Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2647
    • Tampere

    Originally posted by Jpa80 View Post
    Moottoriöljystä kysyttävää:
    jos autosta (pre-lci 530d -06) on DPF-poistettu, onko tarvetta käyttää noita BMW:n speksit täyttäviä öljyjä, vai käykö sinne muukin? Vaihtoväli on mulla noin 20tkm, ja ajo pääasiassa pitempää pätkää. Ja onko 5w30 ja 5w40 viskositeeteilla käytännön eroa, ja kumpiko tuohon on "parempi"? Tähän asti ollut tuo 5w30 käytössä.
    Käytännössä autosi moottoriöljyn valinnassa huolehtisin että luokitus on joko BMW LL-01 tai BMW LL-04, eli ajoneuvon valmistajan myöntämä suositus öljyn sopivuudelle on hyvä lähtökohta.

    Mikäli DPF on poistettu, niin öljyn vähätuhkaisuudella (edellä mainituista BMW LL-04 öljy) ei ole enää merkitystä DPF:n kannalta ja tästä syystä BMW LL-01 .luokituksen mukainen öljykin sopii. Nokea kertyy toki muuallekin moottoriin ja erityisesti pakojärjestelmään, joten pelkästään DPF:n kannalta asian tulkinta on liian yksinkertaista. Suurin osa moottoria likaavista palojätteistähän on peräisin polttoaineen palamisreaktiosta, eikä moottoriöljystä. Öljyn lisäaineistuksella on merkitystä myös moottorin toiminnan kannalta, esim. polttoaineenkulutukseen (esim. ACEA A5).

    Mutta mikäli vain DPF:llä on merkitystä, niin BMW LL-01 -luokituksen omaavat öljyt ovat yleensä edullisempia, mikäli tässä haetaan nimen omaan edullisempaa hankintakustannusta. Muuten valintaa ei oikein voi perustella.

    Öljyn viskositettierot 5w-30 ja 5w-40 välillä eivät ole merkittäviä, joten on melkeinpä makuasia kumpaa haluaa käyttää. Perusöljy on molemmissa yleensä hyvin samanlainen ja erot saadaan aikaan lähinnä lisäaineistuksella. Kannattaa huomioida että eri valmistajien välilläkin on eroja öljyn juoksevuudessa, vaikka viskositeettinumerot olisivat purkin etiketissä identtiset.
    Last edited by JaniLap; 18-07-2017, 14:00.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Akron
      BTCF Member
      • Jul 2017
      • 167
      • Tampere

      Moro!

      Ostin viime viikolla tuommosen E61 520dA:n. Pellin alla 163 heppanen M47. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on autolla ilmeisesti 7,1l/100km. Kävin tankkaamassa ja laskin kulutuksen olevan 6,7l/100km, kun maantieajoa on noin 850 kilometriä ja kaupunkiajoa noin 30 kilometriä. Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi 5,2l/100km.

      Tuo 6,7l/100km vaikuttaa aika isolta kulutukselta tuohon ilmoitettuun keskikulutukseen, kun suurin osa ajosta on maantieajoa. Voiko tuo ajotietokoneen antama arvo oikeasti heittää noin paljon todellisesta kulutuksesta?
      Current: F10 528iA '11

      EXs:
      E38 740iA '95
      Subaru Impreza 2.0R '06
      E61 520dA '07

      Comment

      • samppa.re
        Bimmer Rookie
        • Mar 2015
        • 100
        • Oulu

        Kyllähän tuo 6,7l/100km on melko ison kuuloinen kulutus nelimukiselle. Oma -04 530da e61 vei lomareissulla samanlaisella kaupunki/maantie suhteella 6,3l/100km laskettuna ja ajotietokoneen mukaan. Eikä ajo ollut mitenkään erityisen hissuttelua.

        Ajotietokoneen näyttämää pystyy säätämään salavalikosta ja senhän saa näyttämään mitä sattuu halutessaan.
        530d E61 Saphirschwarz

        Comment

        • Akron
          BTCF Member
          • Jul 2017
          • 167
          • Tampere

          Originally posted by samppa.re View Post
          Kyllähän tuo 6,7l/100km on melko ison kuuloinen kulutus nelimukiselle. Oma -04 530da e61 vei lomareissulla samanlaisella kaupunki/maantie suhteella 6,3l/100km laskettuna ja ajotietokoneen mukaan. Eikä ajo ollut mitenkään erityisen hissuttelua.

          Ajotietokoneen näyttämää pystyy säätämään salavalikosta ja senhän saa näyttämään mitä sattuu halutessaan.
          Tässä on pieni mahdollisuus että olen trippimittarin resetoinut vasta 150 kilometrin jälkeen jolloin tuosta lukemasta puuttuu kilometrejä. Olen kuitenkin aika varma, että tuo lukema pitää paikkansa. Seurataan vielä viikko tapahtuuko muutosta.

          Lämpöjä ajattelin myös tarkastella salavalikon kautta. Mistä tuota ajotietokoneen näyttämää salavalikossa voi säätää ja onko siihen mahdollisesti joku oletusarvo tms.?
          Current: F10 528iA '11

          EXs:
          E38 740iA '95
          Subaru Impreza 2.0R '06
          E61 520dA '07

          Comment

          • Jpa80
            Bimmer Rookie
            • Sep 2013
            • 133
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Akron View Post
            Moro!

            Ostin viime viikolla tuommosen E61 520dA:n. Pellin alla 163 heppanen M47. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on autolla ilmeisesti 7,1l/100km. Kävin tankkaamassa ja laskin kulutuksen olevan 6,7l/100km, kun maantieajoa on noin 850 kilometriä ja kaupunkiajoa noin 30 kilometriä. Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi 5,2l/100km.

            Tuo 6,7l/100km vaikuttaa aika isolta kulutukselta tuohon ilmoitettuun keskikulutukseen, kun suurin osa ajosta on maantieajoa. Voiko tuo ajotietokoneen antama arvo oikeasti heittää noin paljon todellisesta kulutuksesta?
            Oliko tuossa maantieajossa miten paljon moottoritietä tai muuten vaan ylinopeutta joukossa? Ainakin 530d:ssa kulutus nousee aika tavalla kun vauhti nousee sinne 120km/h ja yli, verrattuna 80-100km/h ajoon.

            Comment

            • Akron
              BTCF Member
              • Jul 2017
              • 167
              • Tampere

              Originally posted by Jpa80 View Post
              Oliko tuossa maantieajossa miten paljon moottoritietä tai muuten vaan ylinopeutta joukossa? Ainakin 530d:ssa kulutus nousee aika tavalla kun vauhti nousee sinne 120km/h ja yli, verrattuna 80-100km/h ajoon.
              Mittarin mukaan 90-110 nopeusrajoituksesta riippuen, noin 95% matkasta
              Current: F10 528iA '11

              EXs:
              E38 740iA '95
              Subaru Impreza 2.0R '06
              E61 520dA '07

              Comment

              • rotaN
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2015
                • 211
                • -

                joskus satunnaisesti talvella ja pari kertaa keväällä tuli level system failure ruutuun, tosin nyt on taas pari kk ollu ilman "ongelmia", ainoastaan ajo on välillä pomputusta, välillä ihan tasaista. yleensä rivakan kiihdytyksen jälkeen pientä poppuilua perässä tuntuu. katottu nosturilla ja välyksiä ei heti tuntunu.

                luin toista topikkia ja siellä oli mainittu että kun perässä on pussi/t tyhjänä niin ajo on pomppuista, enpä oo ite osannu yhdistää voisko tuolla olla osuutta kun toinen puoli on sillointälloin alemapa(n1-2cm). perä kyllä nousee aina kun kompura pyörii (aina kun auto seisoo yli 2 vrk). tosin kun level failure system tuli ruutuun niin seurasin silloin ja perä nousi normaalisti mutta kompuran sammuttua apparin puoli laski heti pari cm. eli voisko päätellä että pussi vuotaa

                Comment

                • Akron
                  BTCF Member
                  • Jul 2017
                  • 167
                  • Tampere

                  Originally posted by Akron View Post
                  Moro!

                  Ostin viime viikolla tuommosen E61 520dA:n. Pellin alla 163 heppanen M47. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on autolla ilmeisesti 7,1l/100km. Kävin tankkaamassa ja laskin kulutuksen olevan 6,7l/100km, kun maantieajoa on noin 850 kilometriä ja kaupunkiajoa noin 30 kilometriä. Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi 5,2l/100km.

                  Tuo 6,7l/100km vaikuttaa aika isolta kulutukselta tuohon ilmoitettuun keskikulutukseen, kun suurin osa ajosta on maantieajoa. Voiko tuo ajotietokoneen antama arvo oikeasti heittää noin paljon todellisesta kulutuksesta?
                  Tilanneraportti:

                  190 kilometriä hävis ajotietokoneen rangesta 85 kilometrin matkalla. Salavalikon mukaan moottorin lämpötila kävi korkeimmillaan 67 asteessa matkan aikana. Ajotietokoneen mukaan kulutus edelleen reilu 5l/100km.

                  Katotaan pieneneekö kulutus termostaatin vaihdolla.
                  Current: F10 528iA '11

                  EXs:
                  E38 740iA '95
                  Subaru Impreza 2.0R '06
                  E61 520dA '07

                  Comment

                  • Kossu Allu
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2016
                    • 222
                    • Espoo

                    Originally posted by Akron View Post
                    Tilanneraportti:

                    190 kilometriä hävis ajotietokoneen rangesta 85 kilometrin matkalla. Salavalikon mukaan moottorin lämpötila kävi korkeimmillaan 67 asteessa matkan aikana. Ajotietokoneen mukaan kulutus edelleen reilu 5l/100km.

                    Katotaan pieneneekö kulutus termostaatin vaihdolla.
                    Sama oli sigun autossa, kaupungissa talvella oli kulutus 10-11l riippuen ruuhkasta ja termareiden vaihtamisen jälkeen putosi 8-9l. Pitäisi siis pienentyä huomattavasti

                    E91 320d -07 M-Sport
                    211hv / 430nm

                    Ex:
                    E60 525dA -06 "M-Sport"
                    M57TU2D25, GA6HP26
                    238hv / 510nm


                    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                    Comment

                    • Akron
                      BTCF Member
                      • Jul 2017
                      • 167
                      • Tampere

                      Originally posted by Kossu Allu View Post
                      Sama oli sigun autossa, kaupungissa talvella oli kulutus 10-11l riippuen ruuhkasta ja termareiden vaihtamisen jälkeen putosi 8-9l. Pitäisi siis pienentyä huomattavasti
                      Huomasitko näyttääkö ajotietokone vähemmän mitä todellinen kulutus on? Jotenki mietityttää että ajotietokone näyttää kulutukseksi 1,5 litraa vähemmän ku todellinen on. Salavalikosta tarkastin kohdasta 20 että lukuarvo on 1000 (kulutusmittarille ilmeisesti vakioarvo).
                      Current: F10 528iA '11

                      EXs:
                      E38 740iA '95
                      Subaru Impreza 2.0R '06
                      E61 520dA '07

                      Comment

                      • Kossu Allu
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2016
                        • 222
                        • Espoo

                        Originally posted by Akron View Post
                        Huomasitko näyttääkö ajotietokone vähemmän mitä todellinen kulutus on? Jotenki mietityttää että ajotietokone näyttää kulutukseksi 1,5 litraa vähemmän ku todellinen on. Salavalikosta tarkastin kohdasta 20 että lukuarvo on 1000 (kulutusmittarille ilmeisesti vakioarvo).
                        Taitaa olla sama arvo itselläni, en ole muuttanut sitä.

                        Ajan päässäntöisesti kaupunkiolosuhteissa ja vähän maan- tai moottoritietä, noin 5 000km jälkeen ajotietokone näyttää 8,7l keskikulutukseksi ja saman saan laskemalla, jos ajan samoja reittejä kuin useimmiten (töihin, kauppaan, porukoille ja kavereille). Joskus saattaa tulla 0,25l poikkeuksia ja joskus, jos on ollut tavallista vähemmän kaupunkiajoa niin kulutus tippuu, mutta ajotietokone näyttää kuitenki 8,7l.

                        Se miksi ajotietokoneessa keskikulutus pysyy 8,7l:ssa johtuu siitä, että tuo keskikulutus lasketaan keskikulutusmittarin edellisestä nollauksesta lähtien - jos olet kuitenkin nollannut sen kuitenkin välissä, niin vialliset termarit saattavat "väärentää" arvoa, näyttää siis esim. juuri pienempää lukua mitä todellisuudessa kulutus on.

                        Suosittelen, että neuvottelet autoliikkeen kanssa termareiden vaihdosta, jos he vaikka suostuisivat maksamaan osan (kulutustavaraahan ne ovat) ja vaihtamisen jälkeen tankkaat tankin täyteen, nollaat keskikulutusmittarin ja ajat tankista esim. 1/4, jonka jälkeen tankkaat tankin taas täyteen ja lasket todellisen kulutuksen ja vertaat sitä ajotietokoneen keskikulutukseen - näin mielestäni saisit parhaiten selville miten tarkasti ajotietokone esittää keskikulutuksen.

                        E91 320d -07 M-Sport
                        211hv / 430nm

                        Ex:
                        E60 525dA -06 "M-Sport"
                        M57TU2D25, GA6HP26
                        238hv / 510nm


                        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                        Comment

                        • Akron
                          BTCF Member
                          • Jul 2017
                          • 167
                          • Tampere

                          Originally posted by Kossu Allu View Post
                          Taitaa olla sama arvo itselläni, en ole muuttanut sitä.

                          Ajan päässäntöisesti kaupunkiolosuhteissa ja vähän maan- tai moottoritietä, noin 5 000km jälkeen ajotietokone näyttää 8,7l keskikulutukseksi ja saman saan laskemalla, jos ajan samoja reittejä kuin useimmiten (töihin, kauppaan, porukoille ja kavereille). Joskus saattaa tulla 0,25l poikkeuksia ja joskus, jos on ollut tavallista vähemmän kaupunkiajoa niin kulutus tippuu, mutta ajotietokone näyttää kuitenki 8,7l.

                          Se miksi ajotietokoneessa keskikulutus pysyy 8,7l:ssa johtuu siitä, että tuo keskikulutus lasketaan keskikulutusmittarin edellisestä nollauksesta lähtien - jos olet kuitenkin nollannut sen kuitenkin välissä, niin vialliset termarit saattavat "väärentää" arvoa, näyttää siis esim. juuri pienempää lukua mitä todellisuudessa kulutus on.

                          Suosittelen, että neuvottelet autoliikkeen kanssa termareiden vaihdosta, jos he vaikka suostuisivat maksamaan osan (kulutustavaraahan ne ovat) ja vaihtamisen jälkeen tankkaat tankin täyteen, nollaat keskikulutusmittarin ja ajat tankista esim. 1/4, jonka jälkeen tankkaat tankin taas täyteen ja lasket todellisen kulutuksen ja vertaat sitä ajotietokoneen keskikulutukseen - näin mielestäni saisit parhaiten selville miten tarkasti ajotietokone esittää keskikulutuksen.
                          Ensi maanantaille sain ajan termareiden vaihtoon. Huomasin tuossa kotimatkalla seuraavaa:

                          Lähtiessä range näytti 1177 kilometriä. Ajoin noin 30 kilometriä reilu 100km/h lasissa ja tämän jälkeen range näytti 1090km. Moottoritien sijasta päätin huristella kaupungin läpi, vauhti maksimissaan 85km/h (paljon 60km/h ja 70km/h alueita). 50km myöhemmin kotipihassa range näytti taas 1177km.

                          Valitettavasti en töistä lähtiessä hoksannut napata moottorin lämpötilaa näkyviin, mutta ajattelin huomenna samaista reittiä ajella töihin ja katsoa nouseeko moottorin lämmöt korkeammalle kuin moottoritiellä.
                          Current: F10 528iA '11

                          EXs:
                          E38 740iA '95
                          Subaru Impreza 2.0R '06
                          E61 520dA '07

                          Comment

                          • Art_Zi
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 170
                            • Kemi

                            Originally posted by Kossu Allu View Post
                            Suosittelen, että neuvottelet autoliikkeen kanssa termareiden vaihdosta, jos he vaikka suostuisivat maksamaan osan (kulutustavaraahan ne ovat) ja vaihtamisen jälkeen tankkaat tankin täyteen, nollaat keskikulutusmittarin ja ajat tankista esim. 1/4, jonka jälkeen tankkaat tankin taas täyteen ja lasket todellisen kulutuksen ja vertaat sitä ajotietokoneen keskikulutukseen - näin mielestäni saisit parhaiten selville miten tarkasti ajotietokone esittää keskikulutuksen.
                            En menis ihan 1/4 tankin jälkeen vielä muuttelemaan kulutusmittarin arvoja. Omassa laskin muutaman tankillisen viime kesänä ja joka lasku meni lähemmäs ja lähemmäs ajotietokoneen näyttämää lukua. Ajelin pääsääntösesti n. 3/4 tankkia ja laitoin täyteen ja laskin todellisen kulutuksen.
                            Ensimmäisessä tankkauksessa oli eroa yli litra, muttaman tankkauksen jälkeen enää 0,4 litraa.
                            Eli hieman pidempää seuraantaa kannattaa tehdä, jos meinaa noita arvoja mennä räpeltään.

                            -Art_Zi
                            E61 525dA preLCI -2007
                            VW Typ2 -1967
                            Ex. E46 328ia touring

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              Originally posted by Akron View Post
                              Ensi maanantaille sain ajan termareiden vaihtoon. Huomasin tuossa kotimatkalla seuraavaa:

                              Lähtiessä range näytti 1177 kilometriä. Ajoin noin 30 kilometriä reilu 100km/h lasissa ja tämän jälkeen range näytti 1090km. Moottoritien sijasta päätin huristella kaupungin läpi, vauhti maksimissaan 85km/h (paljon 60km/h ja 70km/h alueita). 50km myöhemmin kotipihassa range näytti taas 1177km.

                              Valitettavasti en töistä lähtiessä hoksannut napata moottorin lämpötilaa näkyviin, mutta ajattelin huomenna samaista reittiä ajella töihin ja katsoa nouseeko moottorin lämmöt korkeammalle kuin moottoritiellä.
                              Range lasketaan jatkuvasti nykyisen kulutuksen mukaan, eli kun ajoit 100km/h jolloin kulutus on suurempi = range pienempi, kun taas ajoit 60-80km/h kulutus on pienempi = range isompi. Kuulostaa, että toimii ihan oikein. Itse en ole oppinut luottamaan rangeen, vaan oppinut tuntemaan kuinka paljon voi ajaa erilaisissa ajoissa, maan- ja moottoritietä 500km puolella tankilla, kaupunkiolosuhteissa sen 400km puolella tankilla.

                              Originally posted by Art_Zi View Post
                              En menis ihan 1/4 tankin jälkeen vielä muuttelemaan kulutusmittarin arvoja. Omassa laskin muutaman tankillisen viime kesänä ja joka lasku meni lähemmäs ja lähemmäs ajotietokoneen näyttämää lukua. Ajelin pääsääntösesti n. 3/4 tankkia ja laitoin täyteen ja laskin todellisen kulutuksen.
                              Ensimmäisessä tankkauksessa oli eroa yli litra, muttaman tankkauksen jälkeen enää 0,4 litraa.
                              Eli hieman pidempää seuraantaa kannattaa tehdä, jos meinaa noita arvoja mennä räpeltään.

                              -Art_Zi
                              Näin se on, että pidempää joutuu ajamaan, jotta keskikulutusmittari osuu yks yhteen todellisen kulutuksen kanssa. Kuitenkin omassa autossa on muutaman sadan kilsan päästä näyttänyt lähestulkoot oikeata keskikulutusta.

                              Ja niitä arvoja salavalikosta ei kannata säätää kuten Art_Zi mainitsikin, niiden pitäisi ainakin olla ihan oikein

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              • AndyLove
                                Newbiemmer
                                • Jul 2017
                                • 18
                                • Riihimäki

                                Tämä oma BMW:ni alkaa paljastumaan todelliseksi murheenryyniksi... Autoliike korjasi nyt pyyhkijät (joku tonttu oli pistänyt väärän sulakkeen...) ja ensi viikon alkuun pitäisi tulla jokin siru (se CCC?), jotta radio ja keskuslukitus alkaa toimimaan oikein, sekä takaumpio vaihdetaan, koska johdot olivat polttaneet sitä.

                                Radiota kuunnellessa tulee outoja särinöitä kaijuttimista. En ole vielä kokeillut, kuuluuko ne myös CD:tä pyörittäessä vai vain radiosta. Jos vain radio, niin onko siellä antenni tai joku piuha myös vaihdon tarpeessa? Jos myös CD:n kanssa niin mikähän sitten mahtaa olla ongelma?

                                No, ongelmathan ei myös tähän loppuneet, vaan nyt auto ilmoitti, että rengas on puhki... Tänä ilmoitus nyt on ja pysyy, vaikka renkaat kyllä ei ole puhki. Ovat toki sakkotavaraa ja menossa heti uusintaan, kun vain kerkiämme katsoa millon autoa pystyy viemään Vianorille tms. Saakohan tuota vika ilmoitusta nollattua mitenkään?

                                Pystyykö rotvalli ihottumaa saaneet vanteet hiomaan siistimmän näkösiksi? Paljonko tälläinen maksaa liikkeissä noin suunnilleen? Vanteet ovat ihan kivan näköiset, mutta BMW logollisista keskiöistä 3/4 hävinnyt ja jokainen vanne ottanut joskus hellää kontaktia katukivetyksiin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎