Originally posted by haagertti
View Post
E60/61 Vanne- rengasfit topikki III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
-
Originally posted by ///THe View PostKyllähän se nyt ihan saletisti saa raapiin, kun ratti linkussa ja tulee joustoa. Sun rengas on reippaasti jo alikokoinen ja 20mm "vakiokokoa 245/35/19" kapeampi, joten se antaa hiukka armoa (halkaisijassa 15mm eroa ja 10mm sisemmässä, joten sopii kääntämään helpommin)...ja muutenkin jos oot yhtään seurannu niin kun kääntää renkaat tappiin niin siinä samalla renkaan/kaaren väli elää
Last edited by haagertti; 20-05-2015, 05:56.
Comment
-
Eikai jousen merkki/malli vaikuta siihen raapiiko vai ei, madalluksen määrä + renkaan koko + vanteen speksit sen määrää.
Mulla raapi omilla 19" keulassa, tosin rengas oli 235/35R19 ja vanteen ET5 ja leveys 9,5". Kaarimitta 31.
Vähän epäilen haagertin kommenttia kyllä, varmasti raapii ainakin ääritilanteissa.
Ja alikokoiset gummit vaikuttavat mm. nopeusmittarin virheeseen ja ehkä myös polttoaineen kulutukseen kun pitää kierrättää enempi.
Comment
-
Originally posted by haagertti View PostNo ei se nyt raavi kun on olemassa muitakin alustoja kun foorumin suosituimmat hr-35mm madallusjouset. Ja se voi olla alikokonen valmistajan arvoihin verrattaes mut kun noissakin riittää kantavuus niin miks ostaa jotkut järkyttävän kokoset kumit? Mut joo sehän on btcf:än tapa et tehäön kaikki niinkuin saksas on päätetty ni sit on hyväja muutenkin jos oot yhtään seurannu niin kun kääntää renkaat tappiin niin siinä samalla renkaan/kaaren väli elää
Ja onhan se ihan naurettavan näköinen alikokoisella renkaalla vaikka madaltaisit runkopalkit maahan saakka. Pyöräkotelo näyttää silti tyhjältä etu- ja takalaidalta... IMO. Mutta kukin tyylillään.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
Mut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät. Ja oliskohan tuolla edessä nyt noin 1,5 astet campeeria. Ja nyt tolla setupilla mikä omassa ln niin pystyy ajaan kanttarin yli renkaat täysin kännettynä niin ettei raavi.kyllhän sen varmaan sais raapasee kun ajais kanttarin yli "vauhdilla" mut niin ei nyt ketään järkevä varmaankaan aja. Omastani mitä nyt oon ajellut niin en oo huomannu mitää bensan kulutuksen nousua ja mittarivirheestä en osaa sanoo. Omasta mielestä ei mennyt vielä kumit niin pieniksi että häiritsisi ja näyttäisi että aivan liian pienet kumit.
Comment
-
Originally posted by haagertti View PostMut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät. Ja oliskohan tuolla edessä nyt noin 1,5 astet campeeria. Ja nyt tolla setupilla mikä omassa ln niin pystyy ajaan kanttarin yli renkaat täysin kännettynä niin ettei raavi.kyllhän sen varmaan sais raapasee kun ajais kanttarin yli "vauhdilla" mut niin ei nyt ketään järkevä varmaankaan aja. Omastani mitä nyt oon ajellut niin en oo huomannu mitää bensan kulutuksen nousua ja mittarivirheestä en osaa sanoo. Omasta mielestä ei mennyt vielä kumit niin pieniksi että häiritsisi ja näyttäisi että aivan liian pienet kumit.Kyllä se keula nousee jopa todella paljon kun renkaita kääntää ja itse ajan joka päivä kotipihaan katukivetyksen ylitte renkaat tappiin käännettynä ja ei se siinä ota kiinni. Mutta eikö sulla muka ota missään tilanteessa kaariin kun esim. renkaat hieman käännettynä ja ajat epätasaiselta paikalta(ENKÄ NYT TARKOTA ETTÄ AJAT 200KM/H SIIHEN EPÄTASASEEN PAIKKAAN
)? Itellä ainakin huomaa kun ilmaperä on löysä niin vääntelee koko koria tommosessa tilanteessa ja sitten vähän rouhahtaa, mutta toki loppuu heti kun kääntää lisää renkaita...
EDIT: Oliko sullakin E61 vai E60? ja toki kun madaltaa enemmän niin tukivarren liikeradasta johtuen vanne uppoaa syvemmälle kaaren sisään(esim. msport korkeudella mulla tuli talvivanteen ulkoreuna just kaaresta yli ja kun puotti tohon 300mm niin se jää jonkun 1,5cm kaaren sisäpuolelle.Last edited by juxo; 20-05-2015, 12:57.G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
On tosissaan vääntöä. Itseä ihmetyttänyt että mitenkä porukalla mahtuu niin pienellä et:llä vanteet pyörimään alla kun itsellä on jo ihan kaarella vaikka et lukemat niin isot + kaaret mankeloitu foorumeilla puhuttuihin. Tai sitten minulla on väärä laskukaava käytössä
Comment
-
Originally posted by juxo View PostHuoh tätä vääntöä....Kyllä se keula nousee jopa todella paljon kun renkaita kääntää ja itse ajan joka päivä kotipihaan katukivetyksen ylitte renkaat tappiin käännettynä ja ei se siinä ota kiinni. Mutta eikö sulla muka ota missään tilanteessa kaariin kun esim. renkaat hieman käännettynä ja ajat epätasaiselta paikalta(ENKÄ NYT TARKOTA ETTÄ AJAT 200KM/H SIIHEN EPÄTASASEEN PAIKKAAN
)? Itellä ainakin huomaa kun ilmaperä on löysä niin vääntelee koko koria tommosessa tilanteessa ja sitten vähän rouhahtaa, mutta toki loppuu heti kun kääntää lisää renkaita...
EDIT: Oliko sullakin E61 vai E60? ja toki kun madaltaa enemmän niin tukivarren liikeradasta johtuen vanne uppoaa syvemmälle kaaren sisään(esim. msport korkeudella mulla tuli talvivanteen ulkoreuna just kaaresta yli ja kun puotti tohon 300mm niin se jää jonkun 1,5cm kaaren sisäpuolelle.
Comment
-
Originally posted by haagertti View PostItellä e60 ni en tie miten e61 käyttätyy muutakun kyydissä olleena. Ja ei raapase kiinne vaikka ns normaali ajossa kääntyy vaikka töyssyä onkin ja ottaa huomioon myös sen mitä kori antaa periksi. Itellä alkaa oleen kaikki säädöt suht tapissa niin et ei senkäön takia ota kiinne kun jos ois löysemmällä niin sit vois ollakkinG05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
Originally posted by juxo View PostJoo tosiaan tuo perän löysyys ja sen eläminen aiheuttaa keulan kallistelua kun se vääntää koria ja siten raapii herkemmin keulakin..Ja tuohon vielä päälle mihin on camberit säädetty, niin suora vertailu onkin jo paljon hankalampaa...
BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
454hp/850Nm
100-200kmh@9,98s
0-200kmh@15,35s
1/4 mile 12,82s@185,8kmh
1 mile 259kmh
BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
Project target;
+500hp/+1000Nm
100-200kmh@<9s
0-200kmh@<14s
1/4 mile <12s@19xkmh
1 mile +270kmh
Comment
-
Originally posted by haagertti View PostMut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät.BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
454hp/850Nm
100-200kmh@9,98s
0-200kmh@15,35s
1/4 mile 12,82s@185,8kmh
1 mile 259kmh
BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
Project target;
+500hp/+1000Nm
100-200kmh@<9s
0-200kmh@<14s
1/4 mile <12s@19xkmh
1 mile +270kmh
Comment
-
Originally posted by AiM View Post5kg/5kg vissiin vakiojouset BC:n setissä -millä jousivakiolla ja minkäs mittaiset otit nuo jäykemmät?Last edited by haagertti; 20-05-2015, 19:42.
Comment
-
Originally posted by AiM View PostJa e61:ssä perää lasketaan pussien painetta pudottamalla eli jousivakio pienenee ja perä muuttuu löysemmäksi mitä alemmas mennään.
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Kysymys vanteiden keskimerkkien koosta: autoni kanssa tuli BMW alkuperäiset '134 Trapedzoid' vanteet (talveksi), koko 16x7" ET20 mutta keskiöt puuttuu. Käyköhän näihin BMW 68mm keskiömerkit? Vai onko ne kaikki saman kokoisia? En tarkoita mitään tarroja, vaan merkit jotka kiinnitetään klipseillä kiinni.Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
Ex. E81 118d LCI Bluewater
Comment
-
Originally posted by heifetz View PostKysymys vanteiden keskimerkkien koosta: autoni kanssa tuli BMW alkuperäiset '134 Trapedzoid' vanteet (talveksi), koko 16x7" ET20 mutta keskiöt puuttuu. Käyköhän näihin BMW 68mm keskiömerkit? Vai onko ne kaikki saman kokoisia? En tarkoita mitään tarroja, vaan merkit jotka kiinnitetään klipseillä kiinni.
Muistaakseni ei ole vanteella väliä vaan kaikissa bmw:een orkkis vanteissa on saman kokoiset keskiön reiät
Comment
Comment