Oletko kurkannut antennivahvistimeen sisään, ettei vain kuitenkin olisi hörpännyt vettä jossain välissä?
Toki antennijohto voi olla murtunut sieltä saranan suunnalta.
En ole, hommasin auton vasta eilen ja yllä mainittu perustuu myyjän kertomaan. Kuiteista kyllä löytyy, että antennivahvistin on vaihdettu 2019. Takaluukun kumpikin johtosarja korjattu vuosi sitten.
-08 e61 radio löytää vain joitakin asemia, nekin vain taajamassa, ja kuuluvat huonosti. Maantiellä ei löydä mitään.
Antennivahvistin on ehjä ja avainten kaukosäätö toimii normaalisti. Mistähän muualta vikaa voisi metsästää?
Oletko kurkannut antennivahvistimeen sisään, ettei vain kuitenkin olisi hörpännyt vettä jossain välissä?
Toki antennijohto voi olla murtunut sieltä saranan suunnalta.
Mitenkäs tuon kaasuläpän toiminta menee? Tyhjäkäynti mulla normisti noin ~680rpm mutta välillä tulee sellanen nopee ~20rpm lasku ja taas paluu normiin tyhjäkäyntiin. Nimenomaan tyhjäkäynnillä ajossa ei mitää vikaa. Tärä tutkiskelin ja huomasin että kaasuläppä liikkuu aina samaan aikaan kuin tyhjäkäynti kierrokset muuttuu. Eikai sen läpän pitäis tehdä mitään konee käydessä? Ja mistä mahtas tällänen ongelma johtua?
Ja jos epäilee EGR ja/tai kaasuläpän jumia tai likaantumista, niin nuo on puolessa tunnissa pöydällä putsattavana. EGR-paineohjaimen toimintaa pystyy myös seuraamaan sekä ohjauksen duty cycle kautta ja/tai mittaamalla läpi EGR:lle tulevaa alipainetta. Paineohjaimenkin näppäräsorminen irrottaa ja vaihtaa imusarjaa irrottamatta.
Kaasuläpän ja EGRn ohjaus ovat erillisiä prosesseja, eikä EGR kykene sammuttamaan moottoria pakottamalla kaasuläpän kiinni. Jos harkinnassa on EGRää ohjaavan alipaineventtiilin uusiminen, niin minulta löytyy kyseinen käyttämätön osa ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa.
Pystytkö mutuilemaan mistä tämä mahdollisesti johtuisi? - Välillä ns kun käy hyvin, tekee pienen ~200rpm nousun ja laskee yhtä nopeasti.
Luultavasti siihen venttiiliin se vikakoodi perustuu (mitä nyt lueskellut nopeasti), niin kyllä kiinnostaa.
Mietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
Kaasuläpän ja EGRn ohjaus ovat erillisiä prosesseja, eikä EGR kykene sammuttamaan moottoria pakottamalla kaasuläpän kiinni. Jos harkinnassa on EGRää ohjaavan alipaineventtiilin uusiminen, niin minulta löytyy kyseinen käyttämätön osa ylimääräisenä. Yyveellä tarvittaessa.
Toinen kysymys koskeekin ongelmaa, kun EGR on ollut poissa käytöstä (ei ohjelmallisesti, vaan se on sanonut itsensä irti - vuotaa jäähäriä yms.)
Välillä auto alkaa seilaamaan kierrosten kanssa, (rytkyttää / humppailee) ja sitten jossain määrin aina sammuu - ainoa vikakoodi minkä moottori antaa on se EGR (korjaan vikakoodin tähän kun muistan katsoa).
Oireet on alkanut siitä, kun alkoi käymään luultavasti öljyllä mutta ihme kyllä sammui napista.
Mietiskelin tässä, että jossain määrin ongelma voisi olla jossain alipaine venttiilissä joka ohjaa EGRrän käytöstä (/kaasuläppä täynnä paskaa ja ei liiku..?), ja kun ei saa aukaistua niin lyö siis kaasuläpän kiinni ja sammuu.
Yleensä siis sammuu kun hidastaa risteykseen (tästä päättelisin alipaineeseen liittyvää) niin päättää sammua. Jos jarrulla himmaa niin vähän kuin mahdollista, huomaa käyntihäiriön ("pätkii / kuin löisi putkeen vaan bensapeleissä") muttei sammu. Ns "luistattamalla" siis ei sammu, rytkyttää vain siihen saakka - että päästää jarrulta.
Auto toimii kyllä kun muutaman kerran käynnistelee uudestaan. Ja tämän jälkeen menee KAUAN kun oireet alkavat taas.. (/seuraava käynnistys tm)
Laatikko alkaa olemaan sen verran työmaa ajella, että olisi vaihdon tarve (/ ja jos sitten perehtyisi tähän 26Z sieluun, että mistä puristaa.)
Luistaa siis aikapaljon, luultavasti siis vuotaa öljyä jostakin - jolloin oireet alkavat.
Öljyä pumpattu pakolla (ei kiinnostanut öljyn luokitukset, kun kokeiltiin vain onko vaikutusta) lisää, ja meno vähän rauhottui.
Edellinen omistaja ajellut siis varmaan puoliksi kuivalla laatikolla - jolloin jo alkaa varmasti olemaan mekaanistakin vikaa enemmän kuin osaisi kuvitella.
Sitten päästäänkin aiheeseen.
Saisin lähettyviltä (ja ilmaiseksi.) nelivedon, eli 6HP26X askin - ja kysymys kuuluukin, onko kenelläkään harmainta aavistustakaan kiinnikkeitä - passaako takavedon kiinnikkeisiin, ja onko ainoa murhe laipan tekeminen lootan ja kardaanin väliin? Vaiko miten toteuttaisi tämän....
Kiitos jo alkuunsa vastauksista.
(saa toki tarjota 6hp26z askiakin, jos toimiva - eikä uuden hintainen taikka aivan Lapissa saakka olisi - olisi tilanne jo huomattavasti helpompi.)
Vaihdoin 2004 E61 taakse uudet jarrupalat sekä kulumisanturin. Mittariston kautta kun yrittää resetoida takajarrujen osalta huoltovälin niin näyttöön lävähti - 25000 ja punainen jarrujen varoitusvalo mittaristoon sekä keskinäyttöön varoitus jarrupaloista. Johtuuko tämä nyt viallisesta tai väärin asennetusta kulumisanturista vai voiko olla jokin muu syy?
Nivelen ja tukivarren sovitus oli mulla kyllä tiukka eikä olisi mennyt käsin paikalleen. Nivelen sai kiinnityspulteilla prässättyä paikoilleen. Jos nyt oikein muistan.
Omassa nelivedossa otin pallot irti liukuvasaralla. Tuossa on sama jenka kuin suuttimissa, niin suuttimille tehtyä käytin, jossa hiukan liian vähän massaa. Toinen puoli lähti helposti ja toista sai kolkuttaa ihan huolella, kun vasaran massa oli niin pieni. Pirun tiukkaan ottaa ruosteella, kun eihän se uusi siihen puhdistettuun koloon ole mitenkään kauhean tiukka, vaan menee ihan käsin paikalleen tai ei edes pysy kolossa pitämättä.
Leave a comment: