Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    Kaippa se on vihdoin aika tulla kaapista ja tunnustaa kuuluvani tähän joukkoon.

    Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu eteen (käsittääkseni) tukivarret, reaktiotangot, raidetangonpäät ja äskettäin vielä koiranluut molemmin puolin.

    Kolkotus kuuluu vasemmalta edestä, pienissä töyssyissä ja esim lumipöperössä. Isommissa ei kuulu mitään. Huomasin että kun jarrua painaa kevyestikin niin kolina häviää, ja tästä riemastuneena tutkinkin jarrupalat ja satulat mutta niissä ei ollut väljää. Kun auton tunkkaa ylös ja rengasta heiluttaa edestakaisin (pyörimissuunnassa), tuntuu pieni välys. Laakeri? Epäilyttää kuitenkin voiko se pitää tuollaista ääntä. Iskarin ylälaakereista en osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuo että ääni häviää kevyellä jarrun painamisella.

    Comment

    • jukkae
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3506
      • 70800

      Originally posted by sonikk View Post
      Kaippa se on vihdoin aika tulla kaapista ja tunnustaa kuuluvani tähän joukkoon.

      Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu eteen (käsittääkseni) tukivarret, reaktiotangot, raidetangonpäät ja äskettäin vielä koiranluut molemmin puolin.

      Kolkotus kuuluu vasemmalta edestä, pienissä töyssyissä ja esim lumipöperössä. Isommissa ei kuulu mitään. Huomasin että kun jarrua painaa kevyestikin niin kolina häviää, ja tästä riemastuneena tutkinkin jarrupalat ja satulat mutta niissä ei ollut väljää. Kun auton tunkkaa ylös ja rengasta heiluttaa edestakaisin (pyörimissuunnassa), tuntuu pieni välys. Laakeri? Epäilyttää kuitenkin voiko se pitää tuollaista ääntä. Iskarin ylälaakereista en osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuo että ääni häviää kevyellä jarrun painamisella.
      Itsellä sama homma(kuuluu siis just samanlaisissa tilanteissa), varastossa uudet tukivarret, raidetangot, reaktiotangot ja koiranluut. Vielä pitäisi iskarin yläpäät uusia, vika luultavasti niissä tai reaktiotangoissa.

      Comment

      • Siankarlo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 133
        • Helsinki

        Päivitystä tähän, tänään vaihtuivat auton ympäri vaimenninkumit ja tukilaakerit, edessä olivat kuulemma molemmat loppu, takanakin lähes. Auto mallia 2002 ja takana 190.000 kilometriä joista pääosa Suomen teillä.

        Käytännössä auto muuttui taas hyvän askeleen lintasta baijerilaisen laatuauton suuntaan tuntumaltaan. Suuri vaikutus esim. asfaltin poikittaissaumojen ja pienten jääpolanteiden aiheuttamaan kolinaan ja meteliin, plus jonkin verran värinät vähenivät. Vielä pahimmissa röykytyksissä jossain kolkattaa joku alustan pusla jota ei vielä silmällä huomaa kuluneeksi mutta tuon nyt ehtii katsoa keväämmälläkin.

        Jännä juttu sinänsä että vaikka palikat olivat iskareiden yläpäässä hyvin valmista tavaraa, ei tasaisella tiellä ja isoissa heitoissa huomannut mitään.
        2012 F11 530DAt Xdrive
        Ex 2002 E39 530DAt

        Comment

        • Puisto
          Bimmer Rookie
          • May 2010
          • 84
          • Kouvostoliiton peräkylä

          Tänään kävin katsastamassa ja pyysin katsastajaa etsimään etupään kolinan aiheuttajan. Kaikki oli sen mukaan timmissä kunnossa, yläpään tukilaakeri ei kuulu sen tarkastuskohteisiin joten ei ottanut kantaa sen suhteen.
          Joka tapauksessa tukilaakerit jo hankittu, kun vielä löytäisi vaihtajan...

          Taas voi vuoden ajella mutta tuo kolina pitää saada pois.

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            Tuota noin........
            E39:ssä on kait yleensä kaasuiskarit.
            Vanhemmiten keräävät nestettä ja näillä pakkasilla ovat saattaneet käydä jäässä.
            Kolisee.

            Nimimerkillä: Kokemusta on

            Kaikki oireet viittaavat sylttytehtaalle.
            Siis ennenkuin ryhdytte mittavaan jokapuslanvaihtoon, tarkastakaa etuiskunvaimentimet.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1178
              • Tuusula

              Originally posted by sonikk View Post
              Kaippa se on vihdoin aika tulla kaapista ja tunnustaa kuuluvani tähän joukkoon.

              Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu eteen (käsittääkseni) tukivarret, reaktiotangot, raidetangonpäät ja äskettäin vielä koiranluut molemmin puolin.

              Kolkotus kuuluu vasemmalta edestä, pienissä töyssyissä ja esim lumipöperössä. Isommissa ei kuulu mitään. Huomasin että kun jarrua painaa kevyestikin niin kolina häviää, ja tästä riemastuneena tutkinkin jarrupalat ja satulat mutta niissä ei ollut väljää. Kun auton tunkkaa ylös ja rengasta heiluttaa edestakaisin (pyörimissuunnassa), tuntuu pieni välys. Laakeri? Epäilyttää kuitenkin voiko se pitää tuollaista ääntä. Iskarin ylälaakereista en osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuo että ääni häviää kevyellä jarrun painamisella.
              Yläpään laakerit ei maltaita maksa ja jos alkuperäiset niin ei tee pahaa vaihdella muutenkaan. Siitä sitten pala kerralla eteenpäin halvimmista aloittaen tai uusii kerralla kaikki.

              Omassa aikanaan koiranluut aiheutti vastaavaa kolinaa.

              Vaihtoehtona tietenkin käyttää jossain asiantuntevassa puljussa tsekkauksessa ja vaihtaa vain elähtäneen osan tilalle uusi, mutta ongelmakohdan löytäminen voi olla aika hankalaa.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                Joo kai se on vaan lykättävä sormet ristissä johonkin pajalle jos ei ala vika löytymään. Ja voihan se tietysti olla joku jo vaihdetuista, ei se näköjään ennenkuulumatonta ole että menee vuodessa väljäksi.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by sonikk View Post
                  Joo kai se on vaan lykättävä sormet ristissä johonkin pajalle jos ei ala vika löytymään. Ja voihan se tietysti olla joku jo vaihdetuista, ei se näköjään ennenkuulumatonta ole että menee vuodessa väljäksi.
                  Niin se myyjähän oli toisen renkaan ajanut johonkin monttuun tietyömaalla.
                  Kumpi puoli se oli? Olisiko siinä joku nivel tai iskari ottanut itseensä kun ilmeisesti kaikkia ei ole uusittu sille puolelle :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    Se voi olla, ei se sitä tietenkään mainostanut. Eli ei aavistustakaan kumpi puoli.

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1639
                      • Vähäkyrö

                      Originally posted by sonikk View Post
                      Kaippa se on vihdoin aika tulla kaapista ja tunnustaa kuuluvani tähän joukkoon.

                      Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu eteen (käsittääkseni) tukivarret, reaktiotangot, raidetangonpäät ja äskettäin vielä koiranluut molemmin puolin.

                      Kolkotus kuuluu vasemmalta edestä, pienissä töyssyissä ja esim lumipöperössä. Isommissa ei kuulu mitään. Huomasin että kun jarrua painaa kevyestikin niin kolina häviää, ja tästä riemastuneena tutkinkin jarrupalat ja satulat mutta niissä ei ollut väljää. Kun auton tunkkaa ylös ja rengasta heiluttaa edestakaisin (pyörimissuunnassa), tuntuu pieni välys. Laakeri? Epäilyttää kuitenkin voiko se pitää tuollaista ääntä. Iskarin ylälaakereista en osaa sanoa, mutta ihmetyttää tuo että ääni häviää kevyellä jarrun painamisella.
                      Huomasin kans, että oma kova kolina lakkaa, kun jarruttaa hiukan. Yks asentaja epäili hammastankoa. Pitää tutkia paremmin.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by Samppae39 View Post
                        Huomasin kans, että oma kova kolina lakkaa, kun jarruttaa hiukan. Yks asentaja epäili hammastankoa. Pitää tutkia paremmin.
                        Minun ymmärrykseni mukaan jos kolina vähenee jarrua painaessa ei se silloin voi aiheutua hammastangosta vaikka siinä väljää olisikin.

                        Ennemminkin jarrun painaminen vaikuttaa seuraaviin välyksiin:
                        -pyöränlaakeri
                        -jarrusatulan kiinnitys/liukutapit
                        -jarrupalat
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          Originally posted by Havis View Post
                          Minun ymmärrykseni mukaan jos kolina vähenee jarrua painaessa ei se silloin voi aiheutua hammastangosta vaikka siinä väljää olisikin.

                          Ennemminkin jarrun painaminen vaikuttaa seuraaviin välyksiin:
                          -pyöränlaakeri
                          -jarrusatulan kiinnitys/liukutapit
                          -jarrupalat
                          Lisätään viel reaktiotangot.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1639
                            • Vähäkyrö

                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Lisätään viel reaktiotangot.
                            Asentajan mukaan klappi tuli ohjauksesta. Tuntu, ku piti raidetangonpään suojakumin päällä kättä. Voihan se olla, että raidetangon sisäpäät on väljät, mutta ihmetyttää, että kummallakin puolella olis väljää, ku osat on vaihdettu vajaa kaks vuotta sitten, samoin, ku muutkin tangot. Toki sinä aikana on tullu n. 80tkm ja alustan osat e39:ssä on kulutustavaraa. Ja jos oikein muistan, niin kaikkien tankojen vaihdon jälkeen pelkääjän puolelle jäi pieni kopina, nyt se kuuluu kummaltakin puolen ja kolina on helvetillinen röpelöissä yms.

                            Comment

                            • sonikk
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 1664
                              • Kerava

                              Originally posted by Havis View Post
                              Minun ymmärrykseni mukaan jos kolina vähenee jarrua painaessa ei se silloin voi aiheutua hammastangosta vaikka siinä väljää olisikin.

                              Ennemminkin jarrun painaminen vaikuttaa seuraaviin välyksiin:
                              -pyöränlaakeri
                              -jarrusatulan kiinnitys/liukutapit
                              -jarrupalat
                              Jotain näistä itsekin epäilen. Kun rengasta pyörittää edestakaisin niin tuntuu tosiaan välys, ja sen tuntee myös kun pitää toisella kädellä iskaritolpasta kiinni. Hammastanko se tuskin on kun kolina kuuluu vain kun vasemman puolen ajaa röpelöön.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10057
                                • KVLA

                                Originally posted by Samppae39 View Post
                                Asentajan mukaan klappi tuli ohjauksesta. Tuntu, ku piti raidetangonpään suojakumin päällä kättä. Voihan se olla, että raidetangon sisäpäät on väljät, mutta ihmetyttää, että kummallakin puolella olis väljää, ku osat on vaihdettu vajaa kaks vuotta sitten, samoin, ku muutkin tangot. Toki sinä aikana on tullu n. 80tkm ja alustan osat e39:ssä on kulutustavaraa. Ja jos oikein muistan, niin kaikkien tankojen vaihdon jälkeen pelkääjän puolelle jäi pieni kopina, nyt se kuuluu kummaltakin puolen ja kolina on helvetillinen röpelöissä yms.
                                Jos on laitettu jotain Italiaano-laatua nuo raidepäät,niin en ihmettelisi yhtään nopeaakin kulumista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎