E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JesseV
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.
    Homma tehty, meni tosin kahvi- ja ohjeenlukutaukoineen viisi tuntia ensikertalaiselta. Olin myös tosi varovainen ja tarkka kaiken suhteen, kun ei oo tullu purettua sisustoja juurikaan ennen. Plus ihmettelin tuota keskikonsolia turhan pitkään, ois pitäny vaan purkaa heti tuo automaatin vaihdekeppi pois tieltä.



    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Voidaan säätää tuolla minunkin ohjelmalla jos haluat. Laita yv jos kiinnostelee.
    Last edited by Rattiukko; 11-07-2024, 12:12.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Loogisesti sen pitäisi vaikuttaa siten, että ilmapyyntö (ja MAFin mittaama myös) on isompi, jos pakokaasua kierrätetään vähemmän. Pakolämpöihin voisi teoriassa myös vaikuttaa, mutta näin ilmaylimäärällä joka tapauksessa toimivassa koneessa vaikuttaa muutenkin tietysti. Ehkä pitää hankkia bimmertool kokeiluun.

    E

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Joo bimmer toolilla voi säätää egr asetusta. En muista mihin arvoon sen jätin, vakioon vai pienemmälle. En oikein saanut tolkkua vaikuttaako se johonkin. Ihan kuin olisi alkanut toimimaan erilailla kun katsoin livedataa. Mietin että oliko se koodattu pois ja kun koskin arvoihin niin alkoi toimimaan normaalisti? Nyt kun aloin muistelemaan niin noita nykäsyjä ei ole esiintynyt aikoihin, mullakin niitä on ollut aiemmin. Olisiko astuksiin koskeminen vaikuttanut, en tiedä.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    530xda -08 tekee satunnaista nykimistä tyypillisesti matka-ajossa koneen ollessa lämmin ja tasanopeudella ja kelin ollessa kesälämmin. Tyypillisimmillään moottoritienopeudessa, mutta joskus mäkisellä tiellä saattaa saada tulemaan esiin hiukan alemmassakin nopeudessa. Vakkarilla ajaen tulee esiin useammmin. Kyseessä yleensä yksittäiset nykäisyt, vähän kuin tulisi sytytyskatko bensakoneisessa. Joskus nykäisee muutaman kerran ja sitten taas ei mitään. Joskus menee useampikin sata km ilman yhtään nykäisyä. Täysvedolla vetää ihan normaalisti ilman mitään erikoista. Hitaammassa nopeudessa ei myöskään mitään. Auto on ohjelmaltaan vakio, kaikki saastesysteemit paikallaan, DPF-poltot normaalit. Mitään vikakoodeja ei tule (ei koneesta eikä laatikosta; laatikko huollettu viime syksynä, niin en uskoisi oikein sieltä tulevan, vaikka laatikon ja koneen nykäisyt ei välttämättä näissä niin erilaisilta tunnukaan).

    - imusarja on vaihdettu pari vuotta sitten pestyyn
    - EGR on juuri täysin putsattu ja (käsi-)alipainepumpulla mitaten avautuu. Kalvo taitaa ihan hiukan vuotaa, kun paine hiljakseen alenee. En ole varma, pitäisikö täysin pitää paineet, mutta näin toimii toinenkin hyllyssä oleva venttiili ja silmämääräisesti hyvin samoilla paineilla lähtee aukeamaan. Satunnainen nykiminen esiintyy myös kummallakin venttiilillä. Toki siis tuonhan pitäisi reagoida melko nopeasti, kun EGR:ää säädetään vähän kuin koko ajan, niin sitä ei tietenkään käsipumpulla saa testattua kovinkaan hyvin.
    - EGR:n paineohjain on vaihdettu noin 5 vuotta sitten (Pierburg). Tämä tietysti yksi mahdollinen vikakohde, jos paineohjaus ei toimi tarpeeksi nopeasti?
    - IMM on vaihdettu jotain neljä vuotta ja 40 tkm sitten (Bosch) ja ainakin normaalisti seuraa pyydetty ja mitattu ilmamäärä ihan nätisti toisiaan
    - lambda on vaihdettu äskettäin (uusi Bosch)
    - jos seuraa livedataa, niin nykäisyn yhteydessä näkee, kun hetkellisesti heittää ilmamäärät ja EGR:n duty cycle palautuakseen heti sen jälkeen, mutta tästä on mahdoton sanoa, onko syy vai seuraus?
    - ei liity suoraan DPF-polttoihin; polttojen yhteydessä tulevat nykäisyt/kulmikkuus tiedetään
    - talvella nykimiset hyvin harvinaista tai ei esiinny ollenkaan, mutta toki myös ajonopeudet alempia ja EGR:n käyttö vähäisempää kylmällä
    - toista imusarjan MAP-anturia kokeiltu ja ei vaikutusta
    - pl. nuo satunnaiset nykäisyt, niin toimii nätisti, kulutus normaali jne.


    Dieselsuodatin menee vaihtoon kohta, edellisellä ajettu noin 100 tkm, mutta hiukan vaikea kuvitella sen aiheuttavan tuollaista tasanopeudella esiintyvää satunnaista ilmiötä.

    Eilen kokeilin ajaa vajaan 150 km IMM johto irti motaria , kun silloinhan se lyö ilmeisesti EGR:n kokonaan kiinni ja ainakaan tuolla matkalla ei nykäissyt kertaakaan, mutta tämä nyt ei ole kovinkaan tieteellinen lähestyminen.

    Aikanaan Saksan foorumeilla oli hiukan vastaavia vikakuvauksia ja jotkut olivat saaneet toimimaan säätämällä DDE:stä EGR:ää pienemmälle kierrätysmäärälle (ilmeisesti tuota pystyi säätämään vanhemmilla versioilla Rheingoldia ja/tai Tool32:lla), mutta mitään ihan viisastenkiveä ei löytynyt mistään. Toki vaihtamalla kerralla IMM, EGR ja EGR-ohjain voisi näitäkin sulkea ulos, mutta toki maksaa rahaa kokeellisesti vaihdella osia. Onkohan tuota ilma/EGR-suhdetta joku kokeillut säätää, vai kaikki menneet jollain viriohjelmalla, jolla EGR kokonaan ohjelmoitu pois?

    Ideoita?


    Edit: Nyt on ajeltu jotain puolitoista-kaksi tuhatta sen jälkeen, kun Rattiukon kanssa tuota säädettiin. Havainnot: tasavauhdin nykäisyt on hyvin harvinaisia tai lähes kokonaan poissa. Kulutus saattoi jopa hiukan pudota tai sitten se on uuden lambdan vaikutusta (tai nämä yhdessä). Samoin hiukkaspoltot tapahtuu nyt hyvin harvakseltaan ja nokimäärä pöntössä nousee hyvin rauhakseltaan (tämäkin voi olla sekä uuden lambdan että tämän säädön vaikutusta). Motariajossa näyttäisi olevan pakolämmöt hiukan matalammat (ehkä 20-40 astetta).Myös tuntuisi, että DPF-polton yhteydessä kulmikkuus toiminnassa on hiukan vähäisempää- Mitään negatiivista en ole huomannut. Toki edelleen hiukan epäselvää, onko tämä oikeasti vakiosoftan "vika", joka peittyy, kun kone käy hiukan eri toimintapisteessä tuon säädön takia, vai mistä oikeasti on kyse. Ja siis säädettiin juurikin siihen maksimiin tuoretta ilmaa sen sallitun säädön rajoissa. Ja epätieteellisen seuran menetelmin EGR duty cyclea seuraamalla (joka on siis oleellisesti tuonne EGR-venttiilille päästettävän ohjausalipaineen määrä), niin näyttäisi olevan nyt alhaisempi eli EGR on vähemmän auki (olematta kuitenkaan kokonaan poissa).

    E
    Last edited by ErkkiE; 20-08-2024, 14:19.

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Originally posted by IiroU View Post
    E61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.


    Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…
    Itselle vastaten: 63x130mm alkuperäisen koko. Motonetistä löytyi 63x150mm. Askarrellaan siitä…

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    E61 525d 2005 EU4 ja pakoputken joustinosan vaihto. Joustinosa siis katalysaattorin jälkeen ennen DPF. Osaako joku heittää lonkalta joustinosan halkaisijaa tai peräti linkkiä sopivaan? Biltema/motonet ois kiva.


    Rämisee runkopalkkiin ja haisoo pahalle…

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by JesseV View Post

    Oolrait. Luin tuosta vaihtotyön työn määrästä ja sain käsityksen, että ois aika isokin projekti.

    Tällainen ohje löytyi:

    https://drive.google.com/file/d/1M8e...dMuhxYbkv48Sx/
    Vaikuttaa pahemmalta kuin on. Pari olen itsekin vaihtanut ja ei se kummonen homma ole. Mutta sitten ehdottomasti samalla vaivalla uusi puhallin sekä etuvastus.

    Leave a comment:


  • JesseV
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.
    Oolrait. Luin tuosta vaihtotyön työn määrästä ja sain käsityksen, että ois aika isokin projekti.

    Tällainen ohje löytyi:

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by JesseV View Post
    Eikö puhaltimen moottorista tai sen säätimestä tule omaa vikakoodia?
    Ei tule. Laita puhallin ja etuvastus vaihtoon. BEHR on orggis. Puolentoista tunnin vaihtohomma.

    Leave a comment:


  • JesseV
    replied
    Noni, tässä on 8kk sisään menny laturi, ollu käynnistysongelmia, kampiakselin hihnapyörä kaput, takaluukun johtosarjasta menny pari piuhaa poikki ja nyt vielä lakkas ilmeisesti puhallin toimimasta.
    Autona 525d, aut, 2008.

    Vikakoodeja löytyy IHKAn puolelta:
    9C54
    9C55 ja
    9C6C

    Oireita: helteillä seilas puhaltimen kierrokset, kylmää tuli. Nyt viikon sisään saattanut olla puhallin ihan mykkä johonkin suuntaan ajaessa, mutta toiminut esim. paluumatkalla, tai toisinpäin. Ja pari viimeisintä päivää, mitään nappia painamalla ei saa puhaltamaan kylmää eikä kuumaa.

    Automaattiasennossa ei puhalla, manuaalisäätö puhallinnopeudelle ei tee mitään, näytön valikoista kokeiltu kuumaa ja kylmää ja eri asetuksia. Huurteenpoisto ei tee mitään, eikä muutkaan erikoistoiminnot.

    Ilmastointihuolto/täyttö tehty varmuuden vuoksi myös, 260g oli vajetta, edellisestä täytöstä yli 3 vuotta, ehkä enemmänkin.

    Eikö puhaltimen moottorista tai sen säätimestä tule omaa vikakoodia? Kunnon laitteilla tätä ei oo vielä tutkittu, perus bimmertoolilla luin koodit.

    Leave a comment:


  • Maki1
    replied
    Ja paineanturin vaihdolla tuli ilmastointi kuntoon.
    9C7C: kylmäainekompressorin tarkastusventtiili signaali tai arvo alle kynnysarvon. Kyseinen vikakoodi korjautui siis tällä ja ilmastointi rupesi pelittämään.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    En tunne konetta, mutta alakautta vaihtamassa? M57 onnistuu yläkautta, flekti pois edestä ensin. Vaihtuisiko samalla tavalla tuossakin?

    Leave a comment:


  • HSuomi
    replied
    Onko kellään kokemuksia 2008 525i xdrive+automaatti vesipumpun vaihdosta? Mitä tässä kannattaa tehdä?
    Kaikki ohjeet ja videot mutä löydän ni ei niissä ole tollasta helvetillistä palkkia edessä, senkun vain alkaa ruuvaamaan

    Leave a comment:


  • Maki1
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Se on varmaankin tuo paineanturi rikki
    BMW E60 A/C Pressure Sensor and Expansion Valve Repair | 2004-2010 5 serioes | A/C cycling between cold and hot? Step by step instructions.

    Kannattaa ehkä katsoa ensin että johdot anturille on ehjät jne ennenkuin vaihtaa osan. Siellä on anturi ja venttiili. Vikakoodin perusteella kuulostaa anturivialta.


    Täytyy varmaan tuota kokeilla ensimmäisenä. Helpoin vaihdettava osa onneksi, joutuu vaan tyhjentelemään järjestelmää välillä. Näyttäähän tuo sellaista tekevän kun laittaa ilmastoinnin "päälle" niin tuntuu hummailevan nuita puhaltimen kierroksia mutta ei kylmää lähde puhaltamaan.

    Kiitos vastauksesta.

    Leave a comment:

Working...
X