Tarjoaa kyllä todellakin apuja, D nostettu vaihtoja tietyissä tilanteissa hiukan, S moodilla taas laskettu. Imo yksi parhaista päivityksistä pre lci 530d, vaikka olisi moottoriltaan vakio.
E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex | Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä RikunAutofix.fi
Kai tuossa olennainen asia on myös se turbiinilukon muutokset. Oma ainakin luistattelee niin paljon että varmasti syö aika paljonkin terää motin suorituskyvystä.
Jos ymmärsin oikein yhdestä aiemmasta viestistä niin nämä Staget ei muuta kuitenkaan vaihtokohtia?
Itseä kummastuttaa omassa pre-lci:ssä (2006) se miten sekä D:stä, että sportista on saatu niin huonot. D kulkee ylivaihteilla, kun kierrokset ylöspäin vaihdon jälkeen tippuu esim 1200 rpm ja kevyesti kaasulla ollessa kuuluu rohinaa/korinaa, loppuu kun mennään yli 1400 rpm. Mistähän tuokin ääni tullenee :think Sport taas venyttää vaihdot aivan liian ylös, esim 3 -> 4 vaatii n. 2500 rpm kevyellä kaasulla, ja nelosella jatketaan melkein hamaan tappiin, ei taida vielä 100 km/h vauhdissakaan laittaa vitosta silmään. Muilla samaa käytöstä?
Eli Staget ei tarjonne tähän apua, vai tarjoaako?
Siis onko siinä nyt xHP vai vakiosofta? Jos xHP, niin mikä stage?
Kyllä se ainakin Stage2 softalla melko matalilla kierroksilla D:llä menee. Esim. 65-70kmh mennään ~1200-1300rpm ja 90kmh myös 1300rpm. Ja tuntuu kyllä voimanlinjan värinät nuilla kierroksilla ainakin väsähtäneellä laatikon tukikumilla ja rättinivelellä. Uudet tulossa, saa nähdä vaikuttaako. Muuten tuo päivitys on kyllä niin loistava etten haluaisi luopua.
Näissä isoissa dieseleissä on niin pitkät välitykset että vaihteiden välit on väkisinkin suuret ja jos vaihtokohtaa siirretään ylemmäs, alkaa tuntua että mennään turhan korkeilla kierroksilla. Jos esim. yritetään pysyä aina yli 1500rpm, joskus mennään väkisinkin tasakaasulla 2000rpm ja siinä taas ei ole mitään järkeä.
Pahoittelut vähän sekavasta viestistä. Vakiosofta siis paikallaan, ei oo mitään ohjelmoitu.
Sitä juuri mietin, että saisiko xHP:lla järkevämmän kierrosalueen normiajoon. 1500-2000 rpm.
Minä laitoin Stage3:n ja parannusta on vakioon noin yleisesti ottaen suurimmassa osassa ajotilanteita. Softa ajattaa matalemmilla kierroksilla kuin vakiosoftan D, jolloin värinöitä tulee vakiosoftaa enemmän, kun vaihtopisteet on pienellä kaasulla vakiota alempana. Huomasin myös, että omituisesti vaihtaa aika jyrkissäkin ylämäissä n. 30-60 km/h nopeuksissa isompaa silmään ja lyö turbiinilukoa päälle, jolloin kierrokset tippuu esim. 1600->1200 ja tästä aiheutuu jurinaa. Vetoa kyllä sinällään piisaa, mutta pistää miettimään mikä tämän vaikutus on voimalinjan kestoon pitkässä juoksussa.
Minä laitoin Stage3:n ja parannusta on vakioon noin yleisesti ottaen suurimmassa osassa ajotilanteita. Softa ajattaa matalemmilla kierroksilla kuin vakiosoftan D, jolloin värinöitä tulee vakiosoftaa enemmän, kun vaihtopisteet on pienellä kaasulla vakiota alempana. Huomasin myös, että omituisesti vaihtaa aika jyrkissäkin ylämäissä n. 30-60 km/h nopeuksissa isompaa silmään ja lyö turbiinilukoa päälle, jolloin kierrokset tippuu esim. 1600->1200 ja tästä aiheutuu jurinaa. Vetoa kyllä sinällään piisaa, mutta pistää miettimään mikä tämän vaikutus on voimalinjan kestoon pitkässä juoksussa.
Paljon ajettu? Mulla parisattaatuhatta, eikä kyllä jyristele.
Paljon ajettu? Mulla parisattaatuhatta, eikä kyllä jyristele.
Noin 260 tkm. En osaa sanoa, mikä tai mitkä komponentit siellä päästävät paketin vatkaamaan, onko laatikon tukikumit, moottorin tukikumit vai rättinivel. Periaatteessa se voisi kai olla moottorinkin etupäässä oleva kampiakselin hihnapyörä. Näistä kai se ratkominen lähtee.
Terve
Eilen laitettiin stage 2 böntin toimesta. Suurin muutos oli juuri sen kuminauhamaisuuden poistuminen 1,2,3 vaihteilla. Toinen selkeä muutos on ettei ylämäessä vaihteisto luista yhtään vaan pitää sisässä olevan vaihteen lukittuna. Kokeilin myös maantiellä tiputtaa sport puolelle jolloin on 5 sisässä 80 vauhdissa D puoli laittoi 6sen. Ei jyrise yhtään edes ylämäessä. Kun keskittyy vaihtojen tuntemisiin sen huomaa, mutta ei negatiivisessa mielessä.
Tavallisessa ajossa ei mitään huomautettavaa.
Ainoa asia mikä ihmettyttää on dokumentissa oleva Kickdown delete in D and Manual modes. Kickdown nimittäin toimii. Mahtaako tarkoittaa, ettei laita pienempää sisään turhaan esim. ylämäessä.
Ainoa asia mikä ihmettyttää on dokumentissa oleva Kickdown delete in D and Manual modes. Kickdown nimittäin toimii. Mahtaako tarkoittaa, ettei laita pienempää sisään turhaan esim. ylämäessä.
Ainakin manuaalipuolella tarkoittaa juuri tuota eli voi huoletta kiihdyttää täyskaasulla sillä vaihteella mikä on sisässä eikä vaihda pienempää kuin kepistä.
Yleensähän kickdown pudottaa 2pykälää alemmas niin en tiedä pitääkö D puolellakin sen hetkisen vaihteen lukittuna kuten manuaalilla vai vaihtaako esim. vain yhden pykälän pienemmälle jos on kovin matalat kierrokset.
E: Miten tuntuu näin ulkomuistista että tuo ko. poisto kummastakin moodista olisi Stage3 ja Stage2 vain manuaalipuolelta?
Tuo on kopioitu xhp:n nettisivulta stage 2 ominaisuuksien kohdalta. Mutta taisi eilen tiputtaa vaan yhden pykälän kun kicdownia D puolella kokeilin.
Huonoa englantia ehkä, mutta pääasia on vaihdelaatikon parempi toiminta.
Yleensähän kickdown pudottaa 2pykälää alemmas niin en tiedä pitääkö D puolellakin sen hetkisen vaihteen lukittuna kuten manuaalilla vai vaihtaako esim. vain yhden pykälän pienemmälle jos on kovin matalat kierrokset.
Ja juuri tuo on näiden vanhempien automaattien ärsyttävin ominaisuus liiallisen luistattamisen lisäksi. Jos haluan kiihdyttää vaikka rampissa tai lähteä ohittamaan, niin ei ole mitään järkeä odotella kahden vaihteen pudotusta ja sitten kone huutaa kuin syötävä ja pitääkin heti vaihtaa yksi isommalle takaisin.
Jos kaiken muun hyvän lisäksi tuo XHP muuttaa D:llä ajaessa kickdownin vaihtamaan vain yhden vaihteen alaspäin niin tämähän on pakko laittaa
Tuo on kopioitu xhp:n nettisivulta stage 2 ominaisuuksien kohdalta. Mutta taisi eilen tiputtaa vaan yhden pykälän kun kicdownia D puolella kokeilin.
Huonoa englantia ehkä, mutta pääasia on vaihdelaatikon parempi toiminta.
Kickdownin poisto tarkoittaa juurikin sitä että ei vaihda pienimmälle mahdolliselle vaihteelle, kun kaasupoljin ylittää sen kickdown "painikkeen". Mutta pienemmälle vaihteelle tietenkin vaihtaa kun laittaa kaasun pohjaan.
Comment