Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto ei lähde käyntiin. E39 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiHi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 90

    #76
    Originally posted by tigu View Post
    Samat oireet omassakin webastossa.Mutta lisäyksenä itsellä kuuluu vesiletkuista sellasta ihme ääntä..aivan kuin vesiletku olisivat puolityhjiä ja imisi ilmaa siitä välistä..sama ääni kuin imisi tyhjää trippimehupurkkia pillillä
    Voisiko vika olla vedenkierrossa?
    Ja nestettä on oikea määrä autossa.

    Kuulostaisi siltä että vesi ei kierrä ja kiehuu putkessa. Vikakoodit lukuun niin selviää lisää. Voi myös kokeilla toimiiko pumppu esim. irrottamalla sen johdon weban ohjainkortilta ja syöttämällä 12v siihen.

    Comment

    • mixxis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2009
      • 1877
      • Jyväskylä / Uurainen

      #77
      " Samoja oireita mitä joillain muillakin ollut. Käynnistyy hyvin, pumppu naksuu, viheltää, vaaleaa savua puskee, 1-2 minuutin päästä sammuu juuri kun on kiihtynyt suurimmille kierroksille."

      Kuin myös.

      Laakkosella luettiin koodit, 89€: IHKA - Auxiliary-water pump. Vikakoodien nollaus ei poistanut koodia.
      Ammattilainen kun oli, asentaja ei uskonut että johtuu webaston koodauksesta esilämmittimeksi. Tarjosi uutta vesipumppua hintaan n.470€ asennettuna. Ja paskat.

      Listalla oli myös STH - no flame formation after flame interruption
      STH - repeated flame interruption in heating cycle
      STH - flame formation

      näistä kun kysäisin ammattilaiselta asentajalta, ei tietoa löytynyt. "Vesipumppu kuitenkin on nyt rikki, parin viikon päästä voitaisiin vaihtaa." Kävi kyselemässä myös muilta mekaanikoilta ja sama tiedon virta sielläkin. "en tiedä ei sano mitään".

      Nyt ei vaan huvita tuonne talveen mennä rassaamaan...

      oisko se kuitenkin ohjainkortti joka on vastahankaan.

      Ja täähän olis melkein voinu olla tuolla Vikakoodi topicissa...
      ___________________________________
      __________________________________________________
      At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



      [ Focus stw ]
      [ A6 C7 3.0tdi Q ]

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #78
        Tuo auxiliary-water pump tosiaan tulee jos on koodattu esilämmittimeksi, silloin se olettaa että autossa olisi vesiventtiilien alla kiertovesipumppu jota ei ole ellei optiota ole tehtaalta tullessa ollut. Pumpun puuttuessa se tietysti koodauksen jälkeen olettaa sen vain olevan rikki kun ei näe sitä. Webastoon se ei liity, koodaus tehdään IHKAan (=lämppäri) ja koodikin tulee siltä. Mutta senhän jo tiesitkin
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #79
          Originally posted by mixxis View Post
          [I]
          Listalla oli myös STH - no flame formation after flame interruption
          STH - repeated flame interruption in heating cycle
          STH - flame formation
          Vikaa joko polttoaineen syötössä (tuskin weban pa pumpussa kuitenkaan, vuoto letkuissa ehkä) mutta TODENNÄKÖISEMMIN ohjainkortilla eli palolämpöilmaisimena myös toimivan hehkutulpan mittauspiirissä komponenttivikaa, toki voisi olla myös hehkutulpassa joskin tällöin katkaisu tapahtuu jo käynnistystilanteessa. Myös palopesän karstoittuminen vaikuttaa jonkin verran palolämpöarvon mittaukseen mutta näin voimakkaan karstoittumisen huomaa yleensä jo epämääräisestä, rykivästä / katkovasta paloäänestä. Ohjainkortteja korjaa ammattitaidolla mm. sercap huoltopalvelut Rovaniemellä, tällä foorumilla nick jp olli. Korjaan toki itsekin mutta minulla on töitä tälle vuodelle jo aika paljon.

          Auxiliary water pump vikakoodista:
          Kyseinen lämmityslaitteen säätöventtiilien yhteydessä oleva kiertovesipumppu (auxiliary water pump) ei vaikuta webaston toimintaan yhtään millään tavalla!!! Webastolla on oma pumppunsa joka sekään ei vanhana ole erityisen luotettava mutta tällöin vikakoodi tulee vain itse webastolta tai jos pumppu on sähköisesti (weban ohjainkortin mittaamana) ok muttei pyöri weba kiehuu ja menee lukkoon(overheating tila / vikakoodi), sulakenollaus mahdollistaa uuden käynnistysyrityksen.

          Toki kovilla pakkasilla voi sisätiloissa olla pienillä kierroksilla ajettaessa hieman kylmempä kuin jos pumppu (auxiliary water pump vesiventtiilipaketissa) olisi toiminnassa ja tehostamassa lämmityslaitteen kiertoa. Purkaamoilta (varaosahaku) ehjää pumppua löytyy n. 80e hintaan, toki toimivuus on hyvä pyytää tarkistamaan (12v pumpulle, pyöriikö?) jos tilaa osan.
          Last edited by WSE1; 08-11-2010, 11:11.

          Comment

          • Mvi
            Newbiemmer
            • Nov 2010
            • 10
            • Turku

            #80
            Minkäslaista kiertovesipumppua (weban kyljessä) kannattais sovitella tt c/z lämppäriin? Pitääkö laittaa alkuperäinen kun MTT:stä ei taida ihan lähiaikoina saada pumppuja?
            BMW 520DA F11
            ex.BMW 520DA -08 Touring
            ex. BMW 530DA -03 M-Sport Touring

            Comment

            • mixxis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2009
              • 1877
              • Jyväskylä / Uurainen

              #81
              Originally posted by WSE1 View Post
              Vikaa joko polttoaineen syötössä (tuskin weban pa pumpussa kuitenkaan, vuoto letkuissa ehkä) mutta TODENNÄKÖISEMMIN ohjainkortilla eli palolämpöilmaisimena myös toimivan hehkutulpan mittauspiirissä komponenttivikaa, toki voisi olla myös hehkutulpassa joskin tällöin katkaisu tapahtuu jo käynnistystilanteessa. Myös palopesän karstoittuminen vaikuttaa jonkin verran palolämpöarvon mittaukseen mutta näin voimakkaan karstoittumisen huomaa yleensä jo epämääräisestä, rykivästä / katkovasta paloäänestä.

              Webastolla on oma pumppunsa joka sekään ei vanhana ole erityisen luotettava mutta tällöin vikakoodi tulee vain itse webastolta tai jos pumppu on sähköisesti (weban ohjainkortin mittaamana) ok muttei pyöri weba kiehuu ja menee lukkoon(overheating tila / vikakoodi), sulakenollaus mahdollistaa uuden käynnistysyrityksen.
              "merkkihuollon" mekaanikon tarjoama pumppuvika siis oli nimenomaan MEKAANIKON MIELESTÄ tarkoittavinaan nimen omaan webaston omaa kiertovesipumppua (vaikka vikakoodi olikin IHKA:lta) ei kai ne siellä edes tienneet että sieltä voi puuttua se optiona saatava pumppu...en oikein ehtinyt asentajan kanssa jutustella enempiä ja tulikin vasta kotimatkalla mieleen miten se homma nyt oikeesti menee:think

              Mekaanikko ehdotti että webaston vesipumppu (tässä tapauksessa siis aux.water pump) voi olla jumissa jolloin se, sen sijaan että kierrättäisi vettä, jarruttaakin veden kiertoa --> eiköhän tuo jo alkaisi tuntumaan lämpöjen nousuna jos vesi kuitenkin kiertää webaston kautta koko ajan? Voisin kuvitella..

              Tänään webba poltti olevinaan ainaki 7 minuuttia..erityisen lämmin ei kabiiniin ehtiny tulla kuitenkaan, jos ollenkaan. Paloääni alkaa yleensä jossain vaiheessa ujeltamaan, ja monesti päättyy pian sen jälkeen kokonaan (pumppu naksaa kovenevaan tahtiin kunnes webba sammuu) ja sitten paksut savut perään. Tänään ehdin lykätä auton tulille ennenkuin poltto loppui..
              en oikein usko että löpön saaminen olisi ongelmana kun kuitenkin sen muutaman minuutin palaa?

              Niin ja kertaakaan ei vielä ole mennyt lukitustilaan, eli lähtee kyllä aina uudestaan päälle jos hetken päästä yrittää uudestaan.
              Last edited by mixxis; 28-11-2010, 10:38. Reason: ...siis MEKAANIKON mielestä " tarkoittavinaan " ...
              ___________________________________
              __________________________________________________
              At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



              [ Focus stw ]
              [ A6 C7 3.0tdi Q ]

              Comment

              • TMW
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 145
                • Kempele

                #82
                tässäpä omia kokemuksia volkkarin webastosta versus vaimon E39.
                Auto ( VW Caddy ) vajaa 3v vanha ja takuuaikana meni palopesä uusiksi. Nyt vuosi vaihdosta, ei tulille koko talvena, puhaltaa aikansa ja vikakoodi kelloon F02 ( ei liekkiä). Vein Pörhölle ja sanoivat katsovansa vikakoodit, max puoli tuntia. Tunti meni ja kysymään mikä oli, vastaus asentaja aukaissut jo, palopesä taas rikki...nooh kun oli jo auki, korjatkoon.Meni 3 tuntia ja lopullinen selitys yli tuntia pitempään asennukseen: Kesällä vaihdetun jakopäänhihnan yhteydessä webaston naftaletku litistyneenä jonkun härpäkkeen alla, ei täysiä tehoja uudella palopesälläkään!
                ( oliskohan syy alunperinkin tuossa ), 400euroa tiskiin ja hyvää matkaa !
                Mielenkiintoista oli myös se, että takuuajan osalle ei saanut takuuta mutta nyt takuuajan ulkopuolella sille ( palopesä) sai 2:n vuoden takuun.
                Kerroin, että olisi kai VW:llä varmaan syytä selvittää mikä rikkoo palopesät, kun esim vaimon E39:ssä pelannut 11v ilman huoltoa !
                Maanantaina soitan Pörhön korjaamopäällikölle ja kerron tapahtuneen. Taitaa työauton merkki kuitenkin vaihtua

                Comment

                • Simpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 405

                  #83
                  Omasta 530-01 Da-sta webasto kans varmaa rikki..
                  Laitan sen päälle normaalisti siitä näytöstä ja sit kun lähtee toimimaan niin sisälle puhatlaa ilmaa..(moottoril lämpöistä luulis)
                  mutta ulkopuolelta ei mitään savua, eikä mitään ääniä..pakoputki on kans sellainen ettei varmaan ikinä ole käytetyy?.
                  Mistä kannataisi lähtee tutkimaan? sulakkeen vedän irti huomenna katsotaan tapahtuuko muutosta.

                  Comment

                  • mixxis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2009
                    • 1877
                    • Jyväskylä / Uurainen

                    #84
                    Originally posted by Simpel View Post
                    Omasta 530-01 Da-sta webasto kans varmaa rikki..
                    Laitan sen päälle normaalisti siitä näytöstä ja sit kun lähtee toimimaan niin sisälle puhatlaa ilmaa..(moottoril lämpöistä luulis)
                    mutta ulkopuolelta ei mitään savua, eikä mitään ääniä..pakoputki on kans sellainen ettei varmaan ikinä ole käytetyy?.
                    Mistä kannataisi lähtee tutkimaan? sulakkeen vedän irti huomenna katsotaan tapahtuuko muutosta.
                    ettet vaan laita sieltä näytöstä päälle sitä "aux ventilation" toimintoa

                    edit: toinen hyväksi kehuttu keino on lienee vikakoodien luku
                    Last edited by mixxis; 15-11-2010, 11:58.
                    ___________________________________
                    __________________________________________________
                    At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                    [ Focus stw ]
                    [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                    Comment

                    • mixxis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2009
                      • 1877
                      • Jyväskylä / Uurainen

                      #85
                      Originally posted by mixxis View Post

                      Tänään webba poltti olevinaan ainaki 7 minuuttia..erityisen lämmin ei kabiiniin ehtiny tulla kuitenkaan, jos ollenkaan. Paloääni alkaa yleensä jossain vaiheessa ujeltamaan, ja monesti päättyy pian sen jälkeen kokonaan (pumppu naksaa kovenevaan tahtiin kunnes webba sammuu) ja sitten paksut savut perään. Tänään ehdin lykätä auton tulille ennenkuin poltto loppui..
                      en oikein usko että löpön saaminen olisi ongelmana kun kuitenkin sen muutaman minuutin palaa?

                      Niin ja kertaakaan ei vielä ole mennyt lukitustilaan, eli lähtee kyllä aina uudestaan päälle jos hetken päästä yrittää uudestaan.
                      sellasta se on, vk-loppuna tuli todistettua että toimii se tuokiin webasto kun sille päälle sattuu, lauantai aamuyöstä töihin lähtiissä olikin perhana hytti lämmin ja mottikin nosti lämpömittarin sinisen ylärajaan kun starttasin.. toista kuukautta jaksanu päivittäin kokeilla tuota ja sitten se toimiikin

                      no isukinpäivän liikenteeseen lähtiessä se taas poltti 2min ja siihen hyytyi. Kokeilin direct modella uutta perään --> ei mitään. Ajastin 2min päähän uuden ajan ja painuin sisälle kihisemään, ja siellähän se paskiainen taas pohotti vajaan puol tuntia ihan ilman ongelmia!

                      Mikä tällasta random-vikaa sitten aiheuttaa... mene --> tiedä :think

                      Laakkoselle tarttis varmaan joku päivä käydä tekee tietoisku edellisen käynnin pohjalta
                      ___________________________________
                      __________________________________________________
                      At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                      [ Focus stw ]
                      [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                      Comment

                      • humala
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 739
                        • Kemi

                        #86
                        Originally posted by Simpel View Post
                        Omasta 530-01 Da-sta webasto kans varmaa rikki..
                        Laitan sen päälle normaalisti siitä näytöstä ja sit kun lähtee toimimaan niin sisälle puhatlaa ilmaa..(moottoril lämpöistä luulis)
                        mutta ulkopuolelta ei mitään savua, eikä mitään ääniä..pakoputki on kans sellainen ettei varmaan ikinä ole käytetyy?.
                        Mistä kannataisi lähtee tutkimaan? sulakkeen vedän irti huomenna katsotaan tapahtuuko muutosta.
                        Originally posted by mixxis View Post
                        ettet vaan laita sieltä näytöstä päälle sitä "aux ventilation" toimintoa

                        edit: toinen hyväksi kehuttu keino on lienee vikakoodien luku
                        Eli ajotietokoneesi tarvitsee ohjelmoinnin jotta voit ohjata sillä webastoa tai sitten vaihtoehtoisesti erillisen ohjainlaitteen millä saat webaston päälle. ts. kellon, gsm tai kaukoohjain.

                        searchilla löytyy tähän aika paljon juttua. Voihan se tietty olla rikki jos kerran pakoputki näyttää siltä ettei se oo ikinä käynnistynyt.
                        E70 X5 3.0d -07
                        E39 530da touring -99
                        ex: E36 325i sedan -93

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #87
                          Originally posted by mixxis View Post
                          "merkkihuollon" mekaanikon tarjoama pumppuvika siis oli nimenomaan tarkoittavinaan webaston omaa kiertovesipumppua (vaikka vikakoodi olikin IHKA:lta) ei kai ne siellä edes tienneet että sieltä voi puuttua se optiona saatava pumppu...en oikein ehtinyt asentajan kanssa jutustella enempiä ja tulikin vasta kotimatkalla mieleen miten se homma nyt oikeesti menee:think
                          Ihka ei tee diagnostiikkaa webaston alaisuudessa oleville toimilaitteille. Vikakoodi on nimenomaan tarkjoittanut auton omaa pumppua, ei webastoon kytkettyä pumppua. Webaston pumpun diagnostiikka on vain ja ainoastaan webaston ohjainkortin tehtävä eikä siihen liittyvää vikakoodiakaan saada muualta luetuksi.

                          Comment

                          • appracing
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 118
                            • Riihimäki

                            #88
                            Joo-o, allekirjoituksen mukainen E39 525dA ja kylmä on. Webaston ohjauksen Rahun ansiosta löytyy. Kertaalleen olen sen todennut toimivankin. Mutta nyt työkeikalla Kajaanissa tuli ajomatkalla todettua, että lämmöt eivät nouse yli ensimmäisen neljänneksen ja lämpöä tulee kabiiniin hyvin rajoitetusti. Käsitykseni mukaan webasto lämmittää autoa myös ajossa kovilla pakkasilla?

                            Ajastin vermeeen lämmittämään autoa ja eipä siellä mitään tapahtunut. Yritän tänään illalla em. sulakenollauksia, ilmeisesti myös Touringissa ne löytyvät kontista?

                            Paha tilanne kun autoa tarvitsee nyt kokoajan.
                            Nissan Skyline GT-R 1992 TA
                            BMW 525dA M-Sport 2003

                            ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #89
                              Originally posted by appracing View Post
                              Mutta nyt työkeikalla Kajaanissa tuli ajomatkalla todettua, että lämmöt eivät nouse yli ensimmäisen neljänneksen ja lämpöä tulee kabiiniin hyvin rajoitetusti.
                              Ei termarien vaihto kauaa kestä, tulee kylmä talvi ja löpöä palaa jos pelkällä weballa koittaa selvitä. Kone pitää lämpönsä kyllä vaikka -40 keleillä ihan ilman webaa tai pahveja kun vaan termarit on ehjät.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • jsr85
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 1375
                                • Oulainen

                                #90
                                Originally posted by appracing View Post
                                Ajastin vermeeen lämmittämään autoa ja eipä siellä mitään tapahtunut. Yritän tänään illalla em. sulakenollauksia, ilmeisesti myös Touringissa ne löytyvät kontista?
                                Vankärin puolella sulake nro. 47
                                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎