Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webasto asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Turunpoika
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 119
    • Finland Turku

    Tarkoitus vaihtaa E39 D -02 webastoon peruskortti, pitääkö väyläjohto irroitta. Tiedän puhaltimen käynnistystä varten tehtävä rele asennus. Tuli mieleen jotta sopiiko jonkun muun bmw:n väyläkortti tähän.
    Last edited by Turunpoika; 14-01-2021, 18:06.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      Originally posted by Turunpoika View Post
      Tarkoitus vaihtaa E39 D -02 webastoon peruskortti, pitääkö väyläjohto irroitta. Tiedän puhaltimen käynnistystä varten tehtävä rele asennus. Tuli mieleen jotta sopiiko jonkun muun bmw:n väyläkortti tähän.
      jos yleiskortin laittaa niin väyläjohto pois. jos meinaa puhallinta ohjata niin weban ohjaamalla vaihtoreleellä täytyy virroittaa ilmastoinnin paneeli. e53 väyläkortti on sama kuin e39 ja myös 01 eteenpäin e46 on sama

      Comment

      • Turunpoika
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 119
        • Finland Turku

        OK kiitos vastauksesta

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2089
          • Naantali

          Sopiiko e53 diesel webasto e39 dieseliin ? Tiedän että kiertovesipumppua ei oon e53 webassa kiinni, mutta voiko siihen siirtää suoraan e39 pumpun ?
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            Originally posted by miyli View Post
            Sopiiko e53 diesel webasto e39 dieseliin ? Tiedän että kiertovesipumppua ei oon e53 webassa kiinni, mutta voiko siihen siirtää suoraan e39 pumpun ?
            Rungon keskiosan pakoputkilähtö on erilainen, muuten sama värkki.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Bensakoneisen bmw-webaston asiaa vaihteeksi:
              2002 525i (M54) oli varustettu alkuperäisellä webastolla jolloin letkutus oli toteutettu yhdellä T-haaralla ja yhdellä T-haaralla jossa on kaksi vastaventtiiliä. Sillä kabiini lämpenikin kivasti mutta kun jumppasin muuta konehuoneessa niin hetken mielijohteesta päätin muuttaa letkutuksen niin että konekin lämpenisi.

              Koska en löytänyt tästä vehkeestä ihan vastaavia letkutuksia kuin 530d:ssa yleensä tehdään, päättelin että koneelta tulevaan letkuun laitetaan webaston sisäänmeno ja webaston lämmin vesi ohjataan vesiventtiilille, josta se menee sitten kennoille ja moottorille (paisuntasäiliön kautta pidemmän kaavan mukaan). Toisin päin en kytkenyt vaikka lämpimällä olisi ollut lyhyt matka moottorille, koska auton käydessä webasto olisi taistellut vastaan virtausta (?).

              No, se toimii. vuorokauden seisonnan jälkeen -15 asteen pakkasessa 20 min lämmitys nosti moottorin jäähdytysnesteen lämmöt 49 asteeseen ja ikkunalle tuli lämpimähköä ilmaa. Tähän asti siis kaikki ok.

              Mutta kun lähtee ajamaan ja moottori lämpenee enemmän, ei lämpöä enää tulekaan kabiiniin kuten ennen. Kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa jonkin 60-70 astetta, alkaa puhallin puhaltaa kovempaa eikä se ilma olekaan enää kuumaa. Tässä vaiheessa kaipaa taas pipoa päähän, toisin kuin ennen. Kabiiniin alkaa tulla oikeasti kuumaa ilmaa vasta kun moottori alkaa olla yli 80 asteen. Tuossa webasto on jo sammunut ja uudella kytkennällä vesi kiertää edelleen webaston kautta ennen pääsyään kennoille.

              Onkohan nyt niinkin yksinkertaisesta ongelmasta kyse, että webaston putkituksen pienet ja pitkät linjat vähentävät lämmityksen tehoa noin paljon kun webasto ei ole päällä? Jos näin on, niin ymmärrän nykyään paremmin miksi BMW on tehnyt alunperin kytkennän kuten on tehnyt.
              ---

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                Originally posted by -Tapi View Post
                Bensakoneisen bmw-webaston asiaa vaihteeksi:
                2002 525i (M54) oli varustettu alkuperäisellä webastolla jolloin letkutus oli toteutettu yhdellä T-haaralla ja yhdellä T-haaralla jossa on kaksi vastaventtiiliä. Sillä kabiini lämpenikin kivasti mutta kun jumppasin muuta konehuoneessa niin hetken mielijohteesta päätin muuttaa letkutuksen niin että konekin lämpenisi.

                Koska en löytänyt tästä vehkeestä ihan vastaavia letkutuksia kuin 530d:ssa yleensä tehdään, päättelin että koneelta tulevaan letkuun laitetaan webaston sisäänmeno ja webaston lämmin vesi ohjataan vesiventtiilille, josta se menee sitten kennoille ja moottorille (paisuntasäiliön kautta pidemmän kaavan mukaan). Toisin päin en kytkenyt vaikka lämpimällä olisi ollut lyhyt matka moottorille, koska auton käydessä webasto olisi taistellut vastaan virtausta (?).

                No, se toimii. vuorokauden seisonnan jälkeen -15 asteen pakkasessa 20 min lämmitys nosti moottorin jäähdytysnesteen lämmöt 49 asteeseen ja ikkunalle tuli lämpimähköä ilmaa. Tähän asti siis kaikki ok.

                Mutta kun lähtee ajamaan ja moottori lämpenee enemmän, ei lämpöä enää tulekaan kabiiniin kuten ennen. Kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa jonkin 60-70 astetta, alkaa puhallin puhaltaa kovempaa eikä se ilma olekaan enää kuumaa. Tässä vaiheessa kaipaa taas pipoa päähän, toisin kuin ennen. Kabiiniin alkaa tulla oikeasti kuumaa ilmaa vasta kun moottori alkaa olla yli 80 asteen. Tuossa webasto on jo sammunut ja uudella kytkennällä vesi kiertää edelleen webaston kautta ennen pääsyään kennoille.

                Onkohan nyt niinkin yksinkertaisesta ongelmasta kyse, että webaston putkituksen pienet ja pitkät linjat vähentävät lämmityksen tehoa noin paljon kun webasto ei ole päällä? Jos näin on, niin ymmärrän nykyään paremmin miksi BMW on tehnyt alunperin kytkennän kuten on tehnyt.
                Kyllähän Weba ja sen letkutus voi selittää tilanteen, koska sieltä hukataan taivaan tuuliin lämpöä, kun Webasto ei käy. Dieselissähän tuota ongelmaa ei tule, kun Weba toimii lisälämppärinä aina 75 C asti. IHKA:n automaattiasetus nostaa tuossa tilanteessa puhallusnopeuden turhan isoksi kennon todelliseen lämpötilaan verrattuna, kun osa lämmöstä on jo hukattu matkalla. Jos oikein jaksaa värkätä, niin voisihan tässä käyttää uudemmista tuttua vaihtoventtiiliä, jolla voisi auton käydessä ohittaa Webaston kierron.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Kiitos jälleen. Itse asiassa äskeisen viestin jälkeen lähdin taas ajamaan ja pidin kättä jalkotilassa josta tunnen hyvin minkä lämpöistä ilmaa kabiiniin tulee. Sieltä tuli kuumaa ilmaa kunnes pääsin sellaiselle tielle että kierrokset tippuivat tonnin tuntumaan ja moottorin kuormitus oli minimissään, moottoriveden lämpötila jatkoi nousuaan hissukseen mutta ilma muuttui selkeästi kylmäksi. Webasto oli edelleen päällä. Kun lisäsin kierroksia, alkoi tulemaan taas lämmintäkin.
                  Eli tässä voisi olla kyseessä ihan kiertovesipumpun kehnouskin. Tässä se taisi olla erillisenä syylärin huuvassa kiinni eikä vesiventtiilin yhteydessä.

                  EDIT: Jostain syystä kuitenkin tyhjäkäynnilläkin jaksoi tulla kuumaa ilmaa sitten kun moottorinlämpö oli ylittänyt 80 astetta.
                  Last edited by -Tapi; 11-02-2021, 22:25.
                  ---

                  Comment

                  • bmwtbo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 268
                    • Suonenjoki

                    Tuollaiset koodit antaa INPA:lla, onko kortti vika vai joku muu.
                    Palopesä hehkuineen, puhallin ja vesipumppu vaihdettu kolme vuotta sitten ja samalla kortti huollettu.
                    Webaston kun laittaa navista päälle, niin puhallin pyörii 30-60sek. ja tämän jälkeen sammuu, polttoainepumppu ei tunnu käynnistyvän lainkaan.
                    Attached Files

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by bmwtbo View Post
                      Tuollaiset koodit antaa INPA:lla, onko kortti vika vai joku muu.
                      Palopesä hehkuineen, puhallin ja vesipumppu vaihdettu kolme vuotta sitten ja samalla kortti huollettu.
                      Webaston kun laittaa navista päälle, niin puhallin pyörii 30-60sek. ja tämän jälkeen sammuu, polttoainepumppu ei tunnu käynnistyvän lainkaan.
                      Ensimmäisenä testaisin toimiiko se polttoainepumppu suoralla virralla.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • JiiVee92
                        BTCF Member
                        • Mar 2017
                        • 931
                        • Kouvola/Myllykoski

                        Tuo pitkä puhallus tarkoittaa sitä, että se yrittää jäähdyttää kuumaa palopesää viileämmäksi. Eli poltin on niin karstainen, että se aiheuttaa myös liekkivahtina toimivalle hehkulle ylimääräisen virran kulkureitin, jolloin lämmittimen näkemä liekkivahdin vastusarvo on sellainen, että se luulee siellä olevan kuumempi kuin oikeasti on. Ja sitä tuo flammabbruch tarkoittaa, eli automattiikka luulee siellä olevan tulet silloin kun siellä ei pitäisi olla. Eli poltin vaihtoon, tai voit yrittää vaihtaa sen polttimessa olevan "huovan" kun niitäkin saa epävirallisia reittejä pitkin, ja samalla putsata hehkusta karstat pois.
                        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                        NYT: E61 530xd -08 käyttis
                        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                        Comment

                        • bmwtbo
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 268
                          • Suonenjoki

                          Tuo polttoaine pumpun testaus syöttämällä suoraan virta pumpulle?
                          Webaston purin osiin ja imeytys sihti ehjä, mutta palopesä jäätävän paksun karstan peitossa. Ilmeisesti palo tapahtumissa ollut häikkää, huono tuuletus tms. koska noin pahasti karstoittunut. Täytyy pähkäillä laittaako tuonne kokonaan uuden laitteen.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14447
                            • Oulu

                            Annostelupumpusta välillä antaa tuo x5 koodia. Aamulla taas toimi. Lieneekö oikeesti tiensä päässä tuo pumppu. Pitänee vaihtaa ja kokeilla, kun uusi pumppu löytyy.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Originally posted by zener View Post
                              Annostelupumpusta välillä antaa tuo x5 koodia. Aamulla taas toimi. Lieneekö oikeesti tiensä päässä tuo pumppu. Pitänee vaihtaa ja kokeilla, kun uusi pumppu löytyy.
                              Onhan se mahdollista, mutta kohtuu epätodennäköistä. Korttivika valitettavasti yleisempi tuon osalta.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14447
                                • Oulu

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Onhan se mahdollista, mutta kohtuu epätodennäköistä. Korttivika valitettavasti yleisempi tuon osalta.
                                No ainakaan korjaus hetkellä ei vikoja kortissa tuonne suuntaan ja eilen kuitenkin taas pelasi. Noh, kokeilla pumppu vaihtaa
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎