memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by 174000 View Post
    Perimmäisenä ajatuksena tässä nyt kuitenkin olisi ostaa nuita varaosia jemmaan, jos niitä Saksan marmorilta kannattaa mukaan ostaa (?) ja vaihtaa sitten aikanaan kun joku ammattimies toteaa nykyiset vaihtokuntoisiksi. Eli kyllä minä jaksan antaa autoani huoltaa, kunhan itsellä on vain sitten ojentaa sopiva palikka tilalle. Ehjää ei tietenkään kannata vain uusimisen ilosta uusia, mutta autolla on kuitenkin ajettu se 180tkm, joten kovin kauaa ei erinäisten osien periksiantamista tarvinne odotella.
    Logiikka tietenkin tämäkin, mutta miksi sitten vain etupään kamat?
    Eikö samalla kannattaisi ostaa hyllyyn myös kaikki takapään kamat, uusi laatikko, turbo, absiboxi,jne,jne?
    Kuitenkaan nämä ei Saksassa ole niin paljon halvempia ettäkö säästöä saisi syntymään enään sen jälkeen jos=kun kaikkia hommattuja osia ei sitten tarvikkaan?
    ebay:sta tai KL:stä saat aina tarvittavan orggisosan kuitenkin yksi kerrallaan, eikä "varastotappiota" synny?

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8975
      • Kellokoski

      Originally posted by Hemi View Post
      Logiikka tietenkin tämäkin, mutta miksi sitten vain etupään kamat?
      Eikö samalla kannattaisi ostaa hyllyyn myös kaikki takapään kamat, uusi laatikko, turbo, absiboxi,jne,jne?
      Kuitenkaan nämä ei Saksassa ole niin paljon halvempia ettäkö säästöä saisi syntymään enään sen jälkeen jos=kun kaikkia hommattuja osia ei sitten tarvikkaan?
      ebay:sta tai KL:stä saat aina tarvittavan orggisosan kuitenkin yksi kerrallaan, eikä "varastotappiota" synny?
      No ei se halvaksi tule jokaisen erikseen vaihdetun tukivarren tai raidetangon jälkeen käydä säädättämässä kulmat uudelleen. Ainakin omassa 190tkm ajetussa oli vähän jokaisessa nivelessä väljää kun ne irroitettiin. Vääntelemällä ei isoja välyksiä näyttänyt olevan. Ebaystä vaikka meyleä tilalle, sieltä saa koko satsin samalla rahalla kuin kl-varaosista 2 tukivartta :think
      Ja kerralla teettää niin menee ehkä kokonaisuutena vähemmän aikaa korjaamolla.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        Originally posted by _nixu_ View Post
        No ei se halvaksi tule jokaisen erikseen vaihdetun tukivarren tai raidetangon jälkeen käydä säädättämässä kulmat uudelleen. Ainakin omassa 190tkm ajetussa oli vähän jokaisessa nivelessä väljää kun ne irroitettiin. Vääntelemällä ei isoja välyksiä näyttänyt olevan. Ebaystä vaikka meyleä tilalle, sieltä saa koko satsin samalla rahalla kuin kl-varaosista 2 tukivartta :think
        Ja kerralla teettää niin menee ehkä kokonaisuutena vähemmän aikaa korjaamolla.
        Näin, ja siihen vielä päälle kaikki se huollossa ramppaamiseen käytetty aika ja vaiva, kun autoa kuitenkin tarvitsee päivittäin.

        Onko tuo sakemannien merkkiliikkeiden ja ebayn hinnat lähellä toisiaan? Eli jos paikanpäältä käy hakemassa niin tuleeko mitään "säästöä"? Ihan vaan mielenkiinnosta, ei sillä että tässä mitään tiliä tekisi.

        Ja tärkeimpänä mitä kaikkea tuohon nyt sitten laittaisi uutta? Mitä numeroita? http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...60&hg=31&fg=05
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • jupasa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 98
          • Turku

          Originally posted by jupasa View Post
          Voipi olla, ettei kuulu tälle osiolle, kun ei ole ehkä vika ollenkaan.. Auto on 525iA touring -04 (E39), 75 tkm, ollut mulla uudesta asti. Renkaat on Continental Premium Contact 2 (225/55 R 16 V). Ihmettelen aina toisinaan tuota ohjausta. Alle 140 nopeuksissa keskitys on lähes olematonta eli auto jää pienen ohjausliikkeen jälkeen itsestään kaartamaan. Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.

          Onko näin, että kun tällainen auto on tehty hyväksi ajaa 150-200 nopeuksissa, ei ajo 100 nopeudessa oikein tunnu nautittavalta? Monissa pienemmissä autoissa ohjaus tuntuu pienissäkin nopeuksissa herkältä ja keskittää pienenkin ohjausliikkeen jälkeen kuin nakutettu.
          Joo elikkä tätä aihetta vielä jatkaisin. Ohjaus ei todellakaan keskitä juuri lainkaan, mikä on minusta aika rasittavaa maantieajossa. Seuraavia juttuja on tähän mennessä tehty:

          - raidetangot vaihdettu
          - koiranluut vaihdettu
          - reaktiotangot puslineen vaihdettu
          - takana etummaiset ylemmät tukivarret vaihdettu
          - em. töiden jälkeen pyöränsuuntaukset tarkistettu

          Tuntuisi että vaeltelutaipumus olisi pienentynyt, mutta tosiaan ohjaus ei edelleenkään keskitä. Jotenkin se on myös tahmean oloinen. Autolla on nyt ajettu 108 tkm. Siinä on vakioalusta ja alkuperäiset iskarit. Kesärenkaat on tätä nykyä 225/55-16 Goodyear.
          ex BMW 525iA touring -04 (E39)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by jupasa View Post
            Jotenkin se on myös tahmean oloinen.
            E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.

            Ei sitä osia vaihtamallakaan saa samanlaiseksi kuin joissain etuvetoisissa pikkuautoissa joissa pienikin ratin liike muuttaa auton suuntaa reippaasti ja ohjaus keskittyy kuin jousella.
            E39 528iA

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7468
              • Oulu

              Originally posted by TJJ View Post
              E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.
              Jep, mutta parkkipaikka- ja nurkkapyörittelyssä kyllä pitäisi keskittää hyvin. Ihan ohjauksen keskialueella ei sitten niin voimakkaasti enää keskitä.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                Originally posted by jupasa View Post
                Joo elikkä tätä aihetta vielä jatkaisin. Ohjaus ei todellakaan keskitä juuri lainkaan, mikä on minusta aika rasittavaa maantieajossa. Seuraavia juttuja on tähän mennessä tehty:

                - raidetangot vaihdettu
                - koiranluut vaihdettu
                - reaktiotangot puslineen vaihdettu
                - takana etummaiset ylemmät tukivarret vaihdettu
                - em. töiden jälkeen pyöränsuuntaukset tarkistettu

                Tuntuisi että vaeltelutaipumus olisi pienentynyt, mutta tosiaan ohjaus ei edelleenkään keskitä. Jotenkin se on myös tahmean oloinen. Autolla on nyt ajettu 108 tkm. Siinä on vakioalusta ja alkuperäiset iskarit. Kesärenkaat on tätä nykyä 225/55-16 Goodyear.
                Mulla on samaa kokoa renkaat. Sain rengaspaineita säätämällä paranemaan käytöksen. Lisäämällä tällä kertaa paineita. Pienellä säädöllä voi muuttua käytös paljon. Omat renkaat on loppuunajetut Continental Eco Contact ja nyt edessä 2,7bar ja takana 2,8bar huoltoaseman mittarin mukaan. Pikkasen alemmilla paineilla oli levoton.

                Toki puslien ja nivelien kulumisen aiheuttamat ongelmat sain vähenemään reilusti vaihtamalla eteen polyuretaanipuslat ja taakse narinahelat. Vielä olis iskarit ja jouset vaihdon edessä.

                Auto on E39 540 m-sport alustalla. Eli kuulemma vähän huonomman tatsin antavalla ohjausvaihteella tuo V8, mutta en ole tuota tahmeutta huomannut. Kokonaisuutena tuntuu nyt muuten hyvältä ajaa, mutta urissa vähän meinaa ottaa sivuun. Ja nopeissa väistöissä meinaa velloa.

                Comment

                • jupasa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 98
                  • Turku

                  Originally posted by TJJ View Post
                  E39:n ohjaushan on tuollainen hidas eikä kovin terävästi keskittävä.

                  Ei sitä osia vaihtamallakaan saa samanlaiseksi kuin joissain etuvetoisissa pikkuautoissa joissa pienikin ratin liike muuttaa auton suuntaa reippaasti ja ohjaus keskittyy kuin jousella.
                  Kiitoksia kommentista. Ehkä tuo ohjaus sitten on ainakin suunnilleen sellainen kuin miksi se on suunniteltu.

                  Mitä ohjauksen palauttamiseen tulee, niin kadunkulmissa ohjaus kyllä palauttaa, mutta ei lähellekään keskiasentoon asti. Palautus loppuu suunnilleen niille vaiheille, missä vilkkukin kytkeytyy pois päältä, eli loppupalautus pitää tehdä itse.
                  ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jupasa View Post
                    Kiitoksia kommentista. Ehkä tuo ohjaus sitten on ainakin suunnilleen sellainen kuin miksi se on suunniteltu.

                    Mitä ohjauksen palauttamiseen tulee, niin kadunkulmissa ohjaus kyllä palauttaa, mutta ei lähellekään keskiasentoon asti. Palautus loppuu suunnilleen niille vaiheille, missä vilkkukin kytkeytyy pois päältä, eli loppupalautus pitää tehdä itse.
                    Ihan normaali e39 ohjaus. Se agressiivisesti palauttava ohjaus on nurkkapyörittelyssä pidemmän päälle varsin raskas, kun ohjauksen kanssa saa koko ajan hieman "vääntää".
                    Tästä syystä "taksimersuissa" palautusominaisuutta ei ole juuri lainkaan, vaan auto käännettäessä jatkaa hyvin vähäisin hartiavoimin valittua kääntöympyrää. TM ei tätä ole koskaan ymmärtänyt testeissään, joten tästä aina miinuspisteet mersulle. He nyt vain eivät ole ajaneet vuositolkulla taksipyöritystä, jossa ko.ominaisuus on hieno.
                    e39:ssä ollaan tehty jonkin asteinen kompromissi.

                    Comment

                    • sLedge
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 110
                      • Espoo

                      Omassa E39 540:ssä suuntavakavuus ja uraherkkyys huonontunu nopeesti kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Luulin jo että homma korjaantu rengaspaineilla, mutta ei menny kauaa kun rupes taas vaeltelemaan ja ohjaus tuntuu omituiselta. Ohjaus puoltaa voimakkaimmin oikealle ja jää myös kaartamaan sinnepäin jos päästää irti. Jos on ihan tasainen tienpinta, saattaa kulkea kohtuu suoraan. Ohjauksen keskikohta saattaa myös muuttua mitä pitempään ajaa.

                      Viime marraskuussa käytin suuntauksessa ja camberit oli ainaki tasan samat edessä -0,20 asteina/minuutteina. Takana -1,2. Casterit oli 5,2 ja 5,4 eli asteen pienemmät kuin ohjearvo. Oon miettiny sitäki, että mikä sen arvoon vaikuttaa. Vanteen koko, reaktiotankojen puslien ja iskarin yläpäiden kuluminen vai mikä. Säätivät auraukset kohilleen aloittaen takaa ja silti ratti oli vinossa oikeelle kuten ennen. Suuntasin ite ratin suoraan ja talvirenkailla auto kulkiki hyvin koko talven, kunnes ratti alko taas siirtymään oikeelle.

                      Ajattelin ensin kokeilla vaihtaa reaktiotangot puslineen, koska omasta mielestä puslat liikkuu liian helposti. Semmonen teoria, että ajossa ne antaa periksi eri verran puoleltaan, jonka seurauksena caster kulmat on erisuuruiset ja tietenki auto puoltaa sinne missä sitä on vähiten(huonompi pusla). Aurauksella oon jonkiverran kompensoinu tuota, mutta sehän kuluttaa ohjauksen osia ja renkaita nopeemmin joten...odotellaan osia.
                      E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                      Ex E39 540i -97

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Jep, mutta parkkipaikka- ja nurkkapyörittelyssä kyllä pitäisi keskittää hyvin. Ihan ohjauksen keskialueella ei sitten niin voimakkaasti enää keskitä.
                        Olen nyt tässä parin päivän ajan tarkkaillut oman E39:n ohjauksen palauttamisominaisuuksia, ja en kyllä voi juuri valittaa. Palauttaa ihan mukavasti, ja olen havainnut että tavaksi on tullut jopa kämmenpohjalla vähän jarrutella ratin palautumista. Ja jos tyystin laskee kädet irti palautusvaiheessa ei se toki ammu ylikään, mutta syystä tai toisesta on vaan tullut tavaksi palautusvaiheessa pitää toisen kämmenen pohjaa kevyesti ratin pinnassa.

                        Pienemmilläkin kääntökulmilla palautus ihan kohtuullista ja havaittavaa.

                        Autossa vakio alusta, 8X17" replica BMW Style 67 vanteet, ET20, yhden kesän ajetut Hankook S1 Evo K107 235/45 17 renkaat. Nivelissä ei ilmeisesti enempiä välyksiä, mutta hammastangon päässä lievä pystyvälys kuskin puolella.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • sLedge
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2010
                          • 110
                          • Espoo

                          Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

                          Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

                          Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
                          Last edited by sLedge; 17-06-2010, 01:26.
                          E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                          Ex E39 540i -97

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by sLedge View Post
                            Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.
                            ...
                            Karkaisiko toisesta eturenkaasta ilmaa pikkuhiljaa ulos? Erisuuret ilmanpaineet eturenkaissa tuntuu varmasti ohjauksessa. Tarkista ilmanpaineet niin saa sen varmistettua.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by sLedge View Post
                              Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

                              Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

                              Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
                              Mitkä renkaat ja mikä koko?

                              Comment

                              • sLedge
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2010
                                • 110
                                • Espoo

                                Renkaiden paineita kyttäilen kokoajan ja kyllähän niillä vaikutusta on, mutta ei sieltä ilmat mitään karkaile. Kokeillu eri paineita laidasta laitaan. Ihme jutun huomasin että mitä matalammat paineet (kaikissa sama) ratti pyrkii kääntymään oikeelle enemmän.

                                Renkaat vakiokokoa 235/45/17. Merkki Sava Intensa, ei paras tiedän. Alkuperäisillä Double spoke 71 vanteilla.
                                E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                                Ex E39 540i -97

                                Comment

                                Working...
                                X