Ja paineanturin vaihdolla tuli ilmastointi kuntoon. 9C7C: kylmäainekompressorin tarkastusventtiili signaali tai arvo alle kynnysarvon. Kyseinen vikakoodi korjautui siis tällä ja ilmastointi rupesi pelittämään.
Tästä ei pitkä ilo ollut. Välillä toimii ja yleensä ei, sama koodi. Pitääkö tässä rueta nuita johtoja perkamaan tarkemmin, vai vaihdellaanko seuraavaksi jotain muuta? Ikävä vikakohde kun ei selkeää vikaa löydy mitä korjata. Piuhat kävin sitä myöten läpi kun sukeltavat palkin sisään. Siltä osin kaikki pitäisi olla kunnossa. Ja kun anturilta nyppäsee johdon irti, niin rupeaa flekti huutamaan tauotta, eli oletettavasti siinä ei ole vikaa?
E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by JaniLap View Post
LCI-koneeseen on MAF-adaptaatioiden resetointiin oma protokolla testerillä toteutettuna, mutta kyllä se ne oppii periaatteessa vähitellen itsekin. Tuo kyseinen MAF-vikakoodi on hyvin yleinen ja saattaa olla seurausta muualta, kuten MAP-anturin toiminnasta tai ahtoputkien vuodosta. Testerillä live-dataa seuraamalla voisi päästä nopeammin jäljille. Onko DDE räpelletty vai vakio-ohjelmalla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ukko22 View PostMoro,
potilaana e61 lci 535d. Antaa vikakoodia
3FF0 (air mass meter, signal or value above threshold)
Uusi IMM uusittu ja mutta vikakoodi ilmaantuu hetken ajon jälkeen uudestaan vaikka kuinka koodin nollaa. Aiemmin tuli koodia myös kaasuläpältä ja sen vaihdon myötä kaasuläpän koodi hävisi. Pitäisikö IMM tai kaasulappä ohjelmoida/adaptiot nollata? Myös alakierroksilla tehot kateissa. Lieneekö yhteys IMM vikakoodiin…
Leave a comment:
-
-
Moro,
potilaana e61 lci 535d. Antaa vikakoodia
3FF0 (air mass meter, signal or value above threshold)
Uusi IMM uusittu ja mutta vikakoodi ilmaantuu hetken ajon jälkeen uudestaan vaikka kuinka koodin nollaa. Aiemmin tuli koodia myös kaasuläpältä ja sen vaihdon myötä kaasuläpän koodi hävisi. Pitäisikö IMM tai kaasulappä ohjelmoida/adaptiot nollata? Myös alakierroksilla tehot kateissa. Lieneekö yhteys IMM vikakoodiin…
Leave a comment:
-
-
Mistä e61 2008 ilmajousituksen kompura kannattaa ostaa? Ehjä käytetty uudelta maalta kiinostaa myös.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JesseV View PostHomma tehty, meni tosin kahvi- ja ohjeenlukutaukoineen viisi tuntia ensikertalaiselta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View Post
Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.Olin myös tosi varovainen ja tarkka kaiken suhteen, kun ei oo tullu purettua sisustoja juurikaan ennen. Plus ihmettelin tuota keskikonsolia turhan pitkään, ois pitäny vaan purkaa heti tuo automaatin vaihdekeppi pois tieltä.
Leave a comment:
-
-
Loogisesti sen pitäisi vaikuttaa siten, että ilmapyyntö (ja MAFin mittaama myös) on isompi, jos pakokaasua kierrätetään vähemmän. Pakolämpöihin voisi teoriassa myös vaikuttaa, mutta näin ilmaylimäärällä joka tapauksessa toimivassa koneessa vaikuttaa muutenkin tietysti. Ehkä pitää hankkia bimmertool kokeiluun.
E
Leave a comment:
-
-
Joo bimmer toolilla voi säätää egr asetusta. En muista mihin arvoon sen jätin, vakioon vai pienemmälle. En oikein saanut tolkkua vaikuttaako se johonkin. Ihan kuin olisi alkanut toimimaan erilailla kun katsoin livedataa. Mietin että oliko se koodattu pois ja kun koskin arvoihin niin alkoi toimimaan normaalisti? Nyt kun aloin muistelemaan niin noita nykäsyjä ei ole esiintynyt aikoihin, mullakin niitä on ollut aiemmin. Olisiko astuksiin koskeminen vaikuttanut, en tiedä.
Leave a comment:
-
-
530xda -08 tekee satunnaista nykimistä tyypillisesti matka-ajossa koneen ollessa lämmin ja tasanopeudella ja kelin ollessa kesälämmin. Tyypillisimmillään moottoritienopeudessa, mutta joskus mäkisellä tiellä saattaa saada tulemaan esiin hiukan alemmassakin nopeudessa. Vakkarilla ajaen tulee esiin useammmin. Kyseessä yleensä yksittäiset nykäisyt, vähän kuin tulisi sytytyskatko bensakoneisessa. Joskus nykäisee muutaman kerran ja sitten taas ei mitään. Joskus menee useampikin sata km ilman yhtään nykäisyä. Täysvedolla vetää ihan normaalisti ilman mitään erikoista. Hitaammassa nopeudessa ei myöskään mitään. Auto on ohjelmaltaan vakio, kaikki saastesysteemit paikallaan, DPF-poltot normaalit. Mitään vikakoodeja ei tule (ei koneesta eikä laatikosta; laatikko huollettu viime syksynä, niin en uskoisi oikein sieltä tulevan, vaikka laatikon ja koneen nykäisyt ei välttämättä näissä niin erilaisilta tunnukaan).
- imusarja on vaihdettu pari vuotta sitten pestyyn
- EGR on juuri täysin putsattu ja (käsi-)alipainepumpulla mitaten avautuu. Kalvo taitaa ihan hiukan vuotaa, kun paine hiljakseen alenee. En ole varma, pitäisikö täysin pitää paineet, mutta näin toimii toinenkin hyllyssä oleva venttiili ja silmämääräisesti hyvin samoilla paineilla lähtee aukeamaan. Satunnainen nykiminen esiintyy myös kummallakin venttiilillä. Toki siis tuonhan pitäisi reagoida melko nopeasti, kun EGR:ää säädetään vähän kuin koko ajan, niin sitä ei tietenkään käsipumpulla saa testattua kovinkaan hyvin.
- EGR:n paineohjain on vaihdettu noin 5 vuotta sitten (Pierburg). Tämä tietysti yksi mahdollinen vikakohde, jos paineohjaus ei toimi tarpeeksi nopeasti?
- IMM on vaihdettu jotain neljä vuotta ja 40 tkm sitten (Bosch) ja ainakin normaalisti seuraa pyydetty ja mitattu ilmamäärä ihan nätisti toisiaan
- lambda on vaihdettu äskettäin (uusi Bosch)
- jos seuraa livedataa, niin nykäisyn yhteydessä näkee, kun hetkellisesti heittää ilmamäärät ja EGR:n duty cycle palautuakseen heti sen jälkeen, mutta tästä on mahdoton sanoa, onko syy vai seuraus?
- ei liity suoraan DPF-polttoihin; polttojen yhteydessä tulevat nykäisyt/kulmikkuus tiedetään
- talvella nykimiset hyvin harvinaista tai ei esiinny ollenkaan, mutta toki myös ajonopeudet alempia ja EGR:n käyttö vähäisempää kylmällä
- toista imusarjan MAP-anturia kokeiltu ja ei vaikutusta
- pl. nuo satunnaiset nykäisyt, niin toimii nätisti, kulutus normaali jne.
Dieselsuodatin menee vaihtoon kohta, edellisellä ajettu noin 100 tkm, mutta hiukan vaikea kuvitella sen aiheuttavan tuollaista tasanopeudella esiintyvää satunnaista ilmiötä.
Eilen kokeilin ajaa vajaan 150 km IMM johto irti motaria , kun silloinhan se lyö ilmeisesti EGR:n kokonaan kiinni ja ainakaan tuolla matkalla ei nykäissyt kertaakaan, mutta tämä nyt ei ole kovinkaan tieteellinen lähestyminen.
Aikanaan Saksan foorumeilla oli hiukan vastaavia vikakuvauksia ja jotkut olivat saaneet toimimaan säätämällä DDE:stä EGR:ää pienemmälle kierrätysmäärälle (ilmeisesti tuota pystyi säätämään vanhemmilla versioilla Rheingoldia ja/tai Tool32:lla), mutta mitään ihan viisastenkiveä ei löytynyt mistään. Toki vaihtamalla kerralla IMM, EGR ja EGR-ohjain voisi näitäkin sulkea ulos, mutta toki maksaa rahaa kokeellisesti vaihdella osia. Onkohan tuota ilma/EGR-suhdetta joku kokeillut säätää, vai kaikki menneet jollain viriohjelmalla, jolla EGR kokonaan ohjelmoitu pois?
Ideoita?
Edit: Nyt on ajeltu jotain puolitoista-kaksi tuhatta sen jälkeen, kun Rattiukon kanssa tuota säädettiin. Havainnot: tasavauhdin nykäisyt on hyvin harvinaisia tai lähes kokonaan poissa. Kulutus saattoi jopa hiukan pudota tai sitten se on uuden lambdan vaikutusta (tai nämä yhdessä). Samoin hiukkaspoltot tapahtuu nyt hyvin harvakseltaan ja nokimäärä pöntössä nousee hyvin rauhakseltaan (tämäkin voi olla sekä uuden lambdan että tämän säädön vaikutusta). Motariajossa näyttäisi olevan pakolämmöt hiukan matalammat (ehkä 20-40 astetta).Myös tuntuisi, että DPF-polton yhteydessä kulmikkuus toiminnassa on hiukan vähäisempää- Mitään negatiivista en ole huomannut. Toki edelleen hiukan epäselvää, onko tämä oikeasti vakiosoftan "vika", joka peittyy, kun kone käy hiukan eri toimintapisteessä tuon säädön takia, vai mistä oikeasti on kyse. Ja siis säädettiin juurikin siihen maksimiin tuoretta ilmaa sen sallitun säädön rajoissa. Ja epätieteellisen seuran menetelmin EGR duty cyclea seuraamalla (joka on siis oleellisesti tuonne EGR-venttiilille päästettävän ohjausalipaineen määrä), niin näyttäisi olevan nyt alhaisempi eli EGR on vähemmän auki (olematta kuitenkaan kokonaan poissa).
ELast edited by ErkkiE; 20-08-2024, 14:19.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by IiroU View PostE61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.
Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…
Leave a comment:
-
-
E61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.
Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JesseV View Post
Oolrait. Luin tuosta vaihtotyön työn määrästä ja sain käsityksen, että ois aika isokin projekti.
Tällainen ohje löytyi:
https://drive.google.com/file/d/1M8e...dMuhxYbkv48Sx/
Leave a comment:
-
Leave a comment: