memebuy23buy

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jusu^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1440
    • Seinäjoki

    Mistä aineesta e39 M5 vanteet on valmistettu?

    Eli tuossa aloin miettimään että mitä ainetta nuo alkuperäiset e39 M5 vanteet ovat ku koitin hieman haeskella täältä ja googlesta mutta eipä omaan silmään pistänyt kuin alumiini ja jotkut ovat väittäneet että ne olis mangnesiumia.

    Jos joku osais varmuudella sanoa mitä ainetta ne nyt sitten oikeasti ovat?
    Ja tälläiset vanteet siis kysessä.

    F11 M550d -13
    F15 X5 30d -14 M-Sport
    E46 M3 Cabrio -03
    E92 Drifter
    ex: E91 ///M3D -07
    ex: E90 M335D -08
    ex: E46 M3 Cabrio -01
    ex: E38 L7 -98

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      Originally posted by Jusu^ View Post
      Eli tuossa aloin miettimään että mitä ainetta nuo alkuperäiset e39 M5 vanteet ovat ku koitin hieman haeskella täältä ja googlesta mutta eipä omaan silmään pistänyt kuin alumiini ja jotkut ovat väittäneet että ne olis mangnesiumia.

      Jos joku osais varmuudella sanoa mitä ainetta ne nyt sitten oikeasti ovat?
      Ja tälläiset vanteet siis kysessä.
      On ne ainakin tähän asti ollut alumiinia.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        Originally posted by @Biimer View Post
        Kuinkahan helposti mahtuu seuraavanlainen setti e39 sedanissa pyörähtelemään?

        Edessä: 9,5 x 18 ET 20, 235/40 18R

        Takana: 11 x 18 ET10, 265/35 18R

        Entäpä säädettävän alustan kanssa ottaako tolpaan kiinni?
        Edessä 99% varmuudella ottaa jopa ilman sitä säädettävää alustaa tolppaan... takana joutuu kaaria melko reippasti mankeloimaan...
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Jusu^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1440
          • Seinäjoki

          Originally posted by Robi View Post
          On ne ainakin tähän asti ollut alumiinia.
          Näin oletin itsekin! Halusin vain varmistuksen kun kaverit väitti että mangnessiumia! :think

          F11 M550d -13
          F15 X5 30d -14 M-Sport
          E46 M3 Cabrio -03
          E92 Drifter
          ex: E91 ///M3D -07
          ex: E90 M335D -08
          ex: E46 M3 Cabrio -01
          ex: E38 L7 -98

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            Originally posted by @Biimer View Post
            Kuinkahan helposti mahtuu seuraavanlainen setti e39 sedanissa pyörähtelemään?

            Edessä: 9,5 x 18 ET 20, 235/40 18R

            Takana: 11 x 18 ET10, 265/35 18R

            Entäpä säädettävän alustan kanssa ottaako tolpaan kiinni?
            Originally posted by Robi View Post
            Edessä 99% varmuudella ottaa jopa ilman sitä säädettävää alustaa tolppaan... takana joutuu kaaria melko reippasti mankeloimaan...
            Referenssinä tästä ketjusta pomittuna, 9,5x18 et22 on muistaakseni bemu2000:lla pyörinyt edessä tolppaa hipoen. Sitten foorumilla on yhdessä m5:ssä omistajan mukaan pyörinyt 9x19" et18 Breytonit KW v1 tolpan kanssa ja reiluhkolla madalluksella ilman speisereitä (mikä kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta). 9,5x19" et5 pitäisi jo pyöriä edessä kynätolpan (hieman merkistä/mallista riippuen) kanssa ongelmitta, tulee n. 7mm ulommaksi sisälaidaltaan, kuin tuo 9" et18. Ja verrattuna vakiokokoon 8x18" et20, tuo 9,5 et5 ei tule kuin n. 4mm lähemmäksi tolppaa..

            Summa summarum, eteen joudut speiserit hommaamaan, jos meinaat säädettävän alustan laittaa. Paksuus kun alkaa olemaan 15mm luokkaa, ei pitäisi ongelmia tulla. Ilman speiseriä tuo mainitsemasi etuvanne mahtunee pyörimään vakiotolpilla, mutta optiikankin kannalta kannattanee jonkinlaista levityspalaa harkita..tulee edes lähelle samaa paria tuon takavanteen kanssa. Takana 11x18" et10 tulee jo todella ulos..katoppa Joumanin m5 projektitopicista kuvat, hänellä speksit taisi olla edessä 9,5" et5 ja takana 11" et10, 19" halkaisijalla tosin.

            Mulle pitäisi parin viikon sisään tulla 9,5x19" et15 eteen ja 11x19" et25 taakse (235/35 ja 275/30 renkailla), jolloin voin sopivuuksista vielä tarkentaa..
            Last edited by Martti; 03-03-2010, 12:16.

            Comment

            • Tuonela
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 368
              • Tampere

              Tyhmä kysymys...

              8" vs 9" vanne, molempien et 20, tuleeko toi 9" vanne enemmän ulos...?

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                Originally posted by Tuonela View Post
                8" vs 9" vanne, molempien et 20, tuleeko toi 9" vanne enemmän ulos...?
                tuleehan se, 1/2"
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • janihannula
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 740
                  • https://t.me/pump_upp

                  Originally posted by Robi View Post
                  Edessä 99% varmuudella ottaa jopa ilman sitä säädettävää alustaa tolppaan... takana joutuu kaaria melko reippasti mankeloimaan...
                  Juuri viikonloppuna sovitettiin kyseisillä mitoilla olleet keskin kt4:set ja renkaat e39:n alle. Etuvanne vakio-etutolpalla heittämällä paikalleen. Ääri-asennossa hipoo reaktiotankoa vanteen sisänurkkat, mutta 15mm spacerit saa muutenkin laittaa eteen että saa nätisti vanteen kaaren reunalle, niin silloin ei osu tukivarsiin.
                  Takana jouduttiin aikalailla venyttämään mutta ei tartte kumminkaan trupettikaari tehdä että pyörii kohtuullisen hyvin suuremmallakin madalluksella.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä

                    Originally posted by janihannula View Post
                    Juuri viikonloppuna sovitettiin kyseisillä mitoilla olleet keskin kt4:set ja renkaat e39:n alle. Etuvanne vakio-etutolpalla heittämällä paikalleen. Ääri-asennossa hipoo reaktiotankoa vanteen sisänurkkat, mutta 15mm spacerit saa muutenkin laittaa eteen että saa nätisti vanteen kaaren reunalle, niin silloin ei osu tukivarsiin.
                    Takana jouduttiin aikalailla venyttämään mutta ei tartte kumminkaan trupettikaari tehdä että pyörii kohtuullisen hyvin suuremmallakin madalluksella.

                    mahtoikohan olla keskinien ET:t ihan kohdallaan, tai sitten niissä on erilaisia etunapoja... kahta eri 9,5" ET22 settiä olen sovitellut kahden eri E39:n alle ja toisessa vanne otti hienoisesti tolppaan kiinni ja toisessa jäi millin rako. tuon perusteella ET20 pitäisi ottaa jo selvästi tolppaan kiinni.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • janihannula
                      BTCF Member
                      • Jun 2006
                      • 740
                      • https://t.me/pump_upp

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      mahtoikohan olla keskinien ET:t ihan kohdallaan, tai sitten niissä on erilaisia etunapoja... kahta eri 9,5" ET22 settiä olen sovitellut kahden eri E39:n alle ja toisessa vanne otti hienoisesti tolppaan kiinni ja toisessa jäi millin rako. tuon perusteella ET20 pitäisi ottaa jo selvästi tolppaan kiinni.
                      Keskinin vanteiden tasalaatuisuudesta en tiedä mutta 9.5x18 et20 niin vakio tolppaan jäi 3mm rakoa. Auto oli muistaakseni -97 525tds
                      https://t.me/pump_upp

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        Originally posted by janihannula View Post
                        Keskinin vanteiden tasalaatuisuudesta en tiedä mutta 9.5x18 et20 niin vakio tolppaan jäi 3mm rakoa. Auto oli muistaakseni -97 525tds

                        joo sori, yöllä ajatuskatkoja... ET20 tosiaan tulee sen 2mm ulommas mitä ET22
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Wiking
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1641
                          • Laihia

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          joo sori, yöllä ajatuskatkoja... ET20 tosiaan tulee sen 2mm ulommas mitä ET22
                          Mäki tos jo kerkesin miettiä et oonko käsittäny ton ET jutun väärinpäin
                          Kun sun ajattelin, että kyl sä nyt ainakin tiedät mistä puhut
                          Nyt
                          BMW 330e g21 M-Sport
                          Ennen
                          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Muistanko oikein, että e39:n vakio rengaskoko on eteen 235/45-17 ja taakse 255/40-17? Paljon on puhuttu mitä tapahtuu kun automaatti e39:iin laittaa alikokoiset renkaat, mutta voiko renkaiden koossa olla noin iso ero etu- ja takarenkaiden välillä? Tuossahan eturenkaat ovat halkaisijaltaan 8mm isommat kuin takarenkaat ja yleensä nuo takarenkaat kuluvat vielä nopeammin, joten käytännössä eroa on helpostikin 10mm. Kaikenlisäksi tuo 255/40-17 koko on lähes identtinen 225/45-17 kanssa joka on moneen otteeseen tuomittu alikokoiseksi renkaaksi e39:iin.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17797
                              • Jämsä

                              Originally posted by markok View Post
                              Muistanko oikein, että e39:n vakio rengaskoko on eteen 235/45-17 ja taakse 255/40-17? Paljon on puhuttu mitä tapahtuu kun automaatti e39:iin laittaa alikokoiset renkaat, mutta voiko renkaiden koossa olla noin iso ero etu- ja takarenkaiden välillä? Tuossahan eturenkaat ovat halkaisijaltaan 8mm isommat kuin takarenkaat ja yleensä nuo takarenkaat kuluvat vielä nopeammin, joten käytännössä eroa on helpostikin 10mm. Kaikenlisäksi tuo 255/40-17 koko on lähes identtinen 225/45-17 kanssa joka on moneen otteeseen tuomittu alikokoiseksi renkaaksi e39:iin.
                              265/40 on sopiva taakse 235/45 pariksi.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7468
                                • Oulu

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                265/40 on sopiva taakse 235/45 pariksi.
                                Tuotakin kokoa tullut toisenkin kerran pohdittua, mutta harmillisesti valikoimaa renkaissa vieläkin heikommin kuin 255/40. Ja myös 9" vanteet alkaa olla jo vähän kapean puoleiset.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X