Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7412
    • Oulu

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Edellisellä oli tosin ajettu vain ~30 tkm / 2 vuotta, vähän oli tummunut keskeltä, mutta ei mitenkään törkyinen kyllä.
    Ite olen vaihtanut yleensä joka kesä ilmansuodattimen. Paitsi en tänä kesänä vielä. Koskaan en ole havainnut mitään paranemista siinä, eikähän tuo ole vuodessa juuri likaantunutkaan. Mutta halpa tapa silti varmistaa ettei ainakaan se ahdista liikaa.

    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Vai onko tätä ongelmaa vaijerikaasuvehkeissä?
    Mulla on vaijerikaasu ja eikös TJJ:lläkin ole.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 13-06-2013, 08:20.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      Kyllähän sitä on ohikulkijan helppo pyrstöään nostaa

      Asia vaan on niin että ilman muita "rauta" muutoksia saatu lisäteho on aivan mitätön ja tulee vieläpä usein arveluttavan aikaisella sytkäennakolla. Voin kertoa että tulee tyytyväinen asiakas joskus myös sillä että nostaa rajotinta 500:lla ja rikastaa täyskaasuseosta 5% ja ennakkoa saman verran lisää. Puoli tuntia ja 500€ homma.

      Tietämättä siis tätä alkuperäistä mr.speedille mainostanutta kaveria sen paremmin, mutta yleensä nuo eivät itse osaa lastuttaa mitään, vaan ajavat auton rullilla, lähettävät ohjelman sähköpostilla johonkin taustafirmalle joka muuttaa alkuperäisen tiedoston muutamat kartat samaksi kuin valmiissa mallissa.
      lastua ei siis tehdä tällaisissa normaaleissa paikoissa "yksitellen autoasi varten" ... Tällainen toiminta olisikin ihan mahdotonta, se pitäisi säätää reaaliajassa päästömittarin kanssa jarrupenkissä. Vakio-ecua kun ei ole siihen tarkoitettu eikä sinne voi niitata sekunnissa uutta arvoa johonkin karttaan.

      Äh, täytypä avautua... Katsokaa mihin rahanne laitatte

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Perlenbacher View Post
        Tossa tarvis logata yhtäaikaa niin kaasun asennot kuin suuttimen aukioloaika ja ennakkokin. Ja myös kaikki anturitiedot että kun selviää mikä alkaa heittää kun tehot on kadoksissa niin voisi katsoa sekoaako jokin anturi vai onko vika ohjelmallinen. Itse laittaisin myös endoskoopin ilmakanavasta sisään että näkisin aukeaako läppä täysin. Vai onko tätä ongelmaa vaijerikaasuvehkeissä? Jos on niin sitten ei varmaan tarvi sinne katsoa.
        Kyllä tarvis, mutta ei vaan ole saanut tuota tehtyä...

        Kaasuläppä on minulla, Petrillä ja BMW Masterilla vaijerilla, mutta vaijerin vaikutuksen voi kumota samalla akselilla oleva moottori jota DME ohjaa. ASC/DSC ja cruise sitä käyttää, mutta käytetään sitä muulloinkin. DME säätää MDK:n läpän asentoa epälineaarisesti ja käyttää myös lisäilmaluistia kaasupolkimen eri asennoissa. Eli pitäisi logata tiedot noistakin. Tuossa kuva:
        .
        E39 528iA

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          Originally posted by Perlenbacher View Post
          Täältä kyllä on tiedossa apua jos joku viitsii noita nauhoitella. Ja mikään sinnepäin "mittailin yleismittarilla suuttimen jännitettä ajossa" ei piisaa kuten kaikki varmaan ymmärtävät.
          Noniin nyt on asiantuntija paikalla Pystytkö antamaan pika-analyysin esim. tästä? http://phenoboy.kapsi.fi/m60_3rd.PNG. Alkaa Kolmosvaihteella kevyellä kaasulla ja sitten ennen puoltaväliä kaasu pohjaan, reilu 5000rpm:ään. Tuossa loggauksen nopeus on n. 150ms.

          Olenko oikeassa että tuo 'load' tarkoittaa moottorin kuormaa, ja ecu säätää ruiskutusajan mm. sen perusteella ? Onko load- arvossa mukana laskettu imuilman lämpötila, yms. Logista: lähinnä mietin tuota ilmamassa-anturia, yhdessä kohtaa se notkahtaa hieman. Onko normaalia ? Autossa tuntui kyllä veto ihan tasaisena.

          Originally posted by Cell View Post
          Pöh, ei pidä vaipua epätoivoon nettikirjoittelun perusteella, vastaavia listoja voi tehdä mistä vain. N62 on varsin maistuva motti kaikin puolin

          Nämä teidän haamuteho -keskustelut on kyllä viihdyttäviä

          Maffista löytyy imuilman lämpöanturi myös, se vaikuttanee muuhunkin kuin käynnistykseen. Logittakaa phenon ohjelmalla sytkäennakko, iat ja ilmamassa eri päivinä, jos vaikka saisi hurjan tehon ja laiskan moodin ruudulle.
          Ja loggaa nimenomaan käyttäen sitä 'serial'- versiota, joka on huomattavasti nopeampi ja samassa ecu:lta tulevassa viestissä tulee yhden sijaan ecu:sta riippuen jopa parikymmentä eri arvoa.

          Originally posted by TJJ View Post
          Kaasuläppä on minulla, Petrillä ja BMW Masterilla vaijerilla, mutta vaijerin vaikutuksen voi kumota samalla akselilla oleva moottori jota DME ohjaa. ASC/DSC ja cruise sitä käyttää, mutta käytetään sitä muulloinkin. DME säätää MDK:n läpän asentoa epälineaarisesti ja käyttää myös lisäilmaluistia kaasupolkimen eri asennoissa. Eli pitäisi logata tiedot noistakin. Tuossa kuva:
          .
          Melkoinen säätö, parantaako tuo virtausta vai mikä idea tuossa mahtaa olla? M60:ssakin on tuo ASC läppä, mutta se ei toimi muuta luistonestossa.

          Niin mullahan on työn alla loggerisofta Androidille, jota voi käyttää jos puhelin/tabletti tukee OTG:tä. Eli vaatii FTDI-piirillisen kaapelin. Aikapula vaan vaivaa tätä projektia. Jos saisi pari-kolme vuorokautta täysin vapaata (myös kotiaskareista) niin olisi jo valmis

          Comment

          • Guest's Avatar

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Missä ja kuka tekee ja mihin hintaan?
            Virityspajoilta Kyselemällä selviää. Edellisen auton kävin säädättämässä ensin harisella, missä siihen vaihdettiin tietääkseni karalan mikan tekemä päivitys. Toisella kerralla kun vaihdoin mm. isomman turbon, jouduin viemään auton karalan pajalle missä moottorinohjaus säädettiin jarrupenkissä.


            Originally posted by Perlenbacher View Post
            Kyllähän sitä on ohikulkijan helppo pyrstöään nostaa

            Asia vaan on niin että ilman muita "rauta" muutoksia saatu lisäteho on aivan mitätön ja tulee vieläpä usein arveluttavan aikaisella sytkäennakolla. Voin kertoa että tulee tyytyväinen asiakas joskus myös sillä että nostaa rajotinta 500:lla ja rikastaa täyskaasuseosta 5% ja ennakkoa saman verran lisää. Puoli tuntia ja 500€ homma.

            Tietämättä siis tätä alkuperäistä mr.speedille mainostanutta kaveria sen paremmin, mutta yleensä nuo eivät itse osaa lastuttaa mitään, vaan ajavat auton rullilla, lähettävät ohjelman sähköpostilla johonkin taustafirmalle joka muuttaa alkuperäisen tiedoston muutamat kartat samaksi kuin valmiissa mallissa.
            lastua ei siis tehdä tällaisissa normaaleissa paikoissa "yksitellen autoasi varten" ... Tällainen toiminta olisikin ihan mahdotonta, se pitäisi säätää reaaliajassa päästömittarin kanssa jarrupenkissä. Vakio-ecua kun ei ole siihen tarkoitettu eikä sinne voi niitata sekunnissa uutta arvoa johonkin karttaan.

            Äh, täytypä avautua... Katsokaa mihin rahanne laitatte
            Sitä tämä kaveri mainosti nimenomaan että huipputehoa ei juurikaan saada nousemaan, mutta parannusta tulisi juuri tälle kierrosalueelle millä autolla yleensä ajetaan. Sanon vielä, että en siis ole laittamassa tuota ohjemaa. Mutta niin kuin tuossa aiemmin jo mainitsin, niin kiinnostusta olisi jos moottoriohjauksen pystyisi jollain ecueditorilla jarrupenkissä hienosäätämään niin, että moottorista saataisiin kaikki mahdollinen irti. Sitä en tiedä onko paljonko tuollaisesta todellisuudessa hyötyy, enkä itse viitsi lähteä kyselemään kun ei ole nyt euroja laittaa tuollaiseen.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Mr.Speed View Post
              Virityspajoilta Kyselemällä selviää. Edellisen auton kävin säädättämässä ensin harisella, missä siihen vaihdettiin tietääkseni karalan mikan tekemä päivitys. Toisella kerralla kun vaihdoin mm. isomman turbon, jouduin viemään auton karalan pajalle missä moottorinohjaus säädettiin jarrupenkissä.
              Mikä auto? Ei taida noita siemensin ohjelmoijia ruuhkaksi asti olla ja turbo koneet asia erikseen...

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Mikä auto? Ei taida noita siemensin ohjelmoijia ruuhkaksi asti olla ja turbo koneet asia erikseen...
                Ei ole bmw. Turboahdetut on kyllä oma lukunsa, mutta eipä niitäkään trimmata pelkästään ahtopainetta nostamalla. Jottei mene ihan offiksi, niin ei mulla muuta tästä ohjelmointi asiasta.

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  Pheno:

                  en voi kyllä asiantuntijaksi itseäni sanoa vaikka noiden siemenssien kanssa on tullu tuhrattua ihan liikaa + motronic ja edc. Tänne voisi joku oikea bittinikkari tulla myös kommentoimaan.

                  Mutta tuohon kuvaasi, load on nimenomaan toteutunut ruiskutusmäärä/suuttimien aukioloaika eli boksin "lähtö" samoin kuin sytkä. Sytkä hyppii ihmeellisesti, ihan kuin nakutuksenesto puuttuisi peliin. Sen kuuluisi olla kokolailla tasaisena tai ehkä nousta vähän. Vai tökkiiköhän logitus tuon osalta..

                  Ilmamassa taas ei näytä notkahtavan niin paljoa että se juurikaan vaikuttaisi, mutta voi kertoa mittarin häiriöstä (toiminta epälineaarista)

                  Veditkö rajoittajaan asti?

                  Oliko testin aikana tehot päällä vai nuhapumppumoodissa? Vai onko ko. autossa tämän topicin ongelmaa?

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Jotenkin tuntuu, että täydellä tankilla olisi hieman pirteämpi kulkemaan, vaikka massaa onkin silloin enemmän. Uudet NGK:t ja Boschin tulpanhatut odottaa tuossa vaihtoa, viikon päästä näkee vaikuttaako ne jotenkin. Muistaakseni täällä jokus raportoi aiemmin, että tuli vääntöjä selvästi lisää, kun vaihtoi hieman löysät tulpanhatut uusiin. Bensansuodatin on todennäköisesti mallia noname ja vaihdettu n. 40 tkm sitten. Pitäisiköhän sekin vaihtaa kohta.
                    Last edited by Bomb5; 13-06-2013, 20:47.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1995
                      • Tampere

                      Originally posted by Perlenbacher View Post
                      Pheno:

                      en voi kyllä asiantuntijaksi itseäni sanoa vaikka noiden siemenssien kanssa on tullu tuhrattua ihan liikaa + motronic ja edc. Tänne voisi joku oikea bittinikkari tulla myös kommentoimaan.

                      Mutta tuohon kuvaasi, load on nimenomaan toteutunut ruiskutusmäärä/suuttimien aukioloaika eli boksin "lähtö" samoin kuin sytkä. Sytkä hyppii ihmeellisesti, ihan kuin nakutuksenesto puuttuisi peliin. Sen kuuluisi olla kokolailla tasaisena tai ehkä nousta vähän. Vai tökkiiköhän logitus tuon osalta..

                      Ilmamassa taas ei näytä notkahtavan niin paljoa että se juurikaan vaikuttaisi, mutta voi kertoa mittarin häiriöstä (toiminta epälineaarista)

                      Veditkö rajoittajaan asti?

                      Oliko testin aikana tehot päällä vai nuhapumppumoodissa? Vai onko ko. autossa tämän topicin ongelmaa?
                      Ei ollut pokkaa vetää rajoittajaan asti "aamuruuhkassa" motarilla, ei liikenne passannut kun on lyhyt pätkä motaria työmatkalla. Kolmosella oli n. 5000rpm ja vauhtia muistaakseni n. 120. Koneena siis M60B40, taitaa olla sen verran vanhempaa tekniikkaa, ettei mene nuhapumppumoodiin Ei ole varsinaista ongelmaa tuossa ilmennyt, ihan hyvin vetää kaikilla kierrosalueilla. Tuo sytkän heitto ihmetytti itseänikin, mutta luin (koitan hakea linkin) että se on normaalia. BMW:hän on tuon sytkäkartan kaiketi alunperin luonut. Liian aikainen ennakko isoilla kierroksilla voi olla jopa haitallinen. Korkeaviritteisissä moottoreissa on tilanne yleensä toinen ja sytkä nousee kierrosten mukana. Nämä siis päätelmä tehty vain luetun perusteella. Itse en moottoritekniikoista sen pahemmin tiedä.

                      Kyllä se sytkä nousee tasaisesti kaasun mukaan, mutta täyskaasussa menee eri kartta päälle ja selvästi näkee että se sytkä siis alenee. Tuokin on jännä, että tossa kiihdytyksen alussa ruiskutusaika pysyy melkein samana, vaikka kierrokset ja ilmamassa nousee.

                      M60:n osalta keskustelua parempi jatkaa M60-moottorit osiossa..

                      Mutta jottei menisi liiaksi off-topicin puolelle, niin kysyn vielä mikä ero siis tuolla load:illa ja injection time:lla on ? Onko load se kuinka paljon "polttoainetta" ecu pyytää eli kuinka pitkä on ns. laskettu ruiskutusaika? ja injection time se, mikä oli ecun säätämä todellinen ruiskutusaika ? Ei ymmärrä. Miksi kaksi arvoa ?
                      Last edited by pheno; 13-06-2013, 21:40.

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Turha niitä (johtosarjoja) on vaihtaa, mikään ei auta tuohon vaihteluun. Se varmaankin johtuu samasta syystä kuin tutinatkin, planeettojen asennosta.
                        Löysinpä tämmösen threadin: http://forum.e46fanatics.com/showpos...1&postcount=17
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Tuo on nyt ihan tunnettu vika dieseleissä, eikö tässä puhuttu bensakoneista.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Originally posted by Supa View Post
                            Tuo on nyt ihan tunnettu vika dieseleissä, eikö tässä puhuttu bensakoneista.
                            Joo toki, mutta ei se poissulje sitä, että bemarin bensakoneisissa autoissa ei voisi olla johtosarjoissa häikkää. Hankalanhan tuosta tekee nimenomaan se, jos vika ei ole selvä, vaan joku anturi jää hetkittäin pois pelistä, ei jätä vikakoodia ja sotkee moottoriohjauksen, jolloin kaikkea tehoa ei saavuteta.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              Originally posted by pheno View Post
                              Kyllä se sytkä nousee tasaisesti kaasun mukaan, mutta täyskaasussa menee eri kartta päälle ja selvästi näkee että se sytkä siis alenee. Tuokin on jännä, että tossa kiihdytyksen alussa ruiskutusaika pysyy melkein samana, vaikka kierrokset ja ilmamassa nousee.

                              M60:n osalta keskustelua parempi jatkaa M60-moottorit osiossa..

                              Mutta jottei menisi liiaksi off-topicin puolelle, niin kysyn vielä mikä ero siis tuolla load:illa ja injection time:lla on ? Onko load se kuinka paljon "polttoainetta" ecu pyytää eli kuinka pitkä on ns. laskettu ruiskutusaika? ja injection time se, mikä oli ecun säätämä todellinen ruiskutusaika ? Ei ymmärrä. Miksi kaksi arvoa ?
                              Ei kai tässä, onhan M60:stä E39:ssäkin. Ja monet näistä jutuista on yleispäteviä..

                              Miksi kaksi arvoa ruiskutuksessa? Samaa mietin tässä ja muutenkin noiden boksien sisältä löytyy tarkistetauluja, arvoja ja niiden korjausarvoja, ja em. arvojen tarkistuslukuja... Eli en kiinnittäisi tuohon niinkään huomiota. Injection time on varmastikin se lopullinen toteutunut ruiskutusaika...

                              Saisinko sun auton ECUn sarjanumeron? Vietin tuossa eilisillan tätä m60-ihmemaailmaa tutkien, ja pistän tähän nyt 404-loppuisesta boksista täyskaasun sytytyskäppyrän. Muualta dumpista selvisi että esim. 90% kaasulla ennakko on järjestään kovempi kuin täyskaasulla, joka mukailee ihan normaalikäytäntöjä. Sulla kun oli täyskaasu tuossa päällä koko kiihdytyksen ajan, niin pitäisi "ignition angle"-käyrän kulkea liittämäni kuvan mukaista rataa.

                              En tiedä mitä tuo käyrä sekoaa, takkuileeko täyskaasun tunnistus että heittääkö se sen takia kartalta toiselle.. Muuten näyttäis olevan sytytyskulman yksikkönä suoraan astetta BTDC, ainakin arvot täsmäisi kutakuinkin normaaleihin sytytyksen arvoihin. Siis tuossa sun loggauksessa.

                              Ainiin se kuva:
                              Last edited by Perlenbacher; 14-06-2013, 13:51.

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1995
                                • Tampere

                                Originally posted by Perlenbacher View Post
                                Ei kai tässä, onhan M60:stä E39:ssäkin. Ja monet näistä jutuista on yleispäteviä..

                                Miksi kaksi arvoa ruiskutuksessa? Samaa mietin tässä ja muutenkin noiden boksien sisältä löytyy tarkistetauluja, arvoja ja niiden korjausarvoja, ja em. arvojen tarkistuslukuja... Eli en kiinnittäisi tuohon niinkään huomiota. Injection time on varmastikin se lopullinen toteutunut ruiskutusaika...

                                Saisinko sun auton ECUn sarjanumeron? Vietin tuossa eilisillan tätä m60-ihmemaailmaa tutkien, ja pistän tähän nyt 404-loppuisesta boksista täyskaasun sytytyskäppyrän. Muualta dumpista selvisi että esim. 90% kaasulla ennakko on järjestään kovempi kuin täyskaasulla, joka mukailee ihan normaalikäytäntöjä. Sulla kun oli täyskaasu tuossa päällä koko kiihdytyksen ajan, niin pitäisi "ignition angle"-käyrän kulkea liittämäni kuvan mukaista rataa.

                                En tiedä mitä tuo käyrä sekoaa, takkuileeko täyskaasun tunnistus että heittääkö se sen takia kartalta toiselle.. Muuten näyttäis olevan sytytyskulman yksikkönä suoraan astetta BTDC, ainakin arvot täsmäisi kutakuinkin normaaleihin sytytyksen arvoihin. Siis tuossa sun loggauksessa.

                                Ainiin se kuva:
                                Katohan, sieltä löyty! Mikähän yksikkö tässä logissa on sytkän osalta, kun sun kuvassa huitelee siellä 90:ssä, ja mun logissa 20-30? Löytyykö muita karttoja, olisi kiva nähdä niitäkin vaikka siitä 404:sta.

                                Eli siis jos on kaasu pohjassa, niin tuon ennakon pitäisi pysyä käyrän mukaisena, paitsi jos esim. nakutussensorit puuttuu peliin ? Aika pienihän tuo heitto toisaalta on, kun kevyellä kuormalla ennakko on kuitenkin yli 30. Eli sinne asti ei mene.

                                Auton VIN:n viisi viimeistä on GB45470. Boschin DME on 3.3.8 ja EWS2 malli. Auto on vm. 96.

                                Täältä löytyy tuo CSV- tiedosto. http://phenoboy.kapsi.fi/2013-05-27-081131-1.csv Sen pitäisi aueta sellaisenaan megalogviewerissä. Pääset sieltä paremmin tutkailemaan arvoja. Se ilmanen versio tosin valittaa 2000 rivin rajoituksesta. Kiihdytyskohta alkaa kohdasta 369sek.

                                Katoin uudestaan tuota logia ja zoomasin eri tarkkuuteen megalogviewerissä ja vertasin tuota sun kuvaa omaani. Sun kuvassa n. 2500-3200rpm on ennakko täysin tasainen ja niin se on myös minunkin kuvassa. Senjäkleen pieni notkahdus, samoin mulla kuvassa. Sitten alkaa laskemaan. Loppuosa ei ole ihan samankaltainen. Täytyy ottaa uusi kuva, jossa x-akselissa on RPM ja y:ssä ennakko, niin kuin sullakin. Helpompi vertailla.

                                Ottakaas nyt MS42/MS43 omistajatkin logia, niin päästään vertailemaan vähän käppyröitä Varmaan jostain saadaan kaivettua MS42/43 boksien täyskaasukartat vertailua varten.
                                Last edited by pheno; 14-06-2013, 15:02.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎