Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KenM57
    Newbiemmer
    • Dec 2024
    • 2
    • L

    Bmw 535d pre fl sininen savu

    Elikkä bemmi alkoi viikko sitten savuttaa aika reippaasti sinistä käynnistyksen jälkeen. Savutus loppuu kuitenkin muutaman kiihdytyksen jälkeen. Huohotin vaihettu, välijäähdytin tsekattu ja oli kuiva. Suuttimet huollettu 70k sitten. Suuttimien korjausarvot alle +-1. Bimmertoolin mukaan ajaessaan kaikki oletusarvot samat kun pitääkin. Vikakoodit 3 ja 5 hehku(kaikki hehkut vaihetaan huomenna), niitten lisäks 41AA ja 41AB. Onko jollain jotain tietoa mikä siinä nyt voisi olla vikana? Uusi map tilattu ja vaihan sen mut tuskin se nyt siitä on kiinni

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2717
      • Tampere

      Moottoriöljyä palaa polttoaineen mukana. Venttiilikopan tiivistettä voisi harkita vaihdettavaksi ja ahtimet tarkasteluun ja huoltoon/vaihtoon jos päästää runsaammin öljyä läpi.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        Originally posted by KenM57 View Post
        Bmw 535d pre fl sininen savu

        Elikkä bemmi alkoi viikko sitten savuttaa aika reippaasti sinistä käynnistyksen jälkeen. Savutus loppuu kuitenkin muutaman kiihdytyksen jälkeen. Huohotin vaihettu, välijäähdytin tsekattu ja oli kuiva. Suuttimet huollettu 70k sitten. Suuttimien korjausarvot alle +-1. Bimmertoolin mukaan ajaessaan kaikki oletusarvot samat kun pitääkin. Vikakoodit 3 ja 5 hehku(kaikki hehkut vaihetaan huomenna), niitten lisäks 41AA ja 41AB. Onko jollain jotain tietoa mikä siinä nyt voisi olla vikana? Uusi map tilattu ja vaihan sen mut tuskin se nyt siitä on kiinni
        Paljonko ajettu ?

        Comment

        • KenM57
          Newbiemmer
          • Dec 2024
          • 2
          • L

          318k, lisäyksenä vielä että ei syö öljyä normaali enempää. Öljyt edelleen max ja öljyt ei ole jäähärin tai dieselin kanssa sekaisin. Turbot myös ihan ok ei ollut mitään väljyyksiä mut toki voiha niissäkin olla jotain mitä en huomannut. Kopan tiiviste on kyllä vaihtokunnossa ja menee vaihtoon tulevalla viikolla.

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 551
            • Tampere

            535D ja päätermari valskaa läpi, tilasin jo Autokeskuksesta uuden.

            Pakkasta vain -7 ja letkupihdit ylävesiletkussa; Lämmitin auton tyhjäkäynnillä 70c -> taajamaa 5min ja siitä motarille 110 vakkariin, lämmöt 50-55c kuormasta riippuen.

            EGR-termari on jo uusittu. Kysymys siis, voiko tuo laatikon lämmönvaihdinkin tosiaan noin raakasti pudottaa koneen lämpöjä? Jäähdyttäjälle kun ei tosiaan mene nyt yhtään nestettä, eli lämpö karkaa muuta kautta.

            Päätermari on varmastikin täysin jumissa auki, kun 58c kohdalla tyhjäkäynnillä lämmittäessä kokeilin ottaa pihdit pois, ja siinä ajassa kun menin konetilasta hyttiin niin lukema putosi jo 52c
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 302
              • Pirkkala

              Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
              Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 551
                • Tampere

                Originally posted by edva View Post
                Ajelin kerran 60km motonettiin ilman päätermaria. Oli vaan pelkkä termarin kotelo kiinni, ku onnistuin rikkoon metallista termaria paikallaan pitävän muoviklipsun ja sehä ei sit enää istunu paikalleen. Lämmöt nousi 35-40 asti ja siihen jäi
                Kyl se lootan termari puottaa lämpöjä suht tehokkaasti. TH5 letkutermaria vaan vertikaaliletkuun ja kovaa ajoo.
                Joo löysinkin täältä hyvä topicin sattumalta, 44 sivua tuli kahlattua. Harmi et suurin osa linkeistä vaan oli vanhentunut, joten tuo tarkka termari jäi vielä hieman arvuuteltavaksi mikä on se oikea VAG termari tuonne?

                Mutta mitäs hemmettiä tänään, oli vielä kylmempi yö, aamulla toki sää aika samanlainen. Sama metodi käytössä, eli ylävesiletkussa pihdit, mutta nyt lähdin ajoon jo 60c kohdalla -> lämmöt nousee koko matkan sekä taajamassa että motarilla, kuten olettaa saattoi kun on pihdit ylävesiletkussa. 95c kohdalla loppui kuskilta (itseltä) kantti motarilla, et prkl sehän keittää ennen seuraavaa ramppia jossei toppaa hölläämään pihtejä 80->95c nousi yhdellä rampinvälillä, ja motarin varteenkaan en halunnut jäädä pihtejä aukomaan.

                Mistähän tässä nyt voi olla kyse
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 302
                  • Pirkkala

                  Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
                  Oliki näköjää mun alottama stoori:



                  Behr TH5 tuo termari.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • Gize
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 551
                    • Tampere

                    Originally posted by edva View Post
                    Termari jumittaa aina välillä, eikai sen ihmeempää. Joskus 95 lämmöt nähny hetkellisesti mittarissa ehjillä termareilla, mutta sen ylemmäs ei oo noussu. Mulla tosin 530xd eli yhen turbon versio tuosta koneesta.
                    Oliki näköjää mun alottama stoori:



                    Behr TH5 tuo termari.
                    Kiitos, nyt on termari selvillä mikä sinne menee, varmuuden varalta

                    Tuohon ihmettelyyni, niin tosiaan ylävesiletku tulpattuna ei normi termarilla liene mitään virkaa, vai tarkoititko että lämmönvaihdin reistaa aina välillä? Tosiaan kahdella samalla ajolla, peräkkäisinä päivinä, letkupihdit samassa letkussa, toisessa kone ei lämmennyt ja toisessa tänään lähenneltiin jo sataa jos olisi jatkanut matkaa. Letkupihtejä löysäsin 4-5 pykälää, jotta vähän kiertää jo syylärille, mutta jätin silti paikalleen. Hissuttelemalla piti mennä loppumatka kun taas alkoi motarilla lämmöt nousta, taajamassa laskikin sit kivasti.

                    Itse mietin, mistä eilen tuonne lämmönvaihtajalle meni jäähdytysvettä, niin että konekin viileni? Eikai EGR sinne voi vettä päästää, eikös tuo mene suoraan syylärin kylmältä puolelta vaihteistoa jäähdyttämään -> jos ylävesiletku tukossa, jäähdytin kylmä, eikä lämmönvaihtajallekaan mene tällöin vettä?

                    Päätermaria en ole tosin tähän vielä jumpannut, mutta eikös sekin vain jaa vettä moottori-syyläri välillä, ei laatikolle?
                    Kulkineet:
                    BMW 730dA -03
                    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                    BMW 323i -95
                    Honda CBR600Fighter
                    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                    Comment

                    • Gize
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 551
                      • Tampere

                      Tuplat
                      Last edited by Gize; 05-01-2025, 19:45. Reason: Tuplat
                      Kulkineet:
                      BMW 730dA -03
                      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                      BMW 323i -95
                      Honda CBR600Fighter
                      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                      Comment

                      • Gize
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 551
                        • Tampere

                        Triplat
                        Last edited by Gize; 05-01-2025, 19:45.
                        Kulkineet:
                        BMW 730dA -03
                        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                        BMW 323i -95
                        Honda CBR600Fighter
                        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                        Comment

                        • Suorakuus
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2016
                          • 126
                          • Etelä-Pohjanmaa

                          Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia? Kannattaako muuta kun orkkista laittaa, esim febi, mahle, valeo?

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16457
                            • Asikkala

                            Originally posted by Suorakuus View Post
                            Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia? Kannattaako muuta kun orkkista laittaa, esim febi, mahle, valeo?
                            Tuskin bmw itse tekee termaria joten se on aina joku tarvike.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              Originally posted by Suorakuus View Post
                              Onko M57 päätermareissa joku tietty valmistaja mitä kannattaa suosia?
                              Alkuperäisosan asennus on suositeltavin termostaateissa ja antureissa. Orggistermari valmistetaan ja pakataan oman moottoritehtaan yhteydessä Itävallan Steyrissä.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • hietase
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2012
                                • 559
                                • Espoo

                                Olikos muita keinoja varmistaa onko auto käynyt takaisinkutsun vuoksi työn alla, kuin mennä merkkarille kyselemään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎