Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeepster
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 127
    • uusimaa

    Täällä kanssa ns mysteerikolinaa.
    nimismiehenkiharassa ja terävissä montuissa kuuluu terävää kolinaa.
    vaihdettua on tukivarsien puslat powerflexeihin, kallistuksenvakaajan kumit ja tangot.
    Pallonivelissä ei tunnu välystä, ei tukivarsien eikä raidetangon.

    Raidetangossa tuntuu pientä välystä, ei ohjauksen suuntaan, vaan ylösalas heiluttamalla, ei ollut sisäpää, onko raidetanko kulunut? ei vuoda kuitenkaan.

    Toinen veikkaus olisi iskarit, tai yläpään laakeri.

    Onko porukalla kokemuksia, voiko powerflexit aiheuttaa kolinaa? nehän kuitenkin ovat ikäänkuin löysät tukivarteen.

    Tutina noilla powerflexeillä hävisi, reaktiotankojen kumit oli siis täällä syynä siihen. Tosin liittyi hassu ilmiö, jonka syy-seuras suhdetta on vaikea todentaa. oikeanpuoleinen jarrulevy kului ravistavaksi kaksi kertaa, toisella vaihdolla totesin reaktiotangon puslan olevan "pehmeä" ja vaihdoin sen. tosin nyt ehjällä puslalla ravistava levy ei varmaankaan vaikuta ajoon niin paljoa että huomais.

    Comment

    • salsal
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 38
      • Lahti

      Originally posted by Antsah View Post
      Oletkos vielä mitään vaihtanut?
      On tuohon alatukivarret, toinen reaktiotanko ja kallistuksenvakaajan runkokumit vaihdettu hiljattain. Raidetangon nivelet on välyksettömät, samoin muutkin nivelet. Hammastanko liikkuu kyllä ylös-alas suunnassa, kun sitä voimakkaasti päästä liikuttaa, mutta ratin suuntaan siinä ei ole mitään klappia. Ei tuo oikein muusta voi klopista, kuin iskareista, niiden yläpään laakereista, jotenkin mystisesti hammastangosta tai jostain aivan muusta syystä...

      Comment

      • OneAndOnly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 441
        • Nurmes

        Kolinakerhoon juu!

        Talven on kolissut ja nyt tuntuu vaan pahenevan. Hiljaisissa nopeuksissa terävät montut/pahkat. Jysähdys on todella voimakas,tuntuu että kun jalat on lattiassa niin tuntee sen jysäyksen ihan jalkatilassa(kuskinpuolelta tuntuu kuuluvan).

        Luin tämän topikin läpi ja arvelin että kallistuksenvakaajan kiinnityskumit vois vaihtaa sitten iskareiden yläpäät (millä nimellä ne virallisesti kulkee jos saksasta etsisi) sen jälkeen kai pitää iskareita vaihtaa. Toisaalta tuntuu että kylmällä autolla tilanne on pahin ja pienen ajamisen jälkeen lievenee se jysähtely mutta ei häviä kuitenkaan. Sen perusteella vois iskaria syyttää mutta ei oikein järki leikkaa et mikä sen jysähtelyn siinä sit aiheuttaisi.

        Kaikki nivelet ja tangot, levyt ja palat on eteen vaihdettu n. 2000km sitten ja sen jälkeen katsastettu ilman huomautuksia vaikka se jysähteli silloinkin.

        Mystistä on joo... :think
        näillä mennään:
        Bmw e46 320d
        Suzuki Hayabusa 1300R

        Ex:
        Volvo XC70 D5 AWD -10
        Volvo V70 D5 -02
        Volvo V70 T5 -98
        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
        -----------------------------

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Itse en ole vielä päässyt asiaa tutkimaan kun auto on edelleen maalaamolla saamassa väriä pintaan. Itse ajattelin lähteä liikkeelle noista vakaajien puslista. Ohuesti tähän liittyvääkin tuli ihmeteltyä kaverin e39:ssä viikonloppuna, ostettaessa siinä vatkasi ratti jarrutuksissa (se tyypillinen), kaveri ei kuitenkaan jaksanut alkaa sen kummemin korjailemaan. Nyt 6kk jälkeen vatkaus on kadonnut Mitenhän tuokin selittyy, onkohan joku reaktiotanko tai vastaava mennyt reilusti väljäksi ettei se enään aiheuta vatkausta.

          Etupäähän liittymätöntä asiaa, mutta mitenhän paljon ne takapäässä olevat ylätukivarret kuuluisivat joustaa sieltä helapäistä? Mietityttää, että vieläköhän nuo on ihan kunnossa 190tkm jälkeen.
          Last edited by Antsah; 05-03-2012, 08:36.

          Comment

          • h3ksu
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 22
            • Tuusula

            Itsellä sama vika, apparin puolella

            Joo sama kumea kolahtelu löytyy autosta, viikonloppuna vaihdoin kallistuksen vakaajan pysty tangot molemmin puolin vaan eipä tuo sitä ääntä hävittänyt, ehkä saattoi vähän vähentyä, mutta siellä se on. Onko tähän nyt kellään mitään selvää tietoa? jarruttaessa ei ääntä kuulu ja oikealla pyöriä kääntäessä.
            e39 530d

            Ex e36 320i & 325i

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Sen verran tuli aikaisemmin testattua, että jarruttaminen ei muuta kolahtelua miksikään.

              Comment

              • sasha325
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 153
                • keski-suomi

                Täällä myös kolisi nyt tärisee..

                Minullakin tuo kolina oli ajoittaista. Nyt löysin tiemestarin erikoisen yhdestä kiertoliittymästä.(yli 10cm syvä monttu !) Ja nyt sitten on sellanen vapina et voi perse. Etupäähän tilailin powerflexit sinne minne sain. Tarkastelussa ainakin etummaisten tukivarsien rungon puslat revenneet lähes irti. Torstain jälkeen sit viisaampi..


                Katsotaan saako jotain edes kaupungilta laskutettua?
                Käyttis E61 525da -06
                ex e39 530 da Touring -01
                ex e36 325 -92
                ex e39 530 da -99
                ex e30 316 ja 325

                yms muut merkit

                Comment

                • baier4ever
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 560
                  • Jurva

                  Tuli tänään paneuduttua tuohon etupään kolinaan. Kolina paikaintui iskariin/niiden tukilaakeriin...

                  Tolppa pois, havaittavissa selvästi välystä laakerissa...uudet laakerit marmorilta ja kiinni...mitä paskaa sama juttu uusilla, ei ymmärrä?

                  Eli laakerin reikä liian iso iskarin yläpäässä olevaan jenka osaan mihin laakeri kiinnittyy.

                  Alusta siis KW variant1, ihmettelin jo alustaan uutena laittamista kiinni jolloin huomasin pienen välyksen mutta ei todellakaan noin paljon kuin nyt.

                  Onko muilla variant 1 omistajilla tästä kokemuksia??
                  Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                  Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                  Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                  ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                  E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Kävin nosturilla omaa vessaa tutkiskelemassa. Aika valmista kauraa näyttäisi nuo reaktiotankojen puslat olevan, todellä löysän tuntuiset. Ei kuitenkaan jarrutärinöitä tai vatkauksia. Myös alatukivarsien puslissa näkyi halkeamia vaikka ne ei vielä varsinaisesti pehmeiltä tuntuneet.

                    Etuvakaajan runkopuslat oli myös jo selkeästi kuluneet.

                    Taidan tosiaan lähteä korjaileen powerflexin puslilla..

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Taidan tosiaan lähteä korjaileen powerflexin puslilla..
                      Onkohan tuo hyvä idea? Minäkin jossain vaiheessa niitä mietin ja tutkin hiukan nettiä. Niistä löytyi paljon huonoja kokemuksia (epätasaisuudet tulee läpi, alustan osat kuluu nopeammin yms) ja monet suosittelikin laittamaan oem/Lemförder tai Meyle HD kumipuslat.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Onkohan tuo hyvä idea? Minäkin jossain vaiheessa niitä mietin ja tutkin hiukan nettiä. Niistä löytyi paljon huonoja kokemuksia (epätasaisuudet tulee läpi, alustan osat kuluu nopeammin yms) ja monet suosittelikin laittamaan oem/Lemförder tai Meyle HD kumipuslat.
                        Ainakin e46 nuo toimi varsin mainiosti, ääni eikä jäykkyys lisääntynyt minusta yhtään. Autosta tuli vain paljon parempi ohjattava.

                        Aika nopeasti kuulostaa ne kumipuslat menevän reaktiotangoissa paskaksi. Meyle HD kumipuslat oli ainakin e46:ssa alatukivarressa ihan yhtä paskaa tavaraa kun kaikki muutkin tarvikekumit. Itse siis kyseenalaistan kyllä sen, että kannattaako noista meylen osista maksaa yhtään extraa.

                        Hyviäkin kokemuksia on e39 allakin noista powerflexeistä:

                        Last edited by Antsah; 11-03-2012, 15:46.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Vaihdoin reaktiotankojen ja vakaajan puslat powerflexeihin. Reaktiotankojen puslat oli ihan ratkeamilla. Lemförderin osia oli paikallaan. Vakaajan puslat olivat myös selvästi väljistyneet. Vielä ei ehtinyt paljoa testailla, mutta keulasta tuli tosi jämäkän oloinen. Testailut jatkuu..

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            E36:seen kun laittoi powerflexit siitä tuli ihan kauhea ajaa. Epätasainen jää tai soratie tekee siitä aivan kauhean ravistajan. Sileällä asfaltilla ok, mutta onko sellaista jossain Suomessa?
                            Last edited by Bmw Master; 01-04-2012, 09:55.

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              En itse kyllä tuollaisia ominaisuuksia ole e46 ja e39 huomannut powerflexeillä. Tai e39 powerflexeistä ei vielä kokemusta hiekkatieltä, mutta eihän tuo msport alusta ole muutenkaan mikään kovin mukava.

                              Maantiellä menee kyllä nyt tuo oma aivan mahtavasti luotisuoraan, kun tuollaisen 130km pätkän kävin hurauttamassa. Alatukivarsille en tehnyt vielä mitään, ei varmaan niidenkään puslat ihan huippukunnossa ole.

                              Testataan nyt kauanko nuo lemförderien pallonivelet kestää, kun vaihdoin vain nuo powerflexit vanhoihin varsiin. Ostin varalta uudetkin, mutta tuntuivat olevan niin hyvässä kunnossa, että jätin vielä vanhat. Kuuluisiko nuo puslat olla öljytäytteiset? Öljyä niissä ei ainakaan ollut yhtään kun porasin irti. Mietin vaan, että oliko jo tulleet kartanolle ratkeamista. Ei kuitenkaan jarruttaessa täristäneet.

                              Vakaajan runkopuslat oli aika nopeat vaihtaa vasemmalle, mutta oikealta joutui vähän purkaan enemmän. Mm. sisälokaria, koiranluuta ja muuta sellaista, että pääsee käsiksi. Vanhoissa puslissa oli kyllä reiät suurentuneet melkoisesti.
                              Last edited by Antsah; 01-04-2012, 19:30.

                              Comment

                              • ProHerkku
                                Newbiemmer
                                • Aug 2011
                                • 9
                                • Helsinki & Tampere, Finland

                                Joukkoon värikkääseen.

                                Originally posted by sonikk View Post
                                Kaippa se on vihdoin aika tulla kaapista ja tunnustaa kuuluvani tähän joukkoon.

                                Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu eteen (käsittääkseni) tukivarret, reaktiotangot, raidetangonpäät ja äskettäin vielä koiranluut molemmin puolin.

                                Kolkotus kuuluu vasemmalta edestä, pienissä töyssyissä ja esim lumipöperössä. Isommissa ei kuulu mitään. Huomasin että kun jarrua painaa kevyestikin niin kolina häviää, ja tästä riemastuneena tutkinkin jarrupalat ja satulat mutta niissä ei ollut väljää. Kun auton tunkkaa ylös ja rengasta heiluttaa edestakaisin (pyörimissuunnassa), tuntuu pieni välys. Laakeri? Epäilyttää kuitenkin voiko se pitää tuollaista ääntä. Iskarin ylälaakereista en osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuo että ääni häviää kevyellä jarrun painamisella.
                                Hei vaan, nyt on sitten aika liittyä itsekin clubiin. Auto -99 520i Touring 266tkm.
                                Oireet presiis samat kuin sonikk:in yllä mainitut, lukuunottamatta että jarruttaminen ei vaikuta asiaan. Itse en ole autoa täällä kaupungissa päässyt tutkimaan, mutta autoon vaihdettiin syksyllä uudet etuiskarit (vanhoista öljyt pihalla), ja toissapäivänä "uusi" (Remanufactured) Elstokin hammastanko. Korjaamolla kun olivat varmoja että sieltä se kolina kuuluu. Huolto oli kallis, mutta kyllä ohjattavuus parani! Mutta klonksuminen jatkuu.
                                Auto on minulla ollut nyt parisen vuotta ja kilometrejä tullut n. 70tkm. Kertaakaan en ole puslia tai tankoja vaihdellut joten oletan vian olevan niissä.
                                Pistin saksanmaalta tilaukseen http://www.autoteile55.de/product_in...roducts_id=380 Meylen setin ja meylen iskareiden yläpäänlaakerit (49e). Jos ei näiden vaihtamisella klonksuminen lopu niin menetän toivon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎