E60/61 Vanne- rengasfit topikki III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///THe
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 837
    • Espoo

    #226
    Originally posted by haagertti View Post
    En tie miten raapii 19" kun kääntää itellä on edessä 9x19" et24 siellä spacerina 13mm eli et11 ja kumina on 225/35/19 ja kaaresta napaan mitta on 280mm.. Ja kaaria ei ole edes mankeloitu
    Kyllähän se nyt ihan saletisti saa raapiin, kun ratti linkussa ja tulee joustoa. Sun rengas on reippaasti jo alikokoinen ja 20mm "vakiokokoa 245/35/19" kapeampi, joten se antaa hiukka armoa (halkaisijassa 15mm eroa ja 10mm sisemmässä, joten sopii kääntämään helpommin)...
    X5 F15 ///Msport
    CRX 2gen +25psi

    Comment

    • haagertti
      Newbiemmer
      • Jan 2012
      • 21
      • turku

      #227
      Originally posted by ///THe View Post
      Kyllähän se nyt ihan saletisti saa raapiin, kun ratti linkussa ja tulee joustoa. Sun rengas on reippaasti jo alikokoinen ja 20mm "vakiokokoa 245/35/19" kapeampi, joten se antaa hiukka armoa (halkaisijassa 15mm eroa ja 10mm sisemmässä, joten sopii kääntämään helpommin)...
      No ei se nyt raavi kun on olemassa muitakin alustoja kun foorumin suosituimmat hr-35mm madallusjouset. Ja se voi olla alikokonen valmistajan arvoihin verrattaes mut kun noissakin riittää kantavuus niin miks ostaa jotkut järkyttävän kokoset kumit? Mut joo sehän on btcf:än tapa et tehäön kaikki niinkuin saksas on päätetty ni sit on hyvä ja muutenkin jos oot yhtään seurannu niin kun kääntää renkaat tappiin niin siinä samalla renkaan/kaaren väli elää
      Last edited by haagertti; 20-05-2015, 05:56.

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        #228
        Eikai jousen merkki/malli vaikuta siihen raapiiko vai ei, madalluksen määrä + renkaan koko + vanteen speksit sen määrää.

        Mulla raapi omilla 19" keulassa, tosin rengas oli 235/35R19 ja vanteen ET5 ja leveys 9,5". Kaarimitta 31.

        Vähän epäilen haagertin kommenttia kyllä, varmasti raapii ainakin ääritilanteissa.

        Ja alikokoiset gummit vaikuttavat mm. nopeusmittarin virheeseen ja ehkä myös polttoaineen kulutukseen kun pitää kierrättää enempi.
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 837
          • Espoo

          #229
          Originally posted by haagertti View Post
          No ei se nyt raavi kun on olemassa muitakin alustoja kun foorumin suosituimmat hr-35mm madallusjouset. Ja se voi olla alikokonen valmistajan arvoihin verrattaes mut kun noissakin riittää kantavuus niin miks ostaa jotkut järkyttävän kokoset kumit? Mut joo sehän on btcf:än tapa et tehäön kaikki niinkuin saksas on päätetty ni sit on hyvä ja muutenkin jos oot yhtään seurannu niin kun kääntää renkaat tappiin niin siinä samalla renkaan/kaaren väli elää
          Koeta nyt hyvä veli ymmärtää, että renkaan leveys ja vanteen offset vaikuttaa oleellisesti miten se rengas sopii sieltä kaaren sisästä kääntymään. Kokeileppa tuota omaa setuppisia lisäämällä 10mm spaceri eteen (itse renkaan pinta silloin yhtä ulkona kuin esim. tuossa omassa setupissa) ja kerroppa kokemuksia kääntyykö raapimatta ja pystytkö ajamaan esim kanttikiven yli rengas käännettynä ilman että naarmaseen kiinni? Lisäksi camberilla on suuri merkitys asian kanssa. Sulla kun kerran on jotain muuta kuin h&r -35mm, niin kerrotko samalla paljonko camberia löytyy? Kyllä täällä täysin säädettävillä coiliella monet muutkin ajaa. Esim. mulla ja Revotella BC coilit molemmilla.

          Ja onhan se ihan naurettavan näköinen alikokoisella renkaalla vaikka madaltaisit runkopalkit maahan saakka. Pyöräkotelo näyttää silti tyhjältä etu- ja takalaidalta... IMO. Mutta kukin tyylillään.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • haagertti
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 21
            • turku

            #230
            Mut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät. Ja oliskohan tuolla edessä nyt noin 1,5 astet campeeria. Ja nyt tolla setupilla mikä omassa ln niin pystyy ajaan kanttarin yli renkaat täysin kännettynä niin ettei raavi.kyllhän sen varmaan sais raapasee kun ajais kanttarin yli "vauhdilla" mut niin ei nyt ketään järkevä varmaankaan aja. Omastani mitä nyt oon ajellut niin en oo huomannu mitää bensan kulutuksen nousua ja mittarivirheestä en osaa sanoo. Omasta mielestä ei mennyt vielä kumit niin pieniksi että häiritsisi ja näyttäisi että aivan liian pienet kumit.

            Comment

            • juxo
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 301
              • Jyväskylä

              #231
              Originally posted by haagertti View Post
              Mut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät. Ja oliskohan tuolla edessä nyt noin 1,5 astet campeeria. Ja nyt tolla setupilla mikä omassa ln niin pystyy ajaan kanttarin yli renkaat täysin kännettynä niin ettei raavi.kyllhän sen varmaan sais raapasee kun ajais kanttarin yli "vauhdilla" mut niin ei nyt ketään järkevä varmaankaan aja. Omastani mitä nyt oon ajellut niin en oo huomannu mitää bensan kulutuksen nousua ja mittarivirheestä en osaa sanoo. Omasta mielestä ei mennyt vielä kumit niin pieniksi että häiritsisi ja näyttäisi että aivan liian pienet kumit.
              Huoh tätä vääntöä.... Kyllä se keula nousee jopa todella paljon kun renkaita kääntää ja itse ajan joka päivä kotipihaan katukivetyksen ylitte renkaat tappiin käännettynä ja ei se siinä ota kiinni. Mutta eikö sulla muka ota missään tilanteessa kaariin kun esim. renkaat hieman käännettynä ja ajat epätasaiselta paikalta(ENKÄ NYT TARKOTA ETTÄ AJAT 200KM/H SIIHEN EPÄTASASEEN PAIKKAAN)? Itellä ainakin huomaa kun ilmaperä on löysä niin vääntelee koko koria tommosessa tilanteessa ja sitten vähän rouhahtaa, mutta toki loppuu heti kun kääntää lisää renkaita...

              EDIT: Oliko sullakin E61 vai E60? ja toki kun madaltaa enemmän niin tukivarren liikeradasta johtuen vanne uppoaa syvemmälle kaaren sisään(esim. msport korkeudella mulla tuli talvivanteen ulkoreuna just kaaresta yli ja kun puotti tohon 300mm niin se jää jonkun 1,5cm kaaren sisäpuolelle.
              Last edited by juxo; 20-05-2015, 12:57.
              G05 X5 45e Msport
              E70 X5 35d
              E36 Compact VR6T
              E60 M5 VR6T
              E92 VR6T Build

              Comment

              • >Jon1<
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1054
                • Kuopio

                #232
                On tosissaan vääntöä. Itseä ihmetyttänyt että mitenkä porukalla mahtuu niin pienellä et:llä vanteet pyörimään alla kun itsellä on jo ihan kaarella vaikka et lukemat niin isot + kaaret mankeloitu foorumeilla puhuttuihin. Tai sitten minulla on väärä laskukaava käytössä
                ex:F11 535xd M-Sport
                ex:e61 530D M-Sport
                ex:e38 740i mafia
                ex:e36 328
                ex:e36 320
                ex:e30 320->325

                Comment

                • haagertti
                  Newbiemmer
                  • Jan 2012
                  • 21
                  • turku

                  #233
                  Originally posted by juxo View Post
                  Huoh tätä vääntöä.... Kyllä se keula nousee jopa todella paljon kun renkaita kääntää ja itse ajan joka päivä kotipihaan katukivetyksen ylitte renkaat tappiin käännettynä ja ei se siinä ota kiinni. Mutta eikö sulla muka ota missään tilanteessa kaariin kun esim. renkaat hieman käännettynä ja ajat epätasaiselta paikalta(ENKÄ NYT TARKOTA ETTÄ AJAT 200KM/H SIIHEN EPÄTASASEEN PAIKKAAN)? Itellä ainakin huomaa kun ilmaperä on löysä niin vääntelee koko koria tommosessa tilanteessa ja sitten vähän rouhahtaa, mutta toki loppuu heti kun kääntää lisää renkaita...

                  EDIT: Oliko sullakin E61 vai E60? ja toki kun madaltaa enemmän niin tukivarren liikeradasta johtuen vanne uppoaa syvemmälle kaaren sisään(esim. msport korkeudella mulla tuli talvivanteen ulkoreuna just kaaresta yli ja kun puotti tohon 300mm niin se jää jonkun 1,5cm kaaren sisäpuolelle.
                  Itellä e60 ni en tie miten e61 käyttätyy muutakun kyydissä olleena. Ja ei raapase kiinne vaikka ns normaali ajossa kääntyy vaikka töyssyä onkin ja ottaa huomioon myös sen mitä kori antaa periksi. Itellä alkaa oleen kaikki säädöt suht tapissa niin et ei senkäön takia ota kiinne kun jos ois löysemmällä niin sit vois ollakkin

                  Comment

                  • juxo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 301
                    • Jyväskylä

                    #234
                    Originally posted by haagertti View Post
                    Itellä e60 ni en tie miten e61 käyttätyy muutakun kyydissä olleena. Ja ei raapase kiinne vaikka ns normaali ajossa kääntyy vaikka töyssyä onkin ja ottaa huomioon myös sen mitä kori antaa periksi. Itellä alkaa oleen kaikki säädöt suht tapissa niin et ei senkäön takia ota kiinne kun jos ois löysemmällä niin sit vois ollakkin
                    Joo tosiaan tuo perän löysyys ja sen eläminen aiheuttaa keulan kallistelua kun se vääntää koria ja siten raapii herkemmin keulakin..
                    G05 X5 45e Msport
                    E70 X5 35d
                    E36 Compact VR6T
                    E60 M5 VR6T
                    E92 VR6T Build

                    Comment

                    • AiM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 247
                      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                      #235
                      Originally posted by juxo View Post
                      Joo tosiaan tuo perän löysyys ja sen eläminen aiheuttaa keulan kallistelua kun se vääntää koria ja siten raapii herkemmin keulakin..
                      Ja e61:ssä perää lasketaan pussien painetta pudottamalla eli jousivakio pienenee ja perä muuttuu löysemmäksi mitä alemmas mennään -vaikuttaahan se väistämättä ajokäytökseen että korin kallisteluun, myös edessä. Ja tuohon vielä päälle mihin on camberit säädetty, niin suora vertailu onkin jo paljon hankalampaa...
                      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                      454hp/850Nm
                      100-200kmh@9,98s
                      0-200kmh@15,35s
                      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                      1 mile 259kmh

                      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                      Project target;
                      +500hp/+1000Nm
                      100-200kmh@<9s
                      0-200kmh@<14s
                      1/4 mile <12s@19xkmh
                      1 mile +270kmh

                      Comment

                      • AiM
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 247
                        • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                        #236
                        Originally posted by haagertti View Post
                        Mut joo koitettu on leveemmilläkin lätyillä ajella jne. Sama itellä kans on bc alla mut vakio jouset bc:ssä naurettavan löysät niin tilasin jäykemmät.
                        5kg/5kg vissiin vakiojouset BC:n setissä -millä jousivakiolla ja minkäs mittaiset otit nuo jäykemmät?
                        BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                        454hp/850Nm
                        100-200kmh@9,98s
                        0-200kmh@15,35s
                        1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                        1 mile 259kmh

                        BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                        Project target;
                        +500hp/+1000Nm
                        100-200kmh@<9s
                        0-200kmh@<14s
                        1/4 mile <12s@19xkmh
                        1 mile +270kmh

                        Comment

                        • haagertti
                          Newbiemmer
                          • Jan 2012
                          • 21
                          • turku

                          #237
                          Originally posted by AiM View Post
                          5kg/5kg vissiin vakiojouset BC:n setissä -millä jousivakiolla ja minkäs mittaiset otit nuo jäykemmät?
                          Edestä en jousen pituutta muuttanu mut sinne tuli 12kg ja takajousihan vakiona 220mm/5kg niin nyt on takana 180mm/12kg. Omasta mielestä ei viel liian jäykäks menny. Mut nää jäykkyys hommat tietty maku asioita, itsee ei häiritse vaikka olis jäykkäkin mut kyllä toi setuppi vielä joustaakin tarpeeks omaan mieleen. Ja onhan tuo 5srj jo niin iso auto ettei siitä saa yhtä jäykkää kun jostain pienestä. Esim niin että jäis josain vaiheessa joku nurkka ilmaan kun ajaa jostain alas.
                          Last edited by haagertti; 20-05-2015, 19:42.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17598
                            • Turku

                            #238
                            Originally posted by AiM View Post
                            Ja e61:ssä perää lasketaan pussien painetta pudottamalla eli jousivakio pienenee ja perä muuttuu löysemmäksi mitä alemmas mennään
                            Jaha, tämä selittääkin ongelmani. Hiukan väärinpäin menee .
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #239
                              Kysymys vanteiden keskimerkkien koosta: autoni kanssa tuli BMW alkuperäiset '134 Trapedzoid' vanteet (talveksi), koko 16x7" ET20 mutta keskiöt puuttuu. Käyköhän näihin BMW 68mm keskiömerkit? Vai onko ne kaikki saman kokoisia? En tarkoita mitään tarroja, vaan merkit jotka kiinnitetään klipseillä kiinni.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              • haagertti
                                Newbiemmer
                                • Jan 2012
                                • 21
                                • turku

                                #240
                                Originally posted by heifetz View Post
                                Kysymys vanteiden keskimerkkien koosta: autoni kanssa tuli BMW alkuperäiset '134 Trapedzoid' vanteet (talveksi), koko 16x7" ET20 mutta keskiöt puuttuu. Käyköhän näihin BMW 68mm keskiömerkit? Vai onko ne kaikki saman kokoisia? En tarkoita mitään tarroja, vaan merkit jotka kiinnitetään klipseillä kiinni.

                                Muistaakseni ei ole vanteella väliä vaan kaikissa bmw:een orkkis vanteissa on saman kokoiset keskiön reiät

                                Comment

                                Working...
                                X