memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 949
    • Espoo

    #46
    Oma E39 530iA (09/2000), kiertää satasen mittarinopeudessa sellaiset 2100-2200rpm. Tämä kuulostaa isolta noihin muihin lukuihin verrattuna, mutta muistan pariinkin otteeseen laskeneeni, että 2100rpm olisi oikea luku ensiasennusrenkaain (225/55 16"). Jostain syystä 530iA:ssa vähän tiheämpi perä, kuin, muissa malleissa. Näitä voi käydä toteamassa mm. Realoem:ssa.

    Aski jopa lukittuu (täysin?) 50km/h vauhdissa melko jyrkkäänkin ylämäkeen ajaessa. Lootahan vaihtaa ainakin minulla vitoselle juuri viidenkympin vauhdissa. Kun aletaan ajamaan sellaiseen mäkeen, niin ensin kiekkoja on noin 1300-1400, mutta pian kierrokset putoavat sinne reiluun 1000rpm:ään ja kuulee kuinka koneen kuormitus nousee. Jos mäki jyrkkenee liikaa tai lisää riittävästi kaasua, niin lukitus irtoaa ja taitaa mennä saman tien neloselle.

    Toiminta on täsmälleen samaa, olipa alla kesäkumit tai kitkat. Ne tosin ovat keskenään samankokoisia ja kitkat ovat rungoltaan jäykkiä "extra load"-renkaita.
    Last edited by E39-530A; 09-03-2008, 18:37. Reason: Lisäys
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #47
      Originally posted by E39-530A View Post
      Oma E39 530iA (09/2000), kiertää satasen mittarinopeudessa sellaiset 2100-2200rpm. Tämä kuulostaa isolta noihin muihin lukuihin verrattuna, mutta muistan pariinkin otteeseen laskeneeni, että 2100rpm olisi oikea luku ensiasennusrenkaain (225/55 16"). Jostain syystä 530iA:ssa vähän tiheämpi perä, kuin, muissa malleissa. Näitä voi käydä toteamassa mm. Realoem:ssa.

      Aski jopa lukittuu (täysin?) 50km/h vauhdissa melko jyrkkäänkin ylämäkeen ajaessa. Lootahan vaihtaa ainakin minulla vitoselle juuri viidenkympin vauhdissa. Kun aletaan ajamaan sellaiseen mäkeen, niin ensin kiekkoja on noin 1300-1400, mutta pian kierrokset putoavat sinne reiluun 1000rpm:ään ja kuulee kuinka koneen kuormitus nousee. Jos mäki jyrkkenee liikaa tai lisää riittävästi kaasua, niin lukitus irtoaa ja taitaa mennä saman tien neloselle.

      Toiminta on täsmälleen samaa, olipa alla kesäkumit tai kitkat. Ne tosin ovat keskenään samankokoisia ja kitkat ovat rungoltaan jäykkiä "extra load"-renkaita.

      Näin nimenomaan on että välitykset riippuu vuosimallista, moottorista ja korimallista. Jos nyt välttämättä haluaa tutkia lukittuuko momentinmuunnin niin parempi tapa on kokeilla asia kevyesti kaasupölkimella. Jos moottorin kierrosluku nousee ja nopeus pysyy samana ei momentin muunnin lukkiudu.

      Ja ainakin M54(B30) moottoreiden yhteydessä momentinmuunnin on vaiheittain lukkiutuva, joten mitään varsinaista momentinmuuntimen nykäystä ei tunnu.

      Comment

      • SLK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 274
        • Päijät-häme

        #48
        Onpas outoja eroavaisuuksia askeissa. Mulla momentin lukko menee päälle vasta yli 80km/h nopeuksissa. Sama oli myös tuossa E34 lootassa.

        Edit ja tarkemmin miettien nuo vaihtavat vitosellekin vasta 80km/h jälkeen.
        Last edited by SLK; 09-03-2008, 20:11.
        exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by SAMIoj View Post
          Onpas outoja eroavaisuuksia askeissa. Mulla momentin lukko menee päälle vasta yli 80km/h nopeuksissa. Sama oli myös tuossa E34 lootassa.

          Edit ja tarkemmin miettien nuo vaihtavat vitosellekin vasta 80km/h jälkeen.
          Uudempi steppi vai joku muu?

          Comment

          • finnbiker
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 103

            #50
            hmmmmmm...

            mulla on 530da 03/2000 tourinki, ja alla kitkuttimet, koko on (ei saa nauraa, pitää hekottaa ) 225/55-17 (contit q-luokka) alkup oli 225/60-15 (tai näillä tää tuli sakuista h-luokan kitkut).
            Halkaisijan ero on 28mm, ja tällä sain nopeusmittarivirhen pois täysin (??? miksi vois joku kysyy, no kun halusin niin, prrkkl..).
            Vloppuna kävin Jämsässä ja ajomatkaa tulee n. 650 km eessuntaas. 100 km/h nopeudessa (siis ei mittarivirhettä) kierrokset pysy kiltisti n. 1800 r/min. Matkalla oli niin ylä kun alamäkiäkin. Loivemmissa ylämäissä vauhti pysy eikä kierroksetkaan juuri hötkyneet suuntaan eikä toiseen. Jyrkemmissä mäissä aika nopeesti laatikko löi pienempää pykälää päälle, eli tästä päättelen että lukitus ym toimii kunnolla vaikka oonki laittanu melkosen kokoeroiset renkaat alle. Kulutus kyllä nousi n 0,5 l/100km, mutta johtuneeko sitten kiekkojen painosta, nimittäin toi 15" vannerengas zydeemi oli selkeesti kevyempi kuin tää 17" konstruktio. Mukavamman näkönenkin kun kotelo ei ammota tyhjyyttään pienen kiekon takia (vaikka mitä väliä tällä)
            - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

            Comment

            • SLK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 274
              • Päijät-häme

              #51
              Originally posted by Hemi View Post
              Uudempi steppi vai joku muu?
              -97 E38:ssa lienee se vanhempi steppi.
              exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by SAMIoj View Post
                -97 E38:ssa lienee se vanhempi steppi.
                ...kyllä.

                Comment

                • Kparta
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 33

                  #53
                  Originally posted by SAMIoj View Post
                  Tuossa on älyttömän hyvä työkalu noihin "mikä profiili/mikä leveys" mietintöihin. Vasemman puoleiseen laitetaan tehtaan ilmoitta alkuperäinen rengastus ja sitten vaan hakee oikeanpuoleiseen halutun koon. Näyttää oikein kuvana yli/aliprofiilin ja kertoo tekstinä kuinka monta prosenttia mittari näyttää liikaa tai liian vähän.

                  http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

                  Syötin tuohon nykyiset renkaani eli vakio 205-65-15 sekä 235-35-19.

                  Siis nuo 235-35-19 on renkaat mitkä ajattelin laittaa 19" vanteille mitkä on tarkoitus ostaa ensi kesäksi. Siis eteen ja taakse vanteet 19" halkaisija, 8,5" leveät.

                  Tuohan näyttää että renkaiden ulkokehä olisi osapuilleen samalla kohdalla,eikö? Eikö tämä tarkoita toisin sanoen sitä että renkaan ulkopinnasta on suurinpiirtein samanverran matkaa lokasuojiin.

                  Autossani on siis vakio alusta+iskarit(eikä ole nyt rahaa vaihtaa).

                  Mitä siis tarkoittaa kun puhutaan että autoa pitäisi/kannattaisi madaltaa
                  jos aion vaihtaa nuo isommat nakit kesäksi alle, kuulemma muuten näyttää hassulta. En oikein ymmärrä kun samalla tasollahan tuo lokasuoja ja renkaan väli tulisi olemaan ko.renkailla ,eikö?

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Kparta View Post
                    Mitä siis tarkoittaa kun puhutaan että autoa pitäisi/kannattaisi madaltaa
                    jos aion vaihtaa nuo isommat nakit kesäksi alle, kuulemma muuten näyttää hassulta. En oikein ymmärrä kun samalla tasollahan tuo lokasuoja ja renkaan väli tulisi olemaan ko.renkailla ,eikö?
                    Perusperiaate on tietysti se, että renkaan vierintäkehä pysyy samana vannekoosta huolimatta. Jostain kumman syystä suuremmalla vanteella ja pienemmän profiilin renkaalla perusalustalla auto näyttää aika hölmöltä ja sopiva madallus (rengas lähempänä kaaren yläreunaa) näyttää paremmalta. Sama homma myös toisinpäin. Madallettu alusta ja 15" kottikärrynpyörät suuren profiilin läskeillä näyttää vielä hölmömmältä. Tämä on sitä optiikkaa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Kparta
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 33

                      #55
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Perusperiaate on tietysti se, että renkaan vierintäkehä pysyy samana vannekoosta huolimatta. Jostain kumman syystä suuremmalla vanteella ja pienemmän profiilin renkaalla perusalustalla auto näyttää aika hölmöltä ja sopiva madallus (rengas lähempänä kaaren yläreunaa) näyttää paremmalta. Sama homma myös toisinpäin. Madallettu alusta ja 15" kottikärrynpyörät suuren profiilin läskeillä näyttää vielä hölmömmältä. Tämä on sitä optiikkaa.
                      Ok,ok, alan vähän päästä jyvälle.

                      Eli toisin sanoen jos en aio vaihtaa alustaa niin kannaittaisiko ostaa vanteet mitkä on 18" ja rengas koko 235-40-18 jotta auto näyttäisi paremmalta? Onko paljonkin eroa tuohon vanne 19" + rengas 235-35-19 settiin? Vaikeita valintoja kun en osaa sanoa yhtään miltä näyttää..:think

                      Kumman setin sinä valitsisit? Jotenkin silti tuntuu että tuo 19" olisi hienompi mutta tiedä sitten..

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        #56
                        Originally posted by Kparta View Post
                        Ok,ok, alan vähän päästä jyvälle.

                        Eli toisin sanoen jos en aio vaihtaa alustaa niin kannaittaisiko ostaa vanteet mitkä on 18" ja rengas koko 235-40-18 jotta auto näyttäisi paremmalta? Onko paljonkin eroa tuohon vanne 19" + rengas 235-35-19 settiin? Vaikeita valintoja kun en osaa sanoa yhtään miltä näyttää..:think

                        Kumman setin sinä valitsisit? Jotenkin silti tuntuu että tuo 19" olisi hienompi mutta tiedä sitten..
                        hienompi varmasti, mutta 19" matalampi kumi on jo kovempi mitä 18" setissä ja 19" ohuella kumilla näyttää jo varmasti hölmöltä korkean alusta kanssa.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by Kparta View Post
                          Ok,ok, alan vähän päästä jyvälle.

                          Eli toisin sanoen jos en aio vaihtaa alustaa niin kannaittaisiko ostaa vanteet mitkä on 18" ja rengas koko 235-40-18 jotta auto näyttäisi paremmalta? Onko paljonkin eroa tuohon vanne 19" + rengas 235-35-19 settiin? Vaikeita valintoja kun en osaa sanoa yhtään miltä näyttää..:think

                          Kumman setin sinä valitsisit? Jotenkin silti tuntuu että tuo 19" olisi hienompi mutta tiedä sitten..
                          Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin vastaajiakin, ainakin osin makuasioita.

                          Jos täysin vakioalustalla aiot rullailla, pitäytyisin 17" vannekoossa. Niillä setti on vielä sopusuhtainen. Vakioalusta 18+" vanteilla alkaa mennä kyntöhommiksi.

                          Itse olen niin mukavuuspainotteinen, että ajelen jotakuinkin M-sportia vastaavalla madalluksella 17" kesärenkailla. 18" laittaisin, jos alkaisi liikaa omissa silmissä vaivata. Toisen kivireki on toisen lulla.
                          Suuremmalla vannekoolla ohuemmalla profiililla puntariin tulevat osin vielä kasvavat rengaskulut ja tien epätasaisuuksien kohdalla pelko perseessä vanteen terveyden suhteen.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • tonez
                            Newbiemmer
                            • Feb 2008
                            • 12
                            • Alavus

                            #58
                            Lueskelin tuossa koko ketjun mutta en oikeen mennyt kaaliin! Eli olen ostamassa kesärengas settiä E39 manuaali bemuun. Eli vanteiksi tulis M5 replicat varmaankin 8". Eli mitkä renkaat siihen kannattaisi laittaa, 225/40 vaiko 235/40, tai olisko takana hyvä olla esim. 245/40. Eli ulkonäköä näillä ei haeta vaan ajomukavuutta ym. Auttakaa viisaammat!

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7469
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by tonez View Post
                              Lueskelin tuossa koko ketjun mutta en oikeen mennyt kaaliin! Eli olen ostamassa kesärengas settiä E39 manuaali bemuun. Eli vanteiksi tulis M5 replicat varmaankin 8". Eli mitkä renkaat siihen kannattaisi laittaa, 225/40 vaiko 235/40, tai olisko takana hyvä olla esim. 245/40. Eli ulkonäköä näillä ei haeta vaan ajomukavuutta ym. Auttakaa viisaammat!
                              Onkos tässä nyt 18" vanteet kyseessä?
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • tonez
                                Newbiemmer
                                • Feb 2008
                                • 12
                                • Alavus

                                #60
                                Joo eli se tärkein unohtui, eli kyllä on 18" kyseessä.

                                Comment

                                Working...
                                X