E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bringer00
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 132
    • Siikalatva

    #286
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Väittäisin että etupäässä ei kaikki ole kunnossa,mikäli camperit on oikein mitattu ja arvot noinkin korkealla uusilla osilla. Ja kyseessä normaali madaltamaton jousitus. uusilla oem/oem vastaavilla osilla pitäisi asettua asteen seutuville,jopa alle.Ja "kikkailemalla" sitten saisi sitten helposti alle puoleen asteeseen.

    Onko olka-akselit ottaneet jostain montusta kipeää? Ja onhan ne uudet iskarit kasattu sinne ihan oikein? Vai onko vaan ihan mittaus virhe?
    Aikaisemmin ne on ollu mittausten mukaan siellä asteen nurkilla tuolla msport alustalla. Mutta nyt ne on jostain syystä asettunu molemmin puolin enemmän kenolleen.
    Varmaan asennuksessa jokin mättää. Ei tuota ole mihinkään monttuihin ajettukkaan. Ja ois outoa että molemmin puolin lisääntys camberi.
    Nuita tukivarsia itse mietin että johtuuko niiden erilailla kiristämisestä nuo heitot. Aikaisemmin kirin ne niin että nostin tunkilla napaa. Kun taas nyt niin että auton oma paino oli renkailla.
    Sen huomasin kun löysäs keulasta nuo tukivarret auki niin alatukivarret kolahti ulospäin ja reaktiotangot eteenpäin. Siis sieltä apurungon kiinnityksistä. Johtuuko tuosta sitten tuo camber? Eli se pultti siitä kohti mihin pusla tulee on jonkun verran pienempi. Normaalia?

    Ei kai nuita tolppia voi asentaa väärin? Hyvin meni pohjaan asti ja tuli L ja R oikeille puolille.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #287
      Originally posted by Bringer00 View Post
      Vakio tolpat. Bc racing kävi alla mutta myin pois koska ei oo nuo monotube iskarit tehty normi ihmiselle. Aivan järkyttävä oli ajaa. Laitoin kaikki tukivarret uusiksi eteen ja taakse. Ja eteen uudet iskarit. Sachs m-sport.
      Edessä camber -1.4 nurkilla molemmin puolin.
      Ja takana -2. Takaa ois saanu toisen camberin -1.6

      Renkaiksi tulee 19" 235 eteen ja 265 taakse.

      Katsoin tuossa kun tuli kirittyä nuo varret että niissähän ois ollu vähän pelivaraa väännättää. Esim keulassa reaktiotangoissa ja alatukivarsissa se pusla ei ollu ihan nafti siihen kiinnitys pulttiin.
      Tämä tuossa jo tulikin, mutta aika mahdoton camber edessä tällä hetkellä ja jotain on ilman muuta vialla, näin iso negatiivinen camber ei normaaliolosuhteissa ole edes mahdollinen.
      Eli ei kannata missään tapauksessa asentaa 19” renkaita alle ennen kuin camberarvot ovat -0.10”-0.30” haarukassa.
      Nykyisellä camberarvolla eturenkaat ovat muutaman kuukauden ajolla pilalla.

      Comment

      • Bringer00
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 132
        • Siikalatva

        #288
        Originally posted by Hemi View Post
        Tämä tuossa jo tulikin, mutta aika mahdoton camber edessä tällä hetkellä ja jotain on ilman muuta vialla, näin iso negatiivinen camber ei normaaliolosuhteissa ole edes mahdollinen.
        Eli ei kannata missään tapauksessa asentaa 19” renkaita alle ennen kuin camberarvot ovat -0.10”-0.30” haarukassa.
        Nykyisellä camberarvolla eturenkaat ovat muutaman kuukauden ajolla pilalla.
        Okei. Mutta miten taka camber? Kärsiikö sitä säätöä pirrata isommaksi? Ja pysyykö arvot ilman sitä kauluksen tukea?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #289
          Originally posted by Bringer00 View Post
          Okei. Mutta miten taka camber? Kärsiikö sitä säätöä pirrata isommaksi? Ja pysyykö arvot ilman sitä kauluksen tukea?
          Kärsii ja ilman muuta pysyy.
          Etu ja takapään välillä pitää olla sitten se n.aste eroa jotta auton äärikäytös ei muutu voimakkaasti yliohjaavaksi.
          Eli takapäätä ei kannata säätää tästä enään mihinkään ennen kuin tuo etupää on vähintään asteen verran pienemmissä camberarvoissa.
          Last edited by Hemi; 16-05-2016, 18:25.

          Comment

          • Bringer00
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 132
            • Siikalatva

            #290
            Originally posted by Hemi View Post
            Kärsii ja ilman muuta pysyy.
            Etu ja takapään välillä pitää olla sitten se n.aste eroa jotta auton äärikäytös ei muutu voimakkaasti yliohjaavaksi.
            Eli takapäätä ei kannata säätää tästä enään mihinkään ennen kuin tuo etupää on vähintään asteen verran pienemmissä camberarvoissa.
            Juu eiköhän se siitä oikene. Katselen huomenna tuota etupäätä mitä sille vois tehdä. Ainakin nuo tukivarret käytän auki ja vedän liinoilla ääriasentoon. Sitten yläpäät viilaan. Iskareissakaan tuskin on vika koska ovat uudet ja asettuivat hyvin sinne viisteeseen.

            Torstaina olisi suuntaus aika niin pitää saada siihen mennessä nuo muutokset tehtyä.

            Comment

            • Bringer00
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 132
              • Siikalatva

              #291
              Originally posted by Bringer00 View Post
              Juu eiköhän se siitä oikene. Katselen huomenna tuota etupäätä mitä sille vois tehdä. Ainakin nuo tukivarret käytän auki ja vedän liinoilla ääriasentoon. Sitten yläpäät viilaan. Iskareissakaan tuskin on vika koska ovat uudet ja asettuivat hyvin sinne viisteeseen.

              Torstaina olisi suuntaus aika niin pitää saada siihen mennessä nuo muutokset tehtyä.
              Kyllä ne näytti että ois suoristunu. Viilasin yläpäät ja vedin liinoilla alatukivarsista löysät pois. Ja sitten vänkärin puolelta tolpan kiinnitystä käytin auki ja väännätin ulospäin. Torstaina näkee paljoko siellä nyt sitte on camberia.
              Kuskin puoli näyttää jo aika pystysä olevan mutta vänkärin puoli kenottaa vähän. Mikä nuissa vääntyy yleensä? Vai voiko apurunko olla vaan kokonaan toisesa kulmasa?

              Sitten taakse tein vähän säätöä lisää. Jos -1.5 sais molemmin puolin niin oisin tyytyväinen. Viimeksi jäi vänkärin puoli -2.
              Miten porukka saanu auraukset kohilleen camber viilauksien jälkeen? Vai oisko pitänyt tehdä auraukseenki lisää säätöä?

              Comment

              • jakeluvesimies
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2010
                • 2726
                • On the road @ Laplandia

                #292
                Tuossa ainakin e38 puolella taka camberit taipuu aina -0.5 asteeseen kun puslat ehjät...

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10121
                  • KVLA

                  #293
                  Originally posted by Bringer00 View Post
                  Sitten taakse tein vähän säätöä lisää. Jos -1.5 sais molemmin puolin niin oisin tyytyväinen. ?
                  Pystympään pitäisi saada,jos meinaat saada 265/30R19 kumin kestämään kesää pidemmälle.-1.30 olisi jo hyvä.

                  Comment

                  • Bringer00
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 132
                    • Siikalatva

                    #294
                    Miten tuota etukelkkaa siirretään? Montako pulttia auki? Ja paljonko sillä saa tasattua camber eroja?

                    Comment

                    • Bringer00
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 132
                      • Siikalatva

                      #295
                      Kävin suuntaan. Ihan ok arvot sai aikaseksi. Pikkusen jäi puoltamaan oikealle ja ratti on samalla vähän vinossa oikealle. Eteen oikealle aurausta lisää?

                      1 ja puoli tuntia rappas tuota. Etukelkkaa siirrettiin myös. 65e otti koko hommasta. Aika edullinen.
                      Attached Files
                      Last edited by Bringer00; 19-05-2016, 17:43.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2335
                        • Uusimaa

                        #296
                        Mä hoonasin pari viikkoa siten E39:n yläpäihin hieman säätöjä ja löysin hyvän ratkaisun, jolla camberit osuivat aika hyvin kohdalleen:

                        Käytössä on n. 15" vanteen halkaisijaa vastaava, laadukas ja tarkka vatupassi.

                        Sahasin puisesta listanpätkästä täsmämittaisen kapulan, joka istuu hyvin vanteen ala- ja yläreunaan. Sitten vaan vatupassi listanpätkää vasten jolla saatoin todeta että säädöt todella ovat aivan metsässä. Tässä tapauksessa oli toisella puolella +0.30 ja toisella -1,0. Tämä oltiin siis todettu myös Vianorin suuntauslaitteessa ennen tätä modausta....

                        Säädöt tein siten, että vatupassin alareunan laitoin kapulaa vasten ja yläreunan siten, että vatupassin ja kapulan välissä oli 4mm paksuinen kuusiokoloavain. Ja sitten säätöä kunnes vatupassi on vaaterissa). Tämän 4mm kuusiokoloavaimen koon ravistelin aivan hihasta. Molemmilta puolelta simmasin camberit täsmälleen samalla tavalla. Eli käytännössä vanteen yläreuna oli siis 4mm alareunaa "sisempänä".

                        Seuraavana päivänä Vianorin suuntauslaitteessa arvot näyttivät vasemmalla puolella -0.22 ja oikealla puolella -0.25

                        Alla on uudet GoodYearin 225/45R18-kumit ja auto kulkee absoluuttisen suoraan ja vetelemättä nyt.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Bringer00
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 132
                          • Siikalatva

                          #297
                          Viilasin pikkusen lisää yläpäätä ja sain vielä pienennettyä camberia vänkäriltä. Nyt pitäs olla 0.25-30 molemmat.
                          Enempää tuosta ei voi mitenkään ottaa koska ei saa enää mutteria paikoilleen. Nyt pistin normaalin mutterin ilman kaulusta josta pyöristin alareunan.

                          Ja ratti korjaantu lisäämällä kuskin puolelle aurausta n. 1/3 kierrosta. Yhteisauraus kasvoi tieten jonkun verran mutta kaikki levottomuus ajossa katosi.
                          Nyt kulkee kuin juna. Ratti suorassa

                          Comment

                          • Jasuuu
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 773
                            • Oulu

                            #298
                            265/30 ja 235/35 19". Takapäähän -1.30 ja eteen -0.3 olisi hyvät? Pitääkö tehdä lisää säätöjä vai meneekö suoraan säätämällä?

                            Comment

                            • Bringer00
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 132
                              • Siikalatva

                              #299
                              Originally posted by Jasuuu View Post
                              265/30 ja 235/35 19". Takapäähän -1.30 ja eteen -0.3 olisi hyvät? Pitääkö tehdä lisää säätöjä vai meneekö suoraan säätämällä?
                              Mulla meni toinen takasista ilman lisäsäätöä 1.44 ja toiseen piti tehdä lisä säätöä.
                              Eteen pitää tehdä säädöt yläpäihin.
                              Ja mulla oli kaikki alustan tukivarret. Narinat sun muut uudet.

                              Comment

                              • Jamppa81
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2015
                                • 445
                                • Helsinki

                                #300
                                Käytin nyt Leskisellä suunnattavana ja kaikki meni ihan mukavasti muuten, mutta oikean puolen taka aurausta ei saatu ihan täysin oikeisiin arvoihin. Takana on uudet aurauksen tukitangot ja toinen puoli säätyi kyllä. Mikähän mahtaisi olla vikana?

                                :edit: Onpas suttuinen kuva, tässä parempi.
                                Attached Files
                                Last edited by Jamppa81; 28-05-2016, 05:48.

                                Comment

                                Working...
                                X