Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Tarkoitin sitä kun katson arvoja graafissa, esim. kaasuläpänasentoa, niin helppo seurata jos kaasu lyödään pohjaan kerralla, niin tps voltit nousee luonnollisesti 0.66V -> ~3.6V vaikkapa kuvitteellisessa ajassa 1:30,30 niin esim. MAF-arvo nousee jo 1:29,90 ja Ign. Angle nousee jo 1:30,10 Eli se viittaisi siihen että graafit eivät mene sekunnin sadasosan tarkkuudella samassa ajassa. Sitä tässä hain että voiko noitta ajoittaa keskenään megalogviewerin avulla?

    Ja se että johtuuko ilmiö nimenomaan siitä 200ms viiveestä, eli tiedot eri arvoista tulee eri aikaan perille, esim. toista arvoa lähdetään noutamaan kun toinen tulee jo perille jolloin näyttää että ne tapahtuvat eri aikaan.?

    Ei muuten sinänsä väliä, häiritsi vaan hieman silmää.
    kyllä tämä johtuu juuri tuosta päivitysnopeudesta n. 200ms per arvo. Arvothan haetaan peräkkäin eculta. Kullakin rivillä joka .csv:stä löytyy on vain yksi tuore arvo. Parhaiten asian ymmärtää kun ottaa sen 'fill all columns with last known value' pois ja katsoo logia. Tällöin rivillä on vain yksi arvo muut on tyhjiä. Tuo optio on tehty sitä varten että esim. Megalogviewer vaatii sen.

    Jos katsoo TJJ:n logia, joka on otettu paremmalla loggauksella, näkee että joka rivillä kaikki arvot on ns. tuoreita arvoja.
    Last edited by pheno; 23-06-2013, 12:01.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by pheno View Post
      Jos katsoo TJJ:n logia, joka on otettu paremmalla loggauksella, näkee että joka rivillä kaikki arvot on ns. tuoreita arvoja.
      Nopeus näyttää tuossa minun logissa olevan aina jäljessä, sitä tietoa ilmeisesti ei tule DME:lle niin tiheästi kuin muita arvoja? Sehän taitaa tulla ABS-moduulin kautta. Saisikohan sitä suoraa sieltä tiheämmällä päivitysajalla?
      E39 528iA

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1995
        • Tampere

        Originally posted by TJJ View Post
        Nopeus näyttää tuossa minun logissa olevan aina jäljessä, sitä tietoa ilmeisesti ei tule DME:lle niin tiheästi kuin muita arvoja? Sehän taitaa tulla ABS-moduulin kautta. Saisikohan sitä suoraa sieltä tiheämmällä päivitysajalla?
        Sieltä DME:ltä pyydetään yhtä pakettia, sieltä tulee vastauksena tietty kokoelma arvoja, jossa on mukana tuo nopeus-arvo. Sitä ei pysty tuohon samaan pakettiin kysymään muualta. DME on sen tod.näk. valmiiksi hakenut muistiinsa, ehkä juuri tuolta ABS:stä.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...
          E39 528iA

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1995
            • Tampere

            Originally posted by TJJ View Post
            On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...


            löysin niistä sun ms42 traceista semmosen kuin MDK adaptation, joja näytti reilua 10% arvoa. Onko tarkempaa tietoa mitä tuo tarkoittaa?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by pheno View Post
              löysin niistä sun ms42 traceista semmosen kuin MDK adaptation, joja näytti reilua 10% arvoa. Onko tarkempaa tietoa mitä tuo tarkoittaa?
              Se taitaa liittyä tuohon kaasuläpän ja lisäilmaluistin yhteistoimintaan josta laitoin tänne taannoin kuvan. Muuta tietoa ei ole. Inpassa ei ole nollausta tuolle arvolle erikseen (ei ole tullut tutkittua nollaako engine adaptioiden nollaus senkin arvon).

              Joku noista adaption arvoista (joiden nollausta ei ole Inpassa) on varmaan myös se maaginen juttu joka menee joskus päälle kun akun napa on päivän irti. Eli silloin menee automaattilaatikossa päälle joku hyperaktiivinen tila jossa se vaihtaa pienempää tosi herkästi, siis kevyt kaasunpainallus ja laatikko vaihtaa heti 2 pykälää pienemmän vaihteen vaikka on D-asento. Päivän kun ajelee, niin ollaan taas samassa kuin ennenkin eli se yrittää ensin "väännöllä".
              E39 528iA

              Comment

              • Tuoppo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 558
                • Joensuu

                Originally posted by TJJ View Post
                On jäänyt loggaukset yms. tekemättä ja oktaaniboosterikin on yhä hyllyssä. Mutta ostin uuden bensapaineensäätimen. Täytyy huomenna vaihtaa, luultavasti sillä tulee hurjat tehot jatkuvasti päälle ja elämä hymyilee...
                Tämä kiinnostaa kovasti myös täällä. Omassa 323ci tehot palasivat muutavaksi viikoksi uudella bensapumpulla, mutta nyt auto taas puutuu vähän väliä. Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.
                G30 530e xDrive iPerformance -20
                E70 X5 xDrive40d -10

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Tuoppo View Post
                  Tämä kiinnostaa kovasti myös täällä. Omassa 323ci tehot palasivat muutavaksi viikoksi uudella bensapumpulla, mutta nyt auto taas puutuu vähän väliä. Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.
                  En minä oikeasti ihmeitä odota, mutta vaihdetaan nyt kuitenkin.. Tuossa säätimessä muuten on suodatin, sellainen muoviverkko. Mutta tuskin sille likaa bensansuodattimen läpi pääsee.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7412
                    • Oulu

                    Originally posted by Tuoppo View Post
                    Näyttäisi kuitenkin, että auto toimii aina "täydellä teholla" kun tankissa on vähemmän kun 1/4 polttoainetta.
                    Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Tuoppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 558
                      • Joensuu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.
                      En usko, että bensan painon vaikutus tuntuu näin dramaattisesti, ikävä kyllä. Autossa on myös sellainen ominaisuus, kun se on puutunut niin kiihtyvyys on selvästi vaiheittain aaltoilevaa, kun taas "tehot tallessa " auto kiihtyy tasaisesti koko matkan punaiselle asti. En ole vikaa kovinkaan aktiivisesti metsästänyt, koska auto kulkee matkaa käytännössä täysin normaalisti ja ongelmat eivät näy kulutuksessa. Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
                      Last edited by Tuoppo; 02-07-2013, 23:47.
                      G30 530e xDrive iPerformance -20
                      E70 X5 xDrive40d -10

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Ainahan se kevyt auto mukavammin kulkee. Ainakin itse kuvittelen että tuon huomaa ja siksi ajelenkin tankin aina ihan tyhjäksi kun tässä kotinurkilla pyörin.
                        Minä pyrin bensapumpun jäähdytyksen takia tankkaamaan jo jossain 15-20l kohdilla.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7412
                          • Oulu

                          Originally posted by Tuoppo View Post
                          Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
                          Voi tosiaan olla että tuo munkin havaitsema tyhjän tankin "teholisä" on jostain muusta kuin keveydestä johtuvaa. Ei sitäkään ole mulla aina yhtä voimakkaana ollut, mutta usein kyllä. Enkä ole koskaan ajatellut että joku tietty tankin tyhjymisen taso olisi rajana tuossa. Mulla on myös luultavasti alkuperäinen MAF, enkä ole sitä myöskään koskaan puhdistellut. Kiihtyvyys ei aaltoile, mutta nopeissa ykköseltä kakkoselle vaihdoissa tulee usein kuollut kohta (mitä ei alunperin ole tuossa ollut kun auton ostin).

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Minä pyrin bensapumpun jäähdytyksen takia tankkaamaan jo jossain 15-20l kohdilla.
                          Tämä on ihan uutta mulle. Bensapumppu kai jäähtyy bensalla? Mutta miten se tyhjä tankki sitä kuumentaa?
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Tuoppo View Post
                            Autossa on myös sellainen ominaisuus, kun se on puutunut niin kiihtyvyys on selvästi vaiheittain aaltoilevaa, kun taas "tehot tallessa " auto kiihtyy tasaisesti koko matkan punaiselle asti. En ole vikaa kovinkaan aktiivisesti metsästänyt, koska auto kulkee matkaa käytännössä täysin normaalisti ja ongelmat eivät näy kulutuksessa. Eniten minua on alkanut epäilyttämään MAF. Voisiko ongelmat johtua siitä koska uskoisin sen olevan vielä alkuperäinen?
                            Mulla ihan sama homma, vaihdoin maffin uuteen eikä vaikuttanut mitään. Mulla on vanha maf ylimääräisenä, voin myydä niin voit kokeilla mutta tuskin vaikuttaa mitään.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tämä on ihan uutta mulle. Bensapumppu kai jäähtyy bensalla? Mutta miten se tyhjä tankki sitä kuumentaa?
                              Pumppu ei ole enää bensan alla jos tankki on melkein tyhjä. En enää tarkkaan muista paljon minulla oli tankissa kun vaihdoin pumpun. Taisi olla vähän alle 20L ja pumppu oli jo suurelta osin bensan yläpuolella. (saatan kyllä muistaa ihan väärin...)
                              E39 528iA

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Nyt on paineensäädin vaihdettu. Helppo homma, lukkorengaspihdit tosin pitää olla. Säätimen aukossa ja suodattimessa oli hiukan mustaa töhnää, samanlaista mitä löytyi bensansuodattimen sisältä kun avasin sen.

                                Sitten ne vaikutukset: ei tullut hurjaa tehoa eikä potkua 2-4k alueelle. Mutta voisinpa vannoa, että autossa on enemmän potkua/tehoa/jotain suurilla kierroksilla, siis yli 6000rpm. Moottorin äänikin on nyt jotenkin aggressiivisempi siellä. Olisi pitänyt mitata MAF:in ilmamäärä tayskaasulla ennen ja jälkeen.

                                Ehkäpä muidenkin kannattaisi tuo säädin tutkia. Siis ottaa sen irti, puhdistaa ja testaa. Se suodatinrengaskin ilmeisesti lähtee irti jolloin sisuksen voi puhdistaa paremmn.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎