Originally posted by Jpa80
View Post
Mikäli DPF on poistettu, niin öljyn vähätuhkaisuudella (edellä mainituista BMW LL-04 öljy) ei ole enää merkitystä DPF:n kannalta ja tästä syystä BMW LL-01 .luokituksen mukainen öljykin sopii. Nokea kertyy toki muuallekin moottoriin ja erityisesti pakojärjestelmään, joten pelkästään DPF:n kannalta asian tulkinta on liian yksinkertaista. Suurin osa moottoria likaavista palojätteistähän on peräisin polttoaineen palamisreaktiosta, eikä moottoriöljystä. Öljyn lisäaineistuksella on merkitystä myös moottorin toiminnan kannalta, esim. polttoaineenkulutukseen (esim. ACEA A5).
Mutta mikäli vain DPF:llä on merkitystä, niin BMW LL-01 -luokituksen omaavat öljyt ovat yleensä edullisempia, mikäli tässä haetaan nimen omaan edullisempaa hankintakustannusta. Muuten valintaa ei oikein voi perustella.
Öljyn viskositettierot 5w-30 ja 5w-40 välillä eivät ole merkittäviä, joten on melkeinpä makuasia kumpaa haluaa käyttää. Perusöljy on molemmissa yleensä hyvin samanlainen ja erot saadaan aikaan lähinnä lisäaineistuksella. Kannattaa huomioida että eri valmistajien välilläkin on eroja öljyn juoksevuudessa, vaikka viskositeettinumerot olisivat purkin etiketissä identtiset.
Comment