memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14578
    • Oulu

    Carparts24 on kyllä kallis paikka muutenkin.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Originally posted by zener View Post
      Carparts24 on kyllä kallis paikka muutenkin.
      Joo, pistin jäihin tuon tilauksen. Huomasin toisesta threadista profiteile.de:n. Tuollahan on samat lemförderit 30-40 % halvemmalla, samoin monet filtterit ja muut. Vaihtuu kyllä tilauspaikka nyt...
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Originally posted by Havis View Post
        Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

        Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

        Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

        Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?
        Tämä ilmiö koskee suuntaustakin. Jos auto nostetaan ilmaan, kuten kuuluukin mutta ei alaslaskettaessa autoa siirrellä yhtään penkissä pyörien varassa, niin kulmat näyttää todella hyviltä ja paperille saadaan hyvät lukemat ja sitten suuntauksen jälkeen ihmetellään kun auto menee miten sattuu.. Toki joillakin menee muutenkin
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by Havis View Post
          Olen pistänyt merkille sellaisen ilmiön tuossa E39:ssä, että auton kulku tahtoo muuttua hetkeksi monesti sen jälkeen kun autoa on pidetty tunkin varassa. Ja aina nimenomaan huonompaan suuntaan. Ja muutaman tovin ajohetken jälkeen tilanne usein normalisoituu pikkuhiljaa.

          Tästä johtuen ensi ajot kesärenkailla tuntuu aina lievältä pettymykseltä.

          Yksi seikka joka voisi selittää ilmiötä on suurten puslien elastisuus (=lievä ylimääräinen liike/periksiantaminen?). Nostettaessa nämä puslan puoleiset tukivarsien päät asemoituu hiukan eri asentoon kuin kuorma päällä, ja ohjauskulmiin tulee aavistuksenomainen muutos. Sitten kun aletaan taas ajaa pusla asettuu vanhaan asentoonsa, ja kulmat muuttuu takaisin.

          Kuulostaisiko yhtään mahdolliselta selitykseltä?

          No nähtävästi, tuo vetely loppui kyllä nyt ihan itekseen.

          Mahtoikohan johtua, kun nostin pelkän kuskin etunurkan ylös, renkaanvaihdossa oli koko etu- tai takapää kerrallaan ilmassa, ja nyt kun oli vain etunurkka, niin repsikan takanurkka taasen painui "syvälle"... :think

          Tai sitten tuo laakeri jotenkin haki kulkusuuntaansa? Tosin tuskin se niin kauaa ottais, lämpenee varmasti jo 10km matkalla sen verran, että ei pitäis vastustella, toisin kuin joku puslan asento voi ottaa aikansa.

          Tuota sai melkein kaksin käsin pitää tiellä laakerinvaihdon jälkeen, seuraavana päivänä, nyt menee taas ihan normaalisti. Toki nää kynnöspellot on niin kamalia ajaa täällä Suomessa, että hienosti näillä teillä ei kyllä mikään auto mee.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by janke View Post
            Tämä ilmiö koskee suuntaustakin. Jos auto nostetaan ilmaan, kuten kuuluukin mutta ei alaslaskettaessa autoa siirrellä yhtään penkissä pyörien varassa, niin kulmat näyttää todella hyviltä ja paperille saadaan hyvät lukemat ja sitten suuntauksen jälkeen ihmetellään kun auto menee miten sattuu.. Toki joillakin menee muutenkin
            Miksi auto nostetaan ilmaan suntauksen yhteydessä, jos siis tarkoitat sellaista nostamista missä renkaat irtoavat alustasta? Kannattaa vaihtaa paikkaa jos suunnataan renkaat ilmassa...

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Miksi auto nostetaan ilmaan suntauksen yhteydessä, jos siis tarkoitat sellaista nostamista missä renkaat irtoavat alustasta? Kannattaa vaihtaa paikkaa jos suunnataan renkaat ilmassa...
              Niin, eikös ohjauskulmat tarkisteta auto pyörillään ja jopa tietyy kuorma kyydissä, ei suinkaan renkaat ilmassa roikkuen.

              Käytännössä auto nostetaan kyllä ylös mutta ei helmanosturilla renkaat roikkumassa, vaan ns. ajoramppinosturilla, vai miks sitä sanotaan. Eihän kukaan hullu ala säätämään kulmia niin että autoa koko ajan edes takas nostetaan ja lasketaan, kun vuoroin mitataan ja vuoroin säädetään.

              Vai onkohan näissä termeissä nyt joku väärinkäsitys?
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Miksi auto nostetaan ilmaan suntauksen yhteydessä, jos siis tarkoitat sellaista nostamista missä renkaat irtoavat alustasta? Kannattaa vaihtaa paikkaa jos suunnataan renkaat ilmassa...
                Kyllä vain nostetaan että saadaan ne lätyskät renkaitten alle. Eihän niitä renkaita ilmassa suunnata, mutta alustan nosto saa vääristämään kulmat. siksi pitää olla tarkkana suuntauksessa, että autoa liikutellaan ajosillalla.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by janke View Post
                  Kyllä vain nostetaan että saadaan ne lätyskät renkaitten alle. Eihän niitä renkaita ilmassa suunnata, mutta alustan nosto saa vääristämään kulmat. siksi pitää olla tarkkana suuntauksessa, että autoa liikutellaan ajosillalla.
                  En oo kyllä yhtään paikkaa nähnyt missä näin olisi tehty. Kyllä kaikissa on ajettu levyjen päälle suoraan.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Originally posted by Supa View Post
                    En oo kyllä yhtään paikkaa nähnyt missä näin olisi tehty. Kyllä kaikissa on ajettu levyjen päälle suoraan.
                    Kyl ainakin Kvlan Masterilla mielestäni laput laitettiin alle vasta kun auto oli nosturilla. Eihän ne laput voi kiinteenä nosturissakaan olla ku on erikokosia autoja. Mutta ne laputhan nimenomaan liikkuu joka suuntaan, niin renkaat/tukivarret ei jää mihkään jännitykseen niinku perus renkaanvaihdossa pihalla tai normi nosturilla.
                    Ja kyl suuntaajat kaiketi vielä vetää autoa akseleista tms alespäin, jotta saa viimisenkin jännityksen pois, näin muistan ainakin oman auton kohdalla tehdyn...
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Nojoo, otetaan bäkkii. Yhdessä paikassa näin että nostettiin ylös ja laitettiin alla.
                      Vakipaikassa on kiinteästi laatata nosturilla mitkä on upotettu niin että on samassa tasossa ajosillan kanssa. Näistä sitten vaa lukitus auki kun on auto päällä, kätevää.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8282
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        hmm.. Mun vakio suuntauspaikassa itse suuntauslaite kalibroidaan jokaista pyörää pyöräyttämällä n.45º eteen/taakse ja tämä ei luonnollisesti onnistu jos auto ei ole ilmassa :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • N.u.t
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 202
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by peto2 View Post
                          hmm.. Mun vakio suuntauspaikassa itse suuntauslaite kalibroidaan jokaista pyörää pyöräyttämällä n.45º eteen/taakse ja tämä ei luonnollisesti onnistu jos auto ei ole ilmassa :think
                          Autoa voi myös siirtää taakse sekä eteen, joskus tosin on nostettava akseli ylös jos auto on liian pitkä.

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            Originally posted by peto2 View Post
                            hmm.. Mun vakio suuntauspaikassa itse suuntauslaite kalibroidaan jokaista pyörää pyöräyttämällä n.45º eteen/taakse ja tämä ei luonnollisesti onnistu jos auto ei ole ilmassa :think
                            Niinpäs muuten, tai ite mitä oon käyny, niin vanteiden kierouden mahdollisuus "kalibroidaan" pois pyöräyttämällä rengasta 180° ja sen jälkeen toiset 180°, vai pyöräyttikö jopa kierroksen kerralla... :think

                            Tai jotenkin noin se meni.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              En ole kyllä tuollasessa penkissä käyny missä on noi kääntölevyt valmiina:think


                              Miksi ei ole tällaista penkkiä missään?
                              Last edited by janke; 15-04-2014, 16:36.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Supa View Post
                                Vakipaikassa
                                Originally posted by peto2 View Post
                                vakio suuntauspaikassa
                                Vain Bemaristeilla on vakipaikka pyöräkulmien säätöön Just mietin, että ei ole kertaakaan tarttenut säätää Focuksesta, eikä kysellä Hemin ohjeita oikeille kulmille. Kulkee suoraan ja vetelemättä tehdassäädöillä

                                Comment

                                Working...
                                X