Laitetaanpa omaki tappelu tänne. Webasto kokonaan uusi. E38 omalla vanhalla kortilla. Akku uusi. Ajossa tuntuu toimivan ja pöhisee. Vieressä kun kuuntelee niin välillä kuulostaa että hieman röpeltäen polttaa. Esilämmityksellä pääosin polttaa hetken ja sitten sammuu. Muutaman kerran on saanut ihan reilusti 20min+ poltettua. Ei keitä tms.
Diagnostiikka kaapelin tilasin, että pääsee näkemään mitä koodia löytyy. Mutta oisko sitä ennen täällä ideoita?
Hiukan kuulostaa samalta kun itsellä tällä hetkellä, mutta luule, että syy mulla vaan siinä, kun se siellä vähän väliä lähtee pöhisee ja sammuilee kun/jos lyhyttä ajoo. Koitan seuraavaks auto laturissa kiinni ja antaa polttaa useemman puolentunnin setin vaa kuumaks, ni luulen et taas hetken toimii, toiv!
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Ei pitäs olla ainakaa karstasta tosiaan kiinni omassa. Tänää mittasin liittimen juuresta ja weban potltaessa tarjoaa 11.71v, joten pitäs senki riittää. Polttoainettakin tuli putkesta kivasti ilman kuplia.
Kortti lähti varmuuden vuoksi tarkistukseen. Jos siitäkään ei mitään kummosta löydy, niin mitähän tolle keksii...
Juotosvikoja oli kortissa, mutta tilanne pysyy samana. Noh, vaihdan tuon toisen uuden ja kokeilen vielä sillä, näitä saa olla hylly tavarana näköjään :think
Jos toisella webastolla tekee samaa, niin pitänee vetästä uus polttoainelinja ja kokeilla sillä.
Mulla jälkikäteen koodattu ja aivan sama mitä ihkaan jättää sammutettaessa säädöiksi, niin esilämmitys hoituu aina vakiokaavalla. 12/2001 530D.
Sisälämpötila, ulkolämpötila, näiden erotus sekä lämmönpyynnön ja todellisen sisälämpötilan erotuksella on vaikutusta.
Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.
Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.
Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman
Sisälämpötila, ulkolämpötila, näiden erotus sekä lämmönpyynnön ja todellisen sisälämpötilan erotuksella on vaikutusta.
Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.
Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.
Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman
Nojuu siis oma kommenttini liittyi weballa esilämmittämiseen.
Tee kokeilu, laita ennen auton sammutusta lämmönpyynti 32 asteeseen ja puhallin nopeus kolme palikkaa. Mitä noilla arvoilla tapahtuu?
Omassa nuo ovat osoittautuneet toimivimmaksi, E39 -02 automaatti-ilmastoinnilla.
Jos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
Eli olen zener:in kanssa samaa mieltä. Ainakaan omassani ei siis ole mitään vaikutusta sisätilan/moottorin esilämmitystoimintaan, oli lämpösäätö ja/tai puhallinnopeus jätetty minimiin tai maksimiin tai ihan mihin vaan
Webastohan ei lähde päälle jos sisäpuhallin pois päältä kun käynnistät auton. Mutta lähteekö se sitten päälle kun laitat taas sisäpuhalluksen päälle vaikka moottorinlämmöt olisi normaalissa? Eli voinko mitenkään lähteä liikenteeseen niin, ettei webasto lähde päälle muuten kuin pitämällä sisäpuhalluksen kokoajan pois päältä?
Ei oo vielä ehtiny oikeen testaa eri moottorilämmöillä. Alustavasti tuntuis, että lähtee päälle jos moottori vajaalämpöinen vähänkin.
Entä lähteekö webasto päälle jo kova pakkanen ja ajossa vaikka moottorilämmöt normaalit, mut jätät paikalleen tyhjäkäynnille ja sisäpuhallus automaatilla -> moottorinlämmöt tippuu, herääkö webasto "auttamaan"?
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Annostelupumppu vaihdettu ja nyt vissiin webasto toimii. Lämmitysteho nyt ei sitten vakuuttanut... 10c näytti aamulla nesteen lämpöjä. Kiertohan menee kennon kautta, että taitaa tuo tehtaan puhallus nopeus syödä lämpöjä. Mitään venttiileitä ei ole katkomassa kiertoa tässä E38:ssa.
Nyt kun webastokin vihdoin toimii, niin millä konstilla sen saisi pysymään ajossa sammuksissa?
Tuntuu tuo 530D lämpiävän ajossa ihan hyvin ilmankin niin ei viittisi turhaan lämmitintä kuluttaa ja karstoittaa.
Transporteriin joutui tekemään vaihtavalla releellä kytkennän että aina kun auto on käynnissä niin webastolta on virta poikki, mutta onko e39:iin joku yksinkertaisempi konsti?
Nyt kun webastokin vihdoin toimii, niin millä konstilla sen saisi pysymään ajossa sammuksissa?
Tuntuu tuo 530D lämpiävän ajossa ihan hyvin ilmankin niin ei viittisi turhaan lämmitintä kuluttaa ja karstoittaa.
Transporteriin joutui tekemään vaihtavalla releellä kytkennän että aina kun auto on käynnissä niin webastolta on virta poikki, mutta onko e39:iin joku yksinkertaisempi konsti?
Sama kiinnostaisi täälläkin. Varsinkin kesäks ois kiva saada webasto pois pelistä
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Tuli laitettua nappi herätteen väliin. Toki E38 ja jänniteohjattu. Ihka paneelin takaa sinisestä 3-napasesta liittimestä ykkös pinni napin kautta. Hyvin pelaa ja saa weban pois päältä ajossa.
Sama kiinnostaisi täälläkin. Varsinkin kesäks ois kiva saada webasto pois pelistä
Eihän se kesällä lisälämppärinä toimi, ainoastaan alle +5 C ulkolämpötilassa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Asiaa sivuten, eikö Webastoakin kannata käyttää kerran pari kesässä päällä? Jostain muistelen tällaista lukeneeni, selitys liittyi erilaisten tiivisteiden kunnossa pysymiseen. Onko tämä ihan höpöhöpöä? Itse olen käyttänyt direct-moden kautta Webastoa hetken ajan kesälläkin noin kerran kuussa.
Asiaa sivuten, eikö Webastoakin kannata käyttää kerran pari kesässä päällä? Jostain muistelen tällaista lukeneeni, selitys liittyi erilaisten tiivisteiden kunnossa pysymiseen. Onko tämä ihan höpöhöpöä? Itse olen käyttänyt direct-moden kautta Webastoa hetken ajan kesälläkin noin kerran kuussa.
Myös itse jostain lukaisin ohjeen,että 1 "testikäyttö"/kuukaudessa pitää laitteen pidempään elossa. Plus se,että bensamallien bensa olisi syytä "uusia" myös tuossa ajassa,jotta nykyset bensat vanhetessaan ei jumittaisi laitetta.
Comment