Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Originally posted by samppa.re View Post
    Muistaakseni riittää kun irrottelee kontin välipohjan alla olevat verhoukset/lokerot. Ilmajouset ehdottomasti tyhjäksi ennen operaatiota. Helppo tyhjentää kompuran päästä löysäämällä letkujen liitosta ja auto täyttää ne itse kun se lasketaan alas.

    Kontin pohjamuovit pois, sivuverhouksia ei tarvitse purkaa.

    Ilmajousia ei todellakaan tarvitse tyhjentää.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Shatter
      BTCF Member
      • Mar 2013
      • 886
      • Oulu

      Osaako kukaan sanoa tarkempaa paikkaa mikä voisi aiheuttaa automaatin nypytystä? joskus kun laittaa vakkarin päälle 90kmh tai 110kmh nopeudessa niin kierrokset saattaa pari kertaa ailahdella 100-200rpm ja korissa tuntuu selvä nykäisy.

      Vanhalta omistajalta näkyi olevan huoltokuitti missä viety huoltoon oireena "vakkari päällä 100km/h vauhdissa kierrokset heijaa" myynnin yhteydessä mainitsi myös ko. huollosta jossa olivat vaihtaneet uuden egr-venttiilin ja oli oireet hävinneet. Pitkällä koeajolla ja reilun 300kilometrin kotimatkalla auto pelasikin täysin ongelmitta eikä temppuilut millään lailla.. Laatikkoon ajettiin nyt uusin softa sisään ja adaptaatioarvot nollattiin, jonka jälkeen alkoi tehdä tuota nykimistä muuten kyllä rupesi pelaamaan oikein mainiosti pl. tuota joskus esiintyvää ailahtelua ja nykäisyn tunnetta. Nyt kun arvojen nollauksesta on pari päivää niin nykiminen on ehkä hieman lieventynyt, joten menisikö mahdollisesti sitten ohi ihan ajamalla.. :think

      Johdon nokassa en ole vielä kerennyt käyttämään että kurkkaa livedatat läpi koneesta anturien/massamittarin puolesta.

      Laatikkoöljyt vaihdettu n. 10tkm sitten, joten niidenkään ei pitäisi vanhuuden/likaisuuden puolesta olla huonot.

      Näissä bemarin laatikoissa ei taida olla erillistä vaihdettavaa turbiinilukon venttiiliä kuten kilpailevalla merkillä? mersuissa ilmenee samanlaista kierrosten ailahtelua juurikin huonon lukkoventtiilin takia

      E: kyseessä 2006vm 530dA
      Last edited by Shatter; 31-07-2017, 21:55.
      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

      E91 330dA xDrive M-Sport '09
      VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
      MB W108 250S '67 x2

      Comment

      • säkkij
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 299
        • Rauma

        Originally posted by Vesa View Post
        Kontin pohjamuovit pois, sivuverhouksia ei tarvitse purkaa.

        Ilmajousia ei todellakaan tarvitse tyhjentää.
        Vähän aikaa sitten vaihdoin myös omaani, enkä tyhjentänyt ilmoja. Muutenkin erittäin simppeli homma ihan pihamaallakin touhuta
        E30 325i Cabrio '87
        E61 525d M-Sport LCI

        Comment

        • kimmog
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 67
          • Salo

          Mikäköhän vielä voisi aiheuttaa käryä hyttiin, kun pakosarja ja molemmat tiivisteet vaihdettu?

          Paikallaan seistäessä siis käryttää välillä, auto 530D.
          Ex
          E60 530d
          E46 330d touring M-sport
          E46 325Ci M-Sport
          E39 530i M-Sport

          Comment

          • Akron
            BTCF Member
            • Jul 2017
            • 167
            • Tampere

            Originally posted by bemu530 View Post
            Tässä aamun työmatkan kokemuksia eri tilanteissa.
            • Ongelmat poistuvat, jos kiekat on 2500 rpm tai enemmän. Sekä D että DS toimii täysin OK vakkarilla ajettaessa, ts. ei kierroshumppaa.
            • Jos ajaa manuaalipuolella (M5/M6) niin ei myöskään ongelmia edes alle 2000 rpm, ts. ei kierroshumppaa.
            • Sekä D:llä että DS:llä humppaa kierrokset (< 2500 rpm).

            Mikähän vaikutus tuikutuksella (ECU-optimointi) ja/tai tehdyllä öljyvaihdolla ilmiöön on vai onko mitään, jos kyseessä on tyyppivika?
            Tänään aamulla testailin työmatkalla ja ilmiö tuntui tapahtuvan D ja M puolella kun kierrokset ovat noin 1500rpm (vakionopeudensäädin päällä). M puolesta en ole ihan varma kun ei ollut täysin tasainen tie, mutta huomattavasti vähemmän neula nyppi kuin D:llä ajettaessa. DS:llä ei laskenut kierrokset niin alas, että tuota ilmiötä olisi tapahtunut.

            Pahimman skenaarion sattuessa on edessä joko automaattilaatikon korjaaminen tai vaihtaminen. Missähän hinnoissa ZF:n 6hp19 mahtaa pyöriä? Korjaaminen ilmeisesti kannattaisi Latviassa hoitaa, kun näytti kustannukset pyörivän alle 2500 euroa.
            Current: F10 528iA '11

            EXs:
            E38 740iA '95
            Subaru Impreza 2.0R '06
            E61 520dA '07

            Comment

            • bemu530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 163
              • Ekenäs

              Originally posted by Akron View Post
              Tänään aamulla testailin työmatkalla ja ilmiö tuntui tapahtuvan D ja M puolella kun kierrokset ovat noin 1500rpm (vakionopeudensäädin päällä). M puolesta en ole ihan varma kun ei ollut täysin tasainen tie, mutta huomattavasti vähemmän neula nyppi kuin D:llä ajettaessa. DS:llä ei laskenut kierrokset niin alas, että tuota ilmiötä olisi tapahtunut.

              Pahimman skenaarion sattuessa on edessä joko automaattilaatikon korjaaminen tai vaihtaminen. Missähän hinnoissa ZF:n 6hp19 mahtaa pyöriä? Korjaaminen ilmeisesti kannattaisi Latviassa hoitaa, kun näytti kustannukset pyörivän alle 2500 euroa.
              Jatkoin myös testailua aamun työmatkalla, eri nopeuksilla, kierroksilla ja vaihteilla.

              Olen päätymässä tulokseen, jossa selkeästi humppaamiseen vaikuttaa se, mikä vaihde on päällä (kierrosten lisäksi) vaihteen tilasta (D, DS tai M) huolimatta. Ongelmat (humppaaminen) iskee päälle, kun laatikko yrittää käyttää liian suurta vaihdetta kierroksiin nähden.

              Kuten eilen totesin M5 tai M6-asennoissa ei esiinny humppaamista, paitsi jos ajaa M6:lla alle 80 km/h / < 1500 rpm. Kun vaihtaa tuolloin M5:lle (kiekat nousee 1900 rpm), humppaus häviää. M6:lla reilu satku mittarissa, ja samat kiekat, niin ei humppaa (nämä siis vakkarilla).

              DS:llakaan ei humppaa, jos laatikko ei aja suurimmalla vaihteella kierroksiin/nopeuteen nähden. Ja kuten eilen totesin, myös D pelittää ilman humppaamista, kunhan kiekat on yli 2500.

              Pääseköhän tähän vielä kiinni (siis korjattua) ohjelmoimalla, ettei tarvitsisi laatikkoremppaa alkaan miettiä?
              BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
              BMW 320dA -09

              Comment

              • LongJohn
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2017
                • 269
                • Kuopio

                Mekatroniikka pehmennyt askista ja/tai huonot öljyt sisässä. D pitää pienemmän ohjauspaineet ja sen takia humppaa enemmän kuin DS asennossa. Mekatroniikka hoitaa vaihteiston ohjausta ja jos se ei toimi oikein tekee kaikenlaista erikoista. Jos ei ole humppaillut vielä pitkään selviää pelkällä mekan kunnostuksella ja öljynvaihdolla. Jos antaa kulua menee turbiini vaihtokuntoon.

                Muistelen että Mekan korjaus ja öljyt Siekkisellä on jossain puolentoista tuhannen huitteilla. Soittelepas Jarkolle.

                Comment

                • revote
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2013
                  • 1886
                  • Hollola

                  Originally posted by LongJohn View Post
                  Muistelen että Mekan korjaus ja öljyt Siekkisellä on jossain puolentoista tuhannen huitteilla. Soittelepas Jarkolle.
                  Uskaltaako kysyä, että miten tämä eroaa Recrolla tehtävästä täysrempasta joka on päälle 2keur?
                  | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                  Comment

                  • bemu530
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 163
                    • Ekenäs

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Mekatroniikka pehmennyt askista ja/tai huonot öljyt sisässä.
                    Kuukausi sitten vaihdettiin askiin ekan kerran öljyt (Ravenol 6HP), samalla nollattin myös adapteriarvot. En tiedä, kuinka kuraa ko. öljy on. Ko. öljyvaihdon jälkeen alkoi humppaamaan.

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    D pitää pienemmän ohjauspaineet ja sen takia humppaa enemmän kuin DS asennossa. Mekatroniikka hoitaa vaihteiston ohjausta ja jos se ei toimi oikein tekee kaikenlaista erikoista.
                    Mikäs osa manuaalipuolella on näiden ohjauspaineiden kanssa? Ilmeisesti toimintaperiaate on eri, koska sillä puolella ei ole varsinaisesti tätä humppaongelmaa, kuten toisaalla olen kirjoitellut.

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Jos ei ole humppaillut vielä pitkään selviää pelkällä mekan kunnostuksella ja öljynvaihdolla. Jos antaa kulua menee turbiini vaihtokuntoon.
                    Kuukausihan tässä on nyt mennyt (=3000 km), mutta ECU-optimoinnista kolme kk.

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Muistelen että Mekan korjaus ja öljyt Siekkisellä on jossain puolentoista tuhannen huitteilla. Soittelepas Jarkolle.
                    Kyselin sattumoisin asiaa jo keväällä, ja sain hinnaksi 1600 €. Onnistuu päivän aikana aski paikallaan ollen. On vaan suhteellisen kaukana, toki helpompi ja nopeampi, kuin keikka Latviaan.

                    Originally posted by revote View Post
                    Uskaltaako kysyä, että miten tämä eroaa Recrolla tehtävästä täysrempasta joka on päälle 2keur?
                    Tuota samaa kyselin toisessa ketjussa, mutta ei ole tullut vielä vastausta.

                    Toinen mikä kiinnostaisi on se, että mikäli Latviaan lähtisi, saisiko sitä samalla laitettua tukevamman (esim 6HP26:n W270RH-4GWK, koska kummassakin on toisena vaihtoehtona sama W255RH-4GWK) turbiini/momenttimuunnin ja kevyemmät kitkalevyt.

                    Tuolta hieman speksejä ZF:n askeista.

                    http://www.zf.com/corporate/en_de/pr....shtml#tabs1-1
                    Last edited by bemu530; 01-08-2017, 18:01. Reason: Tarkennuksia
                    BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                    BMW 320dA -09

                    Comment

                    • Sprii
                      Newbiemmer
                      • Jul 2013
                      • 20
                      • Turku

                      Katsastusmiehen kehotuksesta vaihdoin etupään taaemman tukivarren. Tilasin luonnollisesti netistä edullisen (43€) osan ja auto sai leiman ja kaikki tuntui toimivan. Muutaman viikon kuluttua kääntyessä ja jarruttaessa kuului etupäästä kauhea pauke. Paikallistin sen juuri vaihtamaani tukivarren sisempään päähän. Reilulla kiristyksellä se oli taas "äänetön" muutaman päivän, kunnes pauke palasi.

                      Pitäisikö tuon sisemmän pultin olla niin piukka ettei se käsipelillä heiluttamalla liiku 3 milliä? Lähdenkö siis uusimaan pulttia vai palautanko tukivarren? Eipä luulisi, että se kiinnitysreikä noin nopeasti väljenee.
                      E61 530d -04

                      Comment

                      • toNmbbA
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2009
                        • 2329
                        • Espoo

                        e60 530d ja *#¤#¤&I()%& ravistus 80km/h-->

                        Keulan kaikki puslat uusittu powerflexiin. Tänään käytetty 4pyörä suuntauksessa ja samalla säätäjä kävi kaikki nivelet myöskin läpi, missään ei väljää. Säätöarvot tehtaan ilmoittamissa rajoissa.
                        Jarrut herkistelty/käyty läpi.
                        Renkaat pari kk vanhat, pintaa 5mm ja tasaisesti kuluneet. Vanteet tasapainotettu 3 eri liikkeessä. Vanteissa ei ole suurempaa heittoa, eikä renkaissa näkyvää kudosvaurioo.
                        Tärinä tuntuu voimakkaimmin ratissa, toki myös ravistaa koko autoa, tämän huomaa penkin selkänojasta mikä tärisee mukana.

                        Mistä seuraavaksi lähteä vikaa etsimään?

                        Hermo alkaa pettämään tuon tärinän kanssa, varsinkin kun pitäisi pidempää väliä ajella paljon.
                        Last edited by toNmbbA; 02-08-2017, 18:12.
                        Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                        Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                        Comment

                        • |vallu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 197
                          • Kauhajoki

                          Itellä rauhottu ku sääteli rengaspaineita :think
                          E91 LCI 320d M-sport '09 Black sapphire metallic
                          Ex:
                          E61 530d '05 Titangrau II
                          E46 320d Sedan '00 Schwarz II
                          E46 320d Touring '00 Topasblau Metallic
                          E39 525tdsa Touring '98 Oxfordgreen
                          E36 325tdsa Touring '99 Stahlbau metallic
                          E36 318is coupe '92 Mauritiusblau
                          E36 316i Sedan '93 Schwarz II

                          Comment

                          • ohhoh
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2014
                            • 191
                            • .

                            Originally posted by toNmbbA View Post
                            e60 530d ja *#¤#¤&I()%& ravistus 80km/h-->

                            Keulan kaikki puslat uusittu powerflexiin. Tänään käytetty 4pyörä suuntauksessa ja samalla säätäjä kävi kaikki nivelet myöskin läpi, missään ei väljää. Säätöarvot tehtaan ilmoittamissa rajoissa.
                            Jarrut herkistelty/käyty läpi.
                            Renkaat pari kk vanhat, pintaa 5mm ja tasaisesti kuluneet. Vanteet tasapainotettu 3 eri liikkeessä. Vanteissa ei ole suurempaa heittoa, eikä renkaissa näkyvää kudosvaurioo.
                            Tärinä tuntuu voimakkaimmin ratissa, toki myös ravistaa koko autoa, tämän huomaa penkin selkänojasta mikä tärisee mukana.

                            Mistä seuraavaksi lähteä vikaa etsimään?

                            Hermo alkaa pettämään tuon tärinän kanssa, varsinkin kun pitäisi pidempää väliä ajella paljon.
                            Renkaissa pystyheittoa? Omalla kohdalla jäätävä tutina 80 kmh ylöspäin, siihen tulokseen olen tullut, että sen aiheuttaa renkaassa oleva 3-4mm pystyheitto yhden pyörähdyksen aikana. Testattu ajaa talvirenkailla viallisten tilalla ja tutinat poissa.
                            Uudet renkaat tulossa maailmalta, toivottavasti pyöreät.

                            Mitä sitten tarkoittaa tuo "vanteissa ei suurempaa heittoa"? syy voi olla jo siinä. Hiukan kananmunalla oleva vanne kyllä tekee tärinää, vaikka se tasapainossa olisikin.

                            Vanteen keskitys napaan varmaan myös kunnossa? Pienikin epäkeskisyys aiheuttaa mielenkiintoisia viboja.. ainakin tässä automallissa. Äärettömän pikkutarkkaa puuhaa

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              Laatikon päivityksen jälkeen ilmestyi vikakoodi: 00511b fault coding

                              Luin muilta foorumeilta, ettei tarvitse olla huolissaan, mutta osaisiko joku viisaampi sanoa onko todellisuudessa näin?
                              Last edited by Kossu Allu; 02-08-2017, 21:39.

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              • toNmbbA
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2009
                                • 2329
                                • Espoo

                                Originally posted by ohhoh View Post
                                Renkaissa pystyheittoa? Omalla kohdalla jäätävä tutina 80 kmh ylöspäin, siihen tulokseen olen tullut, että sen aiheuttaa renkaassa oleva 3-4mm pystyheitto yhden pyörähdyksen aikana. Testattu ajaa talvirenkailla viallisten tilalla ja tutinat poissa.
                                Uudet renkaat tulossa maailmalta, toivottavasti pyöreät.

                                Mitä sitten tarkoittaa tuo "vanteissa ei suurempaa heittoa"? syy voi olla jo siinä. Hiukan kananmunalla oleva vanne kyllä tekee tärinää, vaikka se tasapainossa olisikin.

                                Vanteen keskitys napaan varmaan myös kunnossa? Pienikin epäkeskisyys aiheuttaa mielenkiintoisia viboja.. ainakin tässä automallissa. Äärettömän pikkutarkkaa puuhaa
                                72,6 kr vanteissa joten on keskitetty navalle kunnolla. pari mm toisessa vanteessa sivuttaissuunnassa heittoa. Pitää itsekin kuluttaa uusia nastarenkaita sen verran että käy ajamassa pienen lenkin ja toivoa et vika löytyisi sillä tavalla.
                                Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                                Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎