Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webasto asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • merbau
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 130
    • Pälkäne

    Originally posted by jeepster View Post
    veikkaan että akkujännite tipahtaa, mulla ainakin rupes webasto lämmitteleen aamulla kun laittoi yöksi ctekin kiinni. Ilman laturia käy just ton että on lähtemäisillään päälle, ja sit sammuu.
    Joo, näin minäkin epäilisin. Tänään kävi juuri niin, että webasto yritti käydä puolitoista minuuttia, epäonnistui liian pieneen jännitteeseen ja sitten vain tuuletteli palopesän yms.

    Tuossa tapahtumassa oli virtapihti kiinni, eikä muita virran kuluttajia käytössä. Virtaa otti 30A piikillä hetken, jonka jälkeen 16A tuon puolitoista minuuttia [ei pelkkä webasto tosin, vaan kyllähän se ilmastointi/lämppäri pyörähtää myös käyntiin].

    Nyt on CTEK kiinni, ja huomenna taas pihti kiinni ja datan talletusta. Toivoisin saavani jonkinmoista faktaa tuosta virran kulutuksesta webaston käynnistyksestä, lämppärin puhaltimen mukaantulosta jne. Voisi sitten paremmin itselleenkin perustella tuota ajoittaista CTEK:n käyttöä.

    Se kyllä täytyy mainita, että vaikka webaston kanssa on aina jännitteen vähyyden vuoksi silloin tällöin ongelmia, niin kyllä noita jänniterajoja joku on tosissaan suunnitellut, koska auto kuitenkin lähtee aina tulille
    540iA -00 M-sport
    Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

    Comment

    • merbau
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 130
      • Pälkäne

      e39 standheizung virtamittauksia

      Tuli luvattua mittauksia, ja niitä tuli tehtyä. Ajattelin laittaa muillekin infoksi ja keskustelua herättämään.

      Taustaa olikin jo tuossa edellisessä postissa. Mittasin eräänä aamuna pihtivirtamittarilla webaston starttauksesta koko käyntijakson loppuun asti. Valokuva mittalaitteen ruudusta löytyy täältä (ei ollut kunnon softaa vielä, jolla olisi saanut tuon siistimpänä ulos). Skaala on 100mV/A, eli kursorin kohdalla (-1.5204V) pihtivirtamittari kertoo virraksi 15.2A. Kulutus on melko tasainen alun jälkeen koko 30min, joten voinemme todeta webaston ja lämppärin puhaltimen ottavan yhdessä 7.5Ah kapasiteettia akusta yhdellä 30min käyntisyklillä. Webasto laitettiin käyntiin ajastettuna, eli mitään keskuslukituksen aukomisia yms. tuossa mittauksessa ei näy. Auto oli lepotilassa webaston startatessa.

      Oma akkuni on 95Ah (Varta AGM), vajaan vuoden vanha. Kapasiteetista lähtee yhdellä webaston käytöllä akusta siis vajaat 8%, olettaen että kaikki kaupasta lähteneet 95Ah olivat edelleen käytössä. Ympäristön lämpötila tuolloin mittaushetkellä oli n. -20C, josko se tähän mitään vaikuttaa, tuskin.

      Seuraavana olikin sitten arvio työmatkan riittävästä kestosta, jotta webaston käyttämä kapasiteetti saataisiin palautettua. Tämä mittaus löytyy täältä, ja pikkuisen zoomattuna tästä. Virtapihti oli nyt eri (1mV/A, starttivirtojenkin mittaamiseksi). Kuvista voi päätellä, että latausvirta ajon aikana on pysytellyt noin 7-8A luokassa matka-ajossa (tasaiset alueet). Tuollaisella keskimääräisellä 40min ajomatkalla, akku kykenee ottamaan varausta siis n. 5Ah. Ilman lämpötila latausvirran mittauksissa oli n. -10C, tosin se akku oli varmaan vielä tuota viileämpi.

      Tästähän vedämme sellaisen johtopäätöksen, että ainakin tällä meikäläisen konfiguraatiolla pitäisi olla niin, että ajaa autolla tuplaten sen, mitä webasto on käynnissä.

      Tässä tarkastelussa webasto toimii moodissa standheizung, eli vain silloin kun auto ei ole käynnissä.

      Testilaitteisto: e39 540iA, laturi uusi (Bosch) 130A, vuoden vanha akku 95Ah AGM.
      Ajoreitti noin: 30km@80km/h, 8km@50km/h, 5km@100km/h, loput kaupunkia
      540iA -00 M-sport
      Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Akkulaturi weban kaveriksi

        Autossa orkkisasennuksen webasto, näytti toimivan kun kerran kokeilin laittaa ajastimella käyntiin. Kauko-ohjain myös löytyy, mutta näytti puuttuvan patterit.


        Itellä tulee lyhyttä työajoa, noin 3,5km suuntaansa ja muut ajelut kaupunkialueella. Eli melko varmasti ei saa riittävästi latausta noilla ajoilla.

        Deda tarjoaa ylläpitolaturia reilulla satkulla. Mieluimmin laittaisin tuollaisen defan, kuin jonkun ctekin tai vastaavan. Lähinnä tuon käytettävyyden takia kun saa mini-pistokkeen ja normaalin lämmitysjohdon, yms, eikä hintakaan juurikaan eroa noista normaaleista hieman paremmista latureista.

        Mutta kun akku on kontissa, niin pitääkö johdot vetää suoraan akulle, vai saanko konehuoneen puolelle ne jonnekin kiinni?
        Onhan siellä virranantopiste, yms. Eli varmaan jostain läheltä löytyis sopiva paikka.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1637
          • Vähäkyrö

          Originally posted by bemmeri View Post
          Autossa orkkisasennuksen webasto, näytti toimivan kun kerran kokeilin laittaa ajastimella käyntiin. Kauko-ohjain myös löytyy, mutta näytti puuttuvan patterit.


          Itellä tulee lyhyttä työajoa, noin 3,5km suuntaansa ja muut ajelut kaupunkialueella. Eli melko varmasti ei saa riittävästi latausta noilla ajoilla.

          Deda tarjoaa ylläpitolaturia reilulla satkulla. Mieluimmin laittaisin tuollaisen defan, kuin jonkun ctekin tai vastaavan. Lähinnä tuon käytettävyyden takia kun saa mini-pistokkeen ja normaalin lämmitysjohdon, yms, eikä hintakaan juurikaan eroa noista normaaleista hieman paremmista latureista.

          Mutta kun akku on kontissa, niin pitääkö johdot vetää suoraan akulle, vai saanko konehuoneen puolelle ne jonnekin kiinni?
          Onhan siellä virranantopiste, yms. Eli varmaan jostain läheltä löytyis sopiva paikka.
          Laturin voi kytkeä apuvirtapistokkeeseen. Omassa ctekki hanskalokeron alla ja virta sisäpistokkeesta. Puskurissa minipistoke ja siitä normi lämppärijohdolla seinään. Tyhmyyksissäni vedin ctekiltä johdot akulle asti, kun ois riittäny kytkeä sulaketauluun.

          Itse pidän ctekistä siinä mielessä, että voi käyttää myös normaalina akkulaturina, jos tarttee muualla. irrotus autosta n. 30sec. Myös latausvirta on suurempi, eikös Defassa ole vain 3A? Makuasioita kaikki. eiköhän se Defakin asiansa aja vähintään yhtä hyvin.

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Originally posted by Samppae39 View Post
            Laturin voi kytkeä apuvirtapistokkeeseen. Omassa ctekki hanskalokeron alla ja virta sisäpistokkeesta. Puskurissa minipistoke ja siitä normi lämppärijohdolla seinään. Tyhmyyksissäni vedin ctekiltä johdot akulle asti, kun ois riittäny kytkeä sulaketauluun.

            Itse pidän ctekistä siinä mielessä, että voi käyttää myös normaalina akkulaturina, jos tarttee muualla. irrotus autosta n. 30sec. Myös latausvirta on suurempi, eikös Defassa ole vain 3A? Makuasioita kaikki. eiköhän se Defakin asiansa aja vähintään yhtä hyvin.
            No tuo helpottaa, niin ei tarvii vedellä johtoa pitkälti. Taidan laittaa tuon defan, kun sen "mokkulan" voi jättää konehuoneeseen. Tuota ctekkiä ei vissiin arvaa jättää konehuoneen puolelle, jos sellaisen laitais?
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • MakeJ
              BTCF Member
              • Jun 2005
              • 324
              • Hml

              Originally posted by bemmeri View Post
              No tuo helpottaa, niin ei tarvii vedellä johtoa pitkälti. Taidan laittaa tuon defan, kun sen "mokkulan" voi jättää konehuoneeseen. Tuota ctekkiä ei vissiin arvaa jättää konehuoneen puolelle, jos sellaisen laitais?
              Jos defa ei lataa kuin 3A maksimissaan niin se välttämättä riitä kovalla pakkasella weballe. Itsellä 3.5A:n ctekkillä ei jaksanut käydä kuin hetken kovalla pakkasella, mutta 7A:n ctekillä jaksaa käydä ainakin 20min.

              Webasto on kiva varuste silloin kun sattuu toimimaan
              E60 535dA LCI -07 M-sport
              E39 530dAT -99 "M-sport"

              Comment

              • Samppae39
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1637
                • Vähäkyrö

                Originally posted by MakeJ View Post
                Jos defa ei lataa kuin 3A maksimissaan niin se välttämättä riitä kovalla pakkasella weballe. Itsellä 3.5A:n ctekkillä ei jaksanut käydä kuin hetken kovalla pakkasella, mutta 7A:n ctekillä jaksaa käydä ainakin 20min.

                Webasto on kiva varuste silloin kun sattuu toimimaan
                Mulla tuo 7A ctekki on kyllä pitäny virran riittävänä. On riittäny vaikka on lämmittäny töissäkin ilman latausta.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by MakeJ View Post
                  Jos defa ei lataa kuin 3A maksimissaan niin se välttämättä riitä kovalla pakkasella weballe. Itsellä 3.5A:n ctekkillä ei jaksanut käydä kuin hetken kovalla pakkasella, mutta 7A:n ctekillä jaksaa käydä ainakin 20min.

                  Webasto on kiva varuste silloin kun sattuu toimimaan
                  Defalla näyttää olevan myös raskaampaan kalustoon tarkoitettua 10A:n laturia. Pitääpä kysäistä tuon traktorimallin hinta johtoineen. Nuo ctekit vaikuttaa aika kalliille, siis nuo paremmat/tehokkaammat mallit.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    Mites mites.. Viimetalven auto (-00 530d) oli seisonnassa, joten webaa tuli vain kerran kokeiltua.
                    Nyt oli kesän aikaan mykkiintynyt, ja perjantaina Exhausti vaihtoi kortin ja palopuhaltimen niin saatiin webastoon taas eloa.
                    Joko tuo ei toimi tai sitten en osaa käyttää, esilämmittimenä siis.

                    MIDissä on "Timer1" ja "Timer2" valikot, kun timer1 laittaa esimerkiksi 18.00 niin weba lähtee silloin päälle, pumppu naksuu ja normaalisti tuntus toimivan kaikinpuolin. Mutta se pysyy päällä vain noin minuutin-kaksi, puhaltaa palokammion ja on sitten mykkä?? Tämän muutaman minuutin aikana ei sisäpuhallin sano mitään.

                    Myös jos MIDistä valkkaa "HEAT ON" ja "VENT OFF" niin sisäpuhallin alkaa puhaltamaan, mutta webasto ei sano mitään.
                    Auton kun kylmänä käynnistää niin kuulostas pumppu naksuvan jonkun aikaa.

                    Kaikki nämä testit on suoritettu n. 6°c lämpötilassa yön yli parkissa olleelle autolle.

                    Edellinen omistaja mainosti että "Webasto kellolla", mutta voiskos olla mahdollista ettei tuota kuitenkaan ole koodattu esilämmittimeksi. Lähtiskö se sillon edes tuoksi pariksi minuutiksi hurisemaan? Perkele ku on pihalla tuosta vehkeestä, pakkaset painaa niskaan eikä muuta lämmitintä ole..
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • Rudolf.D
                      BTCF Member
                      • Jul 2012
                      • 24
                      • E-P

                      .....
                      Last edited by Rudolf.D; 04-02-2017, 13:38.
                      F11 N47

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        Originally posted by Fastpiksu View Post
                        Mites mites.. Viimetalven auto (-00 530d) oli seisonnassa, joten webaa tuli vain kerran kokeiltua.
                        Nyt oli kesän aikaan mykkiintynyt, ja perjantaina Exhausti vaihtoi kortin ja palopuhaltimen niin saatiin webastoon taas eloa.
                        Joko tuo ei toimi tai sitten en osaa käyttää, esilämmittimenä siis.

                        MIDissä on "Timer1" ja "Timer2" valikot, kun timer1 laittaa esimerkiksi 18.00 niin weba lähtee silloin päälle, pumppu naksuu ja normaalisti tuntus toimivan kaikinpuolin. Mutta se pysyy päällä vain noin minuutin-kaksi, puhaltaa palokammion ja on sitten mykkä?? Tämän muutaman minuutin aikana ei sisäpuhallin sano mitään.

                        Myös jos MIDistä valkkaa "HEAT ON" ja "VENT OFF" niin sisäpuhallin alkaa puhaltamaan, mutta webasto ei sano mitään.
                        Auton kun kylmänä käynnistää niin kuulostas pumppu naksuvan jonkun aikaa.

                        Kaikki nämä testit on suoritettu n. 6°c lämpötilassa yön yli parkissa olleelle autolle.

                        Edellinen omistaja mainosti että "Webasto kellolla", mutta voiskos olla mahdollista ettei tuota kuitenkaan ole koodattu esilämmittimeksi. Lähtiskö se sillon edes tuoksi pariksi minuutiksi hurisemaan? Perkele ku on pihalla tuosta vehkeestä, pakkaset painaa niskaan eikä muuta lämmitintä ole..
                        Haiskahtaa vesipumpulta. Kokeilehan lämpeneekö letkut!

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1627
                          • Dallas

                          Originally posted by merbau View Post
                          Tuollaisella keskimääräisellä 40min ajomatkalla, akku kykenee ottamaan varausta siis n. 5Ah. Ilman lämpötila latausvirran mittauksissa oli n. -10C, tosin se akku oli varmaan vielä tuota viileämpi.
                          Eikö tämä tue tuota kahen patterin systeemiä, kun molemmat akut ottas ton 5ah vastaan niin se kattaa kakkos akun lämmittimen käytön ja ykkös akun sisäpuhaltimen+starttauksen. Ainakin lopputalvi meni keljuilematta kahella akulla, mutta pakkaset oli jo takanapäin, ja pakkasella tarkotan -20c ja päälle. Semmonen akku missä on lämpövastukset voisi eristettynä tämmöseen missä on kontissa akku olla aika hyvä.
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            Originally posted by Fastpiksu View Post
                            Mites mites.. Viimetalven auto (-00 530d) oli seisonnassa, joten webaa tuli vain kerran kokeiltua.
                            Nyt oli kesän aikaan mykkiintynyt, ja perjantaina Exhausti vaihtoi kortin ja palopuhaltimen niin saatiin webastoon taas eloa.
                            Joko tuo ei toimi tai sitten en osaa käyttää, esilämmittimenä siis.

                            MIDissä on "Timer1" ja "Timer2" valikot, kun timer1 laittaa esimerkiksi 18.00 niin weba lähtee silloin päälle, pumppu naksuu ja normaalisti tuntus toimivan kaikinpuolin. Mutta se pysyy päällä vain noin minuutin-kaksi, puhaltaa palokammion ja on sitten mykkä?? Tämän muutaman minuutin aikana ei sisäpuhallin sano mitään.

                            Myös jos MIDistä valkkaa "HEAT ON" ja "VENT OFF" niin sisäpuhallin alkaa puhaltamaan, mutta webasto ei sano mitään.
                            Auton kun kylmänä käynnistää niin kuulostas pumppu naksuvan jonkun aikaa.

                            Kaikki nämä testit on suoritettu n. 6°c lämpötilassa yön yli parkissa olleelle autolle.

                            Edellinen omistaja mainosti että "Webasto kellolla", mutta voiskos olla mahdollista ettei tuota kuitenkaan ole koodattu esilämmittimeksi. Lähtiskö se sillon edes tuoksi pariksi minuutiksi hurisemaan? Perkele ku on pihalla tuosta vehkeestä, pakkaset painaa niskaan eikä muuta lämmitintä ole..
                            Toimiiko webasto sitten auto käynnissä?

                            Tosiaan vesipumppu tai ilmakupla vesikierrossa...
                            Keittää veden webassa tuossa parissa minuutissa ja kun ei neste kierrä pistää weban suojatilaan ja sammuttaa...
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Fastpiksu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2010
                              • 1571
                              • Kajaani-Paltamo

                              Webasto tuntus pelaavan ajossa. Tai ainakin vaimea naksutus kuuluu sisälle jonkin aikaa startista, en oo ajatellu että miten kauan.. Ehkä 5-10min.

                              Perjantaina ei ainakaan antanu mitään vikakoodia webastosta ja pumppu kyllä pelasi ainakin silloin. Täytyy kokeilla letkut tänään..
                              Onkos tossa jotain ilmausruuvia jos kokeilis ilmata tuon?
                              Chevrolet Express van
                              Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                              E36 325i group F

                              Ex:
                              e34 525i
                              e34 525tds "superturbo"
                              e39 530d M-Sport

                              Comment

                              • MakeH
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1170
                                • Vantaa

                                Originally posted by Fastpiksu View Post
                                Onkos tossa jotain ilmausruuvia jos kokeilis ilmata tuon?
                                Kaiva jarrutehostin esiin, siellä ilmausruuvi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎