Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    Originally posted by TJJ View Post
    Adapteri, siis tuo napaan tuleva osa? Se kuuluu tuohon liukuvasaraan, tuo on alunperin tehty vain napojen irrotusta varten.
    Näyttääkin kyllä aivan ammattilaisen työltä. Likuvasara olisi, mutta minulta juuri tuo sovite puuttuu, pitääpä säveltää. Hyvää infoa taas sinulta TJJ
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

    Comment

    • Wille330
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 60
      • Etelä-Suomi

      Vänkärin puolelta kolisee.. uudet iskarit?

      Puoltoista vuotta sitten vaihdettu etualatukivarret ja kuljettajan puolen koiranluu. Tähän asti oli ilmeisesti alkuperäset (eli ihan vitun vanhat) iskarit alla, jotka meni nyt vaihtoon, kun olivat totaalisen finaalissa. Tilalle siis M-Sport 2 alustaan Bilsteinit. Ensin vaihdettiin Järvenpään Vianorilla taakse ja nyt eteen BMW:n omat M-Sport 2:een sopivat iskarit. Eteen vaihdettiin tietenkin myös ylätukilaakerit ja se vänkärin puoleinen koiranluu, kun oli välyksellinen. Takaiskarirempan jälkeen olin kuulevinani jotain ajoittaista kolinaa takaa, vänkärin puolelta. Nyt etuiskareiden ja koiranluun vaihdon jälkeen kuuluu edestäkin, mielestäni vänkärin puolelta melko voimakas kolahtelu aina terävissä töyssyissä ja vaikuttaisi siltä, että kolisee aina, kun rengas ns. putoaa töyssyltä eli, kun jousi joustaa ulos päin. Mitään kolinoita ei kuulunut niillä vanhoilla paskaiskareilla...

      Onks kellään ideoita? Mua vituttaa...
      Last edited by Wille330; 17-07-2012, 16:21. Reason: Asia virhe..
      BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Wille330 View Post

        Onks kellään ideoita? Mua vituttaa...
        Kallistuksen vakaajan runkokumi.

        Comment

        • Wille330
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 60
          • Etelä-Suomi

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Kallistuksen vakaajan runkokumi.
          Onko tuo osa jotenkin erillinen? Toinen kallistuksenvakaaja vaihdettiin n. vuosi sitten ja toinen toissapäivänä.. eli olisko ollut syytä vaihtaa tuo runkokumi samalla?
          BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Wille330 View Post
            Onko tuo osa jotenkin erillinen? Toinen kallistuksenvakaaja vaihdettiin n. vuosi sitten ja toinen toissapäivänä.. eli olisko ollut syytä vaihtaa tuo runkokumi samalla?
            Eli niitä puslia on kaksi kappaletta. Yleensä kovettuvat ja reikä suurentuu ajanmyöten.

            Kuinkas ne iskarien yläpään laakerit, olivatko tarvikkeet vai alkuperäiset?
            Entä kiristettiinkö iskarit painopäällä kunnolla? Entä prikat molemminpuolin laakeria?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Wille330 View Post
              Onko tuo osa jotenkin erillinen? Toinen kallistuksenvakaaja vaihdettiin n. vuosi sitten ja toinen toissapäivänä.. eli olisko ollut syytä vaihtaa tuo runkokumi samalla?
              Onhan se kumi erillinen. Miksi vakaajat vaihdettiin?

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Onhan se kumi erillinen. Miksi vakaajat vaihdettiin?
                Olisko kirjoittaja tarkoittanut vakaajalla koiranluuta? Niitä kun vaihdellaan aina tämän tästä.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Wille330
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 60
                  • Etelä-Suomi

                  Taas mennään..

                  Elikkäs ne iskarit vaihdettiin toissapäivänä. Samalla vaihdettiin ylätukilaakerit. Kaikki osat edessä on bmw:n orkkiskamaa ja maksoi ihan vitusti. Taakse laitettiin Bilsteinit aiemmin.

                  Noh.. eilen taas vein auton takaisin ja hain illalla. Sama kolina jatkuu. Tripin mukaan autolla kyllä kruisailtu sen 5 km, mutta mitään ei muka ole kuulunut.. oli ollut kuulemma löysää vänkärin puoleisen iskarin yläpäässä ja sen kiristivät. No.. mikäänhän ei muuttunut, vaan, kun ajoin auton Vianorilta himaan, niin helevetinmoinen kolina kuuluu edelleen vänkärin puolelta varsinkin edestä. Mahdollisesti kuuluu myös takaa, mutta ei sen kolinan alta tahdo erottaa muita ääniä.

                  Kallistuksenvakaajilla tarkoitin, että koiranluut on vaihdettu. Kuskin puolelle vuosi sitten (ei siis luulis olevan finaalissa) ja vänkärin puolelle tässä iskarien vaihdon yhteydessä. Sanoin jo eilen, että "mikäli mitään väljää ei asennuksen jäljiltä löydy, niin katsokaa kallistuksenvakaajan runkokumi ja reaktiotangon suojakumi." Kumpaakaan ei ollut tehty.

                  Vittu, että voi vituttaa tuo jatkuva ravaaminen. Ilmeisesti on liikaa vaadittu, että vois tehdä hommat kerralla kunnolla. Siellä se auto taas on. Tänä aamuna ajoin takas ennen töihin menoa ja illalla se pitäis sieltä taas hakea. Jännitys tiivistyy.. ja v-käyrän viisari kääntyy kaakkoon.. veisin auton muualle, jos olis vaihtoehtoja.

                  Ja mikä helvetti siinä on, että joka kerta siellä pitää väännellä kuljettajan penkin niskatuki vinoon, sotkea kuskin lattiamatto ruskean mustalla paskalla, joka ei lähde kuin Korrekin pesuaineella? Samaa paskaa löytyy vaihdekepistä, ratista ja oven kahvoista. Helevetinmoinen siivousoperaatio aina ekaks, kun pääsee himaan. Ilmeisesti näissä Vianoreissakaan ei välttämättä osata edes tällaisia perusasioita kuin iskareiden vaihto???
                  BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                  Comment

                  • Wille330
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 60
                    • Etelä-Suomi

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Onhan se kumi erillinen. Miksi vakaajat vaihdettiin?
                    Koiranluu vaihdettiin, koska oli välyksellinen..
                    BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                    Comment

                    • Wille330
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 60
                      • Etelä-Suomi

                      Originally posted by janke View Post
                      Eli niitä puslia on kaksi kappaletta. Yleensä kovettuvat ja reikä suurentuu ajanmyöten.

                      Kuinkas ne iskarien yläpään laakerit, olivatko tarvikkeet vai alkuperäiset?
                      Entä kiristettiinkö iskarit painopäällä kunnolla? Entä prikat molemminpuolin laakeria?
                      Ja vielä Janke: täytynee sieltä tentata tänään nämä asiat sitten ihan juurta jaksain...
                      BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Wille330 View Post
                        Elikkäs ne iskarit vaihdettiin toissapäivänä. Samalla vaihdettiin ylätukilaakerit. Kaikki osat edessä on bmw:n orkkiskamaa ja maksoi ihan vitusti. Taakse laitettiin Bilsteinit aiemmin.

                        Noh.. eilen taas vein auton takaisin ja hain illalla. Sama kolina jatkuu. Tripin mukaan autolla kyllä kruisailtu sen 5 km, mutta mitään ei muka ole kuulunut.. oli ollut kuulemma löysää vänkärin puoleisen iskarin yläpäässä ja sen kiristivät. No.. mikäänhän ei muuttunut, vaan, kun ajoin auton Vianorilta himaan, niin helevetinmoinen kolina kuuluu edelleen vänkärin puolelta varsinkin edestä. Mahdollisesti kuuluu myös takaa, mutta ei sen kolinan alta tahdo erottaa muita ääniä.

                        Kallistuksenvakaajilla tarkoitin, että koiranluut on vaihdettu. Kuskin puolelle vuosi sitten (ei siis luulis olevan finaalissa) ja vänkärin puolelle tässä iskarien vaihdon yhteydessä. Sanoin jo eilen, että "mikäli mitään väljää ei asennuksen jäljiltä löydy, niin katsokaa kallistuksenvakaajan runkokumi ja reaktiotangon suojakumi." Kumpaakaan ei ollut tehty.

                        Vittu, että voi vituttaa tuo jatkuva ravaaminen. Ilmeisesti on liikaa vaadittu, että vois tehdä hommat kerralla kunnolla. Siellä se auto taas on. Tänä aamuna ajoin takas ennen töihin menoa ja illalla se pitäis sieltä taas hakea. Jännitys tiivistyy.. ja v-käyrän viisari kääntyy kaakkoon.. veisin auton muualle, jos olis vaihtoehtoja.

                        Ja mikä helvetti siinä on, että joka kerta siellä pitää väännellä kuljettajan penkin niskatuki vinoon, sotkea kuskin lattiamatto ruskean mustalla paskalla, joka ei lähde kuin Korrekin pesuaineella? Samaa paskaa löytyy vaihdekepistä, ratista ja oven kahvoista. Helevetinmoinen siivousoperaatio aina ekaks, kun pääsee himaan. Ilmeisesti näissä Vianoreissakaan ei välttämättä osata edes tällaisia perusasioita kuin iskareiden vaihto???
                        Ymmärän, että vituttaa jos tollasta toimintaa mitä kerroit!!! Toi paskalla sotkeminen kyllä vituttaa joissakin korjaamoissa... voisivat kyllä vähäsen siivota jälkiänsä, niin ei siltä osin tarvitsisi alkaa valittaan, jos ei vielä vikakaan tule kuntoon.

                        Ilmeisesti kyseisessä korjaamossa ei ole bmw osaamista!?
                        Kuullostaa kyllä pahasti siltä, että prikka on jäänyt välistä pois:think
                        Ite tappelin kolinan kanssa ja yksi pieni asennus virhe vei rahaa ja aikaa v.tusti
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Wille330 View Post
                          Ilmeisesti näissä Vianoreissakaan ei välttämättä osata edes tällaisia perusasioita kuin iskareiden vaihto???
                          E39:n iskareiden vaihto ei ole sellainen perusasia kuten jossain 90-luvun japsissa. Tuossa on aika runsaasti mahdollisuuksia tehdä homma pieleen ja vääntää osia pilalle/asentaa ne väärin. Homma sitten kruunataan vielä vetämällä kaikki kiinni pulttipyssyllä, mitä sitä suotta oikeita momentteja alumiiniosiin käyttämään...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by TJJ View Post
                            E39:n iskareiden vaihto ei ole sellainen perusasia kuten jossain 90-luvun japsissa. Tuossa on aika runsaasti mahdollisuuksia tehdä homma pieleen ja vääntää osia pilalle/asentaa ne väärin. Homma sitten kruunataan vielä vetämällä kaikki kiinni pulttipyssyllä, mitä sitä suotta oikeita momentteja alumiiniosiin käyttämään...
                            Näinpä. Eli jos löytää luotettavan ja asiantuntevan korjaamon niin siitä todellakin kannattaa pitää kiinni. Merkkiliikekään ei aina ole vastaus jos korjausohjeita ei viitsitä lukea.. Tosin kai ne sentään tuon osaisivat tehdä.
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Wille330
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2010
                              • 60
                              • Etelä-Suomi

                              Joo ei näytä taittuvan.. vittu se on hieno homma, jos nyt ovat jotain rikkoneet sieltä edellä kuvatulla tavalla. Tiistaina piti lähtee keski-suomeen..
                              BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                              Comment

                              • Wille330
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2010
                                • 60
                                • Etelä-Suomi

                                Ja kyseessähän on Vianor Järvenpää.. kiertäkää kaukaa, jos mahd. itsekin olisin näin tehnyt, jos olisin tuon arvannut..
                                BMW 330 D Touring M-Sport II e46 -02 M-Sportfahrwerk + H&R, Harman/Kardon

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎