Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Onko kukaan tutkinut noita vanoksen solenoidia, että jumittaako?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by janke View Post
      Onko kukaan tutkinut noita vanoksen solenoidia, että jumittaako?
      On tutkittu, ei jumita Inpan mukaan eikä jumittanut kun niitä irtonaisena virtalähteellä testasin. Vertailin neljää eri yksilöä. Jännite jolla ne jo toimi taisi olla 5-6 volttia. Noitahan ei ohjata suoralla 12V jännitteellä vaan PWM:llä, joten esim. akulla testaaminen voi hajottaa ne.

      Lisäksihän siellä on se venttiilin "mäntä" jota solenoidi painaa, senkin sulava toiminta kannattaa testata. Vertailin niidenkin toimintaa kahden Vanoksen kesken.
      E39 528iA

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by TJJ View Post
        On tutkittu, ei jumita Inpan mukaan eikä jumittanut kun niitä irtonaisena virtalähteellä testasin. Vertailin neljää eri yksilöä. Jännite jolla ne jo toimi taisi olla 5-6 volttia. Noitahan ei ohjata suoralla 12V jännitteellä vaan PWM:llä, joten esim. akulla testaaminen voi hajottaa ne.

        Lisäksihän siellä on se venttiilin "mäntä" jota solenoidi painaa, senkin sulava toiminta kannattaa testata. Vertailin niidenkin toimintaa kahden Vanoksen kesken.
        Kokeilitkos ravistaa kun otit solenoidin irti että liikkuiko mäntä vaivattomasti ja kuuluiko terävä kilkatus?:think
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by janke View Post
          Kokeilitkos ravistaa kun otit solenoidin irti että liikkuiko mäntä vaivattomasti ja kuuluiko terävä kilkatus?:think
          Siis se solenoidin keskitappi vai Vanoksen venttiilin mäntä? Ainakin M52TU:ssa solenoidissa on sellainen 3-4mm akseli. Ei se liiku vaivattomasti, en kokeillut kilkatuksia. Tuo tappi kyllä liikkui sähköt kytkemällä hyvin nopeasti ja vaivattomasti. Ja tapin reiässä oli öljyä.
          E39 528iA

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Mullakin vanosrempan yhteydessä irrotellessa solenoidien sisältä tuli öljyä siitä tapin juuresta. Nopeasti katsottuna vaikutti normaalille. Tapit liikkuivat suht herkästi.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Kyllä sieltä minusta omassakin tuli öljyä kun irrotin.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by TJJ View Post
                Siis se solenoidin keskitappi vai Vanoksen venttiilin mäntä? Ainakin M52TU:ssa solenoidissa on sellainen 3-4mm akseli. Ei se liiku vaivattomasti, en kokeillut kilkatuksia. Tuo tappi kyllä liikkui sähköt kytkemällä hyvin nopeasti ja vaivattomasti. Ja tapin reiässä oli öljyä.
                Tarkoitin juurikin tuoda solenoidin tappia. Mulla se on myös sellanen, et kun sen ottaa irti niin liikkuu todella kankeesti, kun solenoidia käänteelee käsissä. Sitten kun sitä Tappia suikuttelee hetken ja ravistelee välillä, niin se alkaa liikkua vaivatta ja kuuluu kilkutus, kun se pääsee vapaasti liikkumaan. Ja tään herkistelyn jälkeen aina auton veto parantuu ja tasaantuu "Hetkeksi".:think
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by janke View Post
                  Tarkoitin juurikin tuoda solenoidin tappia. Mulla se on myös sellanen, et kun sen ottaa irti niin liikkuu todella kankeesti, kun solenoidia käänteelee käsissä. Sitten kun sitä Tappia suikuttelee hetken ja ravistelee välillä, niin se alkaa liikkua vaivatta ja kuuluu kilkutus, kun se pääsee vapaasti liikkumaan. Ja tään herkistelyn jälkeen aina auton veto parantuu ja tasaantuu "Hetkeksi".:think
                  En usko, että tuon tapin pitää liikkua mitenkään erityisen herkästi, eihän tuo mikään hienomekaaninen kellon koneisto ole. Tapinhan pitää painaa sitä venttiilin joustakin kasaan, joten ei siinä tuon akselin pieni ahdistus tunnu missään. Luultavasti tuo tapin reiässä oleva öljy pitää sitä kiinni.

                  Irrotatko solenoidin liittimen samalla kun tutkit sitä? Olethan tarkistanut sen kontaktit ja puristanut niitä naarasliittimen kontaktipintoja yhteen?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by TJJ View Post
                    En usko, että tuon tapin pitää liikkua mitenkään erityisen herkästi, eihän tuo mikään hienomekaaninen kellon koneisto ole. Tapinhan pitää painaa sitä venttiilin joustakin kasaan, joten ei siinä tuon akselin pieni ahdistus tunnu missään. Luultavasti tuo tapin reiässä oleva öljy pitää sitä kiinni.

                    Irrotatko solenoidin liittimen samalla kun tutkit sitä? Olethan tarkistanut sen kontaktit ja puristanut niitä naarasliittimen kontaktipintoja yhteen?
                    Kyl mä otan aina sen liittimen irti kun sitä katselen. Ei ole tullut niitä liittimiä sen kummemmin tutkittua. Täytyy seuraavksi niitäkin vähä tutkia.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Perässä on osanumero (jos se tarra vaan on tallessa) tai sitten jos myyjä ilmoittaa mistä autosta osa on purettu (ja se on varma tieto). Osanumeroissakin pitää tosiaan nähdä se tarrasta eikä luottaa myyjän ilmoitukseen, hän kun on voinut katsoa sen netistä eikä itse tuotteesta. Sitten vaan katsoo ETK:sta onko osa sopiva. Tuosta näkee osanumeron (33 10 7 529 494) ja missä sitä on käytetty: http://bmwfans.info/parts/catalog/33107529494/
                      Eli varmaankin 525iA ja 530iA olisi yleisimmät. Tuo 520i on pienitehoisin auto jossa tuota on käytetty, joten ajattelin perän senkin takia olevan hyvässä kunnossa.
                      No nyt olisi vihdoin sopiva perä myynnissä, 275€ posteineen. Toinen samalla välityksellä mutta eri osanumerolla satasen halvempi. Realoemistä katsoin niin vetarin laipat on kutakuinkin kaikissa samat. Kardaani muuttuu jossain vaiheessa, mutta eikös tuon kardaanin kiinnitys pylpyrän saa tuosta simppelisti vaihdettua? Vai muuttuuko hammaskosketus jos tuon avaa ja kiristää uudelleen?

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        No nyt olisi vihdoin sopiva perä myynnissä, 275€ posteineen. Toinen samalla välityksellä mutta eri osanumerolla satasen halvempi. Realoemistä katsoin niin vetarin laipat on kutakuinkin kaikissa samat. Kardaani muuttuu jossain vaiheessa, mutta eikös tuon kardaanin kiinnitys pylpyrän saa tuosta simppelisti vaihdettua? Vai muuttuuko hammaskosketus jos tuon avaa ja kiristää uudelleen?
                        No oliko se vanosremppa nyt ihan tyhjä juttu kun et oo kirjotellu kokemuksia?
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Supa View Post
                          No oliko se vanosremppa nyt ihan tyhjä juttu kun et oo kirjotellu kokemuksia?
                          Olen ajanut n.120km vasta. Tyhjäkäynti tasaisempi eikä kylmänä enää sammuile. Joskus tuntuu ihan pienillä kierroksilla aivain kuin olisi tasaisempi ja parempi veto, mutta voi olla ihan harhaakin. Kaasulattiassa esim. rampista ei huomaa eroa. Ehkä se vääntö tulee vasta sisäänajon jälkeen

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            No nyt olisi vihdoin sopiva perä myynnissä, 275€ posteineen. Toinen samalla välityksellä mutta eri osanumerolla satasen halvempi. Realoemistä katsoin niin vetarin laipat on kutakuinkin kaikissa samat. Kardaani muuttuu jossain vaiheessa, mutta eikös tuon kardaanin kiinnitys pylpyrän saa tuosta simppelisti vaihdettua? Vai muuttuuko hammaskosketus jos tuon avaa ja kiristää uudelleen?
                            Mikä sen toisen osanumero on? Kardaanin pylpyrän vaihto voi aiheuttaa ongelmia. Sehän pitäisi kiristää takaisin juuri samaan kohtaan, mutta nyt kun siihen vaihtuukin eri osa, niin meneekö se sitten enää kohdalleen..?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Mikä sen toisen osanumero on? Kardaanin pylpyrän vaihto voi aiheuttaa ongelmia. Sehän pitäisi kiristää takaisin juuri samaan kohtaan, mutta nyt kun siihen vaihtuukin eri osa, niin meneekö se sitten enää kohdalleen..?
                              33.10- 7523400. Mutta onko noissa eroja, kardaanit näyttää olevan aikalailla samoja?

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                33.10- 7523400. Mutta onko noissa eroja, kardaanit näyttää olevan aikalailla samoja?
                                Se on kai tuo 520iA touringin perä? Ota tuosta selvä, nopeasti katsottuna näyttää siltä, että kaikki pitää vaihtaa. Siis kardaanin ja myös vetoakselien laipat.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎