Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Ostamassa lll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    Originally posted by 325E View Post
    Juuri tuota 525D LCI Imusarjaa on suositeltu vaihdettavaksi 530D malliin koska siinä ei ole läppiä ja moottorin tilavuus on sama molemissa se 3.0-litraa.

    Hyöty 525D LCI imusarjassa tulee siinä ettei ole läppiä ja itse läppien kanavien kohdat on sileitä ei tule sellaista huonoa virtauskohtaa kun sellaisesta imusarjasta josta on läpät poistettu.

    Näin em. tehden saadaan ehdottomasti paras lopputulos jopa virtauksilta eli saadaan tehoa enemmän.

    Suosittelen ostaa uusi 525D LCI imusarja jossa kaikki osat mukana.
    Avaavatko Terho hieman logiikkaasi tässä asiassa?

    Ilmeisesti oletat että läpätön imusarja olisi virtausten osalta parempi, mutta se ei ole sama asia kuin että tehoa tulee enemmän.

    Miksi ne läpät siellä imusarjassa sitten ovat? Niillä pyritään tehostamaan palotapahtumaa ja osaltaan vähentämään typenoksidipäästöjä. Imussarjan läppärakenteen ansiosta ilmavirtaukset muuttuvat hieman pyörteisemmiksi kulkiessaan läppärakeneteen läpi, mikä itse asiassa parantaa palotapahtuman tehokkuutta. Ilmamäärä ei suinkaan vähene läppärakenteen ansiosta, mikäli näin oletat.

    Poistamalla läppärakenne muutetaan samalla imusarjan virtauksia vähemmän pyörteisiksi ja tämä ei ainakaan tehosta palotapahtumaa, toisin kuin oletat.

    Ero ei ole läpällisen ja läpättömän imusarjan kohdalla merkittävän suuri, mutta olemassa kuitenkin.

    Ja esim. 525d ja 530d välillä typenoksidituotto on 530d speksatusta kokonaisuudesta ja edelleen suuremmasta tehosta johtuen suurempi, jolloin päästöluokitukseen mahtuminen edellyttää mm. läppien mukanaoloa.

    Mikäli imusarja (ja läppärakenteet) ovat hyvin karstaiset, niin ilmavirtaukset luonollisesti huononevat ja läppien poisto voi parantaa ilmavirtausta, mutta toisesta syystä kuin oletat.

    Imusarjan läppien irtoaminen läppäakselin katkeamisen myötä on asia, jonka vuoksi niitä läppiä niin innokkasti on poistettu M57-moottoreista. M57N2 -moottoreissa läppärakenne on vahvempi ja läpät ovat kestävämpiä ja vähemmän alttiita katkeamaan. Imusarjan karstoittuminen huonontaa läppärakenteen liikettä selvästi ja saattaa osaltaan edistää akselin katkeamista.

    Väitän että mikäli imusarja puhdistettaisiin säännöllisesti, niin läpätkin säilyisivät useammin ehjinä.

    EDIT: Taustatietona ilmiön pohtimiseen liittyen yhdestä omasta kulkineestakin läpät poistettiin aiemmin ja ajelin jonkin aikaa ilman läppiä. Kuluneen syksyn aikana kuitenkin pohdin enemmän tuota läppäjuttua ja urheilumiehenä kaivoin läppärakenteet varastosta, puhdistin pienet karstat pois ja totesin läppien olevan täysin ehjät, ja asensin takaisin imusarjaan. Nyt vajaa 10 tkm läpillä ajelleena polttoaineen kulutus ei ole ainakaan kasvanut läpättömään verrattuna, mutta väitän huomaavani hieman paremman kaasuvasteen (ja väännön) alhaisilla kierroksilla nyt kun läpät ovat taas mukana. Lukijat voivat puolestani pohtia onko tämä omaa mutua, mutta tyytyväinen olen ollut itse muutokseen ja kiitos kysymymästä nukun yöni hyvin.
    Last edited by JaniLap; 25-11-2018, 14:36. Reason: Oma projekti taustaksi
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      Ei kai tuosta 525:n imusarjasta ole muuta hyötyä,kuin läppien puuttuminen. Ja tällöin ei jälkikäteenkään läppien akselin reiistä voi vuotaa öljytöhnää. Kun niitä ei ole.
      Last edited by Heguli 31; 26-11-2018, 22:00.

      Comment

      • aksila
        Newbiemmer
        • Oct 2018
        • 1
        • Sawo

        Moro, lauantaille tuli sovittua et lähtis tommosta kassomaan. Onko pahoja sudenkuoppia?, toki kilsojahan on mutta käsittääkseni kohtuullisesti m57-koneiseksi🤔
        https://m.nettiauto.com/bmw/530/9555...nt=27&vifNav=Y
        eka viesti jee

        Comment

        • Mohko
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 164
          • Rauma

          Originally posted by aksila View Post
          Moro, lauantaille tuli sovittua et lähtis tommosta kassomaan. Onko pahoja sudenkuoppia?, toki kilsojahan on mutta käsittääkseni kohtuullisesti m57-koneiseksi🤔
          https://m.nettiauto.com/bmw/530/9555...nt=27&vifNav=Y
          eka viesti jee
          Jos paljon tulee kilometrejä, niin suosittelen katsomaan sellaista missä on Comfort penkit. Ainakin tälläiselle isommalle paljon mukavemmat istua pitkää matkaa.


          Mistähän löytäisi hyvän Bensa E60:en. Ajokilometrit tippui päivittäisestä 120stä viiteen... ei oikein jaksaisi diisseli pitää enää.
          F15 X5 40e -17
          G30 530e -20
          Honda CBR XX


          EX:
          E38 730
          E34 525
          E36 325
          Honda CBR 1000F
          206 GTI
          E60 lci 530D 08
          F20 114i Msport
          E30 320i Cabrio 90 old school
          F30 330e M-Sport -17

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            Originally posted by aksila View Post
            Moro, lauantaille tuli sovittua et lähtis tommosta kassomaan. Onko pahoja sudenkuoppia?, toki kilsojahan on mutta käsittääkseni kohtuullisesti m57-koneiseksi🤔
            https://m.nettiauto.com/bmw/530/9555...nt=27&vifNav=Y
            eka viesti jee
            Auto kenties jo katsottu, mutta hinta ehkä vähän yläkanttiin. Itse ostin n. 10 000 pienemmillä kilsoilla LCI farkun eikä ne kilometrit mitenkään pelottaneet.

            Jos mahdollista niin puslat ainakin kannattaa syynätä. Ja salavalikosta, että nouseeko lämmöt kunnolla, ettei ole termareita vikaa. En katsonut onko tuossa Active Steering, mutta jos on niin kannattaa vähän koittaa kuntoa selvittää. Itsellä ei ajossa mitään huomaa, mutta vaihtoon menee jossain vaiheessa, ja on muuten kallis, paitsi jos mahdollisuus ottaa hallin lattialle ja itse korjailla.


            Ja jopa lyhyemmälle matkalle suosisin comfort-istuimia. Ovat ne vain niin paljon paremmat kuin perusjakkarat.
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • Nutcase
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 280
              • Kymenlaakso

              Väärä topiikki.
              Last edited by Nutcase; 11-12-2018, 14:10.

              Comment

              • jlukka
                Newbiemmer
                • Dec 2018
                • 3
                • Kirkkonummi

                Onkohan kukaan käynyt kokeilemassa tuota yksilöä https://www.nettiauto.com/bmw/530/10137096? Ei kuvien perusteella näyttäisi kovinkaan huonolta, mutta sitten onhan tuollakin jo ajettu aika paljon eikä huolloista ole kovinkaan paljoa tietoa. Paljonkohan pitäisi varata rahaa sivuun remonteille, jos tuollaisen hankkii...
                E61 530DA -07 Black Sapphire

                Comment

                • jlukka
                  Newbiemmer
                  • Dec 2018
                  • 3
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by jlukka View Post
                  Onkohan kukaan käynyt kokeilemassa tuota yksilöä https://www.nettiauto.com/bmw/530/10137096? Ei kuvien perusteella näyttäisi kovinkaan huonolta, mutta sitten onhan tuollakin jo ajettu aika paljon eikä huolloista ole kovinkaan paljoa tietoa. Paljonkohan pitäisi varata rahaa sivuun remonteille, jos tuollaisen hankkii...
                  Pitihän se käydä koeajolla ja todeta, että laatikko humppaa/nykii ajossa jo häiritsevän paljon. Taitaa olla laatikon mekatroniikka ja venttiilikoneisto korjauskunnossa.
                  E61 530DA -07 Black Sapphire

                  Comment

                  • _Bäri_
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2014
                    • 932
                    • Turku

                    Kävin tota ajamassa tänään enkä huomannu ollenkaa nykimistä tai humppailua? Voitko vähän tarkentaa?
                    G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                    Ex:
                    E61 535dA -05
                    E91 320dA -06
                    E53 X5 3.0dA - 03
                    E39 535iA -01
                    E39 520i -97
                    E39 530dA - 00

                    Comment

                    • Swiftpie
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2014
                      • 24
                      • Laihia



                      Tätä pitäisi käydä tällä viikolla katsomassa? Minkälaisia tuntemuksia auto herättää arvon raatissa?
                      Nykyinen e36 325 coupé diamantschwarz


                      Ex e36 325 coupé diamantschwarz

                      Comment

                      • Kiding
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 189
                        • Tamperkele

                        Omaan makuun tolkuttoman hintanen :think
                        BMW E61 530D 2008

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          2005 vuoden manuaali 525... eikai tuosta 5-numeroista summaa kannata edes harkita maksaa, vaikka vähän ajettu olisikin.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5013
                            • Paimio

                            Originally posted by rizzo View Post
                            2005 vuoden manuaali 525... eikai tuosta 5-numeroista summaa kannata edes harkita maksaa, vaikka vähän ajettu olisikin.
                            Ehkä jos olisi ihan huippuvarustein mutta kun tuo on vielä aikas turkasen perusvermeillä niin ei kyllä sitten millään ole hintansa arvoinen...
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • dolby
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 70
                              • Oulu

                              Originally posted by Swiftpie View Post
                              https://m.nettiauto.com/bmw/525/9936037?vifAdCount=6

                              Tätä pitäisi käydä tällä viikolla katsomassa? Minkälaisia tuntemuksia auto herättää arvon raatissa?
                              Kannattaa kyllä varauksella suhtautua kilometreihin. Ratin, penkkien ja vastaavien kuluneisuudesta saa jotakin osviittaa.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by dolby View Post
                                Kannattaa kyllä varauksella suhtautua kilometreihin. Ratin, penkkien ja vastaavien kuluneisuudesta saa jotakin osviittaa.
                                Nuokin helposti on vaihdettu, jos on ruuvattu. Tullut näitä ruuvattuja vastaan, missä sisusta on siistimmässä kunnossa kun alle 100tkm ajetussa. Marmorilta kannattaa kysäistä huoltohistoria, niin näkee millä kilometreillä käynyt huollossa ja meneekö kilometrit loogisesti. Samoin katsastus historia kannattaa katsoa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎