Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    "Tiiveys", jos nyt tuota termiä halutaan käyttää on sama asia kun stabiilisuus eli paljonko säätö heittelee jos nokka ajetaan märättyyn asentoon.
    Se on yksi asia mitä mitataan. Toinen on säädön nopeus eli kuinka ripeästi saa säädettyä asennosta toiseen. Esim M52TU/M54 tapauksessa nopeus pitää olla kumpaankin suuntaan alle 1000ms ja stabiilisuus eli tiivisteiden vuoto alle +-5 astetta.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Supa View Post
      "Tiiveys", jos nyt tuota termiä halutaan käyttää on sama asia kun stabiilisuus eli paljonko säätö heittelee jos nokka ajetaan märättyyn asentoon.
      Se on yksi asia mitä mitataan. Toinen on säädön nopeus eli kuinka ripeästi saa säädettyä asennosta toiseen. Esim M52TU/M54 tapauksessa nopeus pitää olla kumpaankin suuntaan alle 1000ms ja stabiilisuus eli tiivisteiden vuoto alle +-5 astetta.
      Eikös tuo ole se DIS:issä oleva testi? Se meni minulla ihan hyvin läpi, tosin siitä on jo ikuisuus kun sen tein. Taisin tehdä testin sen jälkeen kun ekan kerran vaihdoin Vanoksen tiivisteet. Eipä sekään mitään tuohon "hurjat tehot" -ilmiöön vaikuttanut.
      E39 528iA

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1995
        • Tampere

        Originally posted by Supa View Post
        "Tiiveys", jos nyt tuota termiä halutaan käyttää on sama asia kun stabiilisuus eli paljonko säätö heittelee jos nokka ajetaan märättyyn asentoon.
        Se on yksi asia mitä mitataan. Toinen on säädön nopeus eli kuinka ripeästi saa säädettyä asennosta toiseen. Esim M52TU/M54 tapauksessa nopeus pitää olla kumpaankin suuntaan alle 1000ms ja stabiilisuus eli tiivisteiden vuoto alle +-5 astetta.
        Ok, eli onko tuo stabiilisuus siis sama kuin nokka-akselien 'target' ja 'actual' arvojen erotus ?Jos kaikki on vimpan päälle niin erotus tulee aina olla lähellä nollaa.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by pheno View Post
          Ok, eli onko tuo stabiilisuus siis sama kuin nokka-akselien 'target' ja 'actual' arvojen erotus ?Jos kaikki on vimpan päälle niin erotus tulee aina olla lähellä nollaa.
          Niin, jos heittelee liikaa target arvosta niin tiivisteet vuotaa eikä säätö ole riittävän tarkka.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1995
            • Tampere

            Originally posted by Supa View Post
            Niin, jos heittelee liikaa target arvosta niin tiivisteet vuotaa eikä säätö ole riittävän tarkka.
            kyllä, kyllä... Onko kokemusta kuinka helposti tästä napsahtaa vikakoodia? Ja mitkä kriteerit pitää täyttyä?

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by pheno View Post
              kyllä, kyllä... Onko kokemusta kuinka helposti tästä napsahtaa vikakoodia? Ja mitkä kriteerit pitää täyttyä?
              Ei kyllä kovin helposti. Sensijaan jos target arvoja ei saavuteta ollenkaan (esim väärä ajoitus) tulee aika helposti.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by pheno View Post
                kyllä, kyllä... Onko kokemusta kuinka helposti tästä napsahtaa vikakoodia? Ja mitkä kriteerit pitää täyttyä?
                Mulla oli vanos tiivisteet ihan kaput, ei pysynyt kunnolla käynnissä kylmänä. Silti testi näytti ok.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  Originally posted by Supa View Post
                  Ei kyllä kovin helposti. Sensijaan jos target arvoja ei saavuteta ollenkaan (esim väärä ajoitus) tulee aika helposti.
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Mulla oli vanos tiivisteet ihan kaput, ei pysynyt kunnolla käynnissä kylmänä. Silti testi näytti ok.
                  Jep, haen tässä vaan sitä että vanoksen toiminnan voi luotettavasti varmistaa vain noista target ja actual arvoista.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by pheno View Post
                    Jep, haen tässä vaan sitä että vanoksen toiminnan voi luotettavasti varmistaa vain noista target ja actual arvoista.
                    Logittamalla ehkä, silmin arvoja seuraamalla tuskin onnistuu
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1995
                      • Tampere

                      Originally posted by Supa View Post
                      Logittamalla ehkä, silmin arvoja seuraamalla tuskin onnistuu
                      ei taida tosiaan pysyä silmät enää perässä Tossa mun softan uusimmassa versiossa voi laittaa samaan plottaukseen laittaa useamman arvon, siinä alkaa jo näkemään erot.

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2061
                        • Pirkanmaa

                        Mites TTJ, onko sulla semmosta ton huipputehon kanssa että tällein kesällä kun "kylmänä" lähtee niin parin minuutin käynnin jälkeen kiihdytys on kovilla tehoilla, itselläni vähän sellaista vaikusta. Mutta onnistuu yleensä vain tuon yhden kiihdytyksen verran.
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Tuo oliskin ihanteellinen jos sulla on aika säännönmukaista, niin sais login tuolta hurjalta kiihdytykseltä ja sitten sen jälkeiseltä nuhapumppukiihdytykseltä..

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Mites TTJ, onko sulla semmosta ton huipputehon kanssa että tällein kesällä kun "kylmänä" lähtee niin parin minuutin käynnin jälkeen kiihdytys on kovilla tehoilla, itselläni vähän sellaista vaikusta. Mutta onnistuu yleensä vain tuon yhden kiihdytyksen verran.
                            En ole tuollaista huomannut. Se tuntuu aina vaativan lämpimän moottorin, sammutuksen joksikin aikaa ja sitten tuurilla voi olla tehoja (tai sitten planeettojen linjautumisen jolloin hurjat tehot voi mennä päälle esim. moottoritieajon jälkeisissä liikennevaloissa). Ja ne "tehot" nimenomaan tarkoittaa merkittävästi suurempaa vääntöä/väännön tunnetta 2000 kierroksesta ylöspäin.

                            Eikös sinulla ole M52-moottori? Siinä taitaa olla omat ongelmansa ja satunnaiset hurjat tehot on enemmänkin M52TU- ja M54-moottoreiden vakio-ominaisuus?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              En ole tuollaista huomannut. Se tuntuu aina vaativan lämpimän moottorin, sammutuksen joksikin aikaa ja sitten tuurilla voi olla tehoja (tai sitten planeettojen linjautumisen jolloin hurjat tehot voi mennä päälle esim. moottoritieajon jälkeisissä liikennevaloissa). Ja ne "tehot" nimenomaan tarkoittaa merkittävästi suurempaa vääntöä/väännön tunnetta 2000 kierroksesta ylöspäin.

                              Eikös sinulla ole M52-moottori? Siinä taitaa olla omat ongelmansa ja satunnaiset hurjat tehot on enemmänkin M52TU- ja M54-moottoreiden vakio-ominaisuus?
                              Kyllä noi satunnaiset tehopiikit vaivaa myöskin tuota M52 mottiakin. Tosin itse en ole aikoihin huomannut enää noita kiihtyvyys eroja.... ehkä kone menossa rikki
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                Itse tuli nyt logia otettua testolla, en vain saa mihinkään ohjelmaan ympättyä graafiseen muotoon noita, Megalogviewer näyttää vain sahalaitaa, ihan kuin päivitysnopeus olisi 3 sek välein.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎