Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Itse tuli nyt logia otettua testolla, en vain saa mihinkään ohjelmaan ympättyä graafiseen muotoon noita, Megalogviewer näyttää vain sahalaitaa, ihan kuin päivitysnopeus olisi 3 sek välein.
    Muuta Notepad++:lla tai vastaavalla desimaalieroitin pilkusta pisteeksi. Olikos se sun ecu MS410DS3 ? Siinä ei sitten toimi tuo nopeampi loggaus, kun en ole siitä autosta niitä traceja saanut... taisin pyytää niitä kyllä joskus

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      Originally posted by pheno View Post
      Muuta Notepad++:lla tai vastaavalla desimaalieroitin pilkusta pisteeksi. Olikos se sun ecu MS410DS3 ? Siinä ei sitten toimi tuo nopeampi loggaus, kun en ole siitä autosta niitä traceja saanut... taisin pyytää niitä kyllä joskus
      Täytyypi yrittää, yritin tänään ottaa traceja, sain yhden sammutettuna ottaa ja sitten jos tultiin häiritsemään ja jäin loput ottamatta. Koitan ottaa juhannuksena.

      Sitten mites noi kun tallensin kaikki graphit sillä save all graphs-toiminnolla, ja jokaisesta tuli oma tiedosto, mutta miten noita pystyy tulkita, esim. rpm-filu ei näyttänyt mitenkään mitään kierroslukua, pystyykö noita suoraan tulkita jollain tavalla?
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1995
        • Tampere

        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Täytyypi yrittää, yritin tänään ottaa traceja, sain yhden sammutettuna ottaa ja sitten jos tultiin häiritsemään ja jäin loput ottamatta. Koitan ottaa juhannuksena.

        Sitten mites noi kun tallensin kaikki graphit sillä save all graphs-toiminnolla, ja jokaisesta tuli oma tiedosto, mutta miten noita pystyy tulkita, esim. rpm-filu ei näyttänyt mitenkään mitään kierroslukua, pystyykö noita suoraan tulkita jollain tavalla?
        Megalogvieweriä varten käytä sitä 'file loggeria'. Se tallentaa kaikki arvot mitkä on valittu (checkbox päällä) samaan tiedostoon. Save all graphs laittaa kaikki omiin tiedostoihin erikseen. Vähän hämäävä tuo on, myönnetään.

        kyllä niissä yksittäisissä tiedostoissa pitäisi olla ihan selkokielistä tavaraa. Pasteta tähän muutama rivi, niin näkee mikä on vialla.
        Last edited by pheno; 19-06-2013, 22:09.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          Mitkä laatikot pitää olla tsekattuna tuolta file logger-kohdasta? Kun en ymmärtänyt niitä alkuunkaan.

          Tässä tuosta RPM-tiedostosta parit ekat rivit, en kyllä tuosta selkoa saa
          Time;STATUS_MOTORDREHZAHL_WERT
          00:00:01,091;876
          00:00:02,884;794
          00:00:04,686;742
          00:00:06,489;771
          00:00:08,291;791
          00:00:10,084;789
          00:00:11,887;794
          00:00:13,689;787
          00:00:15,482;789
          00:00:17,284;797
          00:00:19,087;800
          00:00:20,880;799
          00:00:22,682;797
          00:00:24,485;794
          00:00:26,287;791
          00:00:28,080;765
          00:00:29,883;782
          00:00:31,685;756
          00:00:33,488;757
          00:00:35,280;1370
          00:00:37,083;1289
          00:00:38,885;1810
          00:00:40,678;1124
          00:00:42,481;2242
          00:00:44,283;3605
          00:00:46,086;2183
          00:00:47,878;1754
          00:00:49,681;1263
          00:00:51,484;1054
          00:00:53,286;800

          EDIT: Katos perkele, kun pisti ne foorumille notepadin sijasta, näyttää paljon selkeämmältä
          Last edited by Jax_KiBez; 19-06-2013, 22:18.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1995
            • Tampere

            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Mitkä laatikot pitää olla tsekattuna tuolta file logger-kohdasta? Kun en ymmärtänyt niitä alkuunkaan.

            Tässä tuosta RPM-tiedostosta parit ekat rivit, en kyllä tuosta selkoa saa
            Time;STATUS_MOTORDREHZAHL_WERT
            00:00:01,091;876
            00:00:02,884;794
            00:00:04,686;742
            00:00:06,489;771
            00:00:08,291;791
            00:00:10,084;789
            00:00:53,286;800

            EDIT: Katos perkele, kun pisti ne foorumille notepadin sijasta, näyttää paljon selkeämmältä
            Juu, sillä note-"bääd":illä voi heittää vaikka vesilintua. Tuo loggeri tekee unix-tyyliset rivinvaihdot ja eihän se raukka niitä ymmärrä. Esim. Notepad++ paljon parempi ja onhan niitä muitakin.

            File loggeriin tälläset asetukset:

            Last edited by pheno; 20-06-2013, 08:55.

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              Noniin pheno, nyt olis trace-filuja sulle 3kpl virrat päällä, 3kpl käynnissä ennen ajoa, 3kpl ajon jälkeen. Otin varmuudeksi noita käynnissä vähän useampia kun en tiedä mitä ne tracefilut sisältää.

              http://www.mediafire.com/?1f0s9n5z576hhj5 eli MS41DS3 oli kyseinen mottini ecu.

              Sitten otin ohjeillasi logia, mutta en tolla megalogviewerin ilmaisversiolla oikein mitään saanut aikaiseksi, onko jotain muita ohjelmia millä saa graafia piirrettyä?

              MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.

              Tässä logitiedostot jos joku haluaa/pystyy tutkimaan. Jos vaikka joku vois tänne lisätä graafeja tiedostoista.
              Eli auton tehot vaihtelee monessa kohtaa kesken kiihdytyksen, ei kuitenkaan nyi vaan vaihtelee kiihtyvyys vaan. Eikä tehoa tunnu olevan aivan kaikkea ollenkaan.

              EDIT: Ja jos tarvitsee tietää niin logissa 1 järjestyksessä: Time / RPM / TPS / Ign. Ang. / o2 Intgr 1 / o2 Intgr 2

              Ja toisessa logissa samat mutta km/h perässä
              Last edited by Jax_KiBez; 21-06-2013, 12:27.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1836
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                ...Eli auton tehot vaihtelee monessa kohtaa kesken kiihdytyksen, ei kuitenkaan nyi vaan vaihtelee kiihtyvyys vaan. Eikä tehoa tunnu olevan aivan kaikkea ollenkaan.
                Siis yhden kiihdytyksen aikana saattaa olla monentasoista tehontunnetta? Muuttuuko tämä 'tehonmäärän tunne' määrävälein vaiko satunnaisesti? Eli muuttuko tehot esim aina 2s välein tms? Vai ihan miten sattuu? Jos muutos olisi aina samanpituisin välein, voisi joku ehkä sen perusteella saada asiaa tarkennettua, kenties.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  Kyllä juu ja kierrosluvut voi kertoa milloin login aikana oli tehoaaltoja, jos jäi mieleen. Siitä on helppo verrata logiin

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Havis View Post
                    Siis yhden kiihdytyksen aikana saattaa olla monentasoista tehontunnetta? Muuttuuko tämä 'tehonmäärän tunne' määrävälein vaiko satunnaisesti? Eli muuttuko tehot esim aina 2s välein tms? Vai ihan miten sattuu? Jos muutos olisi aina samanpituisin välein, voisi joku ehkä sen perusteella saada asiaa tarkennettua, kenties.
                    Totanoin, siis tuntuisi periaatteessa aikalailla samoilla kierrosalueilla joka kerta, eli aikalailla tossa 3,5trpm kohdalla eka sysäys voimaa kohti, sitten ehkä hieman hiipuu juuri ennenkuin tossa 5trpm kieppeillä tulee uusi sysäys.
                    Ja sitten kun auto tuntuu kunnolla tehottomalta, se tapahtuu 1-4trpm välissä, nyt mielestäni semmoista tunnetta ei täysin ollut, ehkä hieman tossa logi 2:n loppupuolella kun löin kaasun pohjaan tossa n. 100km/h, en vain kerennyt kauaa pitämää kaasua pohjassa kun edessä auto tuli peräeellä vastaan.

                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Kyllä juu ja kierrosluvut voi kertoa milloin login aikana oli tehoaaltoja, jos jäi mieleen. Siitä on helppo verrata logiin
                    Oikeastaan joka kerta juuri noilla 3,5trpm ja 5rpm kohdilla tuntui vaihtelua. Jos noilta kohdilta löytäisi jotain notkahtelua.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Hyvä

                      odotellaan että pheno tulee auttamaan tuon login kanssa

                      Naureskelin että ainoastaan bemarimiehet etsivät juhannusaattona haamutehoja

                      Haamutehoista voi kuulemma tuntea häivähdyksen jos umpihumalassa pyörittää viskoa kolme kertaa vastapäivään, kusee sytytyspuolien päälle auto käynnissä ja pistää muijansa ajamaan mökkitietä edestakas samalla kun itse laskee auton painopistettä makaamalla takajalkatilassa:think

                      Hyvää juhannusta M5x ihmisille

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Totanoin, siis tuntuisi periaatteessa aikalailla samoilla kierrosalueilla joka kerta, eli aikalailla tossa 3,5trpm kohdalla eka sysäys voimaa kohti, sitten ehkä hieman hiipuu juuri ennenkuin tossa 5trpm kieppeillä tulee uusi sysäys.
                        Ja sitten kun auto tuntuu kunnolla tehottomalta, se tapahtuu 1-4trpm välissä, nyt mielestäni semmoista tunnetta ei täysin ollut, ehkä hieman tossa logi 2:n loppupuolella kun löin kaasun pohjaan tossa n. 100km/h, en vain kerennyt kauaa pitämää kaasua pohjassa kun edessä auto tuli peräeellä vastaan.



                        Oikeastaan joka kerta juuri noilla 3,5trpm ja 5rpm kohdilla tuntui vaihtelua. Jos noilta kohdilta löytäisi jotain notkahtelua.
                        Tosiaanki vain bemaristit haaveilee auton toimivuudesta jopa Jussina Hyvää Juhannusta vain kaikille!

                        Toivottavasti tähän löytyisi selitys, niin auttaisi varmaan minuakin suuresti.:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          Jax_Kibez: katon noita kun pääsen kotiin koneelle. Pikaisesti vilkaistuna .csv:ssä on se ongelma että otsikot puuttuu muista paitsi 'time' kentästä. Sen pitäis aueta jos muokkaat sitä niin että joka puolipisteen jälkeen on kys, arvon nimi. esIm time;tps;ign angle ja niin edelleen. Sitten megalogviewristä sieltä vasemmasta reunasta pitää lisätä halutut arvot. Tuo on selkeä bugi tuossa loggerissa!

                          Hyvää juhannusta kaikille !

                          loggaus tulee olemaan jatkossa huomattavasti tarkempi kun saan traceiden perusteella väsättyä paremman loggauksen aikaan !nyt näyttäisi päivittyvän 1 arvo n. 200ms välein. Mutta kyllä tuostakin voi jotain saada selville.

                          Toimiiko sulla muuten adapterissa myös obd mode?
                          Last edited by pheno; 21-06-2013, 17:36.

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            Noniin kiitos phenon ohjeiden sain megalogviewerin toimimaan oikein.

                            Täytyy tutkia vielä lisää kun hokasi tämän toiminnan niin ottaa ilmamäärien arvot ja nokka-akselin asento mukaan.

                            Onkos jotain fiksua tapaa säätää eri arvojen ajastusta megalogviewerissä, kun näköjään pikkaisen heittää joidenkin arvojen ajastus.
                            Johtuuko juuri tästä 200ms tallennustarkkuudesta?
                            Last edited by Jax_KiBez; 22-06-2013, 09:40.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1995
                              • Tampere

                              Originally posted by Jax_KiBez View Post
                              Noniin kiitos phenon ohjeiden sain megalogviewerin toimimaan oikein.

                              Täytyy tutkia vielä lisää kun hokasi tämän toiminnan niin ottaa ilmamäärien arvot ja nokka-akselin asento mukaan.

                              Onkos jotain fiksua tapaa säätää eri arvojen ajastusta megalogviewerissä, kun näköjään pikkaisen heittää joidenkin arvojen ajastus.
                              Johtuuko juuri tästä 200ms tallennustarkkuudesta?
                              en oLe ihan varma mitä tarkotat tolla tarkkuudella. Parhaimman tuloksen saa kun loggaa vain muutamaa arvoa kerralla, jolloin arvot päivittyvät useasti.

                              en ehkä osaa selittää tätä oikeilla termeillä , mutta nyt logissa haetaan yksi arvo kerrallaa eculta ja kunkin arvon hakemiseen menee n. 200ms. Mitä enemmän arvoja on kerralla valittu sitä hitaammaksi menee päivitysnopeus. Tässä 'paremmassa' loggauksessa yhdessä paketissa joka tulee eculta, löytyy sun eculta reilu kymmenen arvoa. Selvää on että täten tarkkuus on ihan eri luokkaa.

                              Mulla menee tässä muutamia päiviä ennenkuin saan tulkittua tracet.
                              Last edited by pheno; 23-06-2013, 10:28.

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                Tarkoitin sitä kun katson arvoja graafissa, esim. kaasuläpänasentoa, niin helppo seurata jos kaasu lyödään pohjaan kerralla, niin tps voltit nousee luonnollisesti 0.66V -> ~3.6V vaikkapa kuvitteellisessa ajassa 1:30,30 niin esim. MAF-arvo nousee jo 1:29,90 ja Ign. Angle nousee jo 1:30,10 Eli se viittaisi siihen että graafit eivät mene sekunnin sadasosan tarkkuudella samassa ajassa. Sitä tässä hain että voiko noitta ajoittaa keskenään megalogviewerin avulla?

                                Ja se että johtuuko ilmiö nimenomaan siitä 200ms viiveestä, eli tiedot eri arvoista tulee eri aikaan perille, esim. toista arvoa lähdetään noutamaan kun toinen tulee jo perille jolloin näyttää että ne tapahtuvat eri aikaan.?

                                Ei muuten sinänsä väliä, häiritsi vaan hieman silmää.
                                Last edited by Jax_KiBez; 23-06-2013, 10:57.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎