E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #271
    Originally posted by cape View Post
    Tere, potilaana tollanen madallettu toukka 19" vanteilla. Mitat navasta kaareen edessä 315mn ja takana 320mm. Takana camberia ainakin pari astetta ja pystympään ei voi laittaa koska muuten alkaa raapimaan, eteen säädetään camberit takapään mukaan asteen erolla. Kysymys kuuluu että millasilla arvoilla noi auraukset kannattaisi säätää? Ilmeisesti aika lähelle 0 arvot? Vai? Vinkkiä kaivataan, torstaina aika suuntaukseen. Kiitos. :think
    Pelihän on lähtökohtaisesti pelattu jos 19” pyörillä camberit jää pariin asteeseen.
    Eli siinä tapauksessa auraukset ovat melko merkityksettömät kulumisen nopeuden ja ajettavuuden suhteen.
    Tässä kohtaa ne aurausarvot pitäisi kuitenkin valita sieltä toleranssin maksimipuolelta, ei siis läheltä nollaa, jolloin ainakin äärikäytöksestä saadaan parempi ja hifistellessä suuntavakaus voi olla aavistuksen parempi.
    Rengas toki kuluu voimakkaasti ja erityisen voimakkaasti sen sisäreuna hampaalle, mikäli rengas sen vain vähänkään mahdollistaa.

    Korostan siis vielä sitä että nämä alustasuuntausasiat ovat AINA kokonaisuus, eikä kokonaisuus muutu paremmaksi poimimalla ikäänkuin vain muutama rusina pullasta, vaan huonommaksi.
    Isommat aurauskulmat kulkevat siis käsi kädessä isomman negatiivisen camberin kanssa ja päinvastoin.
    Eli, säätämällä rengasta pystympään, samalla vähennetään myös aurausta ja päinvastoin(=siis isollakin vannekoolla).

    Comment

    • cook
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 382
      • Piilossa

      #272
      tämä nyt ei varsinaisesti liity asiaan, mutta käytin autoa kulmien säädössä tuolla leskisellä nummelassa. täytyy sanoa, että herralla on asiantuntemusta ja asiakaspalveluhenkisyyttä.
      etupäätä ei saanut arvoihin, vaan pitää modata yläpäätä että saa camberin säätöä lisää. sanoi tee nämä ja nämä tähän tule sitten takaisin ja maksat sitten kun homma on valmis

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10121
        • KVLA

        #273
        Originally posted by cook View Post
        etupäätä ei saanut arvoihin, vaan pitää modata yläpäätä että saa camberin säätöä lisää.
        Yläpään reikiä "viilaamalla" saat n.30minuuttia säätövaraa camperiin.

        Comment

        • Hebbu ///M3
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1625
          • Dallas

          #274
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Yläpään reikiä "viilaamalla" saat n.30minuuttia säätövaraa camperiin.
          Kiitoksia.
          Sotkamo Connection

          Comment

          • cook
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 382
            • Piilossa

            #275
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Yläpään reikiä "viilaamalla" saat n.30minuuttia säätövaraa camperiin.
            tilasin säädettävät yläpäät, en halunnu ruveta kairaamaan autoon koloja

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #276
              Originally posted by cook View Post
              tilasin säädettävät yläpäät, en halunnu ruveta kairaamaan autoon koloja
              Miksi et?

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2016
                • Kangasala

                #277
                Originally posted by Hemi View Post
                Miksi et?
                Koska klassikko ja neitseellinen E39 M5 ehkä?
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • cook
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 382
                  • Piilossa

                  #278
                  Originally posted by schwarze View Post
                  Koska klassikko ja neitseellinen E39 M5 ehkä?
                  no siitä en taas tiedä

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2016
                    • Kangasala

                    #279
                    Originally posted by cook View Post
                    no siitä en taas tiedä
                    Sitten vaan vinguttamaan Ainakin E46:n etutorneissa on säädöt camberille ihan tehtaalta asti
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #280
                      Originally posted by cook View Post
                      no siitä en taas tiedä
                      Siinä tapauksessa kyse ei siis ole museaalisesta ajamattomasta yksilöstä, jolloin auton arvo ei ainakaan laske siitä että tornissa on kunnolliset säädöt+alustakulmat oikeasti kunnossa.

                      Comment

                      • Bringer00
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 132
                        • Siikalatva

                        #281
                        Moro. Eli autosta löytyy camberia liikaa edessä ja takana.

                        Eteen ajattelin vetää tukivarsista löysät pois kuormaus liinoilla ja kiriä ja sitten viilata yläpään kiinnitykset.
                        Mutta jos tuo ei riitä niin onko alatukivarren kiinnitykseen järkevää tehdä pirralla lisä säätöä? Muita kikkoja camberin vähentämiseen?

                        Sitten takapäähän pirralla tehdä lisää säätövaraa alkuperäisiin camber säätöihin. Sittenhän ei enää epäkeskossa piisaa kaulus niin täytyy vissiin kangella vääntää kohilleen ja kiriä säätö. Mutta pysyykö nuo säädöt varmasti paikoillaan kun ei ole sitä kaulusta tukemassa? Ja onko nuissa takapään tukivarsissa "pelivaraa" samalla lailla kuin edessä?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #282
                          Originally posted by Bringer00 View Post
                          Moro. Eli autosta löytyy camberia liikaa edessä ja takana.

                          Eteen ajattelin vetää tukivarsista löysät pois kuormaus liinoilla ja kiriä ja sitten viilata yläpään kiinnitykset.
                          Mutta jos tuo ei riitä niin onko alatukivarren kiinnitykseen järkevää tehdä pirralla lisä säätöä? Muita kikkoja camberin vähentämiseen?

                          Sitten takapäähän pirralla tehdä lisää säätövaraa alkuperäisiin camber säätöihin. Sittenhän ei enää epäkeskossa piisaa kaulus niin täytyy vissiin kangella vääntää kohilleen ja kiriä säätö. Mutta pysyykö nuo säädöt varmasti paikoillaan kun ei ole sitä kaulusta tukemassa? Ja onko nuissa takapään tukivarsissa "pelivaraa" samalla lailla kuin edessä?
                          Minkähän kokoluokan säätöä olet ajamassa takaa?
                          Eli mitä camberit ovat tällä hetkellä ja onko mm.edessä säädettävät tolpat?

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5151
                            • Kouvola, Savisto

                            #283
                            Mulla on melko matala E39 touring ja siinä saa etupään camberit säädettyä bc-racing tolppien yläpäiden kanssa, vakio tolpilla kannattanee vinguttaa yläpään reikiä soikeaksi.

                            Takapäässä pitäisi kyllä riittää säätö, koska mullakin riittää. Jos ei riitä niin jotain on väljänä tai muuten pielessä.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Bringer00
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 132
                              • Siikalatva

                              #284
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Minkähän kokoluokan säätöä olet ajamassa takaa?
                              Eli mitä camberit ovat tällä hetkellä ja onko mm.edessä säädettävät tolpat?
                              Vakio tolpat. Bc racing kävi alla mutta myin pois koska ei oo nuo monotube iskarit tehty normi ihmiselle. Aivan järkyttävä oli ajaa. Laitoin kaikki tukivarret uusiksi eteen ja taakse. Ja eteen uudet iskarit. Sachs m-sport.
                              Edessä camber -1.4 nurkilla molemmin puolin.
                              Ja takana -2. Takaa ois saanu toisen camberin -1.6

                              Renkaiksi tulee 19" 235 eteen ja 265 taakse.

                              Katsoin tuossa kun tuli kirittyä nuo varret että niissähän ois ollu vähän pelivaraa väännättää. Esim keulassa reaktiotangoissa ja alatukivarsissa se pusla ei ollu ihan nafti siihen kiinnitys pulttiin.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10121
                                • KVLA

                                #285
                                Originally posted by Bringer00 View Post
                                Edessä camber -1.4 nurkilla molemmin puolin.
                                Ja takana -2. Takaa ois saanu toisen camberin -1.6.
                                Väittäisin että etupäässä ei kaikki ole kunnossa,mikäli camperit on oikein mitattu ja arvot noinkin korkealla uusilla osilla. Ja kyseessä normaali madaltamaton jousitus. uusilla oem/oem vastaavilla osilla pitäisi asettua asteen seutuville,jopa alle.Ja "kikkailemalla" sitten saisi sitten helposti alle puoleen asteeseen.

                                Onko olka-akselit ottaneet jostain montusta kipeää? Ja onhan ne uudet iskarit kasattu sinne ihan oikein? Vai onko vaan ihan mittaus virhe?

                                Comment

                                Working...
                                X