memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Itse asiassa kyllä siinä 525iA:ssa on harvempi välitys: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...16&postcount=2
    Tuon 2,50 kokonaisvälityksen mukaan 100km/h nopeus 225/60R15 renkaalla tulisi 2040rpm:llä. 1750rpm@100km/h tarkoittaa tuolla renkaalla välitystä 2,15.

    Tuolla 530iA:n 2,56:lla 100km/h 225/55R16 renkailla tarkoittaa 2080rpm.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7469
      • Oulu

      Originally posted by jsa014 View Post
      1750rpm@100km/h tarkoittaa tuolla renkaalla välitystä 2,15.
      Tuolta samasta threadista lainattuna:

      Perävälitykset pre-facelift-sedan-malleissa ovat

      520i 3,46
      520iA 3,64
      523i 3,15
      523iA 3,15
      528i 2,93
      528iA 2,93
      Eli 528iA:n 5-vaihteen kokonaisvälityssuhteeksi tulee 2,93 * 0,74 = 2,17. Melko lähelle menee tuota mitä laskit.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • jopeh
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 694
        • Tampere

        Originally posted by KariM View Post
        Ilmeisesti kyse on siitä, että vaihteisto menee hämilleen kun sama mittarinopeus toteutuukin odotettua pienemmällä moottorin kuormitusasteella?
        Tuokaan ei pidä aivan paikkaansa. Laatikon pitäisi mennä sekaisin, kun moottori kuluu tai jostain syystä ei anna täyttä tehoa. Miten laatikko toimii moottoria virittäessä? Muutama heppa lisää ja laatikko sekaisin Tuskinpa menee.
        "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by jopeh View Post
          En kyllä vieläkään tajua mistä auto tietää, että autossa on pykälän pienemmät tai isommat renkaat, jos kaikki on kuitenkin samankokoisia. :think

          Ennemminkin saattaa vaikuttaa renkaan mallin vaihto, kuin koko. Renkaan materiaalin pehmeys, rungon jäykkyys, ym... Mutta silläkään ei selitä samalla vierintäkehällä olevat eri profiilikoot => täysin erilaiset ominaisuudet.
          Kysymyshän ei varmasti olekkaan siitä miten itse laatikko välityssuhteen muuttumiseen reagoi, vaan siitä miten siihen reagoi moottori ja sen eri säätöjärjestelmät(esim.vanokset, ruiskutus/lambdat/massamittari/imusarjan kanavasäätö,läppäanturi,jne), ja vasta tätä kautta moottorin laatikolle antama informaatio.
          Eli voisi kuvitella että mikäli moottorin+laatikon softat eivät synkkaa renkaiden pyörintänopeuden ja niiden pyörintänopeuteen tarvittavan vääntömomentin suhteen, reagoi laatikko pitämällä pienempää pykälää sisällä kuin olisi tarpeen.
          Eli eihän esim.vanoksien säädöt voi olla enään asetetuissa optimeissa esim.100kmh mittarinopeuden suhteen mikäli välityssuhde ei ole juuri se mihin vanossäätöjen softa on asetettu?
          ko.laatikko kun kuitenkin pelaa yhteen mm.juuri vanoksien suhteen.

          Comment

          • jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

            Jos verrataan renkaita 255/45-18 ja 255/35-18, niin silloin renkaille tulevan väännön siirto tien suuntaisen voiman erotukseksi saadaan 8%. Renkaiden kokoero on jo näissä todella suuri.

            Miten suureksi liikettä vastustavien voimien eroksi tulee, jos otetaan erikokoisella renkaalla ja vanteella, pienellä vierintävastuksella oleva kumi ja verrataan sitä suuren vierintävastuksen omaavaan ja lisäksi liian pienillä paineilla olevaan renkaaseen? Ero on varmasti useiden prosenttien luokkaa.

            Samoin moottorin antaman tehon ero on suuri, jos verrataan autoa pelkällä kuskilla täyteen lastattuun (5 hengellä + matkatavarat). Tällöinhän moottorin kuormitus ei vastaa optimeja arvoja.

            Tämä tosiaan tuntuu olevan henkimaailman hommia, jos renkaan koko vaikuttaa niin paljon laatikon toimintaan.
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Sanoohan ne riisikippomiehetkin että auto ei enää jaksa kiihtyä eikä kulkea kunnolla kun alle heitetään kunnon vanteet ja läskit alle (huom. riisimaailmassa läski on 225). Joten kyllä renkailla on suurikin vaikutus.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • KariM
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 199
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jopeh View Post
                Tuokaan ei pidä aivan paikkaansa. Laatikon pitäisi mennä sekaisin, kun moottori kuluu tai jostain syystä ei anna täyttä tehoa. Miten laatikko toimii moottoria virittäessä? Muutama heppa lisää ja laatikko sekaisin Tuskinpa menee.
                Moottorin kuluminen tai vikaantuminen ei vastaa sitä tilannetta että pienemmällä kuormituksella saisi saman pyörintänopeuden kuin alunperin. Virittämällä (nostamalla kyseisen osakuorma-alueen hyötysuhdetta) voisi päästä tuohon tilanteeseen. Tai ajamalla loivaa alamäkeä, ellei siellä ole kiihtyvyysanturia sitä kompensoimassa

                Comment

                • Ville109
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 81
                  • lahti

                  joo-o

                  elikkä jos haluan autooni 18" tai 19" tuuman vanteet niin millä et:llä ja rengastuksella?
                  auto siis 530d touring 2001/2002
                  E36 Cab

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8283
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Ville109 View Post
                    elikkä jos haluan autooni 18" tai 19" tuuman vanteet niin millä et:llä ja rengastuksella?
                    auto siis 530d touring 2001/2002
                    renkaan kooksi valitaan jokin jonka vierintäkehän pituus on mahdollisimman lähellä alkuperäistä (mieluummin vähän isompi kuin pienempi -> pienempi mittarivirhe) hyvä apulainen tähän on http://www.1010tires.com/TireSizeCal...?action=submit

                    et onkin sitten hyvä kysymys, riippuu vanteen leveydestä
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      Originally posted by Ville109 View Post
                      elikkä jos haluan autooni 18" tai 19" tuuman vanteet niin millä et:llä ja rengastuksella?
                      auto siis 530d touring 2001/2002
                      Tutustuppa TÄHÄN

                      Sieltä löytyy tietoa.
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Ville109 View Post
                        elikkä jos haluan autooni 18" tai 19" tuuman vanteet niin millä et:llä ja rengastuksella?
                        auto siis 530d touring 2001/2002
                        18" kokoluokassa e39:n 645-650mm:n vakiovierintäkehä löytyy 215/45-18", 235/40-18":sta ja 275/35-18":sta.
                        19" kokoluokassa vakiovierintäkehä löytyy 205/40-19", 235/35-19":sta ja
                        275/30-19":sta.
                        Kaikki muut koot näissä vannekokoluokissa ovat e39:iin kompromisseja.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7469
                          • Oulu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          18" kokoluokassa e39:n 645-650mm:n vakiovierintäkehä löytyy 215/45-18", 235/40-18":sta ja 275/35-18":sta.
                          Mut eikös 265/35R18 ole ihan tehtaan tarjoama vakiokoko myös stepin kanssa? Esim. http://www.kenrockwell.com/bmw/540specifications.htm
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Venom
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2002
                            • 623
                            • Vantaa

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Mut eikös 265/35R18 ole ihan tehtaan tarjoama vakiokoko myös stepin kanssa? Esim. http://www.kenrockwell.com/bmw/540specifications.htm
                            Juu kyllä on.. Itselläni stepillinen E39 ja orggisrenkaat 235/40-18 ja 265/35-18

                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              215/45R18 oD 650.7mm
                              235/40R18 oD 645,2mm
                              265/35R18 oD 642.7mm
                              275/35R18 oD 649.7mm

                              Eli ero 265-235 = 2.5mm ja ero 275-235 4.5mm

                              Siis 265/35 lähempänä 235/40 ulkohalkaisijaa.
                              275/35:n kanssa taas tuo 215/45 on lähempänä

                              235/40 + 265/35 tai 215/45 + 275/35

                              19" tuo Hemin mainitsema 235/35 (647.1mm) + 275/30 (647.6mm)
                              Last edited by jsa014; 23-04-2009, 11:13.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              • Venom
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2002
                                • 623
                                • Vantaa

                                Niin nuo alkuperäiset rengaskoothan menevät näin:

                                Lisävarusteena olleet 18" = 235/40 ja 265/35
                                M5 mallissa 18" = 245/40 ja 275/35

                                Comment

                                Working...
                                X