyttämään kunnolla. Mutta nyt ääni on voimistunut. Kilometrejä on 213tkm ja foorumeita luettuani vika todennäköisimmin iskarin yläpään laakeri, kuuluisat koiranluut tai vakaajantangon tukikumit.

              Miten tuon iskarin yläpään laakerin saa parhaiten tsekattua?

              Millainen homma on vaihtaa vaakajantangon tukikumit?

              Auto on siis E39 520i toukka -01

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Juhqi View Post
                Miten tuon iskarin yläpään laakerin saa parhaiten tsekattua?
                Rengas ilmaan sen verran, että kanki mahtuu renkaan alle ja sitten nostelua... pitäisi tulla laakereiden kolinat esiin.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • thabandit^
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 62
                  • Keski-Suomi

                  Liittyy asiaan löyhästi, mutta jaanpa infoa;

                  Jos ( = kun) E39-omistajien tarvitsee alkaa vaihtamaan etuakselilla alimmaisia & takimmaisia reaktiotankoja, niin suosittelen avustavaksi työkaluksi Bilteman murtohaarukkasarjaa. Kolme topakkaa lyöntiä moskalla ja alapallot olivat jo irti.
                  Ei tarvinnut paljon kikkailla.

                  Kiitos ja anteeksi.
                  2001 530d Touring

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14451
                    • Oulu

                    Murtohaarukka ei oo toiminu yhdessäkään nivelen vaihdossa, vaikka viimeksi muokkasin sitä E39:iin sopivaksi. Alatukivartta vaihtelin ja ei lähteny, muutako kierreosaa lyhentämällä ja sitten passas tuo käsillä ollut ulosvetäjä paikalleen ja lähti nätisti irti. Pitäis kyllä raskia tilata schmiedmannilta se ~100e ulosvetäjä joka tehty juuri E38/E39:iä varten.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by zener View Post
                      Murtohaarukka ei oo toiminu yhdessäkään nivelen vaihdossa, vaikka viimeksi muokkasin sitä E39:iin sopivaksi. Alatukivartta vaihtelin ja ei lähteny, muutako kierreosaa lyhentämällä ja sitten passas tuo käsillä ollut ulosvetäjä paikalleen ja lähti nätisti irti. Pitäis kyllä raskia tilata schmiedmannilta se ~100e ulosvetäjä joka tehty juuri E38/E39:iä varten.
                      En kyllä oikein ymmärrä miten murtohaarukka ei toimisi etuniveliin E39:ssä? :think Toki voi joutu rälläkällä muokkaamaan, mutta niin joutuu vaikka hankkisi Vatan ulosvetäjän. Vatan ylosvetäjä ei käy ainakaan V8:n etummaiseen tukivarteen, ellei rälläköi tukivarren pulttia lyhyemmäksi. Murtohaarukkaa kun lyhensi reippaasti niin johan lähti näppärästi irti muutoman kopautuksen jälkeen. Hinta kun motonetissä on 5,40€ niin ei haittaa vaikka niitä tarvitsisi muutoman ei muokkauksilla.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Tuollasen ostin Motonetistä ja sopii e39 niveliin:http://www.motonet.fi/fi/tuote/80405...elen-ulosvedin

                        Edit:Mitäs tällä voi tehdä? :http://www.motonet.fi/fi/tuote/76505...ka-akselit-yms
                        Last edited by janke; 08-03-2014, 23:41.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14451
                          • Oulu

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          En kyllä oikein ymmärrä miten murtohaarukka ei toimisi etuniveliin E39:ssä? :think
                          Murtohaarukalla ei oo saanu mistään autosta nivelpäätä irti. Tosin noihin missä olka-akselit on rautaa riittää pelkkä leka irroitukseen.

                          Originally posted by janke View Post
                          Tuollasen ostin Motonetistä ja sopii e39 niveliin:http://www.motonet.fi/fi/tuote/80405...elen-ulosvedin
                          Miten ei oo tullu hoksattua, vaikka useasti kiertänyt noita motonetin ulosvetäjiä. Vois käydä tuon hakemassa työkalupakkiin.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Originally posted by zener View Post
                            Miten ei oo tullu hoksattua, vaikka useasti kiertänyt noita motonetin ulosvetäjiä. Vois käydä tuon hakemassa työkalupakkiin.
                            Joo.. Noi ei ole kauaa ollut myynnissäkään ilmeisesti, ja minäkin vahingossa löysin tollasen
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Originally posted by janke View Post
                              Tuollasen ostin Motonetistä ja sopii e39 niveliin:http://www.motonet.fi/fi/tuote/80405...elen-ulosvedin
                              Onkos tämä nyt joku uus malli? Käykö kaikkiin etupään niveliin, myös reaktiotankoihin?
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Bomb5 View Post
                                Onkos tämä nyt joku uus malli? Käykö kaikkiin etupään niveliin, myös reaktiotankoihin?
                                Kyllä pitäisi riittää joka niveleen. Itse tarvitsin sitä eteen tukivarsiin, en kokeillut reaktiotankoihin, mutta varaa on hyvin levittää leukoja tuossa vehkeessä.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎