Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by daro View Post
    Tulipa eilen tehtyä pikakorjaus takalasin lämppäriin näiden ohjeiden mukaan:
    E61 Touring Discussion - E61 - Heated Rear Window - cheap and easy fix - Hello Forum members! My name is Paul and I'm a new member as I joined yesterday (!) to look at a pdf. file on how to get at the heated rear window (HRW) wiring on my newly acquitted 2005 535d. After disconnecting the HRW from the harness feed and...


    Nyt sitten radio lakkasi kuulumasta ja takalasin lämppäri toimii, onko jollain vinkkiä mikä tuon voisi aiheuttaa? Kuulumiseen ei vaikuta lämmittimen käyttö.

    Tuolle katkaistun johdon toiselle päälle (joka sukeltaa saranaa kohden) en tehnyt mitään, olisiko sekin tullut maadoittaa?
    Tuo luukun sarana nyt ei varmaan ole paras maadoituspiste kun saranassa on maalit ja rasvat mahdollisesti välissä.
    Paras vaan korjata ne katkeilleet johdot oikeaoppisesti, minun mielestäni.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • daro
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 113
      • Oulu

      Jos tuon saman maakarvan kautta kulkee myös antennin/vahvistimen maadoitus niin eihän radiokaan olisi ennemmin kuulunut (kun se lämmitin oli mykkänä)?

      Ei varmasti ole paras maapiste, sen katsoin itsekin mutta lämmitin alkoi kuitenkin toimimaan eilisen ranetuksen jäljiltä.

      Comment

      • daro
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 113
        • Oulu

        Testailin tuossa ja takalasia/luukkua avatessa radio kuuluu, molempien kiinniollessa ei pihaustakaan. Eiköhän siellä ole johtosarjassa jotain muuta hajalla.

        Sencomilta ilmeisesti saa pätevimmän korjaussarjan näihin vai onko muitakin vaihtoehtoja?

        Comment

        • asdteme
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 756
          • P-Savo

          Originally posted by daro View Post
          Testailin tuossa ja takalasia/luukkua avatessa radio kuuluu, molempien kiinniollessa ei pihaustakaan. Eiköhän siellä ole johtosarjassa jotain muuta hajalla.

          Sencomilta ilmeisesti saa pätevimmän korjaussarjan näihin vai onko muitakin vaihtoehtoja?
          Kaupasta silikonijohtoa ja kolvaamaan.. Ei tarvi jatkossa murehtia ja kulut jää alle 30e
          better late than never

          E90 325i
          E30 M3
          E92 M3 Competition

          Comment

          • Sampoq
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 445
            • Orimattila

            Edit. Ei mitään....

            Comment

            • nupaha
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 274
              • Pohojanmaa

              Originally posted by asdteme View Post
              Kaupasta silikonijohtoa ja kolvaamaan.. Ei tarvi jatkossa murehtia ja kulut jää alle 30e
              Kyllä se kannattaa kunnolla korjata. Se palkitsee pitkän päälle. Muista ostaa kutistesukkaa liitosten päälle.
              Toi on helppo homma, kun insinöörikin sen osas.
              työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
              kauppakassina Audi A3 sedan
              kesäkissana Jaguar XKR

              Comment

              • okkraj
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 95
                • Espoo

                Miten raidetankon ulkopään saa irti kartiosta? Sisäpään&ulkopään välisen lukitusmutterin sain auki lämmittämällä reilusti ja ns. isolla lekalla.

                Ulkopään kartiossa pitävän mutterin sen sijaan sain auki ihan heittämällä eikä tarvinnut edes T40 torxilla pitää ollenkaan vastaan... Indikoiko tämä nyt sitä että tuo ulkopää on "hitsaantunut" tuohon kartioon kiinni?

                Voiko tuota kartiota lämmittää huoletta? Mutta auttaako se juuri kun kuitenkin tanko on vielä kokonaisena niin pistänee jonkin verran vastaan?

                Olisiko järkevämpi katkaista raidetanko rälläkällä (oikean mitan ottaminen hankaloituu erityisesti kun tuskin saan autoa ihan heti säädölle), mitan voinee kyllä varmaan ottaa jostain sisäpään urasta ulkopäähän ennen katkaisua. Ajattelin katkaista sen heti siitä kartion alapuolelta niin mitta pysyisi, mutta muualta katkaisu olisi kyllä helpompaa...

                Mutta mitäs sitten tehdään jos katkaisun jälkeenkään tuo loppuosa ei putoa kartiosta, autolla kun pitäisi sunnuntaina päästä ajamaan..

                Täytyy sanoa että on tää kyllä hienoa meininkiä, 6 vuotta sitten vaihdoin tuon pään ilman ongelmia (oletan että oli orkkis) orkkis osilla ja nyt 90tkm myöhemmin kaikki on niin jumissa kuin vain voi olla...

                EDIT: on se hitsaantunut kartioon, TORX katkesi sinne pesään kun yritti pyörittää sitä ulkopäätä, voi elämä näitä vehkeitä... Jos ei aamulla omin avuin (lämmittämällä ja toivomalla parasta, jonkun talttameisseli koron tuohon päähän voinee vielä rälläkällä ajaa torxin tilalle ja kokeilla iskumeisselillä siitä) aukea niin onko ehdokkaita 13.7 lauantaina operoimaan tuo auki Espoon suunnalla tai 15-17.7 Tampere/Nokia akselilla tai 18-21.7 Porissa korvausta vastaan. Ei tuota ulkopäätä nyt ainakaan uskalla rälläkällä katkaista... Ja kirsikkana kakussa tietenkin että 1h meni pelkästään että sai pohjamuovin pois (meininki oli vaihtaa myös sisäpää) kun sieltäkin oli takimmainen ruuvi niin ruosteessa (ristipää vieläpä) että piti siihenkin ajaa rälläkällä ura mistä pyörittää...
                Last edited by okkraj; 13-07-2019, 00:00.
                E61 530dA LCI 6/2007

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  Originally posted by okkraj View Post
                  Miten raidetankon ulkopään saa irti kartiosta
                  Tämmösellä minä olen niitä paukutellut irti. Vedetään niin kiinni, että finnit lentää naamasta ja vartoillaan tovi. Tuohon kärjen päähän voi vähän antaa herätettä moskulalla. Lämpöä ei auta noihin kevytvaluihin tarjota, kun niiden lujuus muuttuu + että se raidepää on kuitenkin teräskartiossa kiinni, ei siinä kevytvalussa.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Niinkuin edellä todettiin niin ilman kunnollista ulosvetäjää turha yrittää saada irti. Se torx ura siellä päässä on tarkoitettu ainoastaan helpottamaan asennusta, että saa pidettyä kiinni kiristyksen aikana.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • okkraj
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 95
                      • Espoo

                      Mulla on motonetista joskus kauan sitten ostettu tommoinen VATAn työkalu, art nr 15-07. Mutta mielestäni tuon haarukka ei ole tarpeeksi iso ja lisäksi ei tunnu aukeavan riittävästi että saisi kunnolla ruuvin päälle. Koitin myös uuteen päähän ja ei mene haarukka siihenkään ainakaan ilman haarukan rälläköintiä...

                      Onko tuo nykyään motonetissä myytävä varmasti kelvollinen/sopivaa, VATAn tuote se näyttäisi edelleenkin olevan?


                      EDIT: tai itse asiassa se näyttäisi ottavan reunoistaan tuohon kevyt valuun kiinni ja sen lisäksi vaikuttaa ettei menisi ruuvin päälle...
                      Last edited by okkraj; 13-07-2019, 08:45.
                      E61 530dA LCI 6/2007

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2712
                        • Tampere

                        Originally posted by okkraj View Post
                        ... Jos ei aamulla omin avuin (lämmittämällä ja toivomalla parasta, jonkun talttameisseli koron tuohon päähän voinee vielä rälläkällä ajaa torxin tilalle ja kokeilla iskumeisselillä siitä) aukea niin onko ehdokkaita 13.7 lauantaina operoimaan tuo auki Espoon suunnalla tai 15-17.7 Tampere/Nokia akselilla tai 18-21.7 Porissa korvausta vastaan. Ei tuota ulkopäätä nyt ainakaan uskalla rälläkällä katkaista... Ja kirsikkana kakussa tietenkin että 1h meni pelkästään että sai pohjamuovin pois (meininki oli vaihtaa myös sisäpää) kun sieltäkin oli takimmainen ruuvi niin ruosteessa (ristipää vieläpä) että piti siihenkin ajaa rälläkällä ura mistä pyörittää...
                        Mikäli on Tamperreelle asiaa, niin voin tarjota apua tuon pään irroituksessa kun minulta löytyy oikeanlainen ulosvetäjä tuohon.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Jerq
                          Newbiemmer
                          • Mar 2019
                          • 3
                          • Mustasaari

                          E61 puhallin ei toimi

                          Samanlaisia oireita kuin muillakin kun on puhaltimen vaihto ollut edessä. Humppasi kun puhalsi kovempaa, sitten ei enää lähtenyt heti käyntiin, aluksi meni vähemmän aikaaa että läx käyntiin ja sit vähän pidempään kunnes lakkasi puhaltamasta yhtään millään moodillla. Joskus lähti päälle kun oven löi kiinni. Välillä sai vielä apparin jalkatilasta kopauttamalla käyntiin. Nyt uusi puhallin ja etuvastus vaihdettu, onnistui hyvin täältä saatujen kirjallisten ja kuvallisten ohjeiden avulla. Mut siihen se hyvä loppuikin. Puhallin ei vieläkään toimi uusillakaan hiluilla. Onko kenelläkään ajatusta mitäs sitten tekis. Muuta ku itkis...

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            Originally posted by okkraj View Post
                            Mulla on motonetista joskus kauan sitten ostettu tommoinen VATAn työkalu, art nr 15-07. Mutta mielestäni tuon haarukka ei ole tarpeeksi iso ja lisäksi ei tunnu aukeavan riittävästi että saisi kunnolla ruuvin päälle. Koitin myös uuteen päähän ja ei mene haarukka siihenkään ainakaan ilman haarukan rälläköintiä...

                            Onko tuo nykyään motonetissä myytävä varmasti kelvollinen/sopivaa, VATAn tuote se näyttäisi edelleenkin olevan?


                            EDIT: tai itse asiassa se näyttäisi ottavan reunoistaan tuohon kevyt valuun kiinni ja sen lisäksi vaikuttaa ettei menisi ruuvin päälle...
                            Jep, se on tarkka sovitus että leuat menee hyvin linjaan. Rälläkällä tein tuohon omaan ulosvetäjään hieman tilaa lisää ja tuntuu silti kestävän.
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Jerq View Post
                              Samanlaisia oireita kuin muillakin kun on puhaltimen vaihto ollut edessä. Humppasi kun puhalsi kovempaa, sitten ei enää lähtenyt heti käyntiin, aluksi meni vähemmän aikaaa että läx käyntiin ja sit vähän pidempään kunnes lakkasi puhaltamasta yhtään millään moodillla. Joskus lähti päälle kun oven löi kiinni. Välillä sai vielä apparin jalkatilasta kopauttamalla käyntiin. Nyt uusi puhallin ja etuvastus vaihdettu, onnistui hyvin täältä saatujen kirjallisten ja kuvallisten ohjeiden avulla. Mut siihen se hyvä loppuikin. Puhallin ei vieläkään toimi uusillakaan hiluilla. Onko kenelläkään ajatusta mitäs sitten tekis. Muuta ku itkis...
                              Tuleehan puhaltimelle virrat, ettei ole nyt huono liitos jossain?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • okkraj
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 95
                                • Espoo

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Mikäli on Tamperreelle asiaa, niin voin tarjota apua tuon pään irroituksessa kun minulta löytyy oikeanlainen ulosvetäjä tuohon.
                                Kiitos, tähän olisin heittämällä tarttunut mutta sain homman kuntoon tänään ja vielä alustankin säädettyä samalla reissulla.


                                Toimiva resepti oli 3kg moska ja riittävän lujia lyöntejä sinne&tänne ja kun tämä ei auttanut niin löyntihaarukan hakkaamista apinan raivolla ja lopulta lämpöä perään ja lisää haarukkaa niin löystyi, sitten pultin päästä reippaasti hakkaamalla irti.
                                Originally posted by schwarze View Post
                                Jep, se on tarkka sovitus että leuat menee hyvin linjaan. Rälläkällä tein tuohon omaan ulosvetäjään hieman tilaa lisää ja tuntuu silti kestävän.
                                Kävin motonetissä ja tuo mun vanha kampe oli just tämä sama. Vastaisuuden varalle pieni reklamaatio: tuollainen "pieni modaus" olisi ollut ihan kiva kertoa jo ekassa postissa .

                                Oma-aloitteisesti kyllä vähän rälläkoin tuota työkalua, mutta mielestäni lisäksi olisi pitänyt rälläköidä vielä sitä pulttia melko paljon lyhyemmäksi jotta työkalu olisi sopinut paikalleen. Tähän en lähtenyt kun auto oli tarkoitus pitää sekä ajokuntoisena (varautuen siihen että pää lähtisi jotenkin satumaisesti ajossa jumistaan irti) että myös "helposti" purettavana, mutterin olisi joutunut vääntää piukkaan jotta pulttia olisi saanut lyhennettyä ja sittenhän sitä mutteria ei olisi ehkä saanut fiksusti enää auki jos se olisi lähtenyt kolostaan pois (no ehkä ajamalla talttapää ruuvarille uran), perus rälläkkä kun ei ihan joka kulmassaan tuonne sovi niin leikkuu kulmaa ei voi valita täysin haluamaksi...
                                E61 530dA LCI 6/2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎