memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2098
    • *

    Nyt kaivattaisiin mielipiteitä. Elikkäs auto on e39 528i M-Sport II. Aluksi luulin että autossa on vakio alusta, mutta nyt vasta tajusin että jonkinlainen madallaus siinä on, koska edestä rengas tulee ihan kaaren tasalle, ja takapääkin on matalammalla kuin vakio M-alustassa mielestäni. Veikkaisin että madallusta on edessä ehkä 35-25mm ja taka hiukan vähemmän. Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.

    Ongelmana on vetely ja se että ratti on vinossa hiukan vasemmalle. Edessä näyttäisi jopa silmämääräisesti olevan liikaa haritusta. Olen nyt miettinyt uusia renkaita eteen, ja mielellään laittaisin taakse samat renkaat kuin taaksekin. Eli Toyon Proxess T1R koossa 235/45. Hintaa ei ole kuin reilu pari kymppiä enemmän kuin hankookeilla/kumhoilla/nankangeilla tai muilla halpis renkailla. Ja noista tällä hetkellä takana olevista toyoista ei voi kun sanoa että pito on loistava märälläkin kelillä. Melkein liiankin hyvä, donitseja ei saa tehtyä kun eturenkaat ei pidä ollenkaan, auto vain puskee eikä saa perää irti e46 318:kin tekee iloisesti viivaa joillan halpispaskoilla, eli kyllä näissä renkaissa jotain eroja on.

    Eli sitten kun uudet renkaat tulee eteen auto lähtee suuntaukseen, mutta nyt pitäisi päättää mitkä kumit tulee eteen, mielipiteitä?
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10114
      • KVLA

      Originally posted by Driver22 View Post
      Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.
      Kyllä on on E39:ssäsi melkomoinen sekarengastus.Kumpikin rengaskoko on alkuperäistä rengaskokoa poikkeava ja vielä eri suuntiin.Etenkin etukumit olisi alakanttiin jo 300-sarjalaisiinkin.Eikö ole ilmennyt mitään ongelmia?

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8975
        • Kellokoski

        Originally posted by Driver22 View Post
        Nyt kaivattaisiin mielipiteitä. Elikkäs auto on e39 528i M-Sport II. Aluksi luulin että autossa on vakio alusta, mutta nyt vasta tajusin että jonkinlainen madallaus siinä on, koska edestä rengas tulee ihan kaaren tasalle, ja takapääkin on matalammalla kuin vakio M-alustassa mielestäni. Veikkaisin että madallusta on edessä ehkä 35-25mm ja taka hiukan vähemmän. Nyt edessä on jo melkein sakkorenkaat Pirelli P6000 235/35-17 ja takana hyväpintaiset Toyo Proxess 245/45-17.

        Ongelmana on vetely ja se että ratti on vinossa hiukan vasemmalle. Edessä näyttäisi jopa silmämääräisesti olevan liikaa haritusta. Olen nyt miettinyt uusia renkaita eteen, ja mielellään laittaisin taakse samat renkaat kuin taaksekin. Eli Toyon Proxess T1R koossa 235/45. Hintaa ei ole kuin reilu pari kymppiä enemmän kuin hankookeilla/kumhoilla/nankangeilla tai muilla halpis renkailla. Ja noista tällä hetkellä takana olevista toyoista ei voi kun sanoa että pito on loistava märälläkin kelillä. Melkein liiankin hyvä, donitseja ei saa tehtyä kun eturenkaat ei pidä ollenkaan, auto vain puskee eikä saa perää irti e46 318:kin tekee iloisesti viivaa joillan halpispaskoilla, eli kyllä näissä renkaissa jotain eroja on.

        Eli sitten kun uudet renkaat tulee eteen auto lähtee suuntaukseen, mutta nyt pitäisi päättää mitkä kumit tulee eteen, mielipiteitä?
        Kuvauksesta päätellen uusisin ensiksi keulaan kaikki tukivarret ja raidetangot. Sitten kulmat säätöön ja tuskin on enää niin nuukaa tuossa kokoluokassa mitkä renkaat sinne laittaa. Kunhan koko on oikea ja suht jämäkät renkaat otat eli ei mitään löysimpiä kiinalaisia. Varmaan nuo toyot toimii ihan ok. Mitkä vaan camskillstä saa sopivasti :think
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Kyllä on on E39:ssäsi melkomoinen sekarengastus.Kumpikin rengaskoko on alkuperäistä rengaskokoa poikkeava ja vielä eri suuntiin.Etenkin etukumit olisi alakanttiin jo 300-sarjalaisiinkin.Eikö ole ilmennyt mitään ongelmia?
          Öh kirotushärö. Eli 235/45-17 Pirellit siellä nyt pyörii. Sitä nyt en tajua miksi tuonne taakse on pitänyt laittaa väärän kokoiset takarenkaat... Mutta ajetaan nuo nyt loppuun ja laitetaan seuraavat oikean kokoiset. Eipä tuossa muuta probleemaa mutta mittari on näyttänyt pieleen normaalia enemmän.

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Kuvauksesta päätellen uusisin ensiksi keulaan kaikki tukivarret ja raidetangot. Sitten kulmat säätöön ja tuskin on enää niin nuukaa tuossa kokoluokassa mitkä renkaat sinne laittaa. Kunhan koko on oikea ja suht jämäkät renkaat otat eli ei mitään löysimpiä kiinalaisia. Varmaan nuo toyot toimii ihan ok. Mitkä vaan camskillstä saa sopivasti
          En usko että tukivarsia nyt vielä tarvii alkaa vaihtamaan. Pitää saada auto nosturiin että näkee vähän paremmin mikä siellä mättää. Mutta lähinnä nyt pitäisi päätää mitkä renkaat eteen ottaisi. Ehkä tilaan nuo Toyot, vaikka Hemi aiemmin kirjoitti että vaativat kulmat täysin kohdalleen. Mutta pienen vetelyn kyllä sietää, jos muut ominaisuudet on kunnossa.
          Last edited by Driver22; 05-09-2009, 11:40.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

            Originally posted by Driver22 View Post
            En usko että tukivarsia nyt vielä tarvii alkaa vaihtamaan. Pitää saada auto nosturiin että näkee vähän paremmin mikä siellä mättää. Mutta lähinnä nyt pitäisi päätää mitkä renkaat eteen ottaisi. Ehkä tilaan nuo Toyot, vaikka Hemi aiemmin kirjoitti että vaativat kulmat täysin kohdalleen. Mutta pienen vetelyn kyllä sietää, jos muut ominaisuudet on kunnossa.
            No jos autolla on ajettu tyyliin yli 150tkm eikä mitään havaintoa milloin sinne on uusittu osia niin erittäin todennäköistä se on. Ei se ratti itsestään vinoon mene, väljää siellä jossain on. Pienet välykset kun ei näy nosturilla ollessa vääntelemällä.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2098
              • *

              Originally posted by _nixu_ View Post
              No jos autolla on ajettu tyyliin yli 150tkm eikä mitään havaintoa milloin sinne on uusittu osia niin erittäin todennäköistä se on. Ei se ratti itsestään vinoon mene, väljää siellä jossain on. Pienet välykset kun ei näy nosturilla ollessa vääntelemällä.
              Uskon että autosta on säädetty joskus kulmat, mutta ratti on jäänyt sitten jäänyt vinoon kun ei ole osattu laittaa sitä oikein. Mutta mistäpä noista tietää. Ja autollahan on rullattu 113tkm. Ja välystä kyllä varmasti on, kun paljon uudemmissa ja vähempi ajetuissakin on noita ongelmia.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • Masu
                Newbiemmer
                • Feb 2008
                • 10

                Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

                Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

                Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

                Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

                Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8975
                  • Kellokoski

                  Originally posted by Masu View Post
                  Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

                  Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

                  Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

                  Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

                  Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.
                  Katsastuksessa ei nuo pienet suuntavakavuuteen vaikuttavat välykset vielä ilmene. Mutta kuten ajokäyttäytymisestä voi päätellä niin väljää siellä jossain on. Noilla oireilla aloittaisin tutkailun takapäästä. Apurungon puslat, narinahelat, tukivarret. Ja jos kerran auto on tarkoitus pitää kauan ja budjettia riittää niin saksasta kaikki mahdollinen tilaukseen ja vaihtoon.

                  Esimerkiksi:

                  Takatukivarret yms
                  Etutukivarret . Tosin noista puuttuu raidetankojen sisäpäät.
                  Apurungon pusla

                  Ja samaan konkurssiin menee jo iskunvaimentimet samalla vaivalla
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Masu View Post
                    Tämä ongelma sopii varmaankin tähän thrediin.

                    Auto on e39 530dat 2002 aj.200tkm. Renkaat 225/55-16.

                    Auto kulkee tasaisella tiellä melkolailla kuin juna. Mutta urissa on alkanut havaitaselvää suuntavakavuuden puutetta. Ohittaessa tavallisella maanitellä missä keskellä on selvä polanne/uria auto tekee todella ikäviä "vastaohauksia" ikäänkuin heijaa toiseen suuntaan mihin ohjaa. Vähän samanlainen tilanne siis kun tulee tuulisella säällä metsän peitosta aukealle. Ongelmat ilmenee vasta nopeuksissa +80. En toki ole varma mutta ihan kuin ratti olisi hieman kallistuneena vasemmalle suoraan ajaessa. Auto on käynyt juuri katsastuksessa ja mitään väljää ei mistään ole löytynyt.

                    Mistä vikaa voisi olla? Onko siis joku tietty osa joka oireilee näin vai onko tämä vai kuluneiden osien summa.

                    Autollahan alkaa ikä/kilometrit olla siinä pisteessä että vaihtoehtona olisi myös vaihtaa edestä/takaa kaikki kuluvat osat. Mitä sieltä siis kannataisi vaihtaa? Auton olisi tarkotus olla minulla kuitenkin pitkään niin mieluusti homma kerralla pitemmäksi aikaa kuntoon.
                    Mitkä renkaat?

                    Comment

                    • Masu
                      Newbiemmer
                      • Feb 2008
                      • 10

                      Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8975
                        • Kellokoski

                        Originally posted by Masu View Post
                        Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.
                        No voi hyvinkin olla renkaissa. Nuo nankangit on melko löysät ja nyt kun on vielä tuollaiset suht korkeaprofiiliset niin :think Vaihda edestä taakse ja katso muuttuuko mihinkään.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Masu View Post
                          Edessä Michelin Primacy HP pintaa ehkä 5mm ja takana Nankang NS-2 jotka on melkein uudet. Jos ongelmaa haluasi renkaista hakea niin ne olisi nuo uudet taka nakit jonka vaihdon jälkeen ongelma alkoit todella vaivata. En vaan usko että vika on renkaissa vaan siinä että auton tunkkailun yhteydessä joku nivel/kumihela on lopullisesti väsynyt.
                          Osasyy on varmasti juuri noissa pehmeissä NS-2:ssa joita ei pitäisi alle 17" ja yli 55-profiilin kokoluokissa myydä tällä runkorakenteella ollenkaan, mutta ongelma ilmeisesti korostuu erityisesti parina misukan primacyn kanssa.
                          En oikein jaksa uskoa että näin pehmeärunkoiset/korkeat renkaat saavat aikaan kummoisiakaan vääntömomentteja takakelkalle+etutuentoihin niin, että katsastuslaillinen alusta myötää kulmat riittävästi perseelleen.
                          Eli ongelma on nyt etu tai takapään renkaissa, riippuen siitä mitä renkaalta halutaan. Yhdessä ne ei varmasti kummoisesti toimi.

                          Comment

                          • Masu
                            Newbiemmer
                            • Feb 2008
                            • 10

                            Vaihdoin kumit keskenään ja todellakin tuo nuljahdus urien yli ajaessa tuntui hävinneen. Enpäs olisi kyllä osannut odottaa että sekarengastus noin pahan ongelman toisi. Tästä seuraakin jatko kyssäri jos laitan auton alle koko sarjan NS-2 tuolla 225/55-16 koolla niin onkos auto edelleenkin nulju ajeltava? Olisko viisainta vain ostaa koko sarja Michelinejä ja unohtaa halvemmat renkaat tyystin? Matalaprofiiliset renkaat ei tunnu houkutelevalta valinnalta.

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1308
                              • Kainuu

                              Omat kokemukset renkaista ovat että ei noilla continentalin sport contacteilla tee kyllä mitään. Auto sinänsä kulkee suoraan mutta esim talviaurauksessa asfalttiin jääneet auran hampaan urat heiluttelevat autoa melkoisesti. Sitten pitkittäiset routaurat saavat koko auton muljahtelemaan kerralla sivuttain suunnastaan. Suuremmissa nopeuksissa tulee kanssa yht´äkkisiä suunnan muutoksia. F1 eagleilla ei tätä ongelmaa olenkaan.
                              Contit 18" orkkiskoot
                              Eaglet 19" 245/35 ja 275/30
                              BMW i5 M60, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                              Comment

                              • Samppae39
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1662
                                • Vähäkyrö

                                Mulla on kans pieniä ongelmia suuntavakauden kanssa. Taitaa mullakin vaan johtua sekarengastuksesta. Edessä Spector joku, en muista tyyppiä, ja takana GT-Radialit. Kokona 235/45-17. On pientä tärinääkin ratissa ja ujellusta tietyissä nopeuksissä etupäästä. Odotan, että saa talvirenkaat alle, nii saa kattoa mitkä ongelmat poistuu renkaiden vaihon myötä. Talvirenkaina sama koko Hakkapelitta 4.

                                Comment

                                Working...
                                X