E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
hemi: ei ole, alustan kulmat ovat tasan ja oikein kummallakin puolella ja kulmat eivät olleet kesän aikana (30tkm) muuttuneet miksikään. tarkastettu/säädetty samalla laitteistolla kummallakin kerralla. laput on tallessa kummastakin keikasta ja kaikki arvot prikulleen samat.
-
-
Siellä on jompi kumpi etuolkavarsista kiero. Alustakulmien mittaustodistuksesta voisi syyllinen löytyä.
Leave a comment:
-
-
no ei ne oireet nyt edelleenkään sovi vai luuletko että ajelen vielä kesärenkailla??
alla siis nyt saman kokoiset renkaat joka nurkassa
eikä toi tärinä ja vatkaus ole abs:ien nyppimistä, jotain määkin näistä vehkeistä sentään tajuan.
mekaaninen vika/kierous on jossakin, alkaa vaan olla kiinnostus finaalissa selvittää moista niin ei jaksais joka paikkaa purkaa
Leave a comment:
-
-
Jaa, sori niin näyttää olevan sama vierintäkehä. Naputtelin laskuriin väärin ton takarenkaan leveyden. Olis ollut helppo ratkaisu mut ei sit olekkaan.Mittaa silti metrimitalla renkaan kehäpituus, oireet sopii niin hyvin:think
Edit: vaihdoit rengaskokoa kesällä, häipykö nämä vedätyksessä ilmenneet oireet samalla?Last edited by Ekape; 25-11-2009, 21:03.
Leave a comment:
-
-
abs:t toimii täysin normaalisti ja joku paikka on kierossa kun koko auto heiluu nypytyksen tahtiin ja rattikin hakkaa.
aloitan levyjen ja napojen mittauksella heittokellolla...taas siis jarruja näpräämään...
ja EKAPE: olet "pikkasen" hakoteillä. olen ajanut autolla reilun puolen vuoden aikana 40tkm ja on tehnyt tuon hyytymisen 3 kertaa eikä sillä ole yhtään mitään tekemistä luistoneston kanssa koska valo ei vilku ja painoin myös kyseisen vempeleen pois päältä hyytymisen aikana eikä vaikutusta. Sitäpaitsi autossa ei ole mitään vitun sekarengastusta jos vierintäkehät on millilleen samat 235/35/19 ja 275/30/19 renkailla! Ja talvella on joka nurkassa saman kokoiset renkaat...
että se siitä teoriasta, ei sekoiteta montaa asiaa nyt tähän soppaan, varsinkaan kun tuollaista hyytymis"vikaa" ei ole esiintynyt viimeiseen 20tkm ollenkaan. kuten silloin vikaa kuvatessani kirjoitin niin pistin homman kosteuden tai kontaktihäiriön piikkiin, mitä se varmasti olikin.Last edited by Manukki; 25-11-2009, 20:42.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Manukki View PostItsellä softattu 231hp/510nm '02 530da tehnyt tuota samaa nyt kesän aikana ehkä 4-5 kertaa ja aina motarinopeudessa (120-140 km/h). eli kun ajelee d päällä ja polkasee kaasua vaihtaa tomaatti pienemmälle, kulutusmittari nousee mutta vauhti ei kirjaimellisesti kiihdy yhtään.
Olen pistänyt homman toistaiseksi jonkun kosketushäiriön tjsp. piikkiin kun ei ole yli 20tkm aikana tehnyt kuin 4-5 kertaa tuon.
Autolla ajettu siis 226 tkm nyt, laatikolle ei ole tehty mitään eikä tehdä.
Eli ei apuja täältäkään muuta kuin tietoa että samasta "viasta" kärsitään...
Vikakoodeja ei ole luettu.
Ja muuten siis kaikki pelaa niinkuin pitää ja kulkee hyvin.
Eli ongelmaa että luistonesto jarruttelee menoa + summa summarum
Originally posted by Manukki View PostNäistä nyt itsellä pitkäaikaista kokemusta ja olen hinta-laatu suhteeseen ihan tyytyväinen.
Ajoin tänä kesänä yhden setin ja ostin jo toisenkin alle.
Eka setti:
235/35/19 edessä 8,5x19" vanteella 28 tkm jälkeen 4mm pintaa tasaisesti
265/30/19 takana 9,5x19" vanteella 28 tkm jälkeen 4mm pintaa tasaisesti
Camperit takana 1,54 astetta ja edessä noin 1-1,2 astetta (en muista tuota etucamperia nyt tarkalleen).
Ajo pääosin nopeavauhtista matka-ajoa melko runsailla ohituksilla. Mutkateillä on menty kurveihin urheilullisemmin mutta ei mitään älyttömiä vauhteja.
Autona siis sigun 530 rieseli automaatilla ja lastutettuna.
Nyt alla siis samat renkaat 235/35/19 ja 275/30/19 koossa ja hyvin toimii edelleen.
Jos vertaa saman kokoisiin BF Goodrigheihin mitkä on Faijan samanlaisessa kärryssä alla niin Roadstonet on hitusen hiljaisemmat, kovemmat ajaa ja kestää kilometreja ihan saman verran. Myöskin märkäpitoa löytyy samalla tavalla kummastakin, omista saa pidon helppaamaan vain kun steppikakkosella painaa lapun lattian kurvissa märällä, suoralla ei mitään toivoa.
Kummissakin esiintyy kylminä syys/kevät aamuina flat spottia ekan kilometrin verran kun lähtee liikenteeseen.
Michelinit olis vielä paremmat kuin nämä mutta maksavat 1180 €/kierros kun nämä maksoi ihan kotimaisessa rengasliikkeessä 690 €/kierros alle asennettuna.
Niin ja vielä huomiona että kulmat on säädetty keväällä ennen kuin kesärenkaat meni alle ja tarkastettu viimeksi 4 päivää sitten samalla laitteistolla. Kannattaa huolehtia niistä pyöränkulmista niin säästää renkaita ja auto kulkee suoraan kuten bemarin kuuluukin.
Näitä rengasarviointeja on mielestäni vähän kyseenalaista kirjoitella JOS kulmat/camberit on päin persettä ja/tai ajotyyli on sellainen että kumi palaa joka kurvissa tai liikennevaloissa.
Siis tuon kulutuskestävyyden suhteen.
Autossa sekarengastus, heleppo korjata.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Manukki View PostMitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Originally posted by Ekape View PostOnko polkimen nypytys varmasti peräisin levyistä tai paloista? Ettei abs:t nyt vaan tekisi kiusaa.:think
Leave a comment:
-
-
Onko polkimen nypytys varmasti peräisin levyistä tai paloista? Ettei abs:t nyt vaan tekisi kiusaa.:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Manukki View PostJatketaas tähän omakin stoori:
Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.
Sitte vaihdettujen osien lista:
Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Etupyörien laakerit x 1
Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu
Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.
Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.
Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.
Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.
Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.
Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.
Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.
Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!
Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.
Hermo menee....
edit:
Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.
Nyt niitä näkemyksiä sitten!
Leave a comment:
-
-
e39 530da tärisee ja tutisee jarruttaessa
Jatketaas tähän omakin stoori:
Auto tärisee ja nykyttää aivan älyttömästi järrutuksissa, ihan sama onko vauhtia 1 vai 150 km/h. Poljin muljaa jalan alla nykytyksen tahtiin ja tekee samaa myös jos d päällä päästää auton liukumaan ihan todella hiljaa ja painaa samalla jarrua hieman. Poljin liikkuu noin 0,5 cm edes takas nykytyksen tahtiin.
Sitte vaihdettujen osien lista:
Levyt ja palat eteen kolme kertaa ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Levyt ja palat taakse kerran ja joka paikka putsattu kiiltäväksi huolella
Etupyörien laakerit x 1
Eteen reaktiotangot kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Eteen alatukivarret kummallekkin puolelle täydellisenä (lemfjöder) + kulmat suunnattu
Etujarrusatulahuolto tehty 5 kertaa ja viimeksi vaihdettu vielä uudet liut ja niiden kumit, männät liikkuvat täysin moitteetta sekä edessä että takajarrusatuloissa
Takajarrusatulahuolto tehty kerran vielä levyjen, palojen ja käsijarruhilujen vaihdon jälkeen
Uudet M-sport II iskarit ja jouset vaihdettu joka nurkkaan ja kulmat suunnattu
Raidetangot ovat kunnossa, koiranluut kunnossa, iskarin ylpäät kunnossa.
Takapäässä ei ole väljää yhtään missään, kuten ei etupäässäkään.
Autoa voi heitellä mutkiin, ajaa kuoppien yli ja tehdä mitä tykkää ja mikään paikka ei tärise, huoju tai värise eli alusta on todella tihti ja välyksetön.
Myöskään ajossa ei ole koskaan esiintynyt mitään e39:n perinteisiä tutinoita, muuten kuin siis jarruttaessa.
Vanteet/renkaat ovat tasapainotettu eikä ole pystyheittoa, sovitinosa vedetty kiiltävän puhtaaksi samoin kuin vanteen vastinpinta joka kohtaa navan. Tämä siis tehty monta kertaa sekä kesä että talvivanteisiin.
Kesällä pyörät 19" ja talvella 17" ja oireilee samalla tavalla.
Jarrutärinät alkoivat kun vaihdoin täysin loppuun ajetut etu ja takajarruosat uusiin ja ajoin noin 2000 km, vanhoilla hiluilla ei mitään tärinää tai nypytystä ja olivat aivan loppu.
Mitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Etulevytkin olen kiristänyt paikalleen niin että olen laittanut sormin kaikki pyöränpultit kiinni ja vasta sitten kiristänyt sen pienemmän pultin joten kyllä pitäisi olla suorassa!
Kaikki vaihdetut osat siis Merteilistä alkuperäislaatua.
Hermo menee....
edit:
Niin ja vielä selvennyksenä että kaikki remontit olen tehnyt itse (paitsi kulmien säädöt ja reaktio/alatukivarsien vaihdot ja silloinkin seisoin vieressä ja korjaaja oli luottomies joka tekee huolellista työtä) joten tiedän mitä on tehty. Ja on tehty ehkä jopa ylihuolellisesti. Samaten reaktiotangot ja alatukivarret on kiristelty vasta kun auto on ollut pyörillään ajosiltanosturilla joten puslat eivät ole kierossa.
Nyt niitä näkemyksiä sitten!
Leave a comment:
-
-
Joo ja kun reaktiotangon pusla hajoaa niin siihen powerflex tilalle ja lisää kilometrejä. Reilu 120tkm sitten hajosi 530d:stä reaktiotangon pusla ja vaihdettiin ne powerflexiin. Alkuperäisillä reaktiotangoilla nyt reilu 200tkm takana eikä ole vieläkään väljää
Leave a comment:
-
-
Tällä täristeli kans kunnolla. Vaihdoin kaikki etupään tangot, 480 eskoa, ei loppuneet tärinät kokonaan. Levyt vielä vaihdoin ja pelaa kuin uutena. Kun vaihdat levyt niin täytyy aina muistaa putsata kiinnityspinta tosi hyvin. Pientä p...aa kun jää alle niin levy on varmasti kohta kiero. "Ammattilaisen" mielipide muuten asiasta oli että tangot vaihtoon ja kerralla kaikki. Totta munassa nämä haluaa aina vaihtaa kaikki, mutta oli taas oikeassa. Arveli, että kestävät useamman kympin ajella...taitaa perkale olla taas oikeassa...Last edited by tetovo; 07-07-2009, 17:42.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Desu View Postvissiin pitää munki vaihtaa reaktiotangot ja puslat eteen... pitää ensin kellolla selvittää onko levyt oikeesti kierot... kyl nää on kivoja sitten... voi perse
Leave a comment:
-
-
vissiin pitää munki vaihtaa reaktiotangot ja puslat eteen... pitää ensin kellolla selvittää onko levyt oikeesti kierot... kyl nää on kivoja sitten... voi perse
Leave a comment:
-
Leave a comment: