Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39: etupää kolisee
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View Posthttp://www.strongflex.vot.pl/index.p...emid=1&lang=en
Tilasin omaani tuolta, oli hiukan halvempaa ja ihan yhtä hyvät ellei paremmat.
Last edited by Antsah; 14-04-2012, 18:05.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostNyt kun on tullut joku reilu 1000km ajeltua noilla powerflexeillä niin rattiin nuo tuo hieman resonanssia jos tie on oikein karhea. Nyt keväällä on varmaan huonoin tilanne kun asfaltti on karhea ja nastarenkaat on vielä alla. En tiedä kumpi tuon resonanssin tekee reaktiontagon vai vakaajan powerflexit. E46 en moista kyllä huomannut.
Kolinasta ei taas osaa sanoa kun kelit lauhtu niin kolinatkin katosi taas. En tiedä tuliko se nyt noilla vakaajan puslilla ja reaktiotangon puslilla korjattua, selvät ratkeamat siellä reaktiotangon puslissa kyllä oli. Näkee varmasti vasta ensi talvena.
Comment
-
-
Omassa E39:ssä on tuo etupää kolissut tai paremminkin kumissut jo pitkään. Vaihdettu: alatukivarret, reaktiotangot, iskarit, yläpäät iskareihin, vakaajan tangot (koiranluut) ja meteli vaan jatkui. Tänään vaihdatin sitte kallistuksenvakaajan kumet eteen(korihelat) ja kaikki ylimääräiset äänet katosivatsiis nuo muutaman kympin kumihelat aiheuttivat melkoisen metelin tuolla keulassa.
Ihmeellistä, nyt on alla tutisematon ja kolisematon e39. Ihme on tapahtunut
Edit. siis osanumero 2 -> http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10Last edited by TRA_60; 27-04-2012, 13:48.Nykyiset W212 & W210
ex. E60 LCI
ex. 525i LCI
ex. 520i LCI
Comment
-
-
Täälläkin kuunneltu kuminaa jo kolme vuotta. Perjantaina vaihdoin kallistuksenvakaajan runkopuslat. Kolinat loppu siihen.
Vaihdoin aikaisemmin myös reaktiotangon runkopuslat. Tutinat katos siihen ja tuli muutenkin paljon vakaampi.
Puslat olivat mallia PowerFlex. Hyvin tuntuvat toimivan ja ovat varmaan pitkäikäiset.
Aikamoista taistelua noitten puslien vaihtaminen on, joten kannattaa varata aikaa ja hermoja.
Comment
-
-
Originally posted by Puisto View PostMinulla kolinat loppuivat vasta hammastangon vaihdon jälkeen. Sitä ennen kaikki muut vaihdettu eteen iskareita lukuunottamatta.
Uusiotangolla motonetistä mennään.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
No nyt kolisee etupyörien laakerit... Olenkin ihmetellyt mikä ihme tuossa (kaiken ylihuoltamisen jälkeen) voi vielä joissain tilanteissa kolista ja eilen sitten muun remontin yhteydessä osui auto sattumalta sellaiseen asentoon, että kolina kuului kun eturengasta heilutti yläreunasta. Mysteeri vaan on se, että miksi tuo ei kuulu aina vaan auto pitää tosiaan olla sopivassa asennossa ja/tai rengasta nostettu tunkilla hiukan ylös (kevennetty painoa renkaalla). Kuitenkin jos renkaan nostaa kokonaan ylös, ei välystä tunnu eikä kolinaa kuulu. Mutta jostain syystä matkustajan puoli kolisi vain silloin kun kuskin puoli oli nostettu ylös. Aika ihmeellinen juttu.
Tänään vielä testasin uudestaan, kaveri heilutti rengasta ja selvästi välystä on laakerissa eikä tukivarsissa tai iskarin yläpäässä. Jurinoita tai sivuääniä ei laakereista kuitenkaan kuulu.
Comment
-
-
Varmaankin se väljyys siinä laakerissa niin alkutekijöissään, että ei tunnu vasta kuin tietyssä laakerin asennossa. Varmaan aika nopsaan alkaa väljyyttä olemaan asennossa kuin asennossa. Kokeilitko painaa jarrua samalla kun välystä kokeiltiin? Yleensähän se välys sitten katoaa jarrua painaessa jos se on laakerista peräisin.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostVarmaankin se väljyys siinä laakerissa niin alkutekijöissään, että ei tunnu vasta kuin tietyssä laakerin asennossa. Varmaan aika nopsaan alkaa väljyyttä olemaan asennossa kuin asennossa. Kokeilitko painaa jarrua samalla kun välystä kokeiltiin? Yleensähän se välys sitten katoaa jarrua painaessa jos se on laakerista peräisin.
Nostin/kevensin eilen takapyöriäkin ja taitaa niissä olla ihan sama juttu. Tosi vaikeaa oli saada niissä tuo kolina esiin, ja pyörän heilutus vaati reippaasti voimaa, mutta onnistui se silti kummassakin. Joten vaihdan uudet laakerit kaikkiin pyöriin. Ebaysta tuli jo tilattua FAG-laakerit. Saas nähdä mitä auton ajettavuudelle tapahtuu, tuollahan pitäisi olla selvä vaikutus.
Comment
-
-
Nyt on uudet etulaakerit ja nekin kolisee
Muutama havainto, onkohan nämä vain kuvittelua: ihan kuin etupää kääntyisi nyt hiukan terävämmin ja takapää kääntyy etupäähän nähden suuremmalla viiveellä kuin ennen. Ja tuttu urainen tie ei enää tuntunutkaan uraiselta, tuli vähän samanlainen efekti kuin silloin kun vaihtaa uudet reaktiotangot. Täytyy testata vielä uudestaan, ehkä kaikki johtuikin lämpötilasta ja sen myötä korkeammista rengaspaineista.
No ainakin nuo pyörii (pyörät kiinni) selvästi herkemmin/kauemmin kuin vanhat. Toisessa vanhassa laakerissa ilmeisesti oli laakerikehässä halkeama, kuuluu napsutusta kun laakeria pyörittää.
Seuraavaksi pitäisi vaihtaa takalaakerit...
Comment
-
-
Kerro vaan saatko auki ne napamutterit vai pitääkö vanhat pilkkoa.
Ite meinasin ottaa auki ja kattoa onko siellä jotain vikaa vai likaa, kun abs:t hakkaa, tappavan tasaisesti. Mutta eihän toi umpiruostunut mutteri lähde ihan heti auki. Eikä ollu uutta tilalle, että vois vanhan tuhota.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostKerro vaan saatko auki ne napamutterit vai pitääkö vanhat pilkkoa.
Ite meinasin ottaa auki ja kattoa onko siellä jotain vikaa vai likaa, kun abs:t hakkaa, tappavan tasaisesti. Mutta eihän toi umpiruostunut mutteri lähde ihan heti auki. Eikä ollu uutta tilalle, että vois vanhan tuhota.
Comment
-
Comment