Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    Originally posted by Havis View Post
    Onhan sulla (tai siis sun autolla ) esiintynyt lukemani mukaan tuota voiman tunteen vaihtelua. Minusta se on oire jos mikä.
    Totta joo. Oma voiman tunteen vaihtelu on paljon suurempaakin kuin auton, ja olenkin aina ajatellut että ei tuo autossa havaittu pienehkö vaihtelu olisi tulpista kiinni, kun käynti on aina puhdasta ja huipputehot on oman käsitykseni mukaan hyvin tallessa. Mutta enhän minä tarkemmin tulppien sielunelämää tunne. En edes enää muista käytinkö Vanos-tiivisteiden remontin yhteydessä yhtään tulppaa irti. Jotenkin luulen että käytin ja oli hyväkuntoisen näköinen kaikin puolin.

    Originally posted by Magirus View Post
    Täytyy kokeilla tuota ohjelmaa joku viikonloppu, toivottavasti läppärin akku riittää edes puolen tunnin sessioon.
    Mulla on jotain läppärille tarkoitettuja virtalähteitä autokäyttöön, pitäis tutkia mihin läppäriin sellainen sopis. Tuskin ainakaan siihen Aceriin joka mulla ois joutilaana. Mistäs tuollainen diagnostiikka-adapteri kannattaa tilata? Varmaankin ebay:stä?

    Joku tämmöinen kai riittää: http://www.ebay.de/itm/KOMPLETT-SET-...item337026de21
    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-04-2013, 12:34.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Magirus View Post
      Itekkin koitin jo tuossa eräs viikonloppu INPA:lla seurata arvoja liikkeessä. Jostain syystä heitti jotain virhettä koko ajan, lienekkö johtui liian heiveröisestä "jatkojohdosta" usb-portin ja INPA:n piuhan välillä. Täytyy kokeilla tuota ohjelmaa joku viikonloppu, toivottavasti läppärin akku riittää edes puolen tunnin sessioon.
      Phenon mukaan Megalogviewer sopii hänen ohjelman logien tarkasteluun:
      Motec, Big Stuff, DFI, FAST, Tuning, Tuning Software, MegaTunix, MegaTune, MegaSquirt, software, MegaLogViewer, MegaLog, MSLVnGraph, MSVnGraph, mslvv, Phil Tobin, Tobin, ECU, EEC, PCM, HC908, Graphing, log file, application, linux software


      Phenon ohjelman loggauksen asetuksista pitää vaan laittaa piste pilkun tilalle.
      Näyttää varsin lupaavalta. Nyt vaan kun saisi logiin auton eri tehotilojen anturisignaalit, niin ehkä jotain viimeinkin selviäisi.
      E39 528iA

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Kyllä noi tulpanhattujen uusiminen minunkin autossa jotain vaikutti, että ei mikään turha investointi. Kl:stä kirjautuneena Bremin hatut ~7,50€ kappale, eli ei hirveän kallista huoltoa.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Originally posted by Magirus View Post
          Perstuntumalta tietysti vaikea sanoa mutta kyllähän se heti rempan jälkeen pirteämmältä tuntui. Lambdatkin tuli puhistettua siinä kun pakosarjat oli irtaallaan. Ei kyllä poistanut tuota aaltomaisuutta tehojen ja vääntöjen suhteen. Imuilman lämpötilatunnistinta on putsailtu ja vaihdettukin, mitään merkitystä sillä ei ole ollut.
          Ok. Taidan ainakin tuon takapöntön heivat pois painoa viemästä.Onko sulla imupuolella vakio putsari?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 876
            • Keski-Suomi und Sawo

            Originally posted by janke View Post
            Ok. Taidan ainakin tuon takapöntön heivat pois painoa viemästä.Onko sulla imupuolella vakio putsari?
            528i:ssa se pönttö on vielä kaksiosainen. Toinen pöntöistä on mikälie kaikukammio kun ei ole edes ulostuloa. Se oli omassa "täynnä" vettä eikä tullu pois vaikka miten käänteli. Taitaa muutenkin 528 ja 523 putkistoissa olla eroavaisuuksia. Mulla menee keskivaimentajalle asti kahdella putkella ja kattejakin on kaks(?) eli kummallekin omansa. Eräässä 523 oli vaan yhdellä isolla jöötillä, yhdellä katilla ja yksiosaisella takavaimentajalla.

            Putsari on tällä hetkellä vakio. Kerkes olla K&N pestävä ja öljyttävä paneelisuodatin yhden kesän. Otin sen pois kun joku pelotteli että tappaa se öljy MAFfin. Mitä muistelen niin ei se tainnu mitenkään tehoihin tai vääntöihin vaikuttaa.

            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Originally posted by Magirus View Post
              Putsari on tällä hetkellä vakio. Kerkes olla K&N pestävä ja öljyttävä paneelisuodatin yhden kesän. Otin sen pois kun joku pelotteli että tappaa se öljy MAFfin. Mitä muistelen niin ei se tainnu mitenkään tehoihin tai vääntöihin vaikuttaa.
              Näistähän on ollu juttua, että se vakiosuodatin virtaa aika hyvin eikä ole pullonkaulana mitenkään ja noi "cold air intaket" imee sisään lämpimämpää ilmaa -> vähemmän tehoa kuin vakio suodattimella, mikä imee kylmän ilman moottoritilan ulkopuolelta.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 876
                • Keski-Suomi und Sawo

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Näistähän on ollu juttua, että se vakiosuodatin virtaa aika hyvin eikä ole pullonkaulana mitenkään ja noi "cold air intaket" imee sisään lämpimämpää ilmaa -> vähemmän tehoa kuin vakio suodattimella, mikä imee kylmän ilman moottoritilan ulkopuolelta.
                Tuo K&N paneelisuodatinhan tulee siis sinne vakio koteloon.. Eli imee siis ihan yhtä kylmää ilmaa. Erona nyt se että voi aika ajoin pestä ja ehkä hitusen parempi virtaavuus millä ei kyllä ole varmasti mitään merkitystä.

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Pidemmät matkat tuntuu puhdistavan konetta ja tuo pirteyttä myös.
                  Tämäntyyppisiä havaintoja myös joskus tehnyt, mutta voi olla kuvitteluakin.
                  Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa E39:n polttoaineen kulutus ja kulkuherkkyys tykkäsi kun autolla ajettiin kesäloma-aika asuntovaunua vetämällä. Kovempi rasitus moottorissa ilmeisesti sai kaasunvirtaukseen vauhtia ja puhdisti paikkoja.

                  Tämän ikäisiä moottoreita ei varmaankaan ole optimoitu toimimaan osakuormituksella, vaan palotilan kaasujen on eduksi vaihtua reippaasti, ainakin määräajoin. Eikä ainakaan mittariston kulutusmittarin mukaan kulutus ole kovin paljoa suurempi kun ajetaan esim. 60 alueella 3:lla eikä 4:lla.

                  Muutenkin pahoin pelkään että tämä nykyinen päästökammo ja tyhjäkäynnin pintaan käymään viritetyt moottori/vaihteisto yhdistelmät + kaiken maailman pakokaasujen kierrätyssysteemit iskee auton omistajien nilkkaan rajusti ennemmin tai myöhemmin, (ja 'artisti maksaa'...)
                  Last edited by Havis; 09-04-2013, 08:35.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by Havis View Post
                    Muutenkin pahoin pelkään että tämä nykyinen päästökammo ja tyhjäkäynnin pintaan käymään viritetyt moottori/vaihteisto yhdistelmät + kaiken maailman pakokaasujen kierrätyssysteemit iskee auton omistajien nilkkaan rajusti ennemmin tai myöhemmin, (ja 'artisti maksaa'...)
                    Joo ja sitten joudutaan tekemään kaiken maailman forte-huuhteluita, kun venttiilikoneisto ei muuten pysy terveenä. Ite oon ottanu tuolla omalla autolla ajotyyliksi sellaisen, että en pyrikään ajelemaan väännöillä ja pienimmillä mahdollisilla kierroksilla, vaikka se hyvin jaksaakin niin mennä, jos ajelen esim. alle 20 km matkoja. Varsinkin tuo 3-litranen on semmone, että sillä helposti erehtyy ajelemaan niinkuin jollain dieselillä. Ajelen esim. 80-alueet nelosella, lyhyehköt 50- ja 60-alueet kolmosella. Bensaa menee omien testien mukaan n. 1 litra enemmän näin ajellessa verrattuna aina suurinta mahdollista vaihdetta käyttäen. Jos lähden pitkälle yli 50 km reissulle, silloin ajelen taloudellisemmin, koska pitkä matka puhdistaa moottorin muutenkin. Ajattelen niin, että se raha mitä bensassa menee enemmän ajellessa pienemmillä vaihteilla on vain moottorin ylimääräistä puhdistushuoltoa, moottori vetää paremmin ja remppaamisen / ongelmien ihmettelyn tarve vähenee. No, ei tällä ajotyylilläkään mulla mene kuin se 8.5-9 litraa / 100 km ympäri vuoden laskettuna kaikilla ajoilla. Nämä koneet on kuitenkin ns. performance-koneita ja ne menee tukkoon, jos niitä ei aja tarpeeksi reippaasti. Tämä tietty manuaalilaatikolla. Mitenkähän noi automaattilaatikot vaihtaa, onko niissä joku sport-tila, että vaihtokierrokset olis korkeemmat?

                    Edit. Marmorilla Boschin tulpanhatut puoliin 12.4 euroa klubin alennuksella. Täytyy nuo ottaa melkeen.
                    Last edited by Bomb5; 09-04-2013, 12:46.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Minä olen sitä mieltä, että nyky-tekniikan autot eivät kestä, ellei niitä rankaise välillä.

                      Tuossa juuri eukon e carinaa korjailin, kun on alkanut taas nykimään, niin 25km ajoin 3-vaihteela 120kmh. Siinä tukokset lähti ja myös nykimiset, tosin vaihdoin tulpanhatut samalla, joten nekin ehkä vaikutti.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Mitenkähän noi automaattilaatikot vaihtaa, onko niissä joku sport-tila, että vaihtokierrokset olis korkeemmat?
                        On sport- ja manuaalitilat. Sportissa vaihtaa korkeammalla (eikä käytä 5. vaihdetta) ja manuaalilla vielä korkeammalla, yli 6000rpm. Manuaalipuolella on tullut ajettua melkein koko talvi, rattivaihteet/paddlet on oikein kivat.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by TJJ View Post
                          On sport- ja manuaalitilat. Sportissa vaihtaa korkeammalla (eikä käytä 5. vaihdetta) ja manuaalilla vielä korkeammalla, yli 6000rpm. Manuaalipuolella on tullut ajettua melkein koko talvi, rattivaihteet/paddlet on oikein kivat.
                          Missä E39 versiossa on vaihdeläpyskät ratin takana? Originaalina ei taida olla kuin Alpina:n malleissa, ja nekin on ratissa painonappeina, ei läpysköinä.

                          Kyseessä joku jälkiasennus?
                          Last edited by Havis; 09-04-2013, 17:22.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Havis View Post
                            Missä E39 versiossa on vaihdeläpyskät ratin takana? Originaalina ei taida olla kuin Alpina:n malleissa, ja nekin on ratissa painonappeina, ei läpysköinä.

                            Kyseessä joku jälkiasennus?
                            TJJ special editionissa... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=242631
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Aaaivan...
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Joko TJJ on saanut mittaukset käyntiin? Alkaa kohta menemään hermo ja joutuu ostamaan v8:sin.

                                Useampana päivänä kulkenut taas todella laiskasti, 2.vaihteella 30-> kiihdytyksessä todella verkkaista menoa. Annoin oikein kunnolla monoa niin alkoi selvästi kulkemaan paremmin, kunnes seuraavana päivänä taas ihan nahjus.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎