Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto ei lähde käyntiin. E39 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -BMW-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 179
    • Klaukkala

    #91
    Ei toimi webasto täälläkään esilämmittimenä. Auton käynnistäessä lähtee kyllä päälle. Ohjaus navin kautta.

    Kävin vikakoodit luettamassa ja siellä oli Glow plug flame detector + overheating tila päällä. Käytin tuon webaston sulakkeen irti ja lähtihän se webasto käyntiin 2-3 minuutiksi, mutta sitten sammui taas. Eli jotain häikkää siellä on.

    Mitähän tuossa kohdassa webaston pitäisi alkaa tekemään? Olisiko vika weban vesipumpussa vai siinä Glow plug flame detector (liekkivahti tms.??) vai tuleeko tuo vikakoodi aina jos tuo overheating tila pamahtaa päälle?

    Kiitosta jos olisi heittää jotain vinkkiä mistä jatkaa!
    BMW 328 Ci -00

    Comment

    • tigu
      BTCF Member
      • May 2006
      • 947
      • Oulu

      #92
      Originally posted by Dzeini View Post
      320d webaston (alkup. thermo top z c) kanssa painiskellaan...

      Samoja oireita mitä joillain muillakin ollut. Käynnistyy hyvin, pumppu naksuu, viheltää, vaaleaa savua puskee, 1-2 minuutin päästä sammuu juuri kun on kiihtynyt suurimmille kierroksille.
      Apuja kaivataan!
      Originally posted by tigu View Post
      Samat oireet omassakin webastossa.Mutta lisäyksenä itsellä kuuluu vesiletkuista sellasta ihme ääntä..aivan kuin vesiletku olisivat puolityhjiä ja imisi ilmaa siitä välistä..sama ääni kuin imisi tyhjää trippimehupurkkia pillillä
      Voisiko vika olla vedenkierrossa?
      Ja nestettä on oikea määrä autossa.
      lisää diagnoosia..
      Vesipumppu toimii ihan normalisti..ja tuo ihme hörinä vesiputkissa on loppunut:think
      Mutta olen huomannut että jos nesteet ovat hieman lämpimät niin webasto toimii ajastuksella normaalisti..ja kylmillä nesteillä sammuu tuon 2min. jälkeen.
      Ja koodeja ei vielä ole luettu..

      edit:Hörisee sittenkin vesiputkissa..paisarin korkki kun on auki vetää ilmaa siitä ylävesiletkun pienemmästä letkusta joka haarautuu paisariin.Varmaan nestekierto on vajaata ja webasto lämpeää liikaa jolloin sammuttaa laitteen.
      Nesteraja on ylempänä lämpimänä jolloin ei ime ilmaa kiertoon.Eli vaatisi lisää nestettä..vaikkakin on jo ylämerkissä..
      Last edited by tigu; 28-11-2010, 12:51.
      -e21 m50-

      Comment

      • bemarikari5
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 167

        #93
        Miten webasto irtoaa kannakkeestaan? Kyseessä siis alkuperäisasennus e39 530d -03
        -04 e60 530da
        ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #94
          Originally posted by bemarikari5 View Post
          Miten webasto irtoaa kannakkeestaan? Kyseessä siis alkuperäisasennus e39 530d -03
          Alapuolelta 2 pulttia (10 mm kuusio) irti. Sitten työnnät sivusuunnassa kohti moottoria.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            #95
            Originally posted by bemarikari5 View Post
            Miten webasto irtoaa kannakkeestaan? Kyseessä siis alkuperäisasennus e39 530d -03
            Tarkentava kysymys, onko webasto asennuskehikkoineen vielä autossa kiinni?
            Jos ei ole niin siinähän niitä pultteja on ympäri kehikkoa, takapuolella vajaa 5 ja etupuolella yksi.
            Mutta jos ongelma on että et saa webastoa autosta irti, niin silloin ei tarvi kehikkoa irroittaa webastosta vaan työnnät webastoa kehikkoineen kohti moottoria/vänkärin puolen eturengasta. Altapäin kun kurkkaat webaston ja auton korin väliin niin näet miten webasto on autossa kiinni.

            Edit: niin ja taisihan siellä alapuolella olla ne kaksi pulttia.
            Editt:Tässä kuvassa näkyy pakoputken molemmin puolin ne kahden putin "mutterit", niiden alapuolella on nuo kaksi tappia joilla webasto on autossa kiinni. Tappien pitäisi osoittaa suoraan sivulle, noita on vähän väännelty. Tapit menee semmoisten kumisten renkaiden läpi ja voi olla todella tiukassakin.
            Last edited by Masatus; 29-11-2010, 11:21.

            Comment

            • mosse11
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 32
              • Finland

              #96
              Originally posted by tigu View Post
              lisää diagnoosia..
              Vesipumppu toimii ihan normalisti..ja tuo ihme hörinä vesiputkissa on loppunut:think
              Mutta olen huomannut että jos nesteet ovat hieman lämpimät niin webasto toimii ajastuksella normaalisti..ja kylmillä nesteillä sammuu tuon 2min. jälkeen.
              Ja koodeja ei vielä ole luettu..

              edit:Hörisee sittenkin vesiputkissa..paisarin korkki kun on auki vetää ilmaa siitä ylävesiletkun pienemmästä letkusta joka haarautuu paisariin.Varmaan nestekierto on vajaata ja webasto lämpeää liikaa jolloin sammuttaa laitteen.
              Nesteraja on ylempänä lämpimänä jolloin ei ime ilmaa kiertoon.Eli vaatisi lisää nestettä..vaikkakin on jo ylämerkissä..
              Samaa vikaa täälläkin, auto on 320d -99. Pakkasen kiristyessä yli -12 asteen webasto lähtee 1-2 minuutiksi päälle. Tämän jälkeen sammuu koska nesteet eivät lähde kiertämään. > tämän jälkeen ajastus 5 min päähän niin webasto alkaa toimimaan aina. (eli tarvitsee melkein aina yli 12 asteen pakkasissa toisen käynnistyksen, jonka jälkeen toimii normaalisti). Vesipumpussa ei ole vikaa, on kokeiltu toista pumppua. Olen tullut siihen tulokseen että pakkasen kiristyessä muodostuu ilmalukko webaston vieressä oleviin letkuihin, joka laukeaa kun neste lämpeäää webaston ensimmäisellä käynnistysyrityksen yhteydessä..


              Mutta.. Nyt webastoon ilmennyt uusi vika. Moottorin ollessa kylmä, webasto toimii normaalisti. Moottorin ollessa lämmin, webasto ei aina lähde päälle. Erityisesti matka-ajossa lämmöt eivät pysy yhtä korkealla kuin aiemmin. Ja silloin webasto ei lähde edes kellosta päälle.. Muilla vastaavia oireita?

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #97
                Originally posted by mosse11 View Post
                Samaa vikaa täälläkin, auto on 320d -99. Pakkasen kiristyessä yli -12 asteen webasto lähtee 1-2 minuutiksi päälle. Tämän jälkeen sammuu koska nesteet eivät lähde kiertämään. > tämän jälkeen ajastus 5 min päähän niin webasto alkaa toimimaan aina. (eli tarvitsee melkein aina yli 12 asteen pakkasissa toisen käynnistyksen, jonka jälkeen toimii normaalisti). Vesipumpussa ei ole vikaa, on kokeiltu toista pumppua. Olen tullut siihen tulokseen että pakkasen kiristyessä muodostuu ilmalukko webaston vieressä oleviin letkuihin, joka laukeaa kun neste lämpeäää webaston ensimmäisellä käynnistysyrityksen yhteydessä..


                Mutta.. Nyt webastoon ilmennyt uusi vika. Moottorin ollessa kylmä, webasto toimii normaalisti. Moottorin ollessa lämmin, webasto ei aina lähde päälle. Erityisesti matka-ajossa lämmöt eivät pysy yhtä korkealla kuin aiemmin. Ja silloin webasto ei lähde edes kellosta päälle.. Muilla vastaavia oireita?
                Hehkua (palolämpöä) mittaava piiri ohjainkortilla on todennäköisesti vialla, unohda ilmalukkoteoria. Oliko toinen pumppu varmasti ehjä (pumpuissa esiintyy lämpötilasta riippuvaisia katkoksia).

                Comment

                • Ovlov
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 171
                  • Tre/Jvi

                  #98
                  Nyt sitten Webasto päätti tehdä temput mullekkin. Olen sitä useasti käyttänyt onnistuneesti sen aikaa kun mulla auto (530D -02) on ollu eli noin muutaman kuukauden. Ennenkin on weban muistista löytynyt kiertovesipumpusta maininta, vaikka itse laite on toiminut. Joskus lähiaikoina on käynyt niin, että aina ei ole syttynyt, mutta lähes aina kuitenkin.

                  Enää ei lähde tulille edes "sulakenollauksella". Hurisee kyllä, mutta ei edes yritä syttyä. Ja aina tulee vikakoodiksi IHKAan lisälämmittimen ongelma ja webaan kiertovesipumppu. Ajattelin, että homma selvä ja weba irti autosta ja pumppu irti webasta. Yllätys oli kuitenkin se, että pumppu pyörii, kun sille antaa virtaa. No laitettiin pumppu takaisin kiinni ja koitettiin laittaa weba käyntiin INPAlla ja sehän lähti toimimaan. Poltin syttyi, weba lämpeni ja vesikin kiersi. No annettiin INPAlla sammutuskäsky ja seuraavaksi koitettiin käyntiin MIDistä. Sama lopputulos kuin ennenkin eli hetken surisee, mutta ei syty. INPAsta näki livedatalla, että weba jo hetken hehkuttikin, mutta sitten meni cooling-modeen ja pian sammui ja taas samat vikakoodit. Eli IHKAan lisälämmittimen häiriö ja Webaan kiertovesipumppu. Livedatan lämpöanturi näytti myös weban puolelta samantyylisiä lukemia, kuin mittariston valikkokin, eli se toimii. Oletetusta hehkun liittimestä (Paksut johdot, vesipumpun liittimen kanssa samassa rivissä) mitattuna vastusarvo oli 0.56 ohmia, joka tuntuisi järkevältä.


                  Mieleen tulee nyt pari vaihtoehtoa:

                  1. Voisiko se kuuluisa weban ohjainkortti olla rikki niin, että muuten toimii täysin, mutta vesipumpun ohjaus takkuaa.

                  2. Voisiko vesipumppu olla rikki siten, että ei jaksa lähteä pyörimään, kun se on vettä täynnä. Testausvaiheessahan pumpussa ei ollut vettä, koska se oli irrallaan järjestelmästä ja INPAlla webaa käytettäessä vettä ei ollut vielä päästetty pumppuun asti. Letkuissa oli puristimet, jotka avattiin välittömästi, kun weba lähti tulille, jotta ei kuumene liikaa.


                  Ei viitsisi turhaan vaihtaa sitä vesipumppua, kun sillä sitä hintaa on riittävästi. Piirilevy löytyy ilmeisesti sen toisen kannen alta siinä webasta? Sinnekään ei viitsi turhan takia katsoa, että ei alkaa vuotamaan pölyä ja paskaa sinne piirilevyn koteloon. Onko mitään mielipiteitä asiaan? Kumpaa kannattaa ennemmin epäillä piirikorttia vai moottoria?
                  E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                  Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #99
                    Originally posted by Ovlov View Post
                    2. Voisiko vesipumppu olla rikki siten, että ei jaksa lähteä pyörimään, kun se on vettä täynnä.
                    Kyllä voi, omalle kohdalle sattunut tuollainen.

                    Comment

                    • Ovlov
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 171
                      • Tre/Jvi

                      Vesipumppu vaihdettu, ei auttanut. Vikakoodi tulee edelleen vesipumpusta. Tutkin piirikorttiakin, mutta päällepäin näytti hyvältä ts. ei ole saanut kosteutta eikä konkat ole pullistuneet. Mitähän seuraavaksi?
                      E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                      Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Hajoaako noilta korteilta yleensä komponentteja vai auttaako pelkkä juotoksien "huoltotinaus"?
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • sja4510
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2010
                          • 64
                          • Suomi

                          Hyvää uuttavuotta kaikille!!!

                          Nyt olis hyvät neuvot kalliita. 530 d bemarista ei webasto höngi lämmintä. On mallia ajossa toimiva (pitäis laitatuttaa tuo ajastus tohon 16:9 näyttöön kun vaan sais ensin tuon weban toimiin. Jum.....ta, muija vittuilee kun äijä makaa hanges auton alla ja repii webastoa irti. Ei kuulemma tuu ikinä kuntoon. Per....le, vaikka viimeinen teko niin se pöhisee vielä joskus lämmintä. No, nyt on weba irti (kiitos foorumin ohjeiden) ja palasina pöydällä "narinaa selän takaa" "ikinä et saa sitä kasaan enää, kannattiko tohon nyt alkaa"
                          Paloilmapuhallin lähtee oven aukaisusta päälle mut sammuu minuutin kuluttua ja mitään muuta ei tapahdu. Ilmeisesti kortissa vikaa. Huomenna testaan polttoainepumpun ja vesipumpun toimivuuden syöttämällä niille virtaa, tähän tyhmä kysymys:mites nuo napaisuudet??
                          Weba on thermo top z/c d

                          "kuiskaa" Sit yks kysymys vielä. Niinkuin huomasitte käyrä on korkeella ja vi...u se toimii vielä joskus, joten jos sais jostakin hommattua samanlaisen tomivan perusweban joka ei oo bemarista, pitääkö kortti vaihtaa ja tehdä jotain muuta jippoja jotta sais sen toimiin tossa kotterossa.

                          Virheilmoituksia en oo lukenu kun, tottakai auto ei lähde käyntiin ilmeisesti polttoainepumpun takia ja saan sen vaihdettua vasta ensi viikolla.
                          Arvakkaa oonko kuullu siitäkin jo useamman kerran kun ei oo aamusin startannu. Pystyykö vikailmoituksia lukemaan jos weba ei ole autossa kiinni??

                          Comment

                          • uijui
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 172
                            • suomi

                            Originally posted by sja4510 View Post
                            Hyvää uuttavuotta kaikille!!!

                            Nyt olis hyvät neuvot kalliita. 530 d bemarista ei webasto höngi lämmintä. On mallia ajossa toimiva (pitäis laitatuttaa tuo ajastus tohon 16:9 näyttöön kun vaan sais ensin tuon weban toimiin. Jum.....ta, muija vittuilee kun äijä makaa hanges auton alla ja repii webastoa irti. Ei kuulemma tuu ikinä kuntoon. Per....le, vaikka viimeinen teko niin se pöhisee vielä joskus lämmintä. No, nyt on weba irti (kiitos foorumin ohjeiden) ja palasina pöydällä "narinaa selän takaa" "ikinä et saa sitä kasaan enää, kannattiko tohon nyt alkaa"
                            Paloilmapuhallin lähtee oven aukaisusta päälle mut sammuu minuutin kuluttua ja mitään muuta ei tapahdu. Ilmeisesti kortissa vikaa. Huomenna testaan polttoainepumpun ja vesipumpun toimivuuden syöttämällä niille virtaa, tähän tyhmä kysymys:mites nuo napaisuudet??
                            Weba on thermo top z/c d

                            "kuiskaa" Sit yks kysymys vielä. Niinkuin huomasitte käyrä on korkeella ja vi...u se toimii vielä joskus, joten jos sais jostakin hommattua samanlaisen tomivan perusweban joka ei oo bemarista, pitääkö kortti vaihtaa ja tehdä jotain muuta jippoja jotta sais sen toimiin tossa kotterossa.

                            Virheilmoituksia en oo lukenu kun, tottakai auto ei lähde käyntiin ilmeisesti polttoainepumpun takia ja saan sen vaihdettua vasta ensi viikolla.
                            Arvakkaa oonko kuullu siitäkin jo useamman kerran kun ei oo aamusin startannu. Pystyykö vikailmoituksia lukemaan jos weba ei ole autossa kiinni??
                            Pistä akka vaihtoon

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              Originally posted by sja4510 View Post
                              Virheilmoituksia en oo lukenu kun, tottakai auto ei lähde käyntiin ilmeisesti polttoainepumpun takia ja saan sen vaihdettua vasta ensi viikolla.
                              Arvakkaa oonko kuullu siitäkin jo useamman kerran kun ei oo aamusin startannu. Pystyykö vikailmoituksia lukemaan jos weba ei ole autossa kiinni??
                              No auton vikakoodit pystyy katsomaan ihan normaalisti.

                              Ehkä olisi ihan viisasta ennen kuin alkaa summamutikassa vaihtamaan palikkaa. Toki siirtopumppu on yleinen vika näissä mutta vaihtoehtoja on silti useita. Ja kun ei tuo koodien katsominen kustanna juuri mitään verrattuna turhaan vaihdettuihin osiin
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • sja4510
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2010
                                • 64
                                • Suomi

                                Okay. Eli auto korjaamolle vikakoodin lukuun. Kunhan nyt saan sen liikkeelle ensin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎