Originally posted by Bmw Master
View Post
Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?
Collapse
X
-
En ole ja tänään kyllä harmitti kun ei ollut tietojen loggausta päällä... Oli taas hurjat tehot päällä hetken aikaa. Taaskin sama tilanne eli viileä aamu, autolla oli ajettu 10km jossa myös moottoritietä ja sen jälkeen n. 50 minuutin pysähdys. Ja siitä sitten ajamaan ja riemua kesti vajaan kilometrin verran ja sitten palattiin taas normaaliin (joka nyt kuitenkin on paljon parempi kuin käsijarru päällä -tila).
-
Lähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
Comment
-
Sen kun tietäisi niin meillä olisi aina hurjasti tehoa. Pitäisi saada anturidata logattua tuossa tilanteessa. Luultavasti polttoaineen syöttö, sytytys ja vanos menee optimiarvoihin. Mutta minkä ihmeen takia ne tuossa tilanteessa sen tekee eikä muulloin...?Originally posted by Bmw Master View PostMikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?
Comment
-
Arvalla heitetään: Joku jarru laahaa aivan aavistuksen, ja laahaus kasvaa ajon kuluessa jarrun lämmetessä? Aika kaukaa haettu vaihtoehto kyllä, ja jos näin olisi, se pitäis näkyä niin että joku jarrulevy on melko lämmin heti ajon jälkeen...Originally posted by Bmw Master View PostLähdin kylmällä autolla liikenteeseen ja ajoin n.1km. Sammutin hetkeksi n.7min ja jatkoin matkaan. Vetoa oli kuin eriautossa ja laatikko vaihtoi terävämmin pienempää. Hetken päästä palautui taas normaaliksi. Mikä tuossa voi muuttua hetken parkissa olossa?"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Tämä viestiketju sopisi paremmin tämän ohjelmajutun pohtimiseen:Originally posted by janke View PostTuota ohjelmaa ei saa ilmeisesti ilmaiseksi:think
Comment
-
Hiukan OT:ta tämäkin, mutta kun nyt parin-kolmen viikon lämpimän jakson jälkeen ulkolämpötilat tippui noin 10 astetta niin johan tuntuu auto taas toimivan kiihtyvyyden osalta paljon paremmin. Ennenkin olen tuon suuntaisia havaintoja tehnyt, mutta nyt ero tuntuu tosi selvältä. Ja tämä ero on siis olemassa vaikka lämpimällä ilmalla (yli +20 astetta) pitäisi ilmastoinnin pois päältäkin.
Olis kiva tietää meneekö tämä kokonaan imuilman lämpötilavaihtelun piikkiin, vai onko jotain muutakin syytä miksi näin on.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Olen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Onko ero kuinka suuri, sillä 40 asteen imulämpötilan ero vaikuttaa tehoon huomattavasti jos vain moottorinohjaus osaa käyttää sitä hyväkseen. Lämpötilan laskeminen 15 astetta lisää moottoriin menevän ilman määrää (massaa) reilut 5% joka on suoraan verrannollinen saatavaan tehoon.
Eli 30 asteen lämpötilan lasku nostaisi tehoa 10% joka on tuon tehoisessa autossa yli 20hv.
Ei sulla varmaan mitään vikaa siinä ole.
Comment
-
Turha niitä on vaihtaa, mikään ei auta tuohon vaihteluun. Se varmaankin johtuu samasta syystä kuin tutinatkin, planeettojen asennosta.Originally posted by Bomb5 View PostOlen itseasiassa nyt huomannut, että omaakin autoani vaivaa välillä tuo sama tehottomuus ja joskus nämä hurjat tehot iskevät päälle. Nyt viileämmällä ilmalla ehkä on ollut hieman pirteämpi. Talvella, kun oli -20 C pakkaset, niin kulki myös pirteämmin. Ettei nää olis vaan jotain sähkövetojen ongelmia, että pitäs vaihtaa puolien ja antureiden piuhat uusiin? Onhan joillain ollut esim. pakonokan anturille menevä piuha oikosulussa sisältä. Vaihdan juhannuksena uudet tulpat ja tulpanhatut, saa nähdä mikä on vaikutus. MAF ja Disa vaihtuu sitten ensi kesänä.
En vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa/järkeä. Vai onko tuossa joku pahuksen anturi jonka antamaa tietoa pitäisi hämätä 20C arvolla alaspäin ja sitten hurja teho olisikin aina päällä. WDS:n mukaan imuilman anturin ei asiaan pitäisi vaikuttaa ja siksi minulla on jäänyt sen vastusviritys kokeilematta. Mutta pitäisiköhän sitä kuitenkin kokeilla. Piuhat ja liittimet olisi valmiina, ei muuta kun laittaa sopivan potikan väliin ja kytkee kiinni ja säätää Inpasta katsomalla lämpötilan alaspäin.
Comment
-
Tämä vastaa myös mun havaintoa. Mutta talvella olen saanut joskus pikkupakkasilla tehot "päälle" lämmittämällä autoa pitkään roikassa tai sitten sopivasti jäähtyneenä ajon jälkeen. Sullakin oli kai tuo jälkimmäinen havainto.Originally posted by TJJ View PostEn vaan tajua miksi se menee näin: kesällä helteellä auto on laiska, mutta on selvästi pirteämpi viileämmällä kelillä/aikaisin aamulla. Mutta talvella se ei olekaan pirteä vaikka olisi suojakeli ja lämpötila on tuota kesän viileää keliä alhaisempi. Talvella se vaatiikin vielä viileämmän pakkaskelin.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Tuli vaan mieleen, että onkohan BMW koodannut noi moottoriohjausboksit tahallaan niin, että autoista alkaa vähitellen tehot kadota jossain vaiheessa, että tekis mieli ostaa uusi auto? Ei olis ihan eka laite, missä näin tehään, vrt. printterit jne. Voisko jostain ruuvata auton vuosilukua, esim. 2000, ni täydet tehot...
E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
Comment