Multahan nollattiin eilen nuo kaikki, ja tosiaan eilisellä himamatkalla ja tänään 250 km landelle ajaneena kone rallattaa ilman minkäänlaisia kummallisia oireita.
Osaako joku kertoa mitä näistä kannattaa nollata, ja onko se mitenkään turvallista ja onko hyötyä?
voi nollata jos haluaa, kunhan ei tee sitä kone käynnissä..
moottorin ohjaus oppii koneen "puhtaalta pöydältä" ja loppujen lupuksi palaa siihen tilaan missä oli ennen nollausta.. eli jotain osia ole vaihdettu samalla..
Osaako joku kertoa mitä näistä kannattaa nollata, ja onko se mitenkään turvallista ja onko hyötyä?
Multahan nollattiin eilen nuo kaikki, ja tosiaan eilisellä himamatkalla ja tänään 250 km landelle ajaneena kone rallattaa ilman minkäänlaisia kummallisia oireita.
Osaako joku sanoa näistä asrvoista mitään, auto siis E46 330i manuaali askilla '02, orkkis Vanos O-renkaat ja bensafiltteri näyttäis olevan ainakin kerran vaihdettu, mittarissa nyt ~100tkm:
Osaako joku kertoa mitä näistä kannattaa nollata, ja onko se mitenkään turvallista ja onko hyötyä?
Katselin eilen oman 323i -98 livedataa ja huomasin että nuo patrol adaption multiplikativ arvot oli hiukan koholla, noin +3 ja +5. Eikös nämä ole "Short Term Fuel Trim", eli vaikuta noilla suuremmilla kierroksilla?
vaikuttaa nimenomaan suuremilla kierroksilla. eilen katsoin e36 m3 3.2:sta noita ja siinä arvot olivat jotain luokkaa +9. tuosta autosta oli katit heivattu mäkeen ja takapönttö vaihdettu
tuosta voisi päätellä että virtauksien parantuessa ruitta mukautuu ja huomaa että soppaa tarvitaan lisää jotta homma pelaa... ja samassa jos nuo on plussalla tulee myös lisää heposia..
Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki.
komeat lukemat olet saanut.. tänään statistiikka kasvoi yhdellä m54b25 pannulla tuloksella 57.xl/h
tekisi kovasti mieli tilata uusi maffi ja katsoa mitä sillä saisi taululle.. onko sulla vanha maffi vielä tallella? Jos kokeilisit sillä millaiset lukemat sillä saisi? Saisi sitten itsekin jonkun "syyn" tilata uuden maffin jos vanhalla maffilla saisit huonommat lukemat...
Tänään tuli erääseen m54b25 pannuun vaihdettua tiivisteet ja nuo arvot pysyivät tiivisteiden vaihdon jälkeen aivan samoissa.. adaptaatiot nollasin välissä.. imussa tuo oli -1 ja pakopuolella 5
mulla on sellainen kutina tuosta arvosta että tuo vain kuvaa nokkaakselin perusasennon suhdetta kampiakseliin.. eli tuohon vaikuttaa missä asennossa nokat ovat suhteessa kampiakseliin.. laahaimien kuluminen, ketjun venyminen yms muuttaa tuota.. ts ei mitään tekemistä tiivisteiden kunnon kanssa..
Onkos E46:ssa tuo suodatin about samassa paikassa kuin E39:ssä, eli noin kuskin penkin alapuolella?
Voisi varmaan itekin omasta vaihtaa, 230tkm ajettu enkä tiedä onko ikinä vaihdettu.
Vanhassa E39:ssä kävi vajaassa 300tkm ajettuna niin, että vastus tuossa suodattimessa nousi niin kovaksi että poltti bensapumpun liitännät pumpun päältä.
Täytyy jossain vaiheessa avata tuo vanha suodatin ja tutkia miltä se näyttää.
Avasin suodattimen ja melkoisen likaiselta se näytti. Rakennehan on samanlainen kuin öljynsuodattimessa. Suodatinelementin ulkopinta on tuollaisessa mustassa töhnässä, sisäpinta näyttää vielä suurinpiirtein oikean väriseltä. Suodatin oli alkuperäinen, 1999 vuodelta, ajettu 164tkm. Tuossa kuva: http://img713.imageshack.us/img713/5286/img1655v.jpg
Minä en ainakaan ole nähnyt yhtään autoa, jossa vanoksen NW edge adaptation outlet olisi lähelläkään nollaa. Kaikissa on ollut luokkaa 6, joten olisiko tuo ihan normaalia? Omassakin tuota ensin ihmettelin, mutta kun juuri huolletuissa tuo oli yhtä iso niin en pidä sitä epänormaalina. Pitäisiköhän autolla ajaa tietyllä kierrosluvulla, että tuo menisi nollan lähelle? Ei ole tullut kokeiltua.
Jep, vaikka otanta on ollut vielä hieman kapea, niin tähän mennessä on toteutunut tuon arvon kasvu tiivistevikaisissa ja pienenä pysyminen ehjissä. Sen lisäksi että nimi auttaa asian jäljille. Virallista selitystä tuon arvon muodostumisesta en kuitenkaan ole silmiini saanut.
Mutta minulla on myös sama 6,05 arvo vaikka vanoksen tiivisteet on taannoin vaihdettu. Mitäs tämä merkitsee? Mitä osia voin seuraavaksi vaihtaa...?
Useasta m52b28 on tullut lukemia 52.2, 54 ja taisi jostain olla myö 56l/hr
Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki. Vaihdoin uuden bensansuodattimen mutta tiedä sitten vaikuttaako se tuohon vai ei. Mitään selvää eroa auton toiminnassa en tietenkään huomannut. Täytyy jossain vaiheessa avata tuo vanha suodatin ja tutkia miltä se näyttää.
Katselin eilen oman 323i -98 livedataa ja huomasin että nuo patrol adaption multiplikativ arvot oli hiukan koholla, noin +3 ja +5. Eikös nämä ole "Short Term Fuel Trim", eli vaikuta noilla suuremmilla kierroksilla? Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon voi aiheuttaa
- viallinen MAF (tein eilen testin ottamalla tyhjäkäynnillä liittimen irti; kierrokset notkahti ja palautui nopeasti)
- matala vastapaine pakoputkessa?
- "blown TWCC"; tarkoittaako tämä katalysaattoria?
- engine misfires; hitusen "rough" nousua parissa pytyssä
- iso imuvuoto tai pakoputki vuotaa; ainakaan putki ei pörise...
Testasin motarilla tänään ajamalla korkeilla kierroksilla ja painamalla kytkimen pohjaan, niin olin kuulevinani pienen sihahduksen kierrosten laskiessa. Ilmeneekö imuvuoto juurikin tuossa kierrosten laskuvaiheessa?
Niin, ja vikakoodeja autosta tulee 2. bank lambdasta ja pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimesta. Asentotunnistimen olen jo tilannut, mutta eikös tuollainen lambdavirhe voi tuolla myöskin imuvuodosta? Tosin silloin se taitaisi antaa koodia molemmista lambdoista?
Leave a comment: