Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by kaol View Post
    Meneekö kaasuläppä kokonaan kiinni? Sekin suhisee hieman, koska imusarjassa on alipaine.
    Moottorin pitäisi (lähes) sammua, kun lisäilmaluistin johdon irroittaa tyhjäkäynnillä.
    Mulla nousee vain kierrokset yli tonnin kun ottaa icv:n johdon irti:think

    Kyllä kaasuläppä menee kiinni, niin kun kuuluukin.
    Voiko olla öljyillä jotain tekemistä arvojen suhteen? Noi tyhjäkäynti arvot mitkä tuossa äskeittiäin laitoin, niin oli vanhoilla öljyillä ja nyt käytin tuossa pihalla äskettäin vajaan tunnin, kun ihmettelin inpan salaisuuksia, niin ei arvot noussu kun B1 -20. B2 -4.:think Siis taas jotain ihmeellistä on tapahtunut.:think

    Mites toi imuilman anturi, kun tyhjäkäynillä näyttää jotain +30. Pitäiskö sen ajaessa pudota samaan, kun on ulkoilman lämpötila?
    Last edited by janke; 31-12-2012, 10:33.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by janke View Post
      Mulla nousee vain kierrokset yli tonnin kun ottaa icv:n johdon irti:think

      Kyllä kaasuläppä menee kiinni, niin kun kuuluukin.
      Voiko olla öljyillä jotain tekemistä arvojen suhteen? Noi tyhjäkäynti arvot mitkä tuossa äskeittiäin laitoin, niin oli vanhoilla öljyillä ja nyt käytin tuossa pihalla äskettäin vajaan tunnin, kun ihmettelin inpan salaisuuksia, niin ei arvot noussu kun B1 -20. B2 -4.:think Siis taas jotain ihmeellistä on tapahtunut.:think

      Mites toi imuilman anturi, kun tyhjäkäynillä näyttää jotain +30. Pitäiskö sen ajaessa pudota samaan, kun on ulkoilman lämpötila?
      Olisko tuohon imuilmaan mitään tietoutta kenelläkään?:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        Originally posted by janke View Post
        Olisko tuohon imuilmaan mitään tietoutta kenelläkään?:think
        Jos sulla on keula tukittu pahvilla esim. munuaisista, niin moottori imee etenkin tyhjäkäynnillä ilman syylärin läpi -> moottoriin menevä ilma on lämmintä.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by kaol View Post
          Jos sulla on keula tukittu pahvilla esim. munuaisista, niin moottori imee etenkin tyhjäkäynnillä ilman syylärin läpi -> moottoriin menevä ilma on lämmintä.
          Ei ole nokkaa tukittu, mutta johtuu sitten varmaan kun olin autokatoksessa ja seinä 1,5 metrinpäässä, joten varmaan haukkasi osaksi moottorin lämmittämää ilmaa. Pitäisi saada inpa laitettua tähän käyttökoneeseen, niin näkisi noita lukemia ajossakin.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Kyl noi arvot ei vaan mitenkään meinaa tasottua edes vähääkään. Nyt ne on muuttunut niin, että molenmat Add ovat lähes yhtä paljon miinuksella. Joku yhteinen tekijä on kyseessä noihin arvojen suureen pudotukseen.
            Kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä 768-790 ja selvästi tuon aaltomaisuuden kuulee kun kone nytkähtelee. Seuraava huolto on hankkia tulpanhatut, kun ainakin kahdesta on murtunut alhaalta noin sentin.

            Vielä tuosta imuilman lämpötunnistimesta, että on ilmeisesti harvinaista että se olisi kenelläkään hajonnut? Ja mitenköhän se vaikuttaa jos se on epäkunnossa.?
            Last edited by janke; 05-01-2013, 15:17.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Mittasin kaasuläp.asentotunnistimen ohm:it niin siitä löytyi ainakin yksi vika. Eli, pinneistä katottuna kun kaasua lisäsi (auto sammuksissa) Niin läppä kiinni näytti 3ohm ja sitte pikku hiljaa kaasua lisättäessä, niin puolessa välissä ohmit muuuttuivat äärettömään lukemaan.:think Ja läppä täysin auki näytti taas jotain ääretöntä.!! Eli uutta tunnistinta hankkimaan. Vaikuttaakohan tuo tunnistin tyhjäkäynti arvoihin?
              Kokeilin taas toista ICV:tä, niin sama portaistettu suhina kuuluu jälleen kaasun pudotessa tyhjäkäynille.:think

              Ja sitten vielä venakopan tiiviste vuotaa joka aiheuttaa vaikka mitä oireita.
              Eli.... remonttia tiedossa helvetisti.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by janke View Post
                Mittasin kaasuläp.asentotunnistimen ohm:it niin siitä löytyi ainakin yksi vika. Eli, pinneistä katottuna kun kaasua lisäsi (auto sammuksissa) Niin läppä kiinni näytti 3ohm ja sitte pikku hiljaa kaasua lisättäessä, niin puolessa välissä ohmit muuuttuivat äärettömään lukemaan.:think Ja läppä täysin auki näytti taas jotain ääretöntä.!!
                Ja vastusmittari oli oikealla alueella (5-10 Kohm tai autom.) eikä esim. 200 ohm alueella?
                E39 528iA

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ja vastusmittari oli oikealla alueella (5-10 Kohm tai autom.) eikä esim. 200 ohm alueella?
                  Joo, Kohm aluella ja tuossa mittarissa on ilmeisesti automaattinen ja mitatessa tuli vielä "K" näyttöön.

                  Tunnistimen säätö ei vaikuttanut mitään, vaikka sitä ei tosin saa siirrettyä, kun noin 2mm, mutta ei oikeestaan mitään muutosta mihkään!

                  Eli boxi saa ilmeisesti väärää tietoa kaasun asennosta ja se vaikuttaa sitten miten? Vai onko tuolla mitään tekemistä korjaus arvoihin?
                  Last edited by janke; 06-01-2013, 11:43.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by janke View Post
                    Eli boxi saa ilmeisesti väärää tietoa kaasun asennosta ja se vaikuttaa sitten miten? Vai onko tuolla mitään tekemistä korjaus arvoihin?
                    Luulisi tuolla olevan vaikutusta moniin juttuihin, siis jos DME saa täysin väärää tietoa läpän asennosta kun läppä on enemmän auki. Onkohan tuossa mittausohjeessa sitten kuitenkin virhe, siinä puhutaan 1-4K arvosta, kun sinulla taas arvot alkaa nollasta. Tosin niinhän pelkän potikan pitäisikin toimia ja etuvastuksen parempi paikka olisi muualla. ETK:ssa lukee 4Kohm tuon osan lisätiedoissa, joten maksimi nyt kuitenkin pitäisi olla tuo.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Luulisi tuolla olevan vaikutusta moniin juttuihin, siis jos DME saa täysin väärää tietoa läpän asennosta kun läppä on enemmän auki. Onkohan tuossa mittausohjeessa sitten kuitenkin virhe, siinä puhutaan 1-4K arvosta, kun sinulla taas arvot alkaa nollasta. Tosin niinhän pelkän potikan pitäisikin toimia ja etuvastuksen parempi paikka olisi muualla. ETK:ssa lukee 4Kohm tuon osan lisätiedoissa, joten maksimi nyt kuitenkin pitäisi olla tuo.
                      Siis.. läppä täysin kiinni, niin ohmit oli ~3kohm ja siitä alkoi luku pienentyä kaasuläpän aukaisun yhteydessä. Ja kun kaasuläppä oli vajaassa puolessavälissä, niin luku oli ~2.kohm. Tuosta puolestavälistä kun lisäsi kaasua, niin arvot hyppäsivät 1400kohm ja tuosta taas suurentui, kun läppä oli täysin auki:think

                      Mulla oli ohjeet paperilla joten mittasin niiden mukaan.:think Jos nuo ohjeet ei pädekkään tuohon minun autoon.:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by janke View Post
                        Siis.. läppä täysin kiinni, niin ohmit oli ~3kohm ja siitä alkoi luku pienentyä kaasuläpän aukaisun yhteydessä. Ja kun kaasuläppä oli vajaassa puolessavälissä, niin luku oli ~2.kohm. Tuosta puolestavälistä kun lisäsi kaasua, niin arvot hyppäsivät 1400kohm ja tuosta taas suurentui, kun läppä oli täysin auki:think
                        Tuossa potikassa on katkos/hapettuma, arvojen pitäisi muuttua tasaisesti ilman hyppyä. Eihän sitä anturia voi kääntää kokonaan väärinpäin, siis akseli 180 astetta väärin? Oliko tuo arvo tosiaan 1400kohm vai 1400ohm?

                        Saatko tutkittua sen toisenkin anturin, eikös ASC:n läpässäkin ole melkein samanlainen?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tuossa potikassa on katkos/hapettuma, arvojen pitäisi muuttua tasaisesti ilman hyppyä. Eihän sitä anturia voi kääntää kokonaan väärinpäin, siis akseli 180 astetta väärin? Oliko tuo arvo tosiaan 1400kohm vai 1400ohm?

                          Saatko tutkittua sen toisenkin anturin, eikös ASC:n läpässäkin ole melkein samanlainen?
                          Ei saa käännettyä toisinpäin. Ohm:it oli Kilo-ohmeja. Saan mitattua toisenki, mutta onkohan siinä samat arvot sitten, kun tuossa kaasuläpässä olevassa?:think

                          Joku toinenkin on sitä ilmeisesti ihmetellyt tuota anturia, kun ne ruuvit olivat nuljattu.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Kävin mittaamassa uudelleen,eli kaasuläppä kiinni 1923.ohm. Puolessa välissä muuttuu ~3.Kohm. ja läppä täysin auki 7.29kohm. Olisko noi läppä kiinni arvot sitten Mohm.? Sitten noi vakkarin säädöt oli läppä kiinni 1719.ohm. Ja puolessa välissä ~3.Kohm. Ja täysin auki 4.35.Kohm.
                            Tiedä nyt sitten onko toi läppä kunnossa?:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by janke View Post
                              Kävin mittaamassa uudelleen,eli kaasuläppä kiinni 1923.ohm. Puolessa välissä muuttuu ~3.Kohm. ja läppä täysin auki 7.29kohm. Olisko noi läppä kiinni arvot sitten Mohm.? Sitten noi vakkarin säädöt oli läppä kiinni 1719.ohm. Ja puolessa välissä ~3.Kohm. Ja täysin auki 4.35.Kohm.
                              Tiedä nyt sitten onko toi läppä kunnossa?:think
                              Läppä kiinni siis on 1,923 Kohm. Eikö noissa nyt ollutkaan hyppyä tai pätkimistä? Vaikea sanoa onko tuossa sitten mitään vikaa, pitäisi mitata ehjä/uusi samanlainen. Maksimiarvohan pitäisi olla 4Kohm eikä 7,2Kohm, joten siinä mielessä arvot ovat liian suuret koko alueella.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Läppä kiinni siis on 1,923 Kohm. Eikö noissa nyt ollutkaan hyppyä tai pätkimistä? Vaikea sanoa onko tuossa sitten mitään vikaa, pitäisi mitata ehjä/uusi samanlainen. Maksimiarvohan pitäisi olla 4Kohm eikä 7,2Kohm, joten siinä mielessä arvot ovat liian suuret koko alueella.
                                Niin. Läppä kiinni 1923 Ohm eikä mitään pilkkuja. Mittarissa näkyy myös "M" Jos on milli Ohm. Tiedä sitten mitä toi tarkottaa.. Voi olla hyvinki 1.923 mOhm.

                                Liian suuri lukema toi 7.2Kohm. Kun ohjeessakin on "likimain" 4Kohm. Avasin tuon kaasuläp.tunnistimen ja näkyi pinnat mielestäni olevan aika kuluneet. Ja toinen pinni mikä kosketti sitä liukupintaa, niin oli jotenkin repaleinen:think En tiedä miltä uusi näyttää, joten en osaa sanoa oliko mitään oikeaa vikaa.
                                No.. uusi ei hirveesti maksa, joten täytyy hankkia semmonen.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎