Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Joko TJJ on saanut mittaukset käyntiin? Alkaa kohta menemään hermo ja joutuu ostamaan v8:sin.
    En ole ja tänään kyllä harmitti kun ei ollut tietojen loggausta päällä... Oli taas hurjat tehot päällä hetken aikaa. Taaskin sama tilanne eli viileä aamu, autolla oli ajettu 10km jossa myös moottoritietä ja sen jälkeen n. 50 minuutin pysähdys. Ja siitä sitten ajamaan ja riemua kesti vajaan kilometrin verran ja sitten palattiin taas normaaliin (joka nyt kuitenkin on paljon parempi kuin käsijarru päällä -tila).
    E39 528iA

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
        Sen kun tietäisi niin meillä olisi aina hurjasti tehoa. Pitäisi saada anturidata logattua tuossa tilanteessa. Luultavasti polttoaineen syöttö, sytytys ja vanos menee optimiarvoihin. Mutta minkä ihmeen takia ne tuossa tilanteessa sen tekee eikä muulloin...?
        E39 528iA

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
          Arvalla heitetään: Joku jarru laahaa aivan aavistuksen, ja laahaus kasvaa ajon kuluessa jarrun lämmetessä? Aika kaukaa haettu vaihtoehto kyllä, ja jos näin olisi, se pitäis näkyä niin että joku jarrulevy on melko lämmin heti ajon jälkeen...
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Saikos tuohon mun Samsung galaxyyn jonku ohjelman millä mitata tuota kiihtyvyyttä?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Torgue.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Torgue.
                OK. Kiitos.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Torgue.
                  Tuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by janke View Post
                    Tuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think
                    Tämä viestiketju sopisi paremmin tämän ohjelmajutun pohtimiseen:
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7414
                      • Oulu

                      Hiukan OT:ta tämäkin, mutta kun nyt parin-kolmen viikon lämpimän jakson jälkeen ulkolämpötilat tippui noin 10 astetta niin johan tuntuu auto taas toimivan kiihtyvyyden osalta paljon paremmin. Ennenkin olen tuon suuntaisia havaintoja tehnyt, mutta nyt ero tuntuu tosi selvältä. Ja tämä ero on siis olemassa vaikka lämpimällä ilmalla (yli +20 astetta) pitäisi ilmastoinnin pois päältäkin.

                      Olis kiva tietää meneekö tämä kokonaan imuilman lämpötilavaihtelun piikkiin, vai onko jotain muutakin syytä miksi näin on.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Onko ero kuinka suuri, sillä 40 asteen imulämpötilan ero vaikuttaa tehoon huomattavasti jos vain moottorinohjaus osaa käyttää sitä hyväkseen. Lämpötilan laskeminen 15 astetta lisää moottoriin menevän ilman määrää (massaa) reilut 5% joka on suoraan verrannollinen saatavaan tehoon.
                          Eli 30 asteen lämpötilan lasku nostaisi tehoa 10% joka on tuon tehoisessa autossa yli 20hv.

                          Ei sulla varmaan mitään vikaa siinä ole.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
                            Turha niitä on vaihtaa, mikään ei auta tuohon vaihteluun. Se varmaankin johtuu samasta syystä kuin tutinatkin, planeettojen asennosta.

                            En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.

                            Eihän tuossa ole mitään logiikkaa/järkeä. Vai onko tuossa joku pahuksen anturi jonka antamaa tietoa pitäisi hämätä 20C arvolla alaspäin ja sitten hurja teho olisikin aina päällä. WDS:n mukaan imuilman anturin ei asiaan pitäisi vaikuttaa ja siksi minulla on jäänyt sen vastusviritys kokeilematta. Mutta pitäisiköhän sitä kuitenkin kokeilla. Piuhat ja liittimet olisi valmiina, ei muuta kun laittaa sopivan potikan väliin ja kytkee kiinni ja säätää Inpasta katsomalla lämpötilan alaspäin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7414
                              • Oulu

                              Originally posted by TJJ View Post
                              En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.
                              Tämä vastaa myös mun havaintoa. Mutta talvella olen saanut joskus pikkupakkasilla tehot "päälle" lämmittämällä autoa pitkään roikassa tai sitten sopivasti jäähtyneenä ajon jälkeen. Sullakin oli kai tuo jälkimmäinen havainto.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Tuli vaan mieleen, että onkohan BMW koodannut noi moottoriohjausboksit tahallaan niin, että autoista alkaa vähitellen tehot kadota jossain vaiheessa, että tekis mieli ostaa uusi auto? Ei olis ihan eka laite, missä näin tehään, vrt. printterit jne. Voisko jostain ruuvata auton vuosilukua, esim. 2000, ni täydet tehot...
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎