Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by zener View Post
    Pallonivel pään kyllä voi kiriä auto ylhäällä, mutta helan puoli auton ollessa omalla painolla. Tai itse olen muutaman kerran tunkannut akselin abaut "oikeaan" korkeuteen ja kirinyt.
    Juurikin näin, muistelin vai ku ite vaihdoin niin kiristi, kun auto oli pyörillä noi kaikki kerrallaan, mut nivelillä ei tosiaankaan ole väliä jos kirii ilmassa, kun liikkuvat moneen suuntaan.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      Kiitos neuvoista ja hyvistä vastauksista. Eiköhän se näillä jo luonnistu. e28:iin tukivarsien vaihtaminen on itselleni ihan perusjuttu, mutta ajattelin, että josko näissä e39:n alumiiniosissa on jotain spesiaalia ja hankalaa...:think
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        Tänään tuli sitten vaihdettua touringiin nuo etualatukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Kaikkiaan hommaan kului seitsemisen tuntia, joten eihän tuo ihan nappiin mennyt. Jonkin verran meni aikaa hukkaan e39:n etutolppien rakennetta ihmetellessä ja etuosan muovisuojia purkaessa.

        Vanhat tukivarret irtosivat ihan ongelmitta, lukuun ottamatta viimeisenä käsittelyssä ollutta oikeaa alatukivartta, jonka mukana irtosi myös etutolpan alapään soviteholkki. Meni noin 1,5 h että saatiin holkki irti vanhasta tukivarresta ja vielä jonkin verran lisää, että se saatiin takaisin oikealle paikalleen.

        Tukivarsien korin päät kirrasin niin, että pistin puuparrut etutolppien alle ja laskin autoa nosturilla niin, että pyörännavat nousivat lähelle "normaaliasentoa". En vielä päässyt ajamaan autolla, joten en osaa sanoa miten vaikutti tärinöihin satasen pinnassa. Kolinat ilmeisesti ainakin hävisivät Niin, ja vanhoista tukivarsista löytyi 97 ja 02 leimoja, joten osittain alkuperäistä osaa oli vielä kiinni.

        EDIT: Niin, tarviikos tuohon nyt tehdä se nelipyöräsuuntaus, kun kerran raidetankoihin ei koskettu? Nuo vaihdetut palikathan ovat ihan kiinteitä ja identtisiä vanhojen kanssa. Tolppa tosin oli löysättynä alaosasta, joten vaikuttaneeko se sitten johonkin?
        Last edited by Madfexx; 26-07-2012, 06:28.
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by Madfexx View Post
          Tänään tuli sitten vaihdettua touringiin nuo etualatukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Kaikkiaan hommaan kului seitsemisen tuntia, joten eihän tuo ihan nappiin mennyt. Jonkin verran meni aikaa hukkaan e39:n etutolppien rakennetta ihmetellessä ja etuosan muovisuojia purkaessa.

          Vanhat tukivarret irtosivat ihan ongelmitta, lukuun ottamatta viimeisenä käsittelyssä ollutta oikeaa alatukivartta, jonka mukana irtosi myös etutolpan alapään soviteholkki. Meni noin 1,5 h että saatiin holkki irti vanhasta tukivarresta ja vielä jonkin verran lisää, että se saatiin takaisin oikealle paikalleen.

          Tukivarsien korin päät kirrasin niin, että pistin puuparrut etutolppien alle ja laskin autoa nosturilla niin, että pyörännavat nousivat lähelle "normaaliasentoa". En vielä päässyt ajamaan autolla, joten en osaa sanoa miten vaikutti tärinöihin satasen pinnassa. Kolinat ilmeisesti ainakin hävisivät Niin, ja tukivarsista löytyi 97 ja 02 leimoja.
          Hyvä juttu! Voin vakuuttaa, että huomaa kyllä ajettavuudessa positiivisesti.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • puppetmaster
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 74
            • Tampere

            Originally posted by Madfexx View Post
            EDIT: Niin, tarviikos tuohon nyt tehdä se nelipyöräsuuntaus, kun kerran raidetankoihin ei koskettu? Nuo vaihdetut palikathan ovat ihan kiinteitä ja identtisiä vanhojen kanssa. Tolppa tosin oli löysättynä alaosasta, joten vaikuttaneeko se sitten johonkin?
            Kannattaa suunnata pyörät, niissä varsien puslapäissä on kuitenkin aika reilu välys ennen kuin ne kiristää, eli eivät kyllä mene aivan samaan kohtaan sitten millään. Ja ovatko ihan täsmälleen saman mittaisia osat muutenkaan? Ja mahdollista edellistä säätöä tehtäessä on olleet puslat jo jonkin verran ajetut jne...

            Muutenkin hyvä välillä aina tarkastaa suuntaukset, vaikkei mitään irti olisi ollutkaan.

            Comment

            • PNV
              Newbiemmer
              • Sep 2012
              • 17
              • Suomi

              Samat oireet kun niin monella muullakin täällä. Kuskin puolen etupää kolisee/röplöttää hiljaisessa vauhdissa pienissä epätasaisuuksissa ja nimenonmaan keventäessä. Isoissa heitoissa ja kun vauhtia on enemmän ääntä ei kuulu. Etupään saa myös kolahtamaan liikennevaloista lähdettäsessä kun keula kevenee.

              Olin melko varma, että ääni kuuluu iskarien yläpäästä. Kolahduksen saa myös aikaiseksi kun nostaa lokarista ja ääni kuulostaa aivan kuin se tulisi iskarin yläpään tukilaakerista. Pitämällä sormea yläpään mutterissa tuntee selvän tärähdyksen kun keulaa keventää. Yläpään tukilaakerit vaihdettu molemmin puolin, mutta sama kolina kuuluu edelleen. Voisikohan kallistuksen vakaajan väljät runkokumit aiheuttaa tollaisen tärähdyksen?

              Katsastuksessa "yllättäen" ei ollut katsastusmihen mukaan missään pienintäkään välystä.

              Noh seuraavaksi halvin olisi varmaan vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan runkokumit ja koiranluut. Jos ei näillä parane ni sitten varmaan reaktiotangot ja alatukivarret?

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                Mulla ainakin nuo vakaajan runkopuslat oireili semmoisena "kumahduksena" kun ajoi esim. viistosti kanttikiven yli ja auto keinahti.

                Hiljeneekö jos kolistessa painaa kevyesti jarrua?

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by PNV View Post
                  Samat oireet kun niin monella muullakin täällä. Kuskin puolen etupää kolisee/röplöttää hiljaisessa vauhdissa pienissä epätasaisuuksissa ja nimenonmaan keventäessä. Isoissa heitoissa ja kun vauhtia on enemmän ääntä ei kuulu. Etupään saa myös kolahtamaan liikennevaloista lähdettäsessä kun keula kevenee.

                  Olin melko varma, että ääni kuuluu iskarien yläpäästä. Kolahduksen saa myös aikaiseksi kun nostaa lokarista ja ääni kuulostaa aivan kuin se tulisi iskarin yläpään tukilaakerista. Pitämällä sormea yläpään mutterissa tuntee selvän tärähdyksen kun keulaa keventää. Yläpään tukilaakerit vaihdettu molemmin puolin, mutta sama kolina kuuluu edelleen. Voisikohan kallistuksen vakaajan väljät runkokumit aiheuttaa tollaisen tärähdyksen?

                  Katsastuksessa "yllättäen" ei ollut katsastusmihen mukaan missään pienintäkään välystä.

                  Noh seuraavaksi halvin olisi varmaan vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan runkokumit ja koiranluut. Jos ei näillä parane ni sitten varmaan reaktiotangot ja alatukivarret?
                  Onko orkkis yläpään laakerit.:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Antt1K
                    BTCF Member
                    • Aug 2011
                    • 20
                    • Vaasa

                    Peltinen pärinä/kolina johtui jarrukilvestä, viilasin pultinreikiä ja nostin kilpeä. Nyt kilvet eivät enää jää soimaan kaivonkansien ja vastaavien jälkeen, kuuluu vain pieni "särähdys"
                    530i 01, kupla 66, e28 82

                    Comment

                    • PNV
                      Newbiemmer
                      • Sep 2012
                      • 17
                      • Suomi

                      Originally posted by janke View Post
                      Onko orkkis yläpään laakerit.:think
                      Yläpään laakerit on motonetista, mutta oli kyllä lemförderit. Tiedä noista sitten.

                      Täytyykin vielä koittaa hiljeenekö kolina jarrua painettaessa. Viittaako tuo sitten reaktiotankoihin vai mihin jos jarruttaessa hiljenee?

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        Reaktiotangot on hyvä veikkaus, mulla ne oireili juuri niin että roplotti töyssyissä ja kun painoi jarrua niin hiljeni.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by PNV View Post
                          Yläpään laakerit on motonetista, mutta oli kyllä lemförderit. Tiedä noista sitten.

                          Täytyykin vielä koittaa hiljeenekö kolina jarrua painettaessa. Viittaako tuo sitten reaktiotankoihin vai mihin jos jarruttaessa hiljenee?
                          Noi lemförderit ovat paremmat kuin mitä sieltä saa tavallisesti jotka ei kestä juuri yhtään, kun pullahtaa tukikumit pihalle tai venyy muuteenvaan.... ainakin jos vähäkin madallettu. Kolinoita sitten riittää jos antavat periksi.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Puisto
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 84
                            • Kouvostoliiton peräkylä

                            Minulla ei ole väliä jarruttaako vai ei. Aina kuuluu pientä kolkotusta. Ja alkaa sentään olla lähes kaikki vaihdettu: yläpään laakerit, kaikki tukivarret, koiranluut, hammastanko. Viimeksi tänään vaihdoin vakaajan tukikumit. Ehkä jonkinlainen kumina poistui mutta kävelyvauhdissa kuuluva kolina on ja pysyy.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Puisto View Post
                              Minulla ei ole väliä jarruttaako vai ei. Aina kuuluu pientä kolkotusta. Ja alkaa sentään olla lähes kaikki vaihdettu: yläpään laakerit, kaikki tukivarret, koiranluut, hammastanko. Viimeksi tänään vaihdoin vakaajan tukikumit. Ehkä jonkinlainen kumina poistui mutta kävelyvauhdissa kuuluva kolina on ja pysyy.
                              Raidetangot?

                              Comment

                              • Puisto
                                Bimmer Rookie
                                • May 2010
                                • 84
                                • Kouvostoliiton peräkylä

                                Nekin. Sisemmät ja ulommat päät.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎