Vajaa kuukausi sitten laitoin omaan E90:een Thulen koukun ja sähkösarjan. Sähkösarjassa tuli asennusohjeet myös E60 ja E61 malleihin, eli sama setti niissäkin.
Toimii suoraan ilman koodausta ja juuri noin kuin Touring39 sanoi, kärryn töpseli kytkettynä parkkitutkan taka-anturit ei ole toiminnassa, eli ei hälyttele turhia.
Inpalla tuohon perävaunumoduuliin ei kyllä pääse käsiksi, ilmeisesti siksi kun se ei ole OEM valmistetta :think
Mutta pääsi eli ei, kärryn valot toimii ja check control ilmoittaa jos kärrystä on joku poltin palanut...
Vajaa kuukausi sitten laitoin omaan E90:een Thulen koukun ja sähkösarjan. Sähkösarjassa tuli asennusohjeet myös E60 ja E61 malleihin, eli sama setti niissäkin.
Toimii suoraan ilman koodausta ja juuri noin kuin Touring39 sanoi, kärryn töpseli kytkettynä parkkitutkan taka-anturit ei ole toiminnassa, eli ei hälyttele turhia.
Inpalla tuohon perävaunumoduuliin ei kyllä pääse käsiksi, ilmeisesti siksi kun se ei ole OEM valmistetta :think
Mutta pääsi eli ei, kärryn valot toimii ja check control ilmoittaa jos kärrystä on joku poltin palanut...
Koukku paikallaan jos peruuttelee varmaan voi parkkitutkat huudella omiaan. No ne saa onneksi napista pois =)
Ei sillä väliä ole, onko koukku paikallaan vai ei. Parkkitutka toimii normaalisti. Mutta sitten kun laittaa kärryn virtatöpselin kiinni, takatutka lakkaa toimimasta. Näin siis, jos johtosarja on oikein asennettu.
Kyllä, tuosta minäkin sen päättelin...luulisi niiden tietävän kun kerran sähkösarjan on tehneet.
Toki toinen tulkinta voisi olla, ettei koukun sähkösarjan viat näy testerillä.. Mikä sekin kyllä tavallaan viittaisi ettei tarvi koodata.
Koukku paikallaan jos peruuttelee varmaan voi parkkitutkat huudella omiaan. No ne saa onneksi napista pois =)
Mulle sanottiin myös että E60/E61 vaatisi ohjelmoinnin ja että koukun sekä asennuksen hinnasta suurin osa tulee tuosta sähkösarjan ja ohjelmoinnin osuudesta. Kuulemma päivä voi tuohon ohjelmointiin ja sähkösarjan asennukseen mennä. Tiedä sitten mikä on totuus kun en ollut paikalla tapahtumaa näkemässä.
Ulkomailla väittivät että menee E60/E61 koriseen paikalleen ilman koodausta. Melkeen kokeilisi ensin ja voihan sen koodauttaa jos herjailee. Ei sieltä mitään rikki varmaankaan mene.
Westfalian ohjeessa oli muuten testerin kuva ja raksi siitä yli Sähkösarjaa ei montaa tuntia ohjeiden perusteella asentele, toki tämä riippuu mitä on elonsa aikana puuhaillut. Koukkua itsessään asentaessa aikaa menee vielä vähemmän.
Taitaa mennä itselläkin koukun ostoksi nyt kun alkaa selkiämään että hinta on todellisuudessa ihan toinen kuin merkkiliikkeen hinta. Niin ja se orkkiskoukkukaan ei sitten ole mitään alumiinia vaikka sellainenkin huhu jossain kiersi.
Mulle sanottiin myös että E60/E61 vaatisi ohjelmoinnin ja että koukun sekä asennuksen hinnasta suurin osa tulee tuosta sähkösarjan ja ohjelmoinnin osuudesta. Kuulemma päivä voi tuohon ohjelmointiin ja sähkösarjan asennukseen mennä. Tiedä sitten mikä on totuus kun en ollut paikalla tapahtumaa näkemässä.
Mulle sanottiin viimme kesänä, että auto on ensin ohjelmoitava koukkua varten ja sitten vasta saa/voi asentaa varsinaisen koukun, paikallisen merkkihuollon mukaan ohjelmointi voi viedä jopa päivän, eräässä tapauksessa oli mennyt kolme päivää. hinta ohjelmointiin oli kiinteä muistaakseni 550€ ja siihen sähkösetti noin 500€ ja tietenkin vielä itse koukku.
No just
E9x meni ilman mitään ohjelmointeja, ei ennen eikä jälkeen. Sähkösarja ja koukku yhteensä 400€, orkkis ja uudet (eBay).
Mulle sanottiin viimme kesänä, että auto on ensin ohjelmoitava koukkua varten ja sitten vasta saa/voi asentaa varsinaisen koukun, paikallisen merkkihuollon mukaan ohjelmointi voi viedä jopa päivän, eräässä tapauksessa oli mennyt kolme päivää. hinta ohjelmointiin oli kiinteä muistaakseni 550€ ja siihen sähkösetti noin 500€ ja tietenkin vielä itse koukku.
Mites se nyt menee. Jos asennuttaa koukun johtosarjoineen, pitääkö autoa (E61-05) käyttää vielä erikseen ohjelmointijohdon päässä, vai tunnistaako tietokoneet koukun ja siihen mahdollisesti kytketyn vaunun väylän kautta ihan automaattisesti.
Ei tarvitse ohjelmoida. Westfalian sivuilta saa koukulle ja sähkösarjalle asennusohjeen joka jopa suomeksi. Koukkua ja sähkösarjaa ei tarvitse hakea ns. marmoritiskiltä. Ohjeissa maininta mitä osia voi hakea BMW jälleenmyyjältä (peitelevy, koukulle säilytyspaikka).
Sivuilta selviää myös nämä "M" jutut, joihin ei mielestäni ole mitään erikseen muotoiltua koukkuansa. Ei ollut e46 touringiin myöskään missä ylimääräinen vekki diffuusorissa, vaan 2cm piti sahata pois.
Mites se nyt menee. Jos asennuttaa koukun johtosarjoineen, pitääkö autoa (E61-05) käyttää vielä erikseen ohjelmointijohdon päässä, vai tunnistaako tietokoneet koukun ja siihen mahdollisesti kytketyn vaunun väylän kautta ihan automaattisesti.
Entä ootteko laitellu noita tarvikeliikkeiden myymiä irroitettavia koukkuja, nuokin olisi varmaan helppo asentaa itse kuhan jättää vaan sähköasennukset ammattilaisille.
Ainoastaan Westfalia sopii M-Sport puskurin kanssa ja siis esim.Kovil:in kanssa diffuusorin luukku ei mene kiinni.
Siis Kovil:in koukut eivät sovi kuin vakiopuskurin kanssa, mikäli ne halutaan koukku irroitettuna saada täysin piiloon(M-Sport diffusorin luukku ei mene kovilin kanssa kiinni) .
Eli M-Sport puskurin kanssa ainoa piiloon jäävä vaihtoehto on Westfalian koukku joka on myös se marmoritiskin orggiskoukku.
Sähköt melkein joutuu joka tapauksessa hakemaan marmoritiskiltä alustanumerolla, rippuen hieman vuosimallista, onko neli vai kaksivetoinen ja onko farkku vai sedan.
Onko siinä "sähkökoukussa" manuaalista toimintoa että jos koukku on ylhäällä eikä halua koetaulun napista tulla alas niin sen saisi käsin sieltä ruuvattu vetoasentoon?
Leave a comment: