Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Nämä teho jutut on kyllä kummallisia, kun välillä on tehoja ja välillä ei:think Minun täytyy tällä kertaa sanoa, että tuo minun 523 on toiminut pirteänä nyt pitkän aikaa ja tehot ovat olleet tasaisesti tallella.:think Tuossa jo työ-kaveritkin ihmettelivät, kun kuljetaan nelistää töissä ja ohittelin tuossa autoja, niin kyselivät että mitä olen tehnyt autolle kun nyt lähtee ihan eri tyyliin ja tuntuvasti.... Ehkä minulla noi vanoksen tiivisteet olivat ratkaisevassa tekijässä tuohon asiaan. Edelleenkään kuiteskaan 523ia ei jaksa mennä vitosella tasaista vauhtia siinä 1500-1800rpm kierroksilla.

    Onko kukaan tuolle putkistolle tehnyt mitään? Kiinnostaisi, jos joku on laiittanut jonkun sortin "tehoputken" ja onko kasvanut muuta kun äänet!?
    Olen lukenut, että e39:ssä on hyvin virtaava putki, mutta mites vanhetessa? Jos putkistossa jotain irtoaa, tai kerää karstaa tiettyyn paikkaan ja estää näin pakokaasun "Optimaalisen" virtauksen:think Vai, näkyiskö tukkoisuus päästötestissä?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      Originally posted by janke View Post
      Nämä teho jutut on kyllä kummallisia, kun välillä on tehoja ja välillä ei:think Minun täytyy tällä kertaa sanoa, että tuo minun 523 on toiminut pirteänä nyt pitkän aikaa ja tehot ovat olleet tasaisesti tallella.:think Tuossa jo työ-kaveritkin ihmettelivät, kun kuljetaan nelistää töissä ja ohittelin tuossa autoja, niin kyselivät että mitä olen tehnyt autolle kun nyt lähtee ihan eri tyyliin ja tuntuvasti.... Ehkä minulla noi vanoksen tiivisteet olivat ratkaisevassa tekijässä tuohon asiaan. Edelleenkään kuiteskaan 523ia ei jaksa mennä vitosella tasaista vauhtia siinä 1500-1800rpm kierroksilla.

      Onko kukaan tuolle putkistolle tehnyt mitään? Kiinnostaisi, jos joku on laiittanut jonkun sortin "tehoputken" ja onko kasvanut muuta kun äänet!?
      Olen lukenut, että e39:ssä on hyvin virtaava putki, mutta mites vanhetessa? Jos putkistossa jotain irtoaa, tai kerää karstaa tiettyyn paikkaan ja estää näin pakokaasun "Optimaalisen" virtauksen:think Vai, näkyiskö tukkoisuus päästötestissä?
      Itellä sigun 528:ssa aftermarket rosteri pakosarja jossa laipalta lähtien kanavat/putket avarammat ja kiertelee siten että kollektorilla tullessa kaikilta sylintereiltä putket saman mittaiset. Samoten tukkoinen ja vettä keräävä takavaimennin on vaihdettu M5 orggis boysenin takavaimentajaan.

      Sen olen huomannut omastakin että auton tehot ja väännöt menee ja tulee Jupiterin sekä Venuksen asentojen mukaan. Välillä mietityttää että oisko katit tukossa tai jotain, sen olen huomannut että moottorin lämpöjen ollessa 1/3 mittarin asteikolta, on väännöt varsinkin parhaimmillaan. Mene ja tiedä, penkissä piti käydä mutta se nyt sattuneista syistä jäi viime syksynä..

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7414
        • Oulu

        Originally posted by Magirus View Post
        ... sen olen huomannut että moottorin lämpöjen ollessa 1/3 mittarin asteikolta, on väännöt varsinkin parhaimmillaan.
        Jotain tuollaista mullakin tuossa on. Pitkään nollakelillä tai pikkupakkasella roikan nokassa ollut auto, tai sitten ajon jälkeen samoissa olosuhteissa muutaman tunnin seisoneena tuntuu vääntävän yleensä parhaiten.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by Magirus View Post
          Itellä sigun 528:ssa aftermarket rosteri pakosarja jossa laipalta lähtien kanavat/putket avarammat ja kiertelee siten että kollektorilla tullessa kaikilta sylintereiltä putket saman mittaiset. Samoten tukkoinen ja vettä keräävä takavaimennin on vaihdettu M5 orggis boysenin takavaimentajaan.

          Sen olen huomannut omastakin että auton tehot ja väännöt menee ja tulee Jupiterin sekä Venuksen asentojen mukaan. Välillä mietityttää että oisko katit tukossa tai jotain, sen olen huomannut että moottorin lämpöjen ollessa 1/3 mittarin asteikolta, on väännöt varsinkin parhaimmillaan. Mene ja tiedä, penkissä piti käydä mutta se nyt sattuneista syistä jäi viime syksynä..
          Huomasitko putkiston vaihdolla jotain muutosta tehoihin? Imuilman lämpötunnistin vois olla yksi tekijä tuohon 1/3 juttuun, kun mulla se oli ihan karstanen joten puhdistin sen, mutta en tiedä vaikuttiko mitään.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Magirus
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 875
            • Keski-Suomi und Sawo

            Originally posted by janke View Post
            Huomasitko putkiston vaihdolla jotain muutosta tehoihin? Imuilman lämpötunnistin vois olla yksi tekijä tuohon 1/3 juttuun, kun mulla se oli ihan karstanen joten puhdistin sen, mutta en tiedä vaikuttiko mitään.
            Perstuntumalta tietysti vaikea sanoa mutta kyllähän se heti rempan jälkeen pirteämmältä tuntui. Lambdatkin tuli puhistettua siinä kun pakosarjat oli irtaallaan. Ei kyllä poistanut tuota aaltomaisuutta tehojen ja vääntöjen suhteen. Imuilman lämpötilatunnistinta on putsailtu ja vaihdettukin, mitään merkitystä sillä ei ole ollut.

            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


            O: E24 osasia

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1836
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Jotain tuollaista mullakin tuossa on. Pitkään nollakelillä tai pikkupakkasella roikan nokassa ollut auto, tai sitten ajon jälkeen samoissa olosuhteissa muutaman tunnin seisoneena tuntuu vääntävän yleensä parhaiten.
              Voisko kuumeneminen heikentää jotenkin palotapahtuman tehokkuutta, ja ongelma olla sytytyspuolella? Mikäli autoon ei ole missään vaiheessa uusittu sytytystulppien hattuja tai sytytyspuolia, voisi sillä alueella olla mahdollista epätäydellistä toimintaa.

              Puolat maksaa sen verran ettei niitä mielellään kokeeksi ihan noin vain moni viitsi kaikkia uusia, mutta ne tulpan hatut on jo pienempi investointi. Omaan autoon on hatut kertaalleen uusittu enkä ole sitä remonttia tarvinnut katua. Maksoivat silloin jokunen vuosi sitten n. 10,- / kpl.

              Syy miksi vaihdoin uudet hatut oli
              - hatut istui löysästi tulppiin. Uudet onkin ihan eritavalla tiukat
              - satunnaisia teräviä mutta lyhyitä nykäisyjä tasakaasulla ajaessa
              - ohuen puoleinen alavääntö
              - satunnainen ja lyhytkestoinen epätasainen, 'hytkyvä' tyhjäkäynti kylmänä (tätä esiintyy vieläkin, mutta hyvin harvoin)
              Last edited by Havis; 08-04-2013, 09:29.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Tulpanhatut on uusittu, ei mitään vaikutusta.

                Pitäisi tutkia sytytysennakkoa ja vanoksen säätymistä. Pitäisi virittää kannettava pysyvästi autoon ja tehdä logia niiden arvoista ja samoin eri (lämpö)antureiden antamista arvoista. Sen tiedon kun saisi samalle aikajanalle ja sitten hurjat tehot päälle, niin alkaisi ehkä selviämään.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7414
                  • Oulu

                  Originally posted by Havis View Post
                  Voisko kuumeneminen heikentää jotenkin palotapahtuman tehokkuutta, ja ongelma olla sytytyspuolella?
                  Jaa-a, en ole vaihtanut sytyspuolelle ikinä mitään. En edes tulppia.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Pitäisi tutkia sytytysennakkoa ja vanoksen säätymistä. Pitäisi virittää kannettava pysyvästi autoon ja tehdä logia niiden arvoista ja samoin eri (lämpö)antureiden antamista arvoista.
                  Ylimääräinen miniläppäri löytyis. Mitähän muuta tuollaiseen tarttis olla? Multa puuttuu kaikki oheissälä ja tietämys, mutta voishan tuota olla aika jo hommailla.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Ylimääräinen miniläppäri löytyis. Mitähän muuta tuollaiseen tarttis olla? Multa puuttuu kaikki oheissälä ja tietämys, mutta voishan tuota olla aika jo hommailla.
                    Alla olevassa linkissä näkyvällä Phenon tekemällä ohjelmalla tuo tallennus kai onnistuisi, tiedä sitten millä niitä arvoja tarkastelisi (vai olikohan siitäkin tuolla juttua?). Lisäksi sopiva diagnostiikka-adapteri ja Ediabas-softa (kuuluu Inpan pakettiin) koneelle.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Itellä olis tarkotus vaihtaa noi tulpanhatut kesällä. Tulpat vaihdoin vuosi sitten (NGK BKR6EQUP). Puolat on Boschit ja tulpanhattujen jouset kyllä edelleen hieman vastustaa painettaessa puolia paikalleen, mutta ei voi puhua mistään kovin tiukasta sovituksesta. Hattuun sisään katsottuna ne jouset hieman epäpuhtaat tms. korroosiota yrittänyt pintaan. Mistä kannattaa hakea noi Boschin tulpanhatut, että saisi siihen n. 10 e/kpl hintaan? carparts24 myy Berua, missä on eri impedanssi kuin Boschin hatuissa. Marmorilla noista saa varmaan maksaa tuplasti. :think
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1836
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Jaa-a, en ole vaihtanut sytyspuolelle ikinä mitään. En edes tulppia. ...
                        Ohjeen mukaan tulppien vaihto kuuluis ilmeisesti Huolto I:een, oisko siis 30000 - 50000 km välein. Asia ei liene aivan nökönuuka tehdä just noilla väleillä jos mitään oireita ei esiinny, mutta lienee yksi halvimmista korjaustoimenpiteistä josta kannattaa aloittaa jos käynnin / kulun kanssa on pienintäkään epämääräisyyttä. Samallahan sitä sitten näkee alkaako esiintyä venttiilien varsien kumien vuoto-oireita yms. epänormaalia ilmiötä.

                        Omaan E39:iin itse olen ajanut n. 150000 km, ja tulppia vaihtanut 2 tai 3 kertaa, en ihan tarkkaan muista. Silloin vanhoilla hatuilla piti vaihtaa heti kahteen kertaan kun uudetkaan Boschit ei pelannu, vain NGK toimi. Uusilla hatuilla ei tulpan merkillä enää ole väliä, molemmilla käy nätisti.

                        Nykyisillä tulpilla olen ajanut n. 50000 km. Varmaan vaihdan joskus samalla ku ilmanputsarin yms perushuolto kamppeet.
                        Last edited by Havis; 08-04-2013, 12:31.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1836
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          ...Mistä kannattaa hakea noi Boschin tulpanhatut, että saisi siihen n. 10 e/kpl hintaan? carparts24 myy Berua, missä on eri impedanssi kuin Boschin hatuissa. Marmorilla noista saa varmaan maksaa tuplasti. :think
                          Itse maksoin sen n. 10,- lokakuussa 2010 ihan paikallisen 'merkki' pajan huollon kautta (tarkka hinta 12,83 / kpl). Ne tais ainakin silloin tilata osia joko KL-varaosasta tai merkkipajasta ellei toisin sovittu. Onhan tuosta jo yli kaksi vuotta, joten hinnat on saattaneet nousta.

                          Kannattaa kyllä kysyä ihan merkkiliikkeen hintakin, jos oliskin ihan kohtuullinen, eihän sitä tiedä ennenkuin kysyy.
                          Last edited by Havis; 08-04-2013, 12:33.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7414
                            • Oulu

                            Originally posted by Havis View Post
                            Ohjeen mukaan tulppien vaihto kuuluis ilmeisesti Huolto I:een, oisko siis 30000 - 50000 km välein.
                            Mun autossa lukee, että Inspection II kuuluu tulppien vaihto eli 100 000 km välein. Olen ajanut tuolla kohta 90 000 km. Ei ole tosiaan ollut mitään oireita käynnissä koskaan (pl. imuvuodon ja nokkien asentotunnistimien hajoamisien aiheuttamat) joten siksi en ole vaihtanut tulppiakaan. Heti jos ois ollut ongelmaa niin ois tietysti olleet lähes ekana listalla.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1836
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Mun autossa lukee, että Inspection II kuuluu tulppien vaihto eli 100 000 km välein. Olen ajanut tuolla kohta 90 000 km. Ei ole tosiaan ollut mitään oireita käynnissä koskaan (pl. imuvuodon ja nokkien asentotunnistimien hajoamisien aiheuttamat) joten siksi en ole vaihtanut tulppiakaan. Heti jos ois ollut ongelmaa niin ois tietysti olleet lähes ekana listalla.
                              Onhan sulla (tai siis sun autolla ) esiintynyt lukemani mukaan tuota voiman tunteen vaihtelua. Minusta se on oire jos mikä. Voihan sitä toki odottaa siihen huoltohetkeen saakka kunnes uusii tulpat. Näkeehän sen sitten auttoiko vaiko ei.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Magirus
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 875
                                • Keski-Suomi und Sawo

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Alla olevassa linkissä näkyvällä Phenon tekemällä ohjelmalla tuo tallennus kai onnistuisi, tiedä sitten millä niitä arvoja tarkastelisi (vai olikohan siitäkin tuolla juttua?). Lisäksi sopiva diagnostiikka-adapteri ja Ediabas-softa (kuuluu Inpan pakettiin) koneelle.
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245335
                                Itekkin koitin jo tuossa eräs viikonloppu INPA:lla seurata arvoja liikkeessä. Jostain syystä heitti jotain virhettä koko ajan, lienekkö johtui liian heiveröisestä "jatkojohdosta" usb-portin ja INPA:n piuhan välillä. Täytyy kokeilla tuota ohjelmaa joku viikonloppu, toivottavasti läppärin akku riittää edes puolen tunnin sessioon.

                                EDIT: Tulpanhattuja eikä puolia ole uusittu minun aikana (tuskin kenenkään edellisenkään omistuksessa). Tulpat on uusittu reilu 30tkm sitten. Kaikki muu E39:sille tyypillinen on fiksailtu (venakopan tiivisteet, letkut, icv yms.)
                                Last edited by Magirus; 08-04-2013, 14:20.

                                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                                O: E24 osasia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎