Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?
Viime talvena se ei ollut tukittu, ja mielestäni moottori lämpeni suht ok. Joku 10km matkalla. Nyt saa ajaa 25km, eikä oo vieläkään moottori ihan lämmöissään. 89:iin kyllä nostaa, mutta todella hitaasti. Tai sitte ois termostaatti menny sopivasti kesäl sököksi?
onkos tossa 3 litran d:ssä kanssa ilmaamisoperaatiota urakalla, vai ilmaantuuko pienellä vaivalla?
nim. palelee
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?
Jos termarit (etenkin EGR-) kunnossa, niin vaikutus on varsin pieni. Jos EGR on pois pelistä, niin sen EGR-termarin voi puukottaa pysyvästi tukkoon. M57 ilmaantuu helposti.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?
Viime talvena se ei ollut tukittu, ja mielestäni moottori lämpeni suht ok. Joku 10km matkalla. Nyt saa ajaa 25km, eikä oo vieläkään moottori ihan lämmöissään. 89:iin kyllä nostaa, mutta todella hitaasti. Tai sitte ois termostaatti menny sopivasti kesäl sököksi?
onkos tossa 3 litran d:ssä kanssa ilmaamisoperaatiota urakalla, vai ilmaantuuko pienellä vaivalla?
nim. palelee
Ei vaikuta, koska webasto.
Termarvikaahan näissä välineissä ilmeisesti on jonkin verran. Itsekkin tässä huomasin, että ei hiljaisemmassa ajossa nosta kunnolla lämpöjä. Motarillakin näillä pakkasilla ei pääse kuin tuonne 85 asteeseen. Molemmat termarit(Behr) meikäläiselläkin vaihdettu tässä vuoden sisällä. Pitää tässä vielä seurata tilannetta.
Ilmaaminen on aika simppeli:
Ilmausruuvit auki->ainetta paisariin niin paljon kunnes alkaa tuleen ilmausruuveista pihalle->ilmausruuvit kiinni->kone käyntiin->lämppäristä lämmöt täysille(puhallin ei tarvitse olla kuin 1-asennossa)->raottele ilmausruuveja ja lisäile nestettä kunnes kuplat katoavat ja ainetta on tarpeeksi. Konetta voi välillä ryntäytellä. Koneen jäähdyttyä tarkasta nestetaso.
Myös webastolla on oma ilmausruuvinsa. Tämä löytyy ilmanputsarikotelon alta letkuissa. Ilmauksen voi tehdä joko käyttäen webastoa tai samalla kerralla kun muutakin konetta ilmataan.
Tai sitten vain vetäsee alipainevehkeillä tyhjiön ja tämän avulla saa ilmat pois moottorin sisuksista.. Omasta mielestä kykkö rahan arvoinen masiina.
Nesteenä olen käyttänyt ihan perus ZeroHD vihr. Olen aina tyhjentänyt myös lohkon. Ei nääs ainakaan tässä m57:ssa tule tuolta syylärin ropusta kaikkia pihalle. Silti tosin tuonne koneeseen jää aina ainetta sisälle, joten on suositeltavaa kaataa ekana ihan raakana tuo zeroa 50% nestetilavuudesta ja sen jälkeen tislattua vettä kunnes on oikea määrä nestettä koneessa.. Ei pääse pakkanenkaan yllättämään.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Tä... Onko noi nyt niin kalliita etteikö olisi sama vaihtaa molemmat.
No ei. Niin toimiiko noi tarvike termarit ja kotelot niin kun kuuluu? Lähinnä laadullisesti, että onko kotelo tarvikkeena alttiinpi halkeilulle? :think
No ei. Niin toimiiko noi tarvike termarit ja kotelot niin kun kuuluu? Lähinnä laadullisesti, että onko kotelo tarvikkeena alttiinpi halkeilulle? :think
Ostaa BEHR valmistamaa tarviketta, niin pitäisi toimia kuin originaali(koska orig on myös BEHR).
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
Automaatti-ilmastointi? Tästä just keskusteltiin muutama sivu sitten mutta laitellaan uusiksi:
- Säädä puhallustehoa manuaalisesti, autom. ei riitä
- Laita vasemmalta puhaltamaan käsin "kaikille alueille", eli ai autoa päälle.
Laitan tänne nyt vähän bullshittiä, mutta kun oli puhetta tuosta M52B28TU ilmaamisesta... niin olipa kyllä helppo homma. Koko prosessi kesti yhteensä ehkä 2min Ei tarvinnut kikkailla, ei muutakun nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki.
no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
Olitko matkassa yksin? Tuossa aikaisemmin kyselin, että millä takalasit saa pysymään auki, kun on takanakin 2.matkustajaa. Auttoi, kun laittoi puhalluksen manuaalisesti joka suuntaan jaa säädin lähes täysille ihkasta, niin alkoi ikkunat "vähä" paremmin pysymään auki takana. Edessä huomasin eilen kun ajelin yksin, niin kuskin sivu lasi huurtui sieltä lukkonupin yläpuolelta, vaikka autossa oli 22 astetta mittarin mukaan.:think
no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
Ennen kuin rupeat vesiventtiileitä vaihteleen niin ota vaikka matot pois ja käytä tätä rapeata pakkasta hyväksesi kuivaamaan autoa.
Jätät näillä kovemmilla pakkasilla pikkuisen ikkunaa/ovea raolleen, niin autossa oleva kostea ilma siirtyy autosta pois ja sisälle tulee kylmä ja kuiva ilma. Tätä kun tekee muutaman kerran, niin rupeaa auton lattiaverhoilu kuivumaan ja ikkunatkin pysyvät paremmin auki. Itellä pysyy ikkunat auki näilläkin pakkasilla, kun pistää puhaltimeen vähän enemmän vain tehoa. Suoritan muutenkin tätä auton tuulettamista melko usein aina talvisin.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Automaatti-ilmastointi? Tästä just keskusteltiin muutama sivu sitten mutta laitellaan uusiksi:
- Säädä puhallustehoa manuaalisesti, autom. ei riitä
- Laita vasemmalta puhaltamaan käsin "kaikille alueille", eli ai autoa päälle.
Laitan tänne nyt vähän bullshittiä, mutta kun oli puhetta tuosta M52B28TU ilmaamisesta... niin olipa kyllä helppo homma. Koko prosessi kesti yhteensä ehkä 2min Ei tarvinnut kikkailla, ei muutakun nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki.
Käytitkö ilmauksessa limpparipulloa vai käytitkö auton kiertovesipumppua?
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Ennen kuin rupeat vesiventtiileitä vaihteleen niin ota vaikka matot pois ja käytä tätä rapeata pakkasta hyväksesi kuivaamaan autoa.
Jätät näillä kovemmilla pakkasilla pikkuisen ikkunaa/ovea raolleen, niin autossa oleva kostea ilma siirtyy autosta pois ja sisälle tulee kylmä ja kuiva ilma. Tätä kun tekee muutaman kerran, niin rupeaa auton lattiaverhoilu kuivumaan ja ikkunatkin pysyvät paremmin auki. Itellä pysyy ikkunat auki näilläkin pakkasilla, kun pistää puhaltimeen vähän enemmän vain tehoa. Suoritan muutenkin tätä auton tuulettamista melko usein aina talvisin.
Käytitkö ilmauksessa limpparipulloa vai käytitkö auton kiertovesipumppua?
Ei käytetty limpparipulloa.
Virrat päälle, puhallin minimiin ja lämmöt täysille. Sitten vaan nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki muutaman kerran jonka jälkeen ei tullut enää ilmaa ulos.
(Kuten ehkä aistit mä en tajua näistä vehkeistä mitään, mutta kai sitten käytettiin kiertovesipumppua kun virtoja pidettiin päällä )
Joka tapauksessa muutaman minuutin homma, kaikki toimii ja lämmintä pukkaa myös tyhjäkäynnillä. Ois vaan pitäny se syyläri tilata samaan syssyyn niin ois saanu mielenrauhan...
Virrat päälle, puhallin minimiin ja lämmöt täysille. Sitten vaan nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki muutaman kerran jonka jälkeen ei tullut enää ilmaa ulos.
(Kuten ehkä aistit mä en tajua näistä vehkeistä mitään, mutta kai sitten käytettiin kiertovesipumppua kun virtoja pidettiin päällä )
Joka tapauksessa muutaman minuutin homma, kaikki toimii ja lämmintä pukkaa myös tyhjäkäynnillä. Ois vaan pitäny se syyläri tilata samaan syssyyn niin ois saanu mielenrauhan...
Eli pumppua käytit. Onkos kellään viisaammalla heittää tähän pumpulla ilmaamiseen. Ilmautuukos tällä systeemillä hyvin myös tuo rintapellin puoleinen pää näissä m52 ja m50 koneissa? Eikös näissä moteissa ollut jotain onkelmia tämän ilmauksen kanssa juurikin tuolla rintapellin puoleisessa päässä?
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Comment