Originally posted by zener
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39: etupää kolisee
Collapse
X
-
Kiitos neuvoista ja hyvistä vastauksista. Eiköhän se näillä jo luonnistu. e28:iin tukivarsien vaihtaminen on itselleni ihan perusjuttu, mutta ajattelin, että josko näissä e39:n alumiiniosissa on jotain spesiaalia ja hankalaa...:thinkHarraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Tänään tuli sitten vaihdettua touringiin nuo etualatukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Kaikkiaan hommaan kului seitsemisen tuntia, joten eihän tuo ihan nappiin mennyt. Jonkin verran meni aikaa hukkaan e39:n etutolppien rakennetta ihmetellessä ja etuosan muovisuojia purkaessa.
Vanhat tukivarret irtosivat ihan ongelmitta, lukuun ottamatta viimeisenä käsittelyssä ollutta oikeaa alatukivartta, jonka mukana irtosi myös etutolpan alapään soviteholkki. Meni noin 1,5 h että saatiin holkki irti vanhasta tukivarresta ja vielä jonkin verran lisää, että se saatiin takaisin oikealle paikalleen.
Tukivarsien korin päät kirrasin niin, että pistin puuparrut etutolppien alle ja laskin autoa nosturilla niin, että pyörännavat nousivat lähelle "normaaliasentoa". En vielä päässyt ajamaan autolla, joten en osaa sanoa miten vaikutti tärinöihin satasen pinnassa. Kolinat ilmeisesti ainakin hävisivätNiin, ja vanhoista tukivarsista löytyi 97 ja 02 leimoja, joten osittain alkuperäistä osaa oli vielä kiinni.
EDIT: Niin, tarviikos tuohon nyt tehdä se nelipyöräsuuntaus, kun kerran raidetankoihin ei koskettu? Nuo vaihdetut palikathan ovat ihan kiinteitä ja identtisiä vanhojen kanssa. Tolppa tosin oli löysättynä alaosasta, joten vaikuttaneeko se sitten johonkin?Last edited by Madfexx; 26-07-2012, 06:28.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Originally posted by Madfexx View PostTänään tuli sitten vaihdettua touringiin nuo etualatukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Kaikkiaan hommaan kului seitsemisen tuntia, joten eihän tuo ihan nappiin mennyt. Jonkin verran meni aikaa hukkaan e39:n etutolppien rakennetta ihmetellessä ja etuosan muovisuojia purkaessa.
Vanhat tukivarret irtosivat ihan ongelmitta, lukuun ottamatta viimeisenä käsittelyssä ollutta oikeaa alatukivartta, jonka mukana irtosi myös etutolpan alapään soviteholkki. Meni noin 1,5 h että saatiin holkki irti vanhasta tukivarresta ja vielä jonkin verran lisää, että se saatiin takaisin oikealle paikalleen.
Tukivarsien korin päät kirrasin niin, että pistin puuparrut etutolppien alle ja laskin autoa nosturilla niin, että pyörännavat nousivat lähelle "normaaliasentoa". En vielä päässyt ajamaan autolla, joten en osaa sanoa miten vaikutti tärinöihin satasen pinnassa. Kolinat ilmeisesti ainakin hävisivätNiin, ja tukivarsista löytyi 97 ja 02 leimoja.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Madfexx View PostEDIT: Niin, tarviikos tuohon nyt tehdä se nelipyöräsuuntaus, kun kerran raidetankoihin ei koskettu? Nuo vaihdetut palikathan ovat ihan kiinteitä ja identtisiä vanhojen kanssa. Tolppa tosin oli löysättynä alaosasta, joten vaikuttaneeko se sitten johonkin?
Muutenkin hyvä välillä aina tarkastaa suuntaukset, vaikkei mitään irti olisi ollutkaan.
Comment
-
-
Samat oireet kun niin monella muullakin täällä. Kuskin puolen etupää kolisee/röplöttää hiljaisessa vauhdissa pienissä epätasaisuuksissa ja nimenonmaan keventäessä. Isoissa heitoissa ja kun vauhtia on enemmän ääntä ei kuulu. Etupään saa myös kolahtamaan liikennevaloista lähdettäsessä kun keula kevenee.
Olin melko varma, että ääni kuuluu iskarien yläpäästä. Kolahduksen saa myös aikaiseksi kun nostaa lokarista ja ääni kuulostaa aivan kuin se tulisi iskarin yläpään tukilaakerista. Pitämällä sormea yläpään mutterissa tuntee selvän tärähdyksen kun keulaa keventää. Yläpään tukilaakerit vaihdettu molemmin puolin, mutta sama kolina kuuluu edelleen. Voisikohan kallistuksen vakaajan väljät runkokumit aiheuttaa tollaisen tärähdyksen?
Katsastuksessa "yllättäen" ei ollut katsastusmihen mukaan missään pienintäkään välystä.
Noh seuraavaksi halvin olisi varmaan vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan runkokumit ja koiranluut. Jos ei näillä parane ni sitten varmaan reaktiotangot ja alatukivarret?
Comment
-
-
Originally posted by PNV View PostSamat oireet kun niin monella muullakin täällä. Kuskin puolen etupää kolisee/röplöttää hiljaisessa vauhdissa pienissä epätasaisuuksissa ja nimenonmaan keventäessä. Isoissa heitoissa ja kun vauhtia on enemmän ääntä ei kuulu. Etupään saa myös kolahtamaan liikennevaloista lähdettäsessä kun keula kevenee.
Olin melko varma, että ääni kuuluu iskarien yläpäästä. Kolahduksen saa myös aikaiseksi kun nostaa lokarista ja ääni kuulostaa aivan kuin se tulisi iskarin yläpään tukilaakerista. Pitämällä sormea yläpään mutterissa tuntee selvän tärähdyksen kun keulaa keventää. Yläpään tukilaakerit vaihdettu molemmin puolin, mutta sama kolina kuuluu edelleen. Voisikohan kallistuksen vakaajan väljät runkokumit aiheuttaa tollaisen tärähdyksen?
Katsastuksessa "yllättäen" ei ollut katsastusmihen mukaan missään pienintäkään välystä.
Noh seuraavaksi halvin olisi varmaan vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan runkokumit ja koiranluut. Jos ei näillä parane ni sitten varmaan reaktiotangot ja alatukivarret?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostOnko orkkis yläpään laakerit.:think
Täytyykin vielä koittaa hiljeenekö kolina jarrua painettaessa. Viittaako tuo sitten reaktiotankoihin vai mihin jos jarruttaessa hiljenee?
Comment
-
-
Originally posted by PNV View PostYläpään laakerit on motonetista, mutta oli kyllä lemförderit. Tiedä noista sitten.
Täytyykin vielä koittaa hiljeenekö kolina jarrua painettaessa. Viittaako tuo sitten reaktiotankoihin vai mihin jos jarruttaessa hiljenee?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Minulla ei ole väliä jarruttaako vai ei. Aina kuuluu pientä kolkotusta. Ja alkaa sentään olla lähes kaikki vaihdettu: yläpään laakerit, kaikki tukivarret, koiranluut, hammastanko. Viimeksi tänään vaihdoin vakaajan tukikumit. Ehkä jonkinlainen kumina poistui mutta kävelyvauhdissa kuuluva kolina on ja pysyy.
Comment
-
-
Originally posted by Puisto View PostMinulla ei ole väliä jarruttaako vai ei. Aina kuuluu pientä kolkotusta. Ja alkaa sentään olla lähes kaikki vaihdettu: yläpään laakerit, kaikki tukivarret, koiranluut, hammastanko. Viimeksi tänään vaihdoin vakaajan tukikumit. Ehkä jonkinlainen kumina poistui mutta kävelyvauhdissa kuuluva kolina on ja pysyy.
Comment
-
Comment