memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    Originally posted by jkan View Post
    Autona 523ia touring -99

    Sopiiko M5 vakaajat? vai meneekö liian jäykiksi? :think
    Touringista en tiedä, mutta sedaniin saa 4 eri paksuista vakaajaa eteen, paksuin 25mm: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10
    M5 etuvakaaja on 27mm: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10

    EDIT:
    Touringin etuvakaajat näkyy tästä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10 => Paksuin 24mm, mutta kai tuon 25mm sedanin vakaajan ainakin saa tuonne menemään myös jos haluaa.
    Ja takavakaajat: http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=33&fg=45
    Last edited by Petri.Kekkonen; 13-04-2014, 12:22.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?

      Ja näköjään vajaa vuos sitten vaihdettu raidetangonpää aavistuksen väljä, Ruville merkkinen. Mutta se nyt on ollu varmaan jo jonkin hetken, ja siis ei silti ennen laakerinvaihtoa vedelly.
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?
        Minkä merkkinen laakeri? Jospa ABS-pulssit sekoilee.
        E39 528iA

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by TJJ View Post
          Minkä merkkinen laakeri? Jospa ABS-pulssit sekoilee.
          Miten se ABS nyt vaikuttais jarrua painamatta? GSP:n laakeri jonka vaihdoin jo kerran pois kun luulin sen olevan sökö, mut olikin vika toisella puolella. Toimii kyllä ABS:t tuon kanssa.

          On muuten GSP 100% identtinen alkuperäsen Koyon kanssa... Liekö Koyon valmistama jopa?
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Miten se ABS nyt vaikuttais jarrua painamatta? GSP:n laakeri jonka vaihdoin jo kerran pois kun luulin sen olevan sökö, mut olikin vika toisella puolella. Toimii kyllä ABS:t tuon kanssa.
            Joo, jotenkin vaan ajattelin tuon tapahtuvan jarrutuksessa enkä tajunnut, että tarkoitit normaalia ajoa. Mutta olisiko sitten reaktiotangon puslissa vikaa ja ne nyt repesi vielä lisää, kun keulaa nostettiin remontin aikana?
            E39 528iA

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              En tiiä niin, pitää tutkailla, mut en jaksais silti uskoa. Ehkä se on se rt:n pää ja ennen se laakeri häirinny niin paljo tms.
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?

                Ja näköjään vajaa vuos sitten vaihdettu raidetangonpää aavistuksen väljä, Ruville merkkinen. Mutta se nyt on ollu varmaan jo jonkin hetken, ja siis ei silti ennen laakerinvaihtoa vedelly.
                Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

                Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

                Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

                Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Pmak
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 178
                  • Lahti

                  Originally posted by Havis View Post
                  Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

                  Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

                  Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

                  Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?
                  Tiedä mahdollisesta, mutta kuulostaa ainakin tutulta Huomannut saman myös jos auto seisoo pitkään ajamatta, esim hellejakso kesällä ja ei ajoja vaikka viikkoon. Ekat kilometrit sen jälkeen tuntuu, että auto hakee urissa jne. sitten kulku tasoittuu.

                  Tiedä sitten onko totta vai tuntua, muttamutta...

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    No perhana, vähän samoja fiiliksiä täälläkin. Tänä aamuna kun taas ajelin töihin, tuntui auto kulkevan kesärenkailla paljon paremmin kuin vaihdon jälkeen toissapäivänä ja eilenkin oli vielä sadekeli, mikä uraisella tiellä vielä hankaloitti ajamista. Täytyy nyt tunnustella tuota vähän aikaa. Muistaakseni viime keväänä meni pari viikkoa, että tilanne normalisoitui, tosin silloin vaihdoin renkaat edestä taakse ja toisinpäin, mitä virhettä en enää tehnyt. Nyt siis laitoin samoille paikoille, kun camberit edessä ja takana on niin erilaiset, että renkaat kuluu eri kulmille ja vetelee sitten jos ne vaihtaa toisinpäin.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Pmak View Post
                      Huomannut saman myös jos auto seisoo pitkään ajamatta, esim hellejakso kesällä ja ei ajoja vaikka viikkoon. Ekat kilometrit sen jälkeen tuntuu, että auto hakee urissa jne. sitten kulku tasoittuu.
                      Alhaiset rengaspaineet, jotka sitten nousee kun renkaat lämpenee.

                      Olisi kyllä syytä jo tehdä pientä alustaremonttia, jos alustan asettuminen renkaanvaihdon jälkeen vaatii monta ajolenkkiä...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        ...Olisi kyllä syytä jo tehdä pientä alustaremonttia, jos alustan asettuminen renkaanvaihdon jälkeen vaatii monta ajolenkkiä...
                        Epäilemättä, mutta ongelmahan on sen väljän osan paikallistamisen vaikeus. Että osaa vaihtaa oikean osan.

                        Tietysti rahamiehet vaihtaa kaikki osat kerralla, mutta tavan duunari vain kukkaron mukaan eli siis vain sen joka täytyy vaihtaa.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Havis View Post
                          tavan duunari
                          Ei näillä perus duunarit ajele

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Ei näillä perus duunarit ajele
                            Voi toki, nykyään jopa työttömätkin Kelan päivärahoilla voi korjata vain niin vähän kerrallaan.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Mulla on tässä kerättynä tonnilla tukivarsia ja kumitötteröitä carparts24:n ostoskorissa. Mutta tämän jälkeen ei alustassa enää pitäs ollakaan mitään vanhaa, paitsi raidetanko ja taka-alatukivarret... :think
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Bomb5 View Post
                                Mulla on tässä kerättynä tonnilla tukivarsia ja kumitötteröitä carparts24:n ostoskorissa. Mutta tämän jälkeen ei alustassa enää pitäs ollakaan mitään vanhaa, paitsi raidetanko ja taka-alatukivarret... :think
                                Taitaa olla kiinalaista kuraa kun noin halpaa...

                                Comment

                                Working...
                                X