Originally posted by 325E
View Post
Ilmeisesti oletat että läpätön imusarja olisi virtausten osalta parempi, mutta se ei ole sama asia kuin että tehoa tulee enemmän.
Miksi ne läpät siellä imusarjassa sitten ovat? Niillä pyritään tehostamaan palotapahtumaa ja osaltaan vähentämään typenoksidipäästöjä. Imussarjan läppärakenteen ansiosta ilmavirtaukset muuttuvat hieman pyörteisemmiksi kulkiessaan läppärakeneteen läpi, mikä itse asiassa parantaa palotapahtuman tehokkuutta. Ilmamäärä ei suinkaan vähene läppärakenteen ansiosta, mikäli näin oletat.
Poistamalla läppärakenne muutetaan samalla imusarjan virtauksia vähemmän pyörteisiksi ja tämä ei ainakaan tehosta palotapahtumaa, toisin kuin oletat.
Ero ei ole läpällisen ja läpättömän imusarjan kohdalla merkittävän suuri, mutta olemassa kuitenkin.
Ja esim. 525d ja 530d välillä typenoksidituotto on 530d speksatusta kokonaisuudesta ja edelleen suuremmasta tehosta johtuen suurempi, jolloin päästöluokitukseen mahtuminen edellyttää mm. läppien mukanaoloa.
Mikäli imusarja (ja läppärakenteet) ovat hyvin karstaiset, niin ilmavirtaukset luonollisesti huononevat ja läppien poisto voi parantaa ilmavirtausta, mutta toisesta syystä kuin oletat.
Imusarjan läppien irtoaminen läppäakselin katkeamisen myötä on asia, jonka vuoksi niitä läppiä niin innokkasti on poistettu M57-moottoreista. M57N2 -moottoreissa läppärakenne on vahvempi ja läpät ovat kestävämpiä ja vähemmän alttiita katkeamaan. Imusarjan karstoittuminen huonontaa läppärakenteen liikettä selvästi ja saattaa osaltaan edistää akselin katkeamista.
Väitän että mikäli imusarja puhdistettaisiin säännöllisesti, niin läpätkin säilyisivät useammin ehjinä.
EDIT: Taustatietona ilmiön pohtimiseen liittyen yhdestä omasta kulkineestakin läpät poistettiin aiemmin ja ajelin jonkin aikaa ilman läppiä. Kuluneen syksyn aikana kuitenkin pohdin enemmän tuota läppäjuttua ja urheilumiehenä kaivoin läppärakenteet varastosta, puhdistin pienet karstat pois ja totesin läppien olevan täysin ehjät, ja asensin takaisin imusarjaan. Nyt vajaa 10 tkm läpillä ajelleena polttoaineen kulutus ei ole ainakaan kasvanut läpättömään verrattuna, mutta väitän huomaavani hieman paremman kaasuvasteen (ja väännön) alhaisilla kierroksilla nyt kun läpät ovat taas mukana. Lukijat voivat puolestani pohtia onko tämä omaa mutua, mutta tyytyväinen olen ollut itse muutokseen ja kiitos kysymymästä nukun yöni hyvin.
Comment