Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Vanne- rengasfit topikki III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    Originally posted by Maili View Post
    Millaisilla ilmanpaineilla ajatte e61 renkailla 245/35/19 ja 275/30/19?
    Nykysillä Conti SportContacteilla 3,0-3,2. Edellisillä Nankangeilla pärjäs 2,8-3,0.

    Ot: Jos joku harkitsee 6X:ään noita Contin "superhyperpremium" kummeja ni kannattaa jättää hankkimatta. Aivan jäätävä meteli ja uraherkkyys. Onneks en ite maksanu näistä enempää kun mitä ois ollu kierros Kumhoa (ovh. Näille olis reipas 2K€). En tiiä toimisko jos ois 18" ja joku 45 profiili.
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93

    Comment

    • tommi_n
      Bimmer Rookie
      • Sep 2014
      • 65
      • Tampere

      Originally posted by Petteri80 View Post
      Tarkoitus hommata autoon AP:n coiloverit, miten mahtaa mahtua nykyisten vanteiden kanssa: edessä 8,5x19" ET15 ja takana 9,5x19" ET20. Näyttää jo vakiotolpalla olevan edessä melko ahdasta, tolpasta vanteeseen n.2cm Takana tilaa näytti oleva reilusti.
      En tiedä AP:n setin jousen ja jousilautasen halkaisijaa mutta Vogtlandin coilisetissä 8.5x18 ET20 on just siinä, tilaa ehkä 5mm max. 9.5x20 ET10 vanteen ja jousilautasen väliin menee puoltoista luottokorttia. Tosin vanteiden muodoissa on eroja, omistani sorvattiin 3mm pois siittä sisäkehän pystyreunasta niin saatiin em. välys aikaiseksi...

      Eiköhän sen 19" vanteellakin ihan tarpeeks vattalleen saa, 18" on ainakin järjettömän typerän näköinen kun pyöränkaaren etu- ja takaosista renkaaseen on kilometri tyhjää... Jotta 18" saa "madallushyödyn" käytettyä niin löytyykö niistä renkaista edes tarpeeksi kantavuutta ison ja painavan auton renkaiksi? Sivusta katsottuna suht runsaasti madallettu 20" settikin alkaa näyttää noilta kohtaa hölmöltä, ne pyöränkaaret kun on piirretty niin suurella säteellä. Mut kukin tavallaan. Stance-skenessä ympäri maailmaa näyttää olevan jo pitkän aikaa olleen vallalla trendi jossa erilaisuus, ainutlaatuisuus ja älyttömyys menee aina tyylikkyyden edelle...
      BMW e61 535d M-sport
      Lancia Delta HF integrale

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        Originally posted by oinas View Post
        245/45r18 et20 pyöri hyvin m-jousilla (napakaari mitta noin 36).
        Kun laittoi madaltavan jousilautasen -10 mm niin joskus vähän hipsaisee.

        Juu ET20 meneekin vielä just ja just, mutta ET13 ottaa enemmän kiinni...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17547
          • Turku

          Originally posted by Maili View Post
          Millaisilla ilmanpaineilla ajatte e61 renkailla 245/35/19 ja 275/30/19?
          Takana tuo ja edessä 235/35 ja ilmanpaineet 3,5 ja 3.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Petteri80
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 578
            • Joensuu

            Originally posted by tommi_n View Post
            En tiedä AP:n setin jousen ja jousilautasen halkaisijaa mutta Vogtlandin coilisetissä 8.5x18 ET20 on just siinä, tilaa ehkä 5mm max. 9.5x20 ET10 vanteen ja jousilautasen väliin menee puoltoista luottokorttia. Tosin vanteiden muodoissa on eroja, omistani sorvattiin 3mm pois siittä sisäkehän pystyreunasta niin saatiin em. välys aikaiseksi...

            Eiköhän sen 19" vanteellakin ihan tarpeeks vattalleen saa, 18" on ainakin järjettömän typerän näköinen kun pyöränkaaren etu- ja takaosista renkaaseen on kilometri tyhjää... Jotta 18" saa "madallushyödyn" käytettyä niin löytyykö niistä renkaista edes tarpeeksi kantavuutta ison ja painavan auton renkaiksi? Sivusta katsottuna suht runsaasti madallettu 20" settikin alkaa näyttää noilta kohtaa hölmöltä, ne pyöränkaaret kun on piirretty niin suurella säteellä. Mut kukin tavallaan. Stance-skenessä ympäri maailmaa näyttää olevan jo pitkän aikaa olleen vallalla trendi jossa erilaisuus, ainutlaatuisuus ja älyttömyys menee aina tyylikkyyden edelle...
            Kiitos vastauksesta.

            Eli noilla mun vanteiden specseillä ottaa melko varmasti vanne tolppaan kiinni ilman spaceria (joka ei ole vaihto-ehto). Fack

            Täytyy alkaa katselemaan kiinteällä madalluksella olevia alustasarjoja.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              Originally posted by Petteri80 View Post
              Kiitos vastauksesta.

              Eli noilla mun vanteiden specseillä ottaa melko varmasti vanne tolppaan kiinni ilman spaceria (joka ei ole vaihto-ehto). Fack

              Täytyy alkaa katselemaan kiinteällä madalluksella olevia alustasarjoja.


              No nyt en ymmärrä. Jos 8,5" ET20 menee, niin silloinhan ET15 menee vielä paremmin.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                Originally posted by tommi_n View Post
                En tiedä AP:n setin jousen ja jousilautasen halkaisijaa mutta Vogtlandin coilisetissä 8.5x18 ET20 on just siinä, tilaa ehkä 5mm max. 9.5x20 ET10 vanteen ja jousilautasen väliin menee puoltoista luottokorttia. Tosin vanteiden muodoissa on eroja, omistani sorvattiin 3mm pois siittä sisäkehän pystyreunasta niin saatiin em. välys aikaiseksi...

                Eiköhän sen 19" vanteellakin ihan tarpeeks vattalleen saa, 18" on ainakin järjettömän typerän näköinen kun pyöränkaaren etu- ja takaosista renkaaseen on kilometri tyhjää... Jotta 18" saa "madallushyödyn" käytettyä niin löytyykö niistä renkaista edes tarpeeksi kantavuutta ison ja painavan auton renkaiksi? Sivusta katsottuna suht runsaasti madallettu 20" settikin alkaa näyttää noilta kohtaa hölmöltä, ne pyöränkaaret kun on piirretty niin suurella säteellä. Mut kukin tavallaan. Stance-skenessä ympäri maailmaa näyttää olevan jo pitkän aikaa olleen vallalla trendi jossa erilaisuus, ainutlaatuisuus ja älyttömyys menee aina tyylikkyyden edelle...
                Tervehdys, minua kiinnostaa, miten sulla on toi Vogtland alusta toiminut käytössä ja minkälaiset jousi jäykkyydet sulla siinä on.

                Comment

                • tommi_n
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2014
                  • 65
                  • Tampere

                  Eikun sulla on 5mm edessä enempi tilaa 8.5 ET15 vanteen kanssa kun mulla oli 8.5 ET20 talvivanteella. Pitäis se sopia kyl jossei AP:ssä oo kauheen kokoset jouset.

                  www.tiefenwerk.com, sieltä ostin ton Vogtlandin ja voin sekä alustaa että kauppaa suositella. Näytti saavan AP:takin, mut mä laittasin vähän lisää rahaa ja ottaisin Vogtlandin... Se on mukava alusta ja Made in Germany. 7kg etujouset.
                  BMW e61 535d M-sport
                  Lancia Delta HF integrale

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä

                    Originally posted by tommi_n View Post
                    Eikun sulla on 5mm edessä enempi tilaa 8.5 ET15 vanteen kanssa kun mulla oli 8.5 ET20 talvivanteella. Pitäis se sopia kyl jossei AP:ssä oo kauheen kokoset jouset.

                    www.tiefenwerk.com, sieltä ostin ton Vogtlandin ja voin sekä alustaa että kauppaa suositella. Näytti saavan AP:takin, mut mä laittasin vähän lisää rahaa ja ottaisin Vogtlandin... Se on mukava alusta ja Made in Germany. 7kg etujouset.

                    Kyllä ne tehdään AP:n sarjatkin saksassa.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Tämä on varmaan olemassaolevista topiceista paras paikka kysymyksilleni.

                      Onko jollakin kokemusta BC Racing BR -alustasta E61:ssä? Itselläni olisi ajatuksena hankkia jotakin korkeussäädettävää alustaa sigun autoon ja Mamasanilta löytyisi BC:n edustus Suomessa - ainakin muissa korimalleissa tuntuu olevan suosittu valmistaja.

                      Paketissa tulee pelkät etutolpat mukana. Onko "pappamallin" iskarit takana riittävät vai pitäisikö sinne ostaa uutta myös?
                      Olisiko tuo Tiefenwerk.com:in valikoima parempi ja sieltä uudet iskarit myös takapäähän?

                      Vakiona BC:issä näyttää olevan jousina 5 kg/mm - olisiko tarvetta ottaa jäykempää (ja lyhyempää) ? Täällähän on E60:isiin lyöty +10 kg/mm jousia ja kai näissä keulat aikalailla saman painaa?

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        En osaa sanoa muuta kuin että mulla on tollanen sarja omassa totterossa ja ihmettelen suuresti jos/kun jengi tilaa tuplajäykempiä jousia. Se on sillon sama kun ei ole jousia ollenkaan.

                        Perästä en osaa sanoa, mulla on siellä Bilsteinit.

                        Edit: ja suosittelen BC Racinkia, ollut ne jo kahdessa autossa. Toimivat hyvin ja ajettavuus on hyvä, samoin kantavuus.
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • ///THe
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 842
                          • Espoo

                          Originally posted by vallu View Post
                          Tämä on varmaan olemassaolevista topiceista paras paikka kysymyksilleni.
                          Löytyy myös e61 madalus topic.

                          Originally posted by vallu View Post
                          Onko jollakin kokemusta BC Racing BR -alustasta E61:ssä? Itselläni olisi ajatuksena hankkia jotakin korkeussäädettävää alustaa sigun autoon ja Mamasanilta löytyisi BC:n edustus Suomessa - ainakin muissa korimalleissa tuntuu olevan suosittu valmistaja.

                          Vakiona BC:issä näyttää olevan jousina 5 kg/mm - olisiko tarvetta ottaa jäykempää (ja lyhyempää) ? Täällähän on E60:isiin lyöty +10 kg/mm jousia ja kai näissä keulat aikalailla saman painaa?
                          Mulla on ollut viimeiset 35tkm BC BR tolpat keulassa paikoillaan vakio jäykkyyksisillä jousilla. Olisin alkujaan ottanut aavistuksen jäykemmät/lyhyemmät, mutta noi oli ainoat mitä tarjottiin alkuperäisiin yläpäihin käyvänä (kartiomallinen jousi). Tuntuu tuo vakio jäykkyyskin riittävän hyvin ainakin omaan makuun.

                          BC:ltä on tulossa lähiaikoina e61:seen myös takatolpat. Vein viime viikolla malliksi msport takatolpan (kiitos Nmeri vanhoista tolpista ), jonka lähettivät tehtaalle. Mitä nyt Mikon ja Alen kanssa juttelin, niin muutaman viikon sisällä pitäisivät tulla. Mamasanin palvelu yleensä ottaenkin on aivan huippua, niin sitä kautta kyllä mielellään tilailee.

                          Jos muuten muillakin on kiinnostusta BC takatolpille e61:seen, niin voi lähestyä minua vaikka PM:llä. Voin kysellä Mamasanilta saatasko joku kimppa-alennus, jos useampi iskaripari lähtis kerralla tilaukseen.
                          X5 F15 ///Msport
                          CRX 2gen +25psi

                          Comment

                          • Paarma78
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 291
                            • Klaukkala

                            E60 530xd

                            Kävin omaani säätämässä takacamberit pystyyn alustanvaihdon jälkeen (KW V3). Tuli mittarin mukaan jonnekkin 1.20 kohdille, yli asteen verran tuli korjausta. Takarengastuksen speksit on 275/30/20 Nankang NS-20 ja vanne 10" ET40. Alkoi renkaat ottamaan takakaareen kiinni. Eli mankelille menee. Napa-kaari takana vähän päältä 350mm.

                            Etupää napa-kaari 343mm ja 8.5" ET35 vanne 235/35/20 NS-20 rengas. Jäi tuo rengas sen verran sisään että laitoin 5mm limpun väliin ja parempi, näyttäis kuitenkin siltä että 10mm limppukin menis ihan kivasti. Vois melkeen kokeilla kun sellaisetkin tossa löytyy. Eli ET30 tuolla vanteella/renkaalla on ainakin tähän OK (NS-20 on ehkä keskimääräistä kapoisempi, tulee sellainen pieni veny ilme).
                            BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                            BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                            ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                            ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                            Comment

                            • Petteri80
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 578
                              • Joensuu

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              No nyt en ymmärrä. Jos 8,5" ET20 menee, niin silloinhan ET15 menee vielä paremmin.

                              Originally posted by tommi_n View Post
                              Eikun sulla on 5mm edessä enempi tilaa 8.5 ET15 vanteen kanssa kun mulla oli 8.5 ET20 talvivanteella. Pitäis se sopia kyl jossei AP:ssä oo kauheen kokoset jouset.

                              www.tiefenwerk.com, sieltä ostin ton Vogtlandin ja voin sekä alustaa että kauppaa suositella. Näytti saavan AP:takin, mut mä laittasin vähän lisää rahaa ja ottaisin Vogtlandin... Se on mukava alusta ja Made in Germany. 7kg etujouset.
                              Joo tullut näköjään ajatusvirhe tuossa, eli tosiaan 5mm ulommas tolpasta tulee vanne tolla 15 ET:llä
                              Nuo Vogtlandin coilit näytti muistaakseni kuvan perusteella rakenteeltaan aika samanlaiselta kun AP:n tolpat.

                              Pistän nuo AP:t tilaukseen ja ja katsotaan sitten miten ne tonne mahtuu.

                              Comment

                              • Torppa
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 283
                                • Vihti

                                Noniin toistakymmentä sivua luin ja ihan ei ajatus vieläkään auennut.

                                Autona e61 takavetonen 35d 2005. m-sport alustalla

                                Ajattelin 20" vanteita, eteen 8,5" ja taakse 10"

                                Mikähän olisi optimaalinen offsetti vanteille?

                                Tarkoitus ei ole madaltaa autoa enempää, kaaret pitäisi koittaa täyttää hyvin.
                                Eli hieman ylikoon kumit? 235/35/20 JA 275/30/20 ?

                                Kantavuusluokka renkaissa pitää olla minimissää mitä? 92 ei riitä?


                                Työpaikallani käytettävissä mulla on kulmien säätölaite ja takaata camberit pitäis kohilleen saada kun tuppaa sisäreunat kulumaan takaata. Koneessa ei tosin ole valintaa 20" vanteille tämän auton kanssa. Mitä tehdä?
                                ------------------------------------------------
                                Entiset:
                                E61 535D M-sport 11/-05
                                E61 535D M-sport 12/-04
                                E46 330D Touring 11/-03
                                E36 325i Coupe 8/-92
                                E30 318i Coupe -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎