Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Onkohan se tarkka/tarkempi ajaa täysin kunnossaolevaan oem-osaiseen verrattuna vai vertailetko tarkkuutta vain siihen millainen auto oli kuluneilla osilla? Sen tosi tarkan fiiliksen kuluneisiin verrattuna kun saa tavallisillakin kumipuslilla, se sitten vaan laimenee aika äkkiä.
    Vaikea sanoa tietysti, kyllähän se pitäisi olla jonkinverran ainakin kun puslat ei jousta niin paljoa.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by Bmw Master View Post
      http://www.strongflex.vot.pl/index.p...emid=1&lang=en

      Tilasin omaani tuolta, oli hiukan halvempaa ja ihan yhtä hyvät ellei paremmat.
      Tuolta saa sitten vastaavasti ilman postikuluja powerflexit, tuli 4päivässä suoraan postilaatikkoon siitä kun tilasi. Kannattaa hakea suoraan powerflexin tuotenumeroilla.

      Last edited by Antsah; 14-04-2012, 18:05.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Antsah View Post
        Nyt kun on tullut joku reilu 1000km ajeltua noilla powerflexeillä niin rattiin nuo tuo hieman resonanssia jos tie on oikein karhea. Nyt keväällä on varmaan huonoin tilanne kun asfaltti on karhea ja nastarenkaat on vielä alla. En tiedä kumpi tuon resonanssin tekee reaktiontagon vai vakaajan powerflexit. E46 en moista kyllä huomannut.

        Kolinasta ei taas osaa sanoa kun kelit lauhtu niin kolinatkin katosi taas. En tiedä tuliko se nyt noilla vakaajan puslilla ja reaktiotangon puslilla korjattua, selvät ratkeamat siellä reaktiotangon puslissa kyllä oli. Näkee varmasti vasta ensi talvena.
        No nyt kun on kesärenkaat viimein alla niin kävi kuten arvelinkin, että tuo "värinä" rattiin poistui. Nastarenkaat ja paljas karhea asfaltti ilmeisesti oli sellainen resonassia aiheuttava yhdistelmä.

        Comment

        • TRA_60
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 81
          • oulu

          Omassa E39:ssä on tuo etupää kolissut tai paremminkin kumissut jo pitkään. Vaihdettu: alatukivarret, reaktiotangot, iskarit, yläpäät iskareihin, vakaajan tangot (koiranluut) ja meteli vaan jatkui. Tänään vaihdatin sitte kallistuksenvakaajan kumet eteen(korihelat) ja kaikki ylimääräiset äänet katosivat siis nuo muutaman kympin kumihelat aiheuttivat melkoisen metelin tuolla keulassa.

          Ihmeellistä, nyt on alla tutisematon ja kolisematon e39. Ihme on tapahtunut

          Edit. siis osanumero 2 -> http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10
          Last edited by TRA_60; 27-04-2012, 13:48.
          Nykyiset W212 & W210
          ex. E60 LCI
          ex. 525i LCI
          ex. 520i LCI

          Comment

          • TKGL
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 260
            • Tampere

            Täälläkin kuunneltu kuminaa jo kolme vuotta. Perjantaina vaihdoin kallistuksenvakaajan runkopuslat. Kolinat loppu siihen.

            Vaihdoin aikaisemmin myös reaktiotangon runkopuslat. Tutinat katos siihen ja tuli muutenkin paljon vakaampi.

            Puslat olivat mallia PowerFlex. Hyvin tuntuvat toimivan ja ovat varmaan pitkäikäiset.

            Aikamoista taistelua noitten puslien vaihtaminen on, joten kannattaa varata aikaa ja hermoja.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Itsellä taitaa kolina tulla alatukivarren pallonivelestä. Todettiin suuntauksessa, että väljä on.

              Comment

              • Puisto
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 84
                • Kouvostoliiton peräkylä

                Minulla kolinat loppuivat vasta hammastangon vaihdon jälkeen. Sitä ennen kaikki muut vaihdettu eteen iskareita lukuunottamatta.

                Uusiotangolla motonetistä mennään.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Kertokaas kun tilasin 2kuukautta sitten Schmiedmannilta uudet raidetangot ja nyt on toisesta lässähtänyt nivelen suojakumi, eli siis lähtenyt irti siitää kumin yläreunan sokasta!
                  Meniskö tuo takuuseen vai pitääkö ite alkaa ronklaan paikalleen??:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Puisto View Post
                    Minulla kolinat loppuivat vasta hammastangon vaihdon jälkeen. Sitä ennen kaikki muut vaihdettu eteen iskareita lukuunottamatta.

                    Uusiotangolla motonetistä mennään.
                    Vaihdoitko itse? Itellä vaan tuosta ojaustangon ala-päästä mennyt laakeri joka koluuttaa ja samalla häirittee, kun muuten olisi hiljaista!!
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      No nyt kolisee etupyörien laakerit... Olenkin ihmetellyt mikä ihme tuossa (kaiken ylihuoltamisen jälkeen) voi vielä joissain tilanteissa kolista ja eilen sitten muun remontin yhteydessä osui auto sattumalta sellaiseen asentoon, että kolina kuului kun eturengasta heilutti yläreunasta. Mysteeri vaan on se, että miksi tuo ei kuulu aina vaan auto pitää tosiaan olla sopivassa asennossa ja/tai rengasta nostettu tunkilla hiukan ylös (kevennetty painoa renkaalla). Kuitenkin jos renkaan nostaa kokonaan ylös, ei välystä tunnu eikä kolinaa kuulu. Mutta jostain syystä matkustajan puoli kolisi vain silloin kun kuskin puoli oli nostettu ylös. Aika ihmeellinen juttu.

                      Tänään vielä testasin uudestaan, kaveri heilutti rengasta ja selvästi välystä on laakerissa eikä tukivarsissa tai iskarin yläpäässä. Jurinoita tai sivuääniä ei laakereista kuitenkaan kuulu.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Varmaankin se väljyys siinä laakerissa niin alkutekijöissään, että ei tunnu vasta kuin tietyssä laakerin asennossa. Varmaan aika nopsaan alkaa väljyyttä olemaan asennossa kuin asennossa. Kokeilitko painaa jarrua samalla kun välystä kokeiltiin? Yleensähän se välys sitten katoaa jarrua painaessa jos se on laakerista peräisin.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Varmaankin se väljyys siinä laakerissa niin alkutekijöissään, että ei tunnu vasta kuin tietyssä laakerin asennossa. Varmaan aika nopsaan alkaa väljyyttä olemaan asennossa kuin asennossa. Kokeilitko painaa jarrua samalla kun välystä kokeiltiin? Yleensähän se välys sitten katoaa jarrua painaessa jos se on laakerista peräisin.
                          Kokeilin painaa jarrua, mutta kolinaa kuului silti. Se oli hiukan outo juttu, mutta kyllä se välys silti on laakerissa sillä jarrulevy liikkui jarrun suojakilpeen nähden. Eihän siinä välissä ole muuta välyksen paikkaa kuin tuo laakeri.

                          Nostin/kevensin eilen takapyöriäkin ja taitaa niissä olla ihan sama juttu. Tosi vaikeaa oli saada niissä tuo kolina esiin, ja pyörän heilutus vaati reippaasti voimaa, mutta onnistui se silti kummassakin. Joten vaihdan uudet laakerit kaikkiin pyöriin. Ebaysta tuli jo tilattua FAG-laakerit. Saas nähdä mitä auton ajettavuudelle tapahtuu, tuollahan pitäisi olla selvä vaikutus.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Nyt on uudet etulaakerit ja nekin kolisee

                            Muutama havainto, onkohan nämä vain kuvittelua: ihan kuin etupää kääntyisi nyt hiukan terävämmin ja takapää kääntyy etupäähän nähden suuremmalla viiveellä kuin ennen. Ja tuttu urainen tie ei enää tuntunutkaan uraiselta, tuli vähän samanlainen efekti kuin silloin kun vaihtaa uudet reaktiotangot. Täytyy testata vielä uudestaan, ehkä kaikki johtuikin lämpötilasta ja sen myötä korkeammista rengaspaineista.

                            No ainakin nuo pyörii (pyörät kiinni) selvästi herkemmin/kauemmin kuin vanhat. Toisessa vanhassa laakerissa ilmeisesti oli laakerikehässä halkeama, kuuluu napsutusta kun laakeria pyörittää.

                            Seuraavaksi pitäisi vaihtaa takalaakerit...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Kerro vaan saatko auki ne napamutterit vai pitääkö vanhat pilkkoa.

                              Ite meinasin ottaa auki ja kattoa onko siellä jotain vikaa vai likaa, kun abs:t hakkaa, tappavan tasaisesti. Mutta eihän toi umpiruostunut mutteri lähde ihan heti auki. Eikä ollu uutta tilalle, että vois vanhan tuhota.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Kerro vaan saatko auki ne napamutterit vai pitääkö vanhat pilkkoa.

                                Ite meinasin ottaa auki ja kattoa onko siellä jotain vikaa vai likaa, kun abs:t hakkaa, tappavan tasaisesti. Mutta eihän toi umpiruostunut mutteri lähde ihan heti auki. Eikä ollu uutta tilalle, että vois vanhan tuhota.
                                Mitkä napamutterit? Ne pultit joilla laakeri on kiinni? Edessä vai takana? Takalaakereiden vaihtoon menee vielä varmaankin viikko. Olisi mennyt hermot jo etulaakereidenkin kanssa ilman mutterinväännintä, yhtä pulttia piti kuumentaa kuumailmapuhaltimella (660C), sen jälkeen irtosi helposti. Mutta takalaakereissa on vaikeuskerrointa hiukan enemmän...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎