Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Originally posted by Akilles View Post
    Tänään kuulostelin tuossa hiakkatiellä ajaessa kolinoita, niin taitaa vaimeita kolahduksia kuulua kuoppiin ajaessa. Minkalaisia oireita nuista rikkinäisistä koiranluista tulee?
    no pientä kolinaa/naputusta. Jos suojakumit rikki niin nivelet jokatapauksessa entiset. Eikun uutta tilalle, turha sitä on tässä arpoa.

    Comment

    • Akilles
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 86
      • Iisalmi

      Juu. Tuli vaihdettua nuo koiranluut ja kolahduksen syyksi selvisi kuskinpuolen reaktiotangon pusla josta oli irronnut koko rautaosa kumin keskeltä.. Nyt vaihdettu ja kolahtelu poissa

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Akilles View Post
        Juu. Tuli vaihdettua nuo koiranluut ja kolahduksen syyksi selvisi kuskinpuolen reaktiotangon pusla josta oli irronnut koko rautaosa kumin keskeltä.. Nyt vaihdettu ja kolahtelu poissa
        Eikö vatkannut jarruttaessa ollenkaan rattia?

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Kuuntelin tuossa taas omia kolinoitani kun tiet on lumisateen jäljiltä epätasaiset. Viittaakos se nyt mihin kun kolina kuuluu hitaasta vauhdista epätasaisella, mutta loppuu kun painaa jarrua?

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Antsah View Post
            Kuuntelin tuossa taas omia kolinoitani kun tiet on lumisateen jäljiltä epätasaiset. Viittaakos se nyt mihin kun kolina kuuluu hitaasta vauhdista epätasaisella, mutta loppuu kun painaa jarrua?
            Olitkos uusinut reaktiotangot hiljattain? Nuo ovat olleet usein syynä kolahteluun ja kun jarrua on painanut niin kolin hävinnyt.

            Tietenki kannattaa ensi käydä läpi iskarien kiinnitykset ja jarrusatuloiden kiinnitykset.
            Last edited by janke; 28-12-2012, 12:24.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              No jos se reaktiotangoista tulee niin sitten se on nivelpäästä kun puslapäässä on powerflexit. Satuloiden kiinnityksestä tai iskarien kiinnityksestä ei ainakaan johdu.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Antsah View Post
                No jos se reaktiotangoista tulee niin sitten se on nivelpäästä kun puslapäässä on powerflexit. Satuloiden kiinnityksestä tai iskarien kiinnityksestä ei ainakaan johdu.
                Nivelpäät on yksi vika mikä aiheuttaa kolinaa kun väleytyy ja juurikin jarrutuksessa lakaa tai ainakin vaimenee. Toiset aiheuttajat ovat laakerit, mutta vaihdoitkos molenmat juuri eteen?:think
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Taski
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2009
                  • 380
                  • Tampere

                  Itsellä alapallo ja raidetangonnpää väljät. Kolisee noissa terävissä montuissa ikävästi.

                  Lisäksi vielä pyöränlaakeri ujeltaa ärsyttävästi. Kävi todella huono mäihä noiden kanssa kun kaksi napaa oli valmistusviallisia. Toinen ulvoi noin 1000km ajon jälkeen ja toinen jo 30km ajon jälkeen... Pakko oli ottaa orkkis hyllystä kun ei pysty tuollaisen takia seisottamaan autoa jatkuvasti.
                  Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Originally posted by Taski View Post
                    Itsellä alapallo ja raidetangonnpää väljät. Kolisee noissa terävissä montuissa ikävästi.

                    Lisäksi vielä pyöränlaakeri ujeltaa ärsyttävästi. Kävi todella huono mäihä noiden kanssa kun kaksi napaa oli valmistusviallisia. Toinen ulvoi noin 1000km ajon jälkeen ja toinen jo 30km ajon jälkeen... Pakko oli ottaa orkkis hyllystä kun ei pysty tuollaisen takia seisottamaan autoa jatkuvasti.
                    Oliko kenties mapcon tarvikelaakereita mitkä ei kestäny? Ja ootko paljon ajanu sillä orkkiksella? Meinaan että hampaalle kulunut rengas ujeltaa niinku ois laakeri menny. Mutta tarvikelaakereista fag on laatukamaa ja puolet halvempi kuin orkkis..

                    Comment

                    • SwampHog
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 43
                      • Nokia

                      Pientä kolinaa kuului tääläkin syksyn mittaan ja ihmettelin mistä se tulee..

                      Noh, pariviikkoa sitten tarjosin tuota toukkaa leimalle ja vasen etukulma sanoi klonk klonk. Tuloksena Alatukivarren pusla ihan paskana kuskinpuolelta.

                      Tilasin Scmiedmannilta uudet tukivarret(myös apparin) ja hintaa rapiat 100€ postikuluineen. Tiijä kauanko nuo alumiiniversiot kestää, mutta tovotaan, että ees hetken pysyy kolinat pois ja renkaat kuluuu tasasesti.

                      Käytin huollossa ja sanoivat, että kulmat oli aivan päin p"#¤"¤ä..
                      Ihmettelinkin mistä tuo kesärenkaitten epätasainen kulumienen johtuu. Yksin en saanut retkutettua noita tukivarsia niin, että olis huomannu missä on välystä.

                      Nyt menee biimeri taas kun juna kiskoilla

                      Seuraavaksi jumpataan sitten reaktiotangot ja raidetangonpäät kuha kelit lämpiää :think
                      E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Alumiinia ne tukivarret on minusta alunperinkin.

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Kuuntelin tuossa taas omia kolinoitani kun tiet on lumisateen jäljiltä epätasaiset. Viittaakos se nyt mihin kun kolina kuuluu hitaasta vauhdista epätasaisella, mutta loppuu kun painaa jarrua?
                          Itsellä 100% sama vika. Ei kuulu kovemmassa nopeudessa ja loppuu kun jarruttaa. Käynyt pariin kertaan koko alustan läpi, mutta mitään en ole löytänyt. Reaktiotangot ne silti on 99.9% varmuudella, vaikka näyttävät ehjiltä ja tuntuvat ehjiltä, ei mikään muu oikein voi tehdä tuota, että jarruttaessa loppuu. Syksystä asti nyt kuunnellu tota kolkotusta, niin kai se olis pikkuhiljaa tilattava paketti etupäähän..

                          Noita voi kuulemma helposti tekohengittää pitkäksikin aikaa, kun laittaa rasvanipan ja prässillä vähän rasvaa sisään
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Itsellä 100% sama vika. Ei kuulu kovemmassa nopeudessa ja loppuu kun jarruttaa. Käynyt pariin kertaan koko alustan läpi, mutta mitään en ole löytänyt. Reaktiotangot ne silti on 99.9% varmuudella, vaikka näyttävät ehjiltä ja tuntuvat ehjiltä, ei mikään muu oikein voi tehdä tuota, että jarruttaessa loppuu. Syksystä asti nyt kuunnellu tota kolkotusta, niin kai se olis pikkuhiljaa tilattava paketti etupäähän..

                            Noita voi kuulemma helposti tekohengittää pitkäksikin aikaa, kun laittaa rasvanipan ja prässillä vähän rasvaa sisään
                            On muitakin mahdollisia syyllisiä kohteita:
                            - jarrupalojen värinänvaimennus jouset kuoleutuneet -> palat kolisee satuloissa, loppuu kun jarruttaa edes kevyesti
                            - jarrusatuloiden liukutapit aavistuksen välykselliset -> itse satula pääsee liikkumaan kunnes jarrutettaessa välys lukittuu.

                            Vian haarukointi kannattaa aloittaa aina helpoimmasta (= halvimmasta) päästä.

                            Luulisin, että jarrujen kolina on sellaista kevyttä helinä/kolina tyyppistä, kuin joku irto-osa ääntelisi, kun taas tukivarsi enempi jymähtää/kumahtaa kumeammin.
                            Last edited by Havis; 03-01-2013, 12:51.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Havis View Post
                              On muitakin mahdollisia syyllisiä kohteita:
                              - jarrupalojen värinänvaimennus jouset kuoleutuneet -> palat kolisee satuloissa, loppuu kun jarruttaa edes kevyesti
                              - jarrusatuloiden liukutapit aavistuksen välykselliset -> itse satula pääsee liikkumaan kunnes jarrutettaessa välys lukittuu.

                              Vian haarukointi kannattaa aloittaa aina helpoimmasta (= halvimmasta) päästä.

                              Luulisin, että jarrujen kolina on sellaista kevyttä helinä/kolina tyyppistä, kuin joku irto-osa ääntelisi, kun taas tukivarsi enempi jymähtää/kumahtaa kumeammin.
                              Tuo on juurikin semmoista kolinaa, kuin jokin heiluisi jossain ja osuisi reunoihin. Olen kyllä jarrutkin tutkinut, mutta niistä ei mitään löytynyt. Pitänee ehkä uudelleen katsoa, motivaatio vaan puuttuu
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Tuo on juurikin semmoista kolinaa, kuin jokin heiluisi jossain ja osuisi reunoihin. Olen kyllä jarrutkin tutkinut, mutta niistä ei mitään löytynyt. Pitänee ehkä uudelleen katsoa, motivaatio vaan puuttuu
                                Juuri samanlaista se on minullakin. Ei kuulu oikeastsaan kuin talvisin. Kesällä tiet on liian tasaisessa kunnossa. Viime talvena ei kuulunut läheskään niin kovasti kuin nyt eli kolina on pahentunut vuoden aikana. Tarkistin nuo palojen jouset ja ne ei ainakaan olleet löysät. Satulaa ei ainakaan saanut heiluteltua käsin mitenkään. Liukutapitkin näytti minusta ihan moitteettomilta. Minulla oli edellisessä E46 takasatuloissa juurikin nuo palojen jouset kuoleentuneet. Se kolina oli minusta erilaista silloin. Sen kuuli helvetin hyvin myös auton ulkopuolelle kun avasi esim ikkunan. Tätä kolinaa ei minusta kuule auton ulkopuolelle vaan se tulee jotenkin rakenteita pitkin.

                                Minulla tuo kolina kuuluu ihan selvästi molemmilta puolilta edestä riippuen kumpi rengas sattuu sopivalle alustalle. Ajattelin, että jos pistäis tilaukseen uudet alatukivarret ja reaktiotangot. Katselin, että FEBI:n tukivarret olisi hieman edullisemmat kuin lemförderit. Pitäisiköhän testata? Ainakin takapäässä on FEBI:n narinahelat kestäneet toistaiseksi, muutenkin vaikuttavat laadukkailta osilta. Toiset mitä itse olen pitänyt laadukkaina tarvikeosina olisi MOOGit, joita saisi vielä hieman FEBIä halvemmalla.

                                Halvathan nuo liukutapit ja palojen jousetkin olisi tietty uusia samalla. Pahin vaihtoehto on tietty, että hammastanko on väljä.
                                Last edited by Antsah; 03-01-2013, 15:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎