Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14350
    • Oulu

    Originally posted by janke View Post
    Voi pitää paikkaansa! Ensi täytyy vaihtaa halvempi, eli lämpötila-anturi.
    Tä... Onko noi nyt niin kalliita etteikö olisi sama vaihtaa molemmat.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?

      Viime talvena se ei ollut tukittu, ja mielestäni moottori lämpeni suht ok. Joku 10km matkalla. Nyt saa ajaa 25km, eikä oo vieläkään moottori ihan lämmöissään. 89:iin kyllä nostaa, mutta todella hitaasti. Tai sitte ois termostaatti menny sopivasti kesäl sököksi?

      onkos tossa 3 litran d:ssä kanssa ilmaamisoperaatiota urakalla, vai ilmaantuuko pienellä vaivalla?

      nim. palelee
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?
        Jos termarit (etenkin EGR-) kunnossa, niin vaikutus on varsin pieni. Jos EGR on pois pelistä, niin sen EGR-termarin voi puukottaa pysyvästi tukkoon. M57 ilmaantuu helposti.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Vaikuttaako toi EGR:n tukkeaminen kuin helvetisti moottorin lämpenemiseen?

          Viime talvena se ei ollut tukittu, ja mielestäni moottori lämpeni suht ok. Joku 10km matkalla. Nyt saa ajaa 25km, eikä oo vieläkään moottori ihan lämmöissään. 89:iin kyllä nostaa, mutta todella hitaasti. Tai sitte ois termostaatti menny sopivasti kesäl sököksi?

          onkos tossa 3 litran d:ssä kanssa ilmaamisoperaatiota urakalla, vai ilmaantuuko pienellä vaivalla?

          nim. palelee
          Ei vaikuta, koska webasto.

          Termarvikaahan näissä välineissä ilmeisesti on jonkin verran. Itsekkin tässä huomasin, että ei hiljaisemmassa ajossa nosta kunnolla lämpöjä. Motarillakin näillä pakkasilla ei pääse kuin tuonne 85 asteeseen. Molemmat termarit(Behr) meikäläiselläkin vaihdettu tässä vuoden sisällä. Pitää tässä vielä seurata tilannetta.

          Ilmaaminen on aika simppeli:

          Ilmausruuvit auki->ainetta paisariin niin paljon kunnes alkaa tuleen ilmausruuveista pihalle->ilmausruuvit kiinni->kone käyntiin->lämppäristä lämmöt täysille(puhallin ei tarvitse olla kuin 1-asennossa)->raottele ilmausruuveja ja lisäile nestettä kunnes kuplat katoavat ja ainetta on tarpeeksi. Konetta voi välillä ryntäytellä. Koneen jäähdyttyä tarkasta nestetaso.

          Myös webastolla on oma ilmausruuvinsa. Tämä löytyy ilmanputsarikotelon alta letkuissa. Ilmauksen voi tehdä joko käyttäen webastoa tai samalla kerralla kun muutakin konetta ilmataan.

          Tai sitten vain vetäsee alipainevehkeillä tyhjiön ja tämän avulla saa ilmat pois moottorin sisuksista.. Omasta mielestä kykkö rahan arvoinen masiina.

          Nesteenä olen käyttänyt ihan perus ZeroHD vihr. Olen aina tyhjentänyt myös lohkon. Ei nääs ainakaan tässä m57:ssa tule tuolta syylärin ropusta kaikkia pihalle. Silti tosin tuonne koneeseen jää aina ainetta sisälle, joten on suositeltavaa kaataa ekana ihan raakana tuo zeroa 50% nestetilavuudesta ja sen jälkeen tislattua vettä kunnes on oikea määrä nestettä koneessa.. Ei pääse pakkanenkaan yllättämään.
          Last edited by BreeZi; 23-12-2012, 19:05.
          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by zener View Post
            Tä... Onko noi nyt niin kalliita etteikö olisi sama vaihtaa molemmat.
            No ei. Niin toimiiko noi tarvike termarit ja kotelot niin kun kuuluu? Lähinnä laadullisesti, että onko kotelo tarvikkeena alttiinpi halkeilulle? :think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              Originally posted by janke View Post
              No ei. Niin toimiiko noi tarvike termarit ja kotelot niin kun kuuluu? Lähinnä laadullisesti, että onko kotelo tarvikkeena alttiinpi halkeilulle? :think
              Ostaa BEHR valmistamaa tarviketta, niin pitäisi toimia kuin originaali(koska orig on myös BEHR).
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Will_E39
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 920
                • Seinäjoki

                no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
                e39 520ia-96

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  Originally posted by Will_E39 View Post
                  no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
                  Automaatti-ilmastointi? Tästä just keskusteltiin muutama sivu sitten mutta laitellaan uusiksi:

                  - Säädä puhallustehoa manuaalisesti, autom. ei riitä
                  - Laita vasemmalta puhaltamaan käsin "kaikille alueille", eli ai autoa päälle.

                  Laitan tänne nyt vähän bullshittiä, mutta kun oli puhetta tuosta M52B28TU ilmaamisesta... niin olipa kyllä helppo homma. Koko prosessi kesti yhteensä ehkä 2min Ei tarvinnut kikkailla, ei muutakun nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14350
                    • Oulu

                    Originally posted by rizzo View Post
                    Automaatti-ilmastointi? Tästä just keskusteltiin muutama sivu sitten mutta laitellaan uusiksi:

                    - Säädä puhallustehoa manuaalisesti, autom. ei riitä
                    - Laita vasemmalta puhaltamaan käsin "kaikille alueille", eli ai autoa päälle.
                    Hyvin pysyy lasit auki automaatilla. Puhallus vain lasille ja jaloille.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Will_E39 View Post
                      no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
                      Olitko matkassa yksin? Tuossa aikaisemmin kyselin, että millä takalasit saa pysymään auki, kun on takanakin 2.matkustajaa. Auttoi, kun laittoi puhalluksen manuaalisesti joka suuntaan jaa säädin lähes täysille ihkasta, niin alkoi ikkunat "vähä" paremmin pysymään auki takana. Edessä huomasin eilen kun ajelin yksin, niin kuskin sivu lasi huurtui sieltä lukkonupin yläpuolelta, vaikka autossa oli 22 astetta mittarin mukaan.:think

                      Vaikka eihän tuo mitään haittaa, mutta kuiteskin
                      Last edited by janke; 23-12-2012, 20:15.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • BreeZi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 2371
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Will_E39 View Post
                        no joo,tuli heitettyä vajaa 200km pakkasen ollessa -15 ja -28 välillä. koneen lämmöt pysy koko matkan 93-97 asteen välillä joka on ok mutta millä helvetillä noi etusivulasit pysyy teillä auki,mulla aukee noin 2/3 ikkunaa ja loppu jäässä eikä hytissä muutenkaan tarvi pipoo päästä ottaa,onko nyt sitten vesiventtiiliremppa seuraavana?
                        Ennen kuin rupeat vesiventtiileitä vaihteleen niin ota vaikka matot pois ja käytä tätä rapeata pakkasta hyväksesi kuivaamaan autoa.

                        Jätät näillä kovemmilla pakkasilla pikkuisen ikkunaa/ovea raolleen, niin autossa oleva kostea ilma siirtyy autosta pois ja sisälle tulee kylmä ja kuiva ilma. Tätä kun tekee muutaman kerran, niin rupeaa auton lattiaverhoilu kuivumaan ja ikkunatkin pysyvät paremmin auki. Itellä pysyy ikkunat auki näilläkin pakkasilla, kun pistää puhaltimeen vähän enemmän vain tehoa. Suoritan muutenkin tätä auton tuulettamista melko usein aina talvisin.
                        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                        - E- ja F- sarjan avaimet.
                        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                        .

                        Finmodi oy
                        050-3063926
                        [email protected]

                        Comment

                        • BreeZi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 2371
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by rizzo View Post
                          Automaatti-ilmastointi? Tästä just keskusteltiin muutama sivu sitten mutta laitellaan uusiksi:

                          - Säädä puhallustehoa manuaalisesti, autom. ei riitä
                          - Laita vasemmalta puhaltamaan käsin "kaikille alueille", eli ai autoa päälle.

                          Laitan tänne nyt vähän bullshittiä, mutta kun oli puhetta tuosta M52B28TU ilmaamisesta... niin olipa kyllä helppo homma. Koko prosessi kesti yhteensä ehkä 2min Ei tarvinnut kikkailla, ei muutakun nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki.
                          Käytitkö ilmauksessa limpparipulloa vai käytitkö auton kiertovesipumppua?
                          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                          - E- ja F- sarjan avaimet.
                          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                          .

                          Finmodi oy
                          050-3063926
                          [email protected]

                          Comment

                          • Will_E39
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 920
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by BreeZi View Post
                            Ennen kuin rupeat vesiventtiileitä vaihteleen niin ota vaikka matot pois ja käytä tätä rapeata pakkasta hyväksesi kuivaamaan autoa.

                            Jätät näillä kovemmilla pakkasilla pikkuisen ikkunaa/ovea raolleen, niin autossa oleva kostea ilma siirtyy autosta pois ja sisälle tulee kylmä ja kuiva ilma. Tätä kun tekee muutaman kerran, niin rupeaa auton lattiaverhoilu kuivumaan ja ikkunatkin pysyvät paremmin auki. Itellä pysyy ikkunat auki näilläkin pakkasilla, kun pistää puhaltimeen vähän enemmän vain tehoa. Suoritan muutenkin tätä auton tuulettamista melko usein aina talvisin.
                            Kokeillaampa tätä
                            e39 520ia-96

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              Originally posted by BreeZi View Post
                              Käytitkö ilmauksessa limpparipulloa vai käytitkö auton kiertovesipumppua?
                              Ei käytetty limpparipulloa.

                              Virrat päälle, puhallin minimiin ja lämmöt täysille. Sitten vaan nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki muutaman kerran jonka jälkeen ei tullut enää ilmaa ulos.

                              (Kuten ehkä aistit mä en tajua näistä vehkeistä mitään, mutta kai sitten käytettiin kiertovesipumppua kun virtoja pidettiin päällä )

                              Joka tapauksessa muutaman minuutin homma, kaikki toimii ja lämmintä pukkaa myös tyhjäkäynnillä. Ois vaan pitäny se syyläri tilata samaan syssyyn niin ois saanu mielenrauhan...

                              Comment

                              • BreeZi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 2371
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by rizzo View Post
                                Ei käytetty limpparipulloa.

                                Virrat päälle, puhallin minimiin ja lämmöt täysille. Sitten vaan nestettä pönttöön ja termarin ilmausruuvia auki muutaman kerran jonka jälkeen ei tullut enää ilmaa ulos.

                                (Kuten ehkä aistit mä en tajua näistä vehkeistä mitään, mutta kai sitten käytettiin kiertovesipumppua kun virtoja pidettiin päällä )

                                Joka tapauksessa muutaman minuutin homma, kaikki toimii ja lämmintä pukkaa myös tyhjäkäynnillä. Ois vaan pitäny se syyläri tilata samaan syssyyn niin ois saanu mielenrauhan...
                                Eli pumppua käytit. Onkos kellään viisaammalla heittää tähän pumpulla ilmaamiseen. Ilmautuukos tällä systeemillä hyvin myös tuo rintapellin puoleinen pää näissä m52 ja m50 koneissa? Eikös näissä moteissa ollut jotain onkelmia tämän ilmauksen kanssa juurikin tuolla rintapellin puoleisessa päässä?
                                - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                                - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                                - E- ja F- sarjan avaimet.
                                - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                                - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                                .

                                Finmodi oy
                                050-3063926
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎